Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door NTeering
Vandaag om 18:39:49
Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544420 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #630 Gepost op: 05 juni 2013, 19:19:46 »
Bas,

Zeker een eenvoudiger ontwerp. Ik zit alleen met de kopsporen. Het nut daarvan in een schaduwstation ontgaat mij volledig. Zeker gezien het feit dat jij periode IIIb rijdt (dus stomers) kan ik het nut van deze sporen niet vinden. Kun jij een tipje van de sluier oplichten. Ik als IVa rijder zou deze sporen omdraaien en dan gebruiken voor keertreinen. Nu kan een keertrein alleen via de keerlus naar deze sporen en ook weer alleen via de keerlus weg.
Help deze arme ziel eens ??? ???

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #631 Gepost op: 05 juni 2013, 20:36:38 »
Je hebt een goed punt, Gerard. Zo arm is je ziel niet. (y)
Mijn ontwerp met de wissels aan de keerluskant heeft voor- en nadelen.


493 (herhaling)   Nieuw sporenplan voor het schaduwstation.

 De kopsporen zijn niet direct bereikbaar. Er is vanuit de railspiraal altijd een ommetje door de keerlus of een rangeerbeweging nodig.

+  De kopsporen hebben met het bovenstaande ontwerp een maximale lengte van 3,80 meter. Als ik de wissels aan de railspiraalkant leg zal de lengte afnemen tot ongeveer 2,50 meter. Voor een treinstel of keertrein kan dat voldoende zijn, maar hiervoor heb ik deze sporen niet bedoeld. Zie het volgende punt.

+  Ik wil graag een paar sporen hebben om lange treinen (tot 3.70 meter) langdurig op te kunnen stellen zonder dat ze in de weg staan. Het maakt me dan niet uit als er een rangeerbeweging meer gemaakt moet worden. Eventueel voeg ik ontkoppelrails toe om de loc die de trein het spoor opgedrukt heeft, terug te kunnen laten keren naar het depot.

+  Met deze sporen kunnen langdurig opgestelde treinen niet het vrije zicht bederven op treinen die wel vaker in dienst zijn, want die rijden er voor langs.

Voorlopig wordt aan het schaduwstation nog niet gewerkt, dus kan ik er nog eens rustig over nadenken.


Groet,
Bas

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #632 Gepost op: 06 juni 2013, 10:13:20 »
Ik vindt je tweede sporen plan duidelijk eenvoudiger maar ook logischer.

Is het een 1 of tweesporig spiraal? aangesloten op de rechter pijl neem ik aan.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #633 Gepost op: 06 juni 2013, 11:44:07 »
De railspiraal achter de pijl is enkelsporig.


438
(herhaling)   Gleiswendel “Dönsdorfer Steige”.

Zie ook Baubericht 2.

Groet, :)
Bas

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #634 Gepost op: 06 juni 2013, 11:47:34 »
Oh dit plan  8), voor een groot gedeelte had ik dit topic al gelezen en vindt met name de grote en de verdeling over meerder ruimtes indrukwekkend.

Had even de connectie niet gelegd, sorry maar blijft een mooi plan

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #635 Gepost op: 06 juni 2013, 19:07:16 »
Bas,

Je verklaring is duidelijk en zet mij aan het denken. Ik heb ook wat sporen in een plan (ja, na Holzburg komt meer) die te kort zijn maar na omdraaien wel de goede lengte hebben. Ga er eens op broeden of dit ook wat voor mij is.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #636 Gepost op: 07 juli 2013, 11:48:40 »
Dönsdorf   –   Baubericht 130


Nu de dagen al ruim twee weken lang korter en de nachten langer worden, dient het nieuwe modelbouwseizoen zich voorzichtig aan. Jammer dat het buiten nog zo mooi zomert… ;)

Na een paar weken afwezigheid op dit – inmiddels vernieuwde – forum meld ik me weer. Aan de baan is niet gewerkt; aan materieel wel. Bijvoorbeeld aan de Pruisische decapod.

