Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

tka G.P.P. vouwbalgen HO door knar46
Vandaag om 17:39:22
Digitale Infodag 2025 Ermelo (20 september) door AlbertG
Vandaag om 17:27:31
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Ronald Halma
Vandaag om 17:19:14
Ons woonkamer pendelbaantje 480x20cm door R1954
Vandaag om 17:07:34
lima spoor N lok schoonmaken door tothebeach
Vandaag om 16:58:25
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 16:43:41
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 16:35:17
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door Ronald Halma
Vandaag om 16:34:02
Roco 290 digtaliseren door Reinout van Rees
Vandaag om 16:33:28
Messing op z'n Zweeds (h0) door Ronald Halma
Vandaag om 16:24:01
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:10:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door phdirk
Vandaag om 15:49:43
Pendel module door Mar-Cas
Vandaag om 14:49:58
Op Zuid (NL H0) door spoorijzer
Vandaag om 14:34:38
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door Menno
Vandaag om 14:17:37
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 14:05:55
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 13:59:20
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door NS264
Vandaag om 13:38:25
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
Vandaag om 13:27:02
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door spoorijzer
Vandaag om 13:25:44
De modeltreinen van Spoorijzer door spoorijzer
Vandaag om 13:24:43
CTA’s jaren …70? / 80… door AB 7216
Vandaag om 13:24:27
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door RobVille
Vandaag om 13:20:40
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door hervé
Vandaag om 13:19:48
11e Grote Modelspoorexpo Leuven, 27 en 28 september door MOVisser
Vandaag om 13:05:16
Haperende locs door Hasenwald
Vandaag om 12:59:18
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:31:08
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 12:21:00
Stalen D 4 deurs spoor 0 door 1795
Vandaag om 11:39:59
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 11:29:53
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 173103 keer)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5595
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #630 Gepost op: 15 September 2025, 10:21:07 »
Sowieso moet er iets veranderen. Iedereen snapt dat vervoer, zeker over langere afstanden, per spoor of over het water niet alleen veel milieuvriendelijker, maar ook veel efficiënter is. Eén schipper of één machinist vervoert de ladingen van -tig vrachtwagens en zo wordt veel schaars arbeidspotentieel uitgespaard.
Groet, Frank

R v/d Hoven

  • Offline Offline
  • Berichten: 1022
  • De 162: Terug van weggeweest!
    • Foto's van treinen
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #631 Gepost op: 15 September 2025, 12:23:55 »
Er zitten zeker bedrijven die behoorlijk wat vervoer zouden kunnen opleveren:

Pontmeyer met spoor voor de deur (maar toen al zelden gebruikt) op 21 februari 1994 langs de Fermiweg (scan van dia)


maar op 24 maart 2016 was het bedrijf al onbereikbaar. (digitale opname) En zo er zitten nog een paar groothandels. Hema had een eigen spooraansluiting. Had...

Waar een wil is, is er al een spoorweg. Maar of die wil er ook echt is. Er is ruimte zat voor een goede laad/losweg. Openbaar zodat elk bedrijf er met zijn heftruck naar toe kan. Maar als "openbaar" al weer niet goed is. Waarom die containerterminal geen spooraansluiting heeft. 1 wissel in de boog naar het huidige emplacement, en dan parallel aan de Isotopenweg (ruimte genoeg voor een omloopspoor) en geduwd de terminal op. Maar Maasvlakte - Lage Weide v.v. per schip is waarschijnlijk veel goedkoper.

Groet, en hopend, Raymond van den Hoven
http://www.stichting162.nl = alles over de NS-162 !

DutchModelRailroads

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • Mijn Instagram
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #632 Gepost op: 15 September 2025, 12:54:59 »
Een spoor t.h.v. de Isotopenweg wordt wel krap, zeker bij de kavel van Theo Pouw. Ik denk niet dat dat past.. Hoewel ik me niet gefocust heb op de CTU, weet ik dat er destijds wel een afweging gemaakt is.

Er zijn een drietal mogelijkheden, waaronder de voormalige ACTS-losplaats. Die is echter tegenwoordig door de Fabrique in gebruik als parkeerplaats. Er staat ook een stootjuk op dat spoor.

Daarnaast is bijna de gehele Protonkade platgegooid. De bestemming van die kavel staat ook nog niet definitief vast (lees: geen bouwvergunning vergeven tot nu toe). Daar zou je technisch gezien ook iets moeten kunnnen realiseren

Je moet wel een plek hebben met voldoende ruimte. C van Heezik heeft, zoals ik al zei, bijvoorbeeld niet voldoende ruimte om de benodigde goederen voor een rendabele dienst te verwerken.

