Doel:€250.00
Donaties:€150.00

Per saldo:€-100.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 02-10-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Zelfbouw Staatsspoor goederenloods met 3D print onderdelen door Biessendorf
Vandaag om 12:11:33
R37 door bellejt
Vandaag om 12:08:22
US diorama in H0 door Frank 123
Vandaag om 12:07:23
Brawa 2024 H0 door hervé
Vandaag om 12:02:14
Vier maanden geen treinen tussen Goes en Vlissingen in 2029 door Ronald Halma
Vandaag om 12:01:07
Rob bouwt ook een GTR - 4-assige kolenwagen van de NS door VAM65
Vandaag om 11:59:56
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Benrail
Vandaag om 11:59:47
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door Wim Vink
Vandaag om 11:24:36
Raadplaatje door grossraumwagen
Vandaag om 11:14:47
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door RetroJack
Vandaag om 11:11:45
5 oktober Modelspoorbeurs Houten, HCC kennisdag door Bor de Wolf
Vandaag om 11:10:21
De spoorhaven van Zuidbarge. door mass am see
Vandaag om 11:08:45
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 10:55:30
Olaerts 2024 door Sicco Dierdorp
Vandaag om 10:53:57
EifelBurgenBahn door Benelux795
Vandaag om 10:48:58
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:53:47
REE Modèles 2022, nieuws van de fabrikant. door grossraumwagen
Vandaag om 09:45:32
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 09:43:26
Roco 2024 door grossraumwagen
Vandaag om 09:33:37
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 09:29:29
Dekas, nieuws voor 2023/2024 door Martijn193
Vandaag om 09:12:57
LS Models 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:59:04
PIKO 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:57:53
Märklin 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:53:16
Trix 2024, nieuws van de fabrikant door TGVfreak
Vandaag om 08:51:36
Faller 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:48:39
Lemke 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:47:53
Noch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:46:59
Busch 2024 door TGVfreak
Vandaag om 08:45:22
NS6000 voor Kranenberg door Dave.......
05 October 2024, 23:51:30
  

Auteur Topic: Spoor op industrieterrein Lage Weide  (gelezen 154051 keer)

hrp

  • Offline Offline
  • Berichten: 4226
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #495 Gepost op: 12 January 2023, 13:13:47 »
Persmomentje?
Bijna verkiezingen!
Of zou de staatsecretaris nou echt geloven dat Hema haar easytoys en vegaworsten per spoor bij het expeditiecentrum laat bezorgen?

Ik ben bang dat een en ander net zo minimaal gebruikt gaat worden als de spooraansluiting via de metrolijn te Vlaardingen naar de Van Ommeren tankterminal. Helaas.
Ronald
« Laatst bewerkt op: 12 January 2023, 13:19:51 door hrp »
Groet,
      Ronald

Arjan6511

  • Offline Offline
  • Berichten: 4445
    • Filmpjes op YouTube
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #496 Gepost op: 12 January 2023, 13:18:11 »
???
https://www.youtube.com/@arjans3459/videos > abonneer want er komt meer! Treinenvideo's uit NL/D/AT

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #497 Gepost op: 12 January 2023, 14:15:53 »
Nou, er zitten daar nog wel meer bedrijven dan alleen de HEMA. Meerdere bedrijven zouden hebben toegezegd om het spoor te gaan gebruiken. En of dit nu zoveel stemmen gaat opleveren voor de staatssecretaris (ik weet niet eens van welke partij ze is), dat waag ik te betwijfelen.

Kronefan

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #498 Gepost op: 12 January 2023, 21:37:55 »
Op Flickr zijn inmiddels ook wat foto's te vinden.
https://www.flickr.com/photos/44293295@N02

Behalve dat Strukton hier laat zien dat de Lage Weide per spoor prima bereikbaar is.

Gaat het er hier ook om dat het rijk grote doelen stelt, maar zelf ook aan zet is om dit goed op te pakken.
Het bedenken en bouwen is één. Het toelaten is twee. Dat is een mega dik dossier.

