Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 18:54:56
Aachenau West door Silvolde
Vandaag om 18:49:20
Fleischmann Profi-koppeling voor Märklin 1139 door janpetel
Vandaag om 18:27:43
Sikje 225 door BartvD
Vandaag om 18:25:38
digitaal veranderd in 15 jaar door C_Jabaaij
Vandaag om 18:24:48
Raadplaatje door Nohome
Vandaag om 18:21:13
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door Bob11
Vandaag om 17:54:17
Rocky Rail 6400 door gtw6016
Vandaag om 17:00:48
Toon hier je (model)TRAM foto's. door R1954
Vandaag om 16:32:38
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 16:29:07
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Railpassie
Vandaag om 16:19:54
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:14:37
Piko 2025 door spoorijzer
Vandaag om 16:04:09
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 15:24:22
Fleischmania Nostalgia door hervé
Vandaag om 15:16:54
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 14:48:54
ongeremde Sikken/wagens in goederentreinen door Blausee-Mitholz
Vandaag om 13:51:12
Lima plan E bankjes door grossraumwagen
Vandaag om 13:46:28
Locatie van foto gezocht door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:21:13
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 12:51:41
Railpro 607 door henk
Vandaag om 12:47:11
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 12:34:49
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
Vandaag om 12:17:39
365 "Het is weekend foto's" door MOVisser
Vandaag om 12:15:59
Locverlichting dmv micro-LEDS door shay59
Vandaag om 12:07:14
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 11:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Hans Reints
Vandaag om 11:52:14
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Jelmer
Vandaag om 11:44:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 11:16:52
Lima IRM pimpen door Railpassie
Vandaag om 11:13:09
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 164411 keer)


ErikvanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #511 Gepost op: 27 January 2023, 07:41:07 »
Dan zou de enoge locatie weer bij van Heezik zijn en daar zie ik tot op heden nog geen enkele activiteit rondom de poort, zou dus betekenen dat de losplek van Pauw dus blijft slapen.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #512 Gepost op: 27 January 2023, 09:58:12 »
Hee, leuk, dat zou inderdaad een opleving van het vervoer bij Van Heezik betekenen, het ligt voor de hand dat dat daar dan zal plaatsvinden. Als ze willen kunnen ze die poort binnen een half uur vrijmaken, paar vrachtwagens verplaatsen, beetje snoeien, dus dat zou het probleem niet zijn. Een erg leuke bediening, met die spoorpoort in het groen en het kadespoor.

Jammer dat het artikel achter een slotje zit voor niet-abonnees (heb er alle begrip voor dat ze niet alle content gratis beschikbaar maken), kan het dus niet lezen maar de kop is hoopgevend. Iemand die een abonnement heeft en een samenvatting kan geven?

Om alvast in de stemming te komen, een paar plaatjes van de bediening van Van Heezik met papiertreinen in 2012 en 2015:



[foto Johan via Flickr, 4 juli 2012, https://flic.kr/p/wd81L4 ]

En op een lentedag in 2015: http://www.spoorpers.nl/van_heezik.php
(Kan helaas niet deeplinken naar de foto's)
« Laatst bewerkt op: 27 January 2023, 10:29:11 door Vislijn »

ErikvanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #513 Gepost op: 27 January 2023, 10:15:56 »
Betekent dus wel dat als je met een accu e-loc gaat rangeren je een vastomlijnd rangeerplan moet hebben met oog op de capaciteit van de batterijen ( max een uur hoorde ik) dus gaat het dan alsnog diesel worden ?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #514 Gepost op: 27 January 2023, 10:26:16 »
Binnen een uurtje moet best lukken. Trein aanbrengen op de sporenbundel (4 sporen), omlopen en de trein door de poort het spoor langs de kade opdrukken, de overdekte loods in. Als er eerst wagens moeten worden opgehaald, ook geen probleem denk ik.

Een groter probleem lijkt me de wel heel krappe boog op het terrein van Van Heezik. Of een 1600/1700 daarvoor geschikt is betwijfel ik eerlijk gezegd. Zo niet, dan tóch een diesel inzetten.

Dan zou de enoge locatie weer bij van Heezik zijn en daar zie ik tot op heden nog geen enkele activiteit rondom de poort, zou dus betekenen dat de losplek van Pauw dus blijft slapen.

Het één hoeft het ander niet uit te sluiten.

