Doel:€250.00
Donaties:€160.00

Per saldo:€-90.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 07-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Tape voor hele smalle belijning. Bestaat dat nog? door puntenglijder
Vandaag om 18:28:47
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Pauldg
Vandaag om 18:25:48
Intellibox IR met druk- en draaiknop kuren door Bahn-AG
Vandaag om 18:23:15
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 18:21:38
Wohnzimmer Rbf materieelshow door 1200blauw
Vandaag om 18:20:34
Klimspiraal met 3 sporen, hoe te bereken met Excel door Frank 123
Vandaag om 18:09:55
Roco NS Sik Pimpen, kleur groen gezocht. door klusser
Vandaag om 18:03:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 17:28:55
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:25:02
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Wim Vink
Vandaag om 17:11:52
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Eelco Storm
Vandaag om 17:06:01
hoe MS2 updaten naar nieuwe versie door Ronald Halma
Vandaag om 16:42:00
Intellibox (1) gebruiken als 'slave controler'op YaMOrC YD7001 door Karst Drenth
Vandaag om 16:39:23
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:57:19
Hulp gezocht: Het smalspoor dat ooit bij Papierfabriek van Gelder lag door Ronald Halma
Vandaag om 15:33:21
NS6000 voor Kranenberg door meino
Vandaag om 15:20:40
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:11:00
241P SNCF, messing schaal-0, Benoit Semblat door FritsT
Vandaag om 14:24:48
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Stefan90
Vandaag om 14:12:10
6400 boetes voor doorrijden bij gesloten spoorwegovergang... door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:55:18
DJH NS 5000, de grote verbouwing door Met een sik
Vandaag om 13:53:16
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:35:09
openen Liliput(?) rijtuigen door Dick55
Vandaag om 13:29:21
NS 4300 (in spoor 0) door FritsT
Vandaag om 13:10:04
EifelBurgenBahn door jerrytrein
Vandaag om 12:40:47
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door Biessendorf
Vandaag om 12:08:37
Overstap naar HTM? door Jan Bennink
Vandaag om 12:02:28
Roco kraan 41290 door RBlok
Vandaag om 11:59:38
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door RBlok
Vandaag om 11:57:34
Zee. Land. door Huup
Vandaag om 11:54:02
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 154132 keer)

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Gepost op: 01 October 2006, 14:59:26 »
Beste BNLXspoorders,

Korte vraag. Weet iemand toevallig hoevaak er per week een trein over het spoor op industrieterrein Lage Weide rijdt? Er staan op dit moment paar wagens van Strukton. Verder lijkt het als ik het spoor bekijk, alsof het toch nog in dienst is en redelijk actief wordt gebruikt. Aangezien de railkop niet volledig is verroest, maar lichtverroest is met een klein beetje glans  ;)
Wie weet meer? Zou dit graag willen weten voor een schoolproject.

Groeten en alvast bedankt!

Herman

Michael

  • Offline Offline
  • Berichten: 338
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #1 Gepost op: 01 October 2006, 15:25:44 »
De 57224 en en 58325 komen daar. De eerste is een volle afvaltrein en de tweede een lege (vol is vertrek, leeg is aankomst). Rijdt op werkdagen. Volgens mij zitten er soms ook nog schuifwanders in die trein.

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #2 Gepost op: 01 October 2006, 18:40:26 »
Hoi Michiel,

Bedoel je echt het industrieterrein op. Of net daarvoor op een laat-los plaats wat stopt met een stopblok? Op het industrieterrein liggen namelijk wel 4 sporen, maar zie niet echt waar ze naar toe gaan. Behalve de HEMA aansluiting kan ik vinden.
Op google Earth (en nu ook) staat er materieel van Strukton.

Nogmaals bedankt!.
Groeten,
Herman

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #3 Gepost op: 01 October 2006, 18:54:06 »
Hallo,

Er gaan ook regelmatig goederenwagons naar Heezik.
En er staan momenteel veel wagons die bezig zijn aan de nieuwe spoorlijn.

Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

GerritM

  • Offline Offline
  • Berichten: 485
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #4 Gepost op: 01 October 2006, 20:55:47 »
De sporen op Lageweide worden hoogst zelden gebruikt.
Ik ga (ging) nogal eens kijken bij de spoorverdubbeling en rijdt er dan altijd even langs.
De laatste jaren alleen maar materieel met materiaal voor de spoorverdubbeling gezien. In de nabije toekomst zal het roestpercentage dus wel weer drastisch toenemen.
Alleen het genoemde los- en laadspoor voor vuilafvoer wordt dagelijks gebruikt, maar dat ligt eigenlijk een beeje buiten het industrieterrein direct aan de spoorlijn.
Daar worden s'ochtends lege vuilcontainers gebracht en aan het eind van de middag de volle weer opgehaald. Hiervan heb ik een paar jaar geleden nog een video gemaakt, voordat dat hier de zaak vernieuwd werd en dus ook meer hekken werden neergezet.

Groet Gerrit
H0, 2-rail DCC, Lenz

Herman05

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
    • Railplaza.nl
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #5 Gepost op: 01 October 2006, 21:54:53 »
Iedereen vreselijk bedankt voor het meedenken  :).  Voor alle nieuwsgierigen. Het schoolproject heeft met het herstructureren van Lage Weide te maken. Daarbij hoort ook het bekijken of er na de herstructurering nog behoefte is aan het spoor. Helaas ben ik bang dat het antwoord nee is  >:( Weg spoorlijn dus,.. maar ik zal m'n best doen het om de spoorlijn in het schoolproject te houden  ;D (Ik zou het niet op m'n geweten willen hebben die spoorlijn daar weg te donderen ;) )

Groeten,
Herman

chefdegare

  • Gast
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #6 Gepost op: 03 October 2006, 01:16:25 »
Afgezien het verhaal van de vuilnistreinen...

In de tijd dat ik in het Utrechtse woonde (1971-1995) werden de sporen in de Lage Weide oa. gebruikt voor auto-aanvoer van Nefkens (importeur Peugeot). Deze treinen werden vaak aangebracht door een eloc serie 1000.
Maar ook het Spoorwegbouwbedrijf in Maarssen gebruikte de sporen als 'parkeerplaats'.
Ook stonden er regelmatig wagons van Demel (militaire wagons bv. wagons om tanks te vervoeren). Deze werden meestal gebruikt om bovenleidingsmastvoeten te transporteren. Soms stonden er wagons gedurende zeer lange tijd (meer dan een jaar) met van die mastvoeten.

Chef de Gare, da's Frans

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #7 Gepost op: 03 October 2006, 15:41:07 »
Zoals gezegd wordt van Heezik nog met enige regelmaat bedient. De frequentie weet ik niet precies, maar wellicht dat je op het forum van www.rolandrail.net hier meer over te weten kan komen.

Misschien kan van Heezik je meer vertellen over hun spoorvervoer, want zolang zij (regelmatig) spoorvervoer hebben zullen de sporen in de Lage Weide wel blijven liggen.

Groeten
Edwin
« Laatst bewerkt op: 03 October 2006, 19:35:30 door ems »

Nulspul

  • Offline Offline
  • Berichten: 232
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #8 Gepost op: 03 October 2006, 16:41:04 »
Zoals gezegd wordt van Heesink nog met enige regelmaat bedient. De frequentie weet ik niet precies, maar wellicht dat je op het forum van www.rolandrail.net hier meer over te weten kan komen.

Misschien kan van Heesink je meer vertellen over hun spoorvervoer, want zolang zij (regelmatig) spoorvervoer hebben zullen de sporen in de Lage Weide wel blijven liggen.

Groeten
Edwin

Beste Edwin,

Het transportbedrijf heet van Heezik,en daar komen inderdaad regelmatig van die mooie schuifwand wagons wat erin zit dat weet ik niet.

Groet van Bertus
Vriendelijkheid kost geen geld

5166

  • Offline Offline
  • Berichten: 921
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #9 Gepost op: 03 October 2006, 19:38:00 »
Inderdaad, 't bedrijf heet van Heezik.
Ze voeren met de schuifwandwagens karton aan uit Zweden.

Groeten
Edwin

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #10 Gepost op: 10 October 2006, 17:26:27 »
ik weet dat van heezik een indoor spoor aansluiting heefd
zitten its verder als de hema geloof ik
ben er wel eens geweest ivm storing aan de karton snij machine
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 807
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #11 Gepost op: 05 March 2019, 16:51:28 »
Dit is wel een heel oud topic, maar het leek me wat overdreven om een heel nieuw aan te maken.
Vandaag heb ik voor het eerst in heel lange tijd weer eens wat spoorse activiteit op Lage Weide gezien. Niet heel grootschalig, maar misschien hoopgevend.