Wat denk je van het doel van een emissie loze bouwplaats. Als je een spoorvernieuwing hebt van 10 km wordt dat een flinke uitdaging.
Je kunt je ketenpark van groene stroom voorzien, je kunt elektrische auto's gaan rijden, vrachtauto's elektrisch zit er misschien ook wel aan te komen.
Maar hoe wil je een Stopmachine, Kettinghor of Vernieuwingstrein emissie loos maken, als de bovenleiding spanningsloos is. ???

Er wordt aardig wat geld geïnvesteerd in zo'n acculoc. Maar ook kleinere projecten om minder uitstoot te creëren.
Maar ook bij BAM hebben ze bijvoorbeeld veel E-materieel tegenwoordig. Bijvoorbeeld een elektrische krol. ( Krol-E)

Dat is namelijk één van de dingen waar aannemers op worden afgerekend ofwel korting krijgen op grote projecten.
De CO2 ladder. En als jou concurrent aannemer korting pakt, wil jij dat als aannemer natuurlijk ook. Dus je moet wel mee.

En dan hebben de aannemers (of Prorail, het is maar hoe je het ziet) nog een probleem.
Als ERTMS daadwerkelijk landelijk uitgerold gaat worden, al het materieel niet meer zelfstandig kan verplaatsen.

Er is al een krapte in locs met ERTMS. Dat wordt dan alleen maar groter.
Volker, Bam, Swietelsky en Strukton hebben samen twee locs waar ERTMS op zit. ( Strukton en Swietelsky beide een G1206).

En om een loc te gaan leasen, is simpelweg niet genoeg dekking voor om dat rendabel te maken.

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
  • Spoor N
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #499 Gepost op: 12 January 2023, 22:15:55 »

Gaat het er hier ook om dat het rijk grote doelen stelt, maar zelf ook aan zet is om dit goed op te pakken.
Het bedenken en bouwen is één. Het toelaten is twee. Dat is een mega dik dossier.

Wat denk je van het doel van een emissie loze bouwplaats. Als je een spoorvernieuwing hebt van 10 km wordt dat een flinke uitdaging.

Dat heeft met het stikstofdossier te maken, wat ook een megadik dossier is van een jaar of 15 pappen en nathouden (en een rijksoverheid die steeds weer oplossingen verzint die  door de Raad van State worden afgeschoten omdat ze niet aan eigen nationale- of EU regels voldoen).

Thom

  • Offline Offline
  • Berichten: 3933
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #500 Gepost op: 13 January 2023, 03:13:57 »
Op Flickr zijn inmiddels ook wat foto's te vinden.
https://www.flickr.com/photos/44293295@N02

Behalve dat Strukton hier laat zien dat de Lage Weide per spoor prima bereikbaar is.

Gaat het er hier ook om dat het rijk grote doelen stelt, maar zelf ook aan zet is om dit goed op te pakken.
Het bedenken en bouwen is één. Het toelaten is twee. Dat is een mega dik dossier.

Wat denk je van het doel van een emissie loze bouwplaats. Als je een spoorvernieuwing hebt van 10 km wordt dat een flinke uitdaging.
Je kunt je ketenpark van groene stroom voorzien, je kunt elektrische auto's gaan rijden, vrachtauto's elektrisch zit er misschien ook wel aan te komen.
Maar hoe wil je een Stopmachine, Kettinghor of Vernieuwingstrein emissie loos maken, als de bovenleiding spanningsloos is. ???

Er wordt aardig wat geld geïnvesteerd in zo'n acculoc. Maar ook kleinere projecten om minder uitstoot te creëren.
Maar ook bij BAM hebben ze bijvoorbeeld veel E-materieel tegenwoordig. Bijvoorbeeld een elektrische krol. ( Krol-E)

Dat is namelijk één van de dingen waar aannemers op worden afgerekend ofwel korting krijgen op grote projecten.
De CO2 ladder. En als jou concurrent aannemer korting pakt, wil jij dat als aannemer natuurlijk ook. Dus je moet wel mee.

En dan hebben de aannemers (of Prorail, het is maar hoe je het ziet) nog een probleem.
Als ERTMS daadwerkelijk landelijk uitgerold gaat worden, al het materieel niet meer zelfstandig kan verplaatsen.

Er is al een krapte in locs met ERTMS. Dat wordt dan alleen maar groter.
Volker, Bam, Swietelsky en Strukton hebben samen twee locs waar ERTMS op zit. ( Strukton en Swietelsky beide een G1206).