Per boot van de Maasvlakte naar Lage Weide kan, maar is ook duur. Daarnaast is dat ook niet geheel emissievrij…

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #633 Gepost op: 15 September 2025, 20:01:27 »
Misschien is de Kernkade een geschikte plek? Daarvoor zou het spoor, dat iets voorbij de aftakking van Van Heezik stopt, maar een klein stukje hoeven te worden doorgetrokken. Maar daar zal vast aan gedacht zijn, verwacht ik.

Gouda

  • Offline Offline
  • Berichten: 1232
  • kaas, kaars en siroopwafel
    • Railclub Utrecht
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #634 Gepost op: 15 September 2025, 20:23:34 »
Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.

Marc (die als milieukundige begeleider verificatie heeft gedaan.)
Nederlandse diesels zijn mijn favoriet.

hmmglaser

  • Offline Offline
  • Berichten: 438
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #635 Gepost op: 16 September 2025, 18:46:02 »
Ik rij voor mijn werk tussen de 700 a 1000 km per week maar als ik zie hoe veel vracht vervoer er op de weg zit wat gewoon via een spoor zou kunnen!
Ik denk dat het met name een politieke keuzes is geweest om vervoer over de weg te gaan doen omdat het meer werkgelegenheid opleverde.
Volgens mij was het vroegere vervoer van post veel efficiënter met de trein dan nu via de weg, ja een vrachtwagens is flexibeler maar verbruikt meer brandstof en vraagt ook om meer mensen dit kan toch onmogelijk goedkoper zijn?
Mvg Mark

DutchModelRailroads

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 8
    • Mijn Instagram
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #636 Gepost op: 16 September 2025, 19:05:15 »
Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.
Hoewel die winkelketens mogelijk op een duurzame manier naar de milieuzones zouden rijden, heb je dan nog steeds het probleem van extra vrachtwagens naar Lage Weide. En dat wil de gemeente dus niet. Mijn rapport is door de gemeente ook met die Amerikaanse partij gedeeld. Daarnaast heb ik een Nederlandse partij met ervaring in intermodale hubs (ook van/naar spoor) + een wens naar nieuwe (spoor)projecten naar voren geschoven als mogelijke partner. Of desnoods als nieuwe eigenaar voor de kavel.

Ik heb berekend dat met een aantal bestaande, substantiële goederenstromen naar Lage Weide, we al 5% van alle vrachtwagenritten op het industrieterrein kunnen besparen.

Lastig bij LW is wel dat, hoewel gebundelde inkomende goederenstromen van formaat aanwezig zijn, dit niet zozeer voor uitgaande goederenstromen geldt. LW is een industrieterrein met een prominent distribuerende rol. Dus veel kleine stroompjes naar buiten (bijvoorbeeld de Hema). Dat maakt het lastiger om goederentreinen naar ‘buiten’ te vullen.

Echter gaf een bestaande intermodale hub in NL, waar ik voor een interview geweest ben, aan dat hun uitgaande goederentreinen ook lang niet volledig gevuld zijn. Dus het is zeker geen vereiste!

Keska

  • Offline Offline
  • Berichten: 442
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #637 Gepost op: 16 September 2025, 19:05:36 »
Als men zich aan arbo- en milieu-regels houden niet.

Reactie op laatste zin van Mark, voorvorige post! :)
Ronald

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 914
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #638 Gepost op: Vandaag om 13:27:02 »
Toch goed te horen dat er nog steeds concrete belangstelling bestaat, en dus nog hoop op reactivering. Het blijft een leuk raccordement, jammer dat het in de loop der jaren meerdere keren is ingekort en dat zijtakken als onderstaande niet meer aangesloten zijn. Geweldige foto trouwens:




Pontmeyer met spoor voor de deur (maar toen al zelden gebruikt) op 21 februari 1994 langs de Fermiweg (scan van dia)


Protonweg is gesloopt en grond gesaneerd met plan voor een distributiecentrum  voor meerdere winkelketens die op een duurzame manier hun transport naar de milieuzones  verzorgen. De Amerikaanse investeerders hebben zich verkeken in de Nederlandse wetgeving.

Marc (die als milieukundige begeleider verificatie heeft gedaan.)

Mocht een nieuwe gebruiker van het kavel gebruik willen maken van spoorvervoer, er ligt in de berm van de Protonweg (volgens mij nog steeds) spoor:





[foto's Victor Lansink via Railtrash.nl, https://railtrash.jalbum.net/Utrecht_Lage_Weide/VIC_2293.JPG]