Ik werk vlakbij het emplacement langs de Atoomweg en zie dat er de laatste jaren niet veel meer gebeurde op Lage Weide, tenminste niet op spoorgebied. Toen ik hier kwam werken, in 2011, waren er nog bijna dagelijks treinen te zien die de fa. Van Heezik aan de Atoomweg bedienden, eerst van Captrain, later van DBS. Transportbedrijf Van Heezik had (en heeft nog steeds) een eigen aftakking op het bedrijfsterrein liggen, parallel aan de loskade waar plaats is voor binnenvaartschepen. Aan het eind loopt het spoor de loods in zodat overdekt kan worden geladen en gelost. Ook kwamen er in die tijd op Lage Weide wel eens treinen voor een groothandel in bouwmaterialen die er volgens mij niet meer zit. Sinds 2013 echter is het stil geworden en de rails liggen er nu scheef en roestig bij. In het voorjaar van 2015 zijn er nog een paar papiertreinen bij Van Heezik geweest, maar dat vervoer is, nadat de opleving aanvankelijk door Van Heezik met veel tamtam was aangekondigd, al na een paar weken weer gestopt. Ik heb geen idee wat daarvan de reden was, maar vind het nog steeds jammer. Rond dezelfde tijd zijn de sporen voorbij van Heezik, die oorspronkelijk helemaal doorliepen tot op het terrein van de grote elektriciteitscentrale, opgebroken. Het spoor stopt nu ter hoogte van de Kernhaven, zo'n 150m voorbij de aansluiting van Van Heezik.

Tot de zomer van 2017 stond er altijd nog een verblijfswagen van Strukton op het emplacement, die was ineens weg. Ook heb ik in de zomer van 2017 tot mijn verrassing nog een behoorlijk lange trein met gebruikte spoorballast zien staan, die daar waarschijnlijk was neergezet totdat er bij Bonder/Durail, aan de andere kant van de hoofdlijn, weer loscapaciteit was. Die trein heeft er een paar dagen gestaan. Daarna heb ik nooit meer een trein gezien op Lage Weide.

Een maand of wat geleden is het aansluitwissel naar het terrein van Van Heezik vernieuwd, en vandaag heb ik ineens allerlei werklieden van Volkerrail met een krol en grote zakken nieuwe ballast in de weer gezien. Hier en daar is ballast vervangen. Zouden deze werkzaamheden heel misschien een voorbode kunnen zijn van een hervatting van spoorverkeer op Lage Weide? Je zou toch zeggen dat ze er niet in investeren als niet te verwachten valt dat er ooit nog treinen gaan rijden. Ik zou het erg leuk vinden als het waar was, ik hou wel van de romantiek van die kleinschalige industriespoortjes.

Heeft iemand er misschien iets van gehoord? Zou de trein hier ooit weer terugkomen?

« Laatst bewerkt op: 05 March 2019, 16:53:46 door Vislijn »

Reinier Z.

  • Offline Offline
  • Berichten: 3312
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #12 Gepost op: 05 March 2019, 17:16:18 »
Gezien de spoorse traditie is de kans groot dat al deze activiteiten er op duiden dat de hele boel over een half jaar wordt opgeheven  8)
Reinier

zuylen

  • Offline Offline
  • Berichten: 4498
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #13 Gepost op: 05 March 2019, 17:20:57 »
Platte houten (rongen)wagons met die oude mastvoeten heb ik in het verleden ook veelvuldig gezien! Het waren oude mastvoeten die gerecycled werden. Beton werd er afgehaald waardoor het ijzer naar de schoothandel ging. De wagens kwamen als het nog donker was.

Totty

  • Offline Offline
  • Berichten: 83
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #14 Gepost op: 05 March 2019, 17:22:53 »
Vroeger veel gereden met lok 2400 en zelfs met de BBC- Henchel 2500, treinen met auto's van Peugeot, Nefkens was toen de grootste klant. Met het slagen voor de Electrische tractie ben ik er niet meer geweest. Er was vuilafvooer en een enkele goederen wagen. De spoorbouwers aan de andere kant zouden het spoor als opslag kunnen gebruiken.