Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Raadplaatje
door
Magic
Vandaag
om 15:44:10
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
Vandaag
om 15:37:10
EifelBurgenBahn
door
Reinout van Rees
Vandaag
om 15:29:26
NS 6000 (in schaal 0)
door
FritsT
Vandaag
om 15:26:45
"Nederlandse" modellen
door
spoorijzer
Vandaag
om 15:14:16
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Besselspoor
Vandaag
om 14:59:47
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
Vandaag
om 14:46:54
Kortsluiting bij wissels
door
Spoorloos
Vandaag
om 14:09:39
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
AlbertG
Vandaag
om 13:26:02
Les Billards du Vivarais
door
MaraNCS
Vandaag
om 13:14:04
RhB H0m, Albulisch
door
R.C.Grootveld
Vandaag
om 12:59:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
hervé
Vandaag
om 12:32:19
Gewoon wat busfoto's
door
hervé
Vandaag
om 12:10:47
h0 diorama USA “The Paintshops”
door
Mudhen
Vandaag
om 11:58:57
Doornvliet
door
mass am see
Vandaag
om 11:44:10
BNLS modules: de groeten uit Berkel
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 11:42:40
03-05-2024 - afscheidsrit NS ICMm 4011
door
Modellbahnwagen
Vandaag
om 11:34:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen
door
bollen neus
Vandaag
om 11:14:38
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²)
door
Jack Black (NS1220)
Vandaag
om 11:14:03
19 Toen
door
PlanU
Vandaag
om 11:01:05
Schrootplaats
door
Kees (NS Blokpost 21 Klein Bruntendijk, Friesland)
Vandaag
om 10:45:54
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg
door
Eric v C
Vandaag
om 10:42:29
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
TonM
Vandaag
om 10:09:06
20 en 21 april MobExpo
door
MOVisser
Vandaag
om 09:52:38
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee?
door
RBlok
Vandaag
om 09:52:13
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024
door
D_Loc
Vandaag
om 09:38:55
Station Roodeschool
door
spoorijzer
Vandaag
om 08:36:23
diorama, voor lange treinen.
door
Benelux795
Vandaag
om 07:54:29
US diorama in H0
door
puntenglijder
Vandaag
om 07:31:13
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
25 april 2024, 23:33:55
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dönsdorfer Bauberichte
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
Vorige
-
Volgende
-
1
...
41
42
[
43
]
44
45
...
104
Omlaag
Auteur
Topic: Dönsdorfer Bauberichte (gelezen 546694 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #630 Gepost op:
05 juni 2013, 19:19:46 »
Bas,
Zeker een eenvoudiger ontwerp. Ik zit alleen met de kopsporen. Het nut daarvan in een schaduwstation ontgaat mij volledig. Zeker gezien het feit dat jij periode IIIb rijdt (dus stomers) kan ik het nut van deze sporen niet vinden. Kun jij een tipje van de sluier oplichten. Ik als IVa rijder zou deze sporen omdraaien en dan gebruiken voor keertreinen. Nu kan een keertrein alleen via de keerlus naar deze sporen en ook weer alleen via de keerlus weg.
Help deze arme ziel eens
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re:Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #631 Gepost op:
05 juni 2013, 20:36:38 »
Je hebt een goed punt, Gerard. Zo arm is je ziel niet.
Mijn ontwerp met de wissels aan de keerluskant heeft voor- en nadelen.
493
(herhaling) Nieuw sporenplan voor het schaduwstation.
–
De kopsporen zijn niet direct bereikbaar. Er is vanuit de railspiraal altijd een ommetje door de keerlus of een rangeerbeweging nodig.
+
De kopsporen hebben met het bovenstaande ontwerp een maximale lengte van 3,80 meter. Als ik de wissels aan de railspiraalkant leg zal de lengte afnemen tot ongeveer 2,50 meter. Voor een treinstel of keertrein kan dat voldoende zijn, maar hiervoor heb ik deze sporen niet bedoeld. Zie het volgende punt.
+
Ik wil graag een paar sporen hebben om lange treinen (tot 3.70 meter) langdurig op te kunnen stellen zonder dat ze in de weg staan. Het maakt me dan niet uit als er een rangeerbeweging meer gemaakt moet worden. Eventueel voeg ik ontkoppelrails toe om de loc die de trein het spoor opgedrukt heeft, terug te kunnen laten keren naar het depot.
+
Met deze sporen kunnen langdurig opgestelde treinen niet het vrije zicht bederven op treinen die wel vaker in dienst zijn, want die rijden er voor langs.
Voorlopig wordt aan het schaduwstation nog niet gewerkt, dus kan ik er nog eens rustig over nadenken.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #632 Gepost op:
06 juni 2013, 10:13:20 »
Ik vindt je tweede sporen plan duidelijk eenvoudiger maar ook logischer.
Is het een 1 of tweesporig spiraal? aangesloten op de rechter pijl neem ik aan.
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re:Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #633 Gepost op:
06 juni 2013, 11:44:07 »
De railspiraal achter de pijl is enkelsporig.
438
(herhaling) Gleiswendel “Dönsdorfer Steige”.
Zie ook
Baubericht 2
.
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
De Stoker
Offline
Berichten: 783
H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #634 Gepost op:
06 juni 2013, 11:47:34 »
Oh dit plan
, voor een groot gedeelte had ik dit topic al gelezen en vindt met name de grote en de verdeling over meerder ruimtes indrukwekkend.