In Baubericht 126 schreef ik over onvolledige nummerplaten van de Pruisische G10 (Roco 43221), Reichsbahn Baureihe 5710. Inmiddels zijn de platen van een latere uitgave (Roco 62222) aangekomen. Hierop staan andere nummers, maar deze platen zijn wel correct. De levering duurde iets langer dan verwacht door een interpretatiefout van mij. Ik dacht namelijk dat deze onderdelen in de Zurüstbeutel zouden zitten. Dat is niet zo; ze hebben een eigen onderdelennummer. Weer wat geleerd.


482 (herhaling)   Nummerplaten van Roco 43221.


494   Reeds gemonteerde nummerplaat van Roco 62222.

Ik heb ook een etsplaatje met nummers voor deze loc. Deze zullen later aangebracht worden, als ik hiermee iets meer ervaring heb opgedaan.


495   G10 5461 is omgenummerd in G10 5432 Köln.

De envelop bevatte nog meer onderdelen. Daarover later meer.


Met vriendelijke groet,
Bas

Schachbrett

  • Wir bauen fur Sie!!
  • Offline Offline
  • Berichten: 5345
  • Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #637 Gepost op: 07 juli 2013, 22:11:59 »
Hallo Bas,

Het zijn de details die het hem doen,ziet er strak uit!


Gr Chris
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #638 Gepost op: 08 juli 2013, 08:14:59 »
Ik sluit me aan bij voorgaand comment  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #639 Gepost op: 08 juli 2013, 10:47:02 »
Citaat
De envelop bevatte nog meer onderdelen. Daarover later meer.

U houdt de spanning erin. (y)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #640 Gepost op: 09 juli 2013, 19:30:03 »
Dönsdorf   –   Baubericht 131


Op dit moment staat een project in de pruttelstand: 01 179 van Jan, alias 44. Als basis dient een loc van de Baureihe 010-2 van Roco; een exemplaar van de oudere generatie. Een paar maanden geleden werd zo’n loc tweede- of derdehands voor een mooi prijsje aangeboden. Deze 01 heeft brünierte wielen en rode wielbanden. Ik greep de kans.


496   DB 01 171 (Roco 43242). De tender zit nog in de doos.

Mijn 01 zal niet zo’n uitgebreide opknapbeurt krijgen als die van Jan. Ik beperk me tot een paar eenvoudige aanpassingen.

Om te beginnen worden loc en tender geheel gereinigd. Voor dit klusje haal ik de tender bijna volledig uit elkaar. Met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf worden de wielen gepoetst en is het oude vet makkelijk weg te halen. Binnen een paar minuten ligt al een dozijn van die dingen vuil in de prullenbak. De koolborstels van de motor krijgen ook een wasbeurt.

Dan maak ik de verfdoos open. Met een rood verfje worden de bufferhulzen en delen van de remslangen bewerkt. Dezelfde kleur gebruik ik ook voor de vele zwarte onderdelen onder de loopplaat van de loc. Dan nog wat likjes geel op de elektriciteitskastjes en zilverachtig grijs op de lampen voor de Triebwerkbeleuchtung. Als alles goed droog is, strijk ik over mijn schilderwerk een matte lak. Deze lak gebruik ik ook voor de tenderdeuren, zodat hiervan de plasticglans verdwijnt.

De lantaarns voorop de loc bevallen mij niet. Ze moeten de oude versie van de Reichsbahn voorstellen, maar vooral de twee onderste zijn veel te grof uitgevoerd. Ze worden vervangen door de kleine Bundesbahn-lantaarns van 01 008 (Roco 43359); de andere onderdelen uit de envelop van het vorige Baubericht. De twee onderste lantaarns zijn met een passende lichtgeleider en loopplaat vrij eenvoudig te vervangen.
De lamp op de rookkastdeur geeft problemen. Ook hiervan moet de oude lichtgeleider vervangen worden, maar deze laat zich niet verwijderen zonder de hele ketel uit elkaar te halen. Daar heb ik geen zin in. De oude lantaarn op de rookkastdeur laat ik dus voorlopig zitten.