En om een loc te gaan leasen, is simpelweg niet genoeg dekking voor om dat rendabel te maken.
Dat werkt natuurlijk 2 kanten op, dat soort bedrijven gaan nu niet investeren in machines met ETCS, aangezien zij daar nu nooit geen toepassing voor hebben aangezien zij nooit over een ETCS baanvak heen hoeven met een trein.

Straks als er meer baanvakken uitgerust worden met ETCS word dat een heel ander verhaal, en ook voor nieuw aan te schaffen lokken is ETCS een (verplichte) standaard.

ErikvanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #501 Gepost op: 14 January 2023, 12:56:19 »
Ff een vraag: Hoe lang kunnen deze treinen zijn met oog op aansluitspoor dan wel het middenspoor in Maarssen ? Waar zit dan het omschakelmoment tussen batterij en bovenleiding ? Kijk uitrollen op aansluitspoor snap ik mits het aansluitspoor dat natuurlijk met oog op de aansluitwissel dan toestaat mbt tot de snelheid ter plekke . Is dat een 40km/u wissel of hpger toegestaan ?

Praten we overigens nu alleen over TEU's of io er ook spraken van opleggers en laadbakken en wat gaan de laad'en losmogelijkheden worden. Portaalkraan of Reachstacker ?

DH1-3104

  • Offline Offline
  • Berichten: 202
  • Hobby 3d designer, Schaal 1:43,5 en 1:24
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #502 Gepost op: 14 January 2023, 13:23:53 »
De bedoeling van de loc is dat deze werk treinen naar de locatie van waaruit de werkzaamheden plaats gaan vinden (emplacement) toe rijdt.
Op deze locatie is de loc in staat om met behulp van de accu wagen wat rangeerwerk uit te voeren en zo her werkmateriaal klaar te zetten voor de werkzaamheden die gaan plaats vinden.
De capaciteit van de accu's is maar heel beperkt en stelt de loc in staat om een klein uurtje te kunnen laten rangeren.

Citaat
Waar zit dan het omschakelmoment tussen batterij en bovenleiding
Hier een filmpje met uitleg over de loc

Groet Ronald.
Met vriendelijke groet Ronald Hofmeester.
Wadloper DH1 spoor 0
NS2400 spoor 0

ErikvanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #503 Gepost op: 14 January 2023, 13:29:00 »
Dat snap ik maar na een uur moet hij dus terug zijn onder de waslijn anders heb je alsnog een diesel nodig om hem terig te halen

ErikvanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #504 Gepost op: 17 January 2023, 18:52:38 »
Na de overweg aan het einde van het emplacement Atoomweg / Lage Weijde staat sinds vanmiddag een pilon in het spoor wat leidt enerzijds naar Vd Heerik en anderzijds naar het doodlopende stuk. Iemand dat voor de grap neergezet of is er een reden voor dat het er nu staat ?

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #505 Gepost op: 18 January 2023, 12:48:40 »
Ff een vraag: Hoe lang kunnen deze treinen zijn met oog op aansluitspoor dan wel het middenspoor in Maarssen ?

Van het aansluitwissel op de hoofdlijn Amsterdam Utrecht tot het toegangshek bij de Isotopenweg is het volgens Bing Maps ongeveer 1.3 kilometer.
De trein zal bij het hek moeten stoppen, ook als het openstaat want direct erachter is een onbewaakte overweg. Als we het achtereind van de trein vrij willen hebben, dan zouden de treinen niet langer moeten zijn dan 1.3 km. Lijkt me in de praktijk nooit een probleem. Het aansluitwissel ligt ongeveer op de plek waar de Niels Bohrweg onder het spoor door gaat. Hieronder zie je een kaartje:



Via Bing Maps, zie

https://www.bing.com/maps?osid=7296e33f-6c3d-4e60-87b3-7eea23c7e3e5&cp=52.121671~5.056838&lvl=17.033167&dir=45&style=a&pi=0&v=2&sV=2&form=S00027

Na de overweg aan het einde van het emplacement Atoomweg / Lage Weijde staat sinds vanmiddag een pilon in het spoor wat leidt enerzijds naar Vd Heerik en anderzijds naar het doodlopende stuk. Iemand dat voor de grap neergezet of is er een reden voor dat het er nu staat ?