Had even de connectie niet gelegd, sorry maar blijft een mooi plan
Gelogd
Gtrz
Gerwin
Station Eibergen
Station Eibergen - Digitaliseren
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re:Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #635 Gepost op:
06 juni 2013, 19:07:16 »
Bas,
Je verklaring is duidelijk en zet mij aan het denken. Ik heb ook wat sporen in een plan (ja, na Holzburg komt meer) die te kort zijn maar na omdraaien wel de goede lengte hebben. Ga er eens op broeden of dit ook wat voor mij is.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #636 Gepost op:
07 juli 2013, 11:48:40 »
Dönsdorf – Baubericht 130
Nu de dagen al ruim twee weken lang korter en de nachten langer worden, dient het nieuwe modelbouwseizoen zich voorzichtig aan. Jammer dat het buiten nog zo mooi zomert…
Na een paar weken afwezigheid op dit – inmiddels vernieuwde – forum meld ik me weer. Aan de baan is niet gewerkt; aan materieel wel. Bijvoorbeeld aan de Pruisische
decapod
.
In
Baubericht 126
schreef ik over onvolledige nummerplaten van de Pruisische G10 (Roco 43221), Reichsbahn Baureihe 57
10
. Inmiddels zijn de platen van een latere uitgave (Roco 62222) aangekomen. Hierop staan andere nummers, maar deze platen zijn wel correct. De levering duurde iets langer dan verwacht door een interpretatiefout van mij. Ik dacht namelijk dat deze onderdelen in de Zurüstbeutel zouden zitten. Dat is niet zo; ze hebben een eigen onderdelennummer. Weer wat geleerd.
482
(herhaling) Nummerplaten van Roco 43221.
494
Reeds gemonteerde nummerplaat van Roco 62222.
Ik heb ook een etsplaatje met nummers voor deze loc. Deze zullen later aangebracht worden, als ik hiermee iets meer ervaring heb opgedaan.
495
G10 5461
is omgenummerd in
G10 5432 Köln
.
De envelop bevatte nog meer onderdelen. Daarover later meer.
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
Schachbrett
Wir bauen fur Sie!!
Offline
Berichten: 5378
Bahnfahren ist ÖBB !!!
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #637 Gepost op:
07 juli 2013, 22:11:59 »
Hallo Bas,
Het zijn de details die het hem doen,ziet er strak uit!
Gr Chris
Gelogd
Gr Chris
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor
www.youtube.com/@Kaponiggraben
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #638 Gepost op:
08 juli 2013, 08:14:59 »
Ik sluit me aan bij voorgaand comment
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
JaJo
Offline
Berichten: 11147
Spoor-0 & Spoor-1
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #639 Gepost op:
08 juli 2013, 10:47:02 »
Citaat
De envelop bevatte nog meer onderdelen. Daarover later meer.
U houdt de spanning erin.
Groet Jaap
Gelogd
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #640 Gepost op:
09 juli 2013, 19:30:03 »
Dönsdorf – Baubericht 131
Op dit moment staat een project in de pruttelstand:
01 179
van Jan, alias 44. Als basis dient een loc van de Baureihe 01
0-2
van Roco; een exemplaar van de oudere generatie. Een paar maanden geleden werd zo’n loc tweede- of derdehands voor een mooi prijsje aangeboden. Deze 01 heeft
brünierte
wielen en rode wielbanden. Ik greep de kans.
496
DB 01 171 (Roco 43242). De tender zit nog in de doos.
Mijn 01 zal niet zo’n uitgebreide opknapbeurt krijgen als die van Jan. Ik beperk me tot een paar eenvoudige aanpassingen.
Om te beginnen worden loc en tender geheel gereinigd. Voor dit klusje haal ik de tender bijna volledig uit elkaar. Met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf worden de wielen gepoetst en is het oude vet makkelijk weg te halen. Binnen een paar minuten ligt al een dozijn van die dingen vuil in de prullenbak. De koolborstels van de motor krijgen ook een wasbeurt.
Dan maak ik de verfdoos open. Met een rood verfje worden de bufferhulzen en delen van de remslangen bewerkt. Dezelfde kleur gebruik ik ook voor de vele zwarte onderdelen onder de loopplaat van de loc. Dan nog wat likjes geel op de elektriciteitskastjes en zilverachtig grijs op de lampen voor de Triebwerkbeleuchtung. Als alles goed droog is, strijk ik over mijn schilderwerk een matte lak. Deze lak gebruik ik ook voor de tenderdeuren, zodat hiervan de plasticglans verdwijnt.
De lantaarns voorop de loc bevallen mij niet. Ze moeten de oude versie van de Reichsbahn voorstellen, maar vooral de twee onderste zijn veel te grof uitgevoerd. Ze worden vervangen door de kleine Bundesbahn-lantaarns van 01 008 (Roco 43359); de andere onderdelen uit de envelop van het vorige Baubericht. De twee onderste lantaarns zijn met een passende lichtgeleider en loopplaat vrij eenvoudig te vervangen.
De lamp op de rookkastdeur geeft problemen. Ook hiervan moet de oude lichtgeleider vervangen worden, maar deze laat zich niet verwijderen zonder de hele ketel uit elkaar te halen. Daar heb ik geen zin in. De oude lantaarn op de rookkastdeur laat ik dus voorlopig zitten.
497
en
498
Oude en nieuwe lantaarns.
Boeken en internet doorbladerend valt mij op dat verschillende soorten lantaarns nogal eens op één loc door elkaar gebruikt werden, zoals
hier
en
daar
te zien is. Het zullen stuk voor stuk wel
nood breekt wet-situaties
zijn. Mijn (tijdelijke?) oplossing is dus niet geheel vreemd.
De lantaarns op de tender zou ik ook wel willen vervangen, maar dat wordt me te duur.
Nu is het personeel aan de beurt. De meegeleverde Roco-figuren zal ik hiervoor niet gebruiken. Na een nieuwe verfbeurt zijn ze wel mooi, maar ik heb al meerdere locomotieven