LHN

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 5
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #515 Gepost op: 27 January 2023, 10:52:07 »
De oude spoorlijn op bedrijventerrein Lage Weide in Utrecht staat op het punt een tweede leven te krijgen. Door goederen over het spoor te vervoeren, zijn minder vrachtwagens nodig. Invoeren van karton uit Zweden [ ... ] heeft zo'n 600 kilometer industrieel spoor in eigendom. (Steinberger, 2023)

Opmerking mod.: artikel is te lezen via hieronder genoemde koppeling.

Steinberger, (2023) Utrechtse spoorlijn krijgt tweede leven voor import karton (en dat scheelt 4000 ritjes met de vrachtwagen)
geraadpleegd op 27 januari 2023, van https://www.ad.nl/utrecht/utrechtse-spoorlijn-krijgt-tweede-leven-voor-import-karton-en-dat-scheelt-4000-ritjes-met-de-vrachtwagen~a2719205/?referrer=https%3A%2F%2Fwww.bing.com%2F&cb=b4451f0c317501c12f053ee485ad9751&auth_rd=1

je kunt trouwens als je een account maakt gewoon zonder te betalen naar binnen. alleen de prenium kun je niet altijd lezen.
« Laatst bewerkt op: 27 January 2023, 22:54:46 door ex44 »

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #516 Gepost op: 27 January 2023, 11:47:06 »
Ha mooi, dank je wel!
Van Heezik heeft het dus over meerdere treinen per week (y)


Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #517 Gepost op: 27 January 2023, 11:57:15 »
Citaat
Ze reed een stukje mee op een diesellocomotief en een elektrische locomotief. Dit is een noviteit om duurzaam te rijden op stukken spoor waar geen elektrische bovenleiding is.
Dus een staatssecretaris op een loc zetten maakt deze duurzaam op stukken zonder bovenleiding, die techniek van tegenwoordig.  :o

Een toch al rijdende goederentrein in een kwartiertje Lage Weide laten bedienen lijkt me erg optimistisch, zelfs als deze de wagens al mee kan nemen, maar meer goederentreinen op het spoor is altijd goed. Hopelijk is het een blijvende bediening.  :)
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #518 Gepost op: 27 January 2023, 12:33:59 »
@ Rich: blijvende bediening?
Er zijn alleen  maar plannen..

LHN schrijft hierboven : " er zitten nog veel haken en ogen aan".
Er moet nog van alles gebouwd worden om het karton voedselveiligheid te kunnen lossen bv..
Nou, daarvoor zijn natuurlijk  - lees de krant  - tig vergunningen nodig. Dat gaat niet een twee drie. :(

Ronald
« Laatst bewerkt op: 27 January 2023, 12:37:06 door hrp »
Groet,
      Ronald

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #519 Gepost op: 27 January 2023, 12:41:55 »
Dat karton voor de voedingsmiddelenindustrie wordt nu per vrachtwagen aangevoerd en overdekt gelost. Het huidige spoor ligt over een lengte van +/- 100 meter binnen een loods, met een zijperron. Ik zou me kunnen voorstellen dat men dat overdekte gedeelte wat wil verlengen, omdat de volumes intussen zijn gestegen, maar op zich kan het nu al. Tot 2015 gebeurde het immers ook per spoor.

Dick55

  • Offline Offline
  • Berichten: 347
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #520 Gepost op: 27 January 2023, 14:44:12 »
Dat karton voor de voedingsmiddelenindustrie wordt nu per vrachtwagen aangevoerd en overdekt gelost. Het huidige spoor ligt over een lengte van +/- 100 meter binnen een loods, met een zijperron. Ik zou me kunnen voorstellen dat men dat overdekte gedeelte wat wil verlengen, omdat de volumes intussen zijn gestegen, maar op zich kan het nu al. Tot 2015 gebeurde het immers ook per spoor.

Wagons buiten opstellen en met een acculoc (Bemo?) per keer een aantal wagons naar binnen rangeren?

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8471
  • Spoor N
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #521 Gepost op: 27 January 2023, 15:29:22 »
@ Rich: blijvende bediening?
Er zijn alleen  maar plannen..
Ik weet niet wat je hiermee wilt zeggen.  ???
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 861
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #522 Gepost op: 27 January 2023, 15:31:21 »
Wagons buiten opstellen en met een acculoc (Bemo?) per keer een aantal wagons naar binnen rangeren?

Misschien hebben ze deze nog wel staan, onder een laagje stof:



(zie hiervoor https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=1536.msg3222039210#msg3222039210)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #523 Gepost op: 27 January 2023, 16:07:17 »
RTU: Rangeer Trein Utrecht?
Ronald
Groet,
      Ronald

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #524 Gepost op: 27 January 2023, 16:12:51 »
Rail Terminal Utrecht
Jeroen