497 en 498   Oude en nieuwe lantaarns.

Boeken en internet doorbladerend valt mij op dat verschillende soorten lantaarns nogal eens op één loc door elkaar gebruikt werden, zoals hier en daar te zien is. Het zullen stuk voor stuk wel nood breekt wet-situaties zijn. Mijn (tijdelijke?) oplossing is dus niet geheel vreemd.
De lantaarns op de tender zou ik ook wel willen vervangen, maar dat wordt me te duur.

Nu is het personeel aan de beurt. De meegeleverde Roco-figuren zal ik hiervoor niet gebruiken. Na een nieuwe verfbeurt zijn ze wel mooi, maar ik heb al meerdere locomotieven met die mannen op de baan (zie Baubericht 126). Uit mijn voorraad haal ik een Prieserlein die als machinist dienst gaat doen en een houthakkend mannetje van Noch die als stoker aan het werk kan. Zijn hakbijl wordt ingekort, zodat het een schep lijkt die in de vuurkist steekt. De deur van de vuurkist kan niet zonder meer open. Dat laat ik maar zo.


499   Personal im Einsatz. Koffie wordt op de vuurkist op temperatuur gehouden.

Als laatste worden de losse onderdelen gemonteerd. Ook de Kolbenstangenschutzrohre. Je weet wel: die buisjes voorop de cilinders van de loc. Als deze toch in de weg blijken te zitten, haal ik ze er wel weer af. Zoals gebruikelijk in Dönsdorf worden alle locomotieven – voor zover mogelijk – aan beide zijden voorzien van koppelingen (zie Baubericht 110, laatste alinea). De remslangen op mijn 01 worden hiervoor ingekort.


500   En zo ziet de dame er nu uit.

In Eisenbahn-Kurier van juli 2013 staat een artikel, waarin deze 01 veel uitgebreider opgekalefaterd wordt.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 09 juli 2013, 21:29:43 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15407
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #641 Gepost op: 09 juli 2013, 20:18:33 »
Mooie aanwinst, Bas! Paar opmerkingen die ik had heb je bij voorbaat al ontkracht door je motivatie te omschrijven - alleen die ene, "daar heb ik geen zin in", kom zeg....  ;)
Oja, een aardewerken/porceleinen koffiepot op het warmhoudplaatje boven de vuurkistdeur? Ik hoop dat dat goed gaat  ;D
En nog iets, ik las laatst de term "Kolbenstangentragrohr" ipv Kolbenstangenschutzrohr. Dat moet ik nog eens nagaan, hoe dat zit.

Mooie lok!
Groet,
Jan

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11765
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #642 Gepost op: 09 juli 2013, 23:30:35 »
Nou de vervuiling nog  ;D
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #643 Gepost op: 10 juli 2013, 08:18:25 »
@ Jan:
Het blijft hobby, hè? Als ik dan ergens geen zin in heb, laat ik het vrolijk achterwege. ;)
Die mannen moeten maar een beetje voorzichtig met hun koffiepot omgaan.

@ Floris:
Deze loc zal ausgebessert-frisch blijven.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 10 juli 2013, 08:20:40 door Basilicum »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #644 Gepost op: 10 juli 2013, 11:22:39 »
Bas,

Die 01 ziet er goed uit, en heel wat sneller dan Jan (44). Maar 1 berichtje. Die G10 van een paar berichtjes terug is dat een periode III BR 57? Hoe rijdt zo'n loc? Ik wil dit type binnen kort kopen als "geburtsjahr locomotieve".

Groet,

Gerard vn der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.