Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

S3/6, de grote ontbrekende… door Robert vh Prutsert
Vandaag om 21:21:45
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:08:45
4 ledjes op één voorweerstand? door NL-modelspoor
Vandaag om 21:04:43
Roco 290 digtaliseren door Syb030
Vandaag om 21:02:11
"Bij nader omzien", een Nederlands spoorwegfotoarchief door Eelco Storm
Vandaag om 21:01:54
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 20:41:19
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 20:41:04
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Frank 123
Vandaag om 20:39:06
Problemen met digitale koppeling Roco door De eerste Ivo
Vandaag om 20:20:19
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:13
Wielen bruineren. Hoe? door Ronald Halma
Vandaag om 20:15:55
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
Vandaag om 19:45:27
Rookgenerator aansluiting op lok NS4808 (ex BR57) door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:20:13
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Keska
Vandaag om 19:05:36
De Projecten van RetroJack door MOVisser
Vandaag om 18:57:25
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 18:52:53
The Summer of 69 door MOVisser
Vandaag om 18:47:31
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:39:37
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 18:21:54
Aachenau West door wob
Vandaag om 18:06:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
Vandaag om 18:03:11
Betere grip voor Bedroevend locomotiefje door Robert vh Prutsert
Vandaag om 17:37:44
Mijnbouw Indonesië door Frits C
Vandaag om 17:32:43
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 16:38:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:26:07
NS 8800 in spoor 0 door MathynK
Vandaag om 16:22:16
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Daan!
Vandaag om 16:02:41
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door nederbelg
Vandaag om 12:53:03
Halling aandrijvingen door Dave.......
Vandaag om 12:41:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Eric v C
Vandaag om 12:06:37
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 171827 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5590
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #630 Gepost op: 15 September 2025, 10:21:07 »
Sowieso moet er iets veranderen. Iedereen snapt dat vervoer, zeker over langere afstanden, per spoor of over het water niet alleen veel milieuvriendelijker, maar ook veel efficiënter is. Eén schipper of één machinist vervoert de ladingen van -tig vrachtwagens en zo wordt veel schaars arbeidspotentieel uitgespaard.
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1019
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #631 Gepost op: 15 September 2025, 12:23:55 »
Er zitten zeker bedrijven die behoorlijk wat vervoer zouden kunnen opleveren:

Pontmeyer met spoor voor de deur (maar toen al zelden gebruikt) op 21 februari 1994 langs de Fermiweg (scan van dia)


maar op 24 maart 2016 was het bedrijf al onbereikbaar. (digitale opname) En zo er zitten nog een paar groothandels. Hema had een eigen spooraansluiting. Had...

Waar een wil is, is er al een spoorweg. Maar of die wil er ook echt is. Er is ruimte zat voor een goede laad/losweg. Openbaar zodat elk bedrijf er met zijn heftruck naar toe kan. Maar als "openbaar" al weer niet goed is. Waarom die containerterminal geen spooraansluiting heeft. 1 wissel in de boog naar het huidige emplacement, en dan parallel aan de Isotopenweg (ruimte genoeg voor een omloopspoor) en geduwd de terminal op. Maar Maasvlakte - Lage Weide v.v. per schip is waarschijnlijk veel goedkoper.

Groet, en hopend, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

DutchModelRailroads

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • Mijn Instagram
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #632 Gepost op: 15 September 2025, 12:54:59 »
Een spoor t.h.v. de Isotopenweg wordt wel krap, zeker bij de kavel van Theo Pouw. Ik denk niet dat dat past.. Hoewel ik me niet gefocust heb op de CTU, weet ik dat er destijds wel een afweging gemaakt is.

Er zijn een drietal mogelijkheden, waaronder de voormalige ACTS-losplaats. Die is echter tegenwoordig door de Fabrique in gebruik als parkeerplaats. Er staat ook een stootjuk op dat spoor.

Daarnaast is bijna de gehele Protonkade platgegooid. De bestemming van die kavel staat ook nog niet definitief vast (lees: geen bouwvergunning vergeven tot nu toe). Daar zou je technisch gezien ook iets moeten kunnnen realiseren

Je moet wel een plek hebben met voldoende ruimte. C van Heezik heeft, zoals ik al zei, bijvoorbeeld niet voldoende ruimte om de benodigde goederen voor een rendabele dienst te verwerken.

Per boot van de Maasvlakte naar Lage Weide kan, maar is ook duur. Daarnaast is dat ook niet geheel emissievrij…

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 904
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #633 Gepost op: 15 September 2025, 20:01:27 »
Misschien is de Kernkade een geschikte plek? Daarvoor zou het spoor, dat iets voorbij de aftakking van Van Heezik stopt, maar een klein stukje hoeven te worden doorgetrokken. Maar daar zal vast aan gedacht zijn, verwacht ik.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #634 Gepost op: 15 September 2025, 20:23:34 »
Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.

Marc (die als milieukundige begeleider verificatie heeft gedaan.)
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #635 Gepost op: Vandaag om 18:46:02 »
Ik rij voor mijn werk tussen de 700 a 1000 km per week maar als ik zie hoe veel vracht vervoer er op de weg zit wat gewoon via een spoor zou kunnen!
Ik denk dat het met name een politieke keuzes is geweest om vervoer over de weg te gaan doen omdat het meer werkgelegenheid opleverde.
Volgens mij was het vroegere vervoer van post veel efficiënter met de trein dan nu via de weg, ja een vrachtwagens is flexibeler maar verbruikt meer brandstof en vraagt ook om meer mensen dit kan toch onmogelijk goedkoper zijn?
Mvg Mark

DutchModelRailroads

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • Mijn Instagram
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #636 Gepost op: Vandaag om 19:05:15 »
Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.
Hoewel die winkelketens mogelijk op een duurzame manier naar de milieuzones zouden rijden, heb je dan nog steeds het probleem van extra vrachtwagens naar Lage Weide. En dat wil de gemeente dus niet. Mijn rapport is door de gemeente ook met die Amerikaanse partij gedeeld. Daarnaast heb ik een Nederlandse partij met ervaring in intermodale hubs (ook van/naar spoor) + een wens naar nieuwe (spoor)projecten naar voren geschoven als mogelijke partner. Of desnoods als nieuwe eigenaar voor de kavel.

Ik heb berekend dat met een aantal bestaande, substantiële goederenstromen naar Lage Weide, we al 5% van alle vrachtwagenritten op het industrieterrein kunnen besparen.

Lastig bij LW is wel dat, hoewel gebundelde inkomende goederenstromen van formaat aanwezig zijn, dit niet zozeer voor uitgaande goederenstromen geldt. LW is een industrieterrein met een prominent distribuerende rol. Dus veel kleine stroompjes naar buiten (bijvoorbeeld de Hema). Dat maakt het lastiger om goederentreinen naar ‘buiten’ te vullen.

Echter gaf een bestaande intermodale hub in NL, waar ik voor een interview geweest ben, aan dat hun uitgaande goederentreinen ook lang niet volledig gevuld zijn. Dus het is zeker geen vereiste!

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 437
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #637 Gepost op: Vandaag om 19:05:36 »
Als men zich aan arbo- en milieu-regels houden niet.

Reactie op laatste zin van Mark, voorvorige post! :)
Ronald