Die stond er vanmorgen nog steeds, verder niets bijzonders te zien. De spoorpoort bij Van Heezik was in ieder geval nog steeds dicht, zoals-ie dat al sinds 2015 is. Misschien wordt er iets aan de weg of aan de overweg gedaan, geen idee.

Rick

  • Lid Houtense Koekenclub
  • Offline Offline
  • Berichten: 8193
  • Spoor N
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #506 Gepost op: 18 January 2023, 13:00:25 »
Het middenspoor bij Maarsen is zo'n 760m dus dat is ook lang genoeg. Bij vertek van Lage Weide rijdt een trein wel eerst een stuk links voor het middenspoor bereikt is, zou dat geen probleem zijn?
N spoor, IV-V, Nederlands (met Duits en Zwitsers materieel).

Waarschuwing: overmatig gebruik van dit forum kan leiden tot klinknageltellerij, tijdperkfixatie en dwangmatig nummergebruik.

ErikvanR

  • Offline Offline
  • Berichten: 51
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #507 Gepost op: 19 January 2023, 18:04:02 »
Van Heezik moet zo wie zo npg snoeien als ze wat willen ontvangen en de rijschool zijn voertuigen acher het hek weghalen. Vraag is dan nogwaar gelost gaat worden aangezien er op de inzetplaats na verder tptaal geen verharding naast het spoort te vinden is ....

-Anton-

  • Offline Offline
  • Berichten: 289
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #508 Gepost op: 19 January 2023, 20:41:48 »
Op het terrein van van Heezik loopt volgens mij het spoor een loods in waar de vloer op los hoogt is.
Maar dat is zeker 10jaar terug dat ik daar voor het laatst binnen ben geweest.  ;)

Nog een aanvulling, in de loods liggen rollen papier die een hal verder worden verwerkt in een aantal snij machines voor volgens mij verpakking industrie.
Ooit als monteur daar aan gewerkt  ;)
« Laatst bewerkt op: 20 January 2023, 19:42:44 door -Anton- »
IB, Traincontroller, ESU loc programmer, Arduino, Daisy II

Vislijn

  • Offline Offline
  • Berichten: 806
    • De spoorlijn naar IJmuiden
Re: Spoor op industrieterrein Lage Weide
« Reactie #509 Gepost op: 19 January 2023, 22:17:44 »
Klopt, en volgens mij is het nog steeds zo. Langs de hele kade ligt het spoor als straatspoor over een lengte van een paar honderd meter, wel verhard dus, en daarna nog een stuk binnen de loods.

Uit een inventarisatieverslag uit 2014:

“De spooraansluiting bestaat uit één spoor met een lengte van 270 meter. Het hele spoor ligt vanaf de spoorpoort in bestrating. (asfalt / betonplaten)
Het achterste deel van de spooraansluiting ligt over een lengte van circa 100 meter in een overslaghal. De bovenkant van de vloer van deze overslaghal ligt ca. 1.20 boven bovenkant spoorstaaf, waardoor een zijperron ontstaat. Via dit zijperron is gelijkvloers laden / lossen van wagons met stukgoed mogelijk.
De opbouw van de verharding en funderingslaag is op dit moment onbekend. Vooralsnog lijkt deze verharding niet geschikt voor zeer zware belastingen door bijvoorbeeld reachstackers. (containeroverslag) Gezien het huidige terreingebruik (stukgoed-overslag) is dit echter ook niet de meest geschikte locatie op Lage Weide voor eventuele containeroverslag.

De spooraansluiting is eigendom van Van Heezik.
Van Heezik heeft aangegeven de aankoop van het achterste deel van de stamlijn “Utrecht – industrieterrein Lage Weide” te overwegen. Dit spoor loopt parallel langs het terrein van Van Heezik en zou de mogelijkheid kunnen geven om een extra (overdekt) overslagspoor met een opstellengte van circa 100 meter op eigen terrein te realiseren”


(https://portofutrecht.nl/wp-content/uploads/2015/11/007-beschrijving-spoorlocaties-v1_1.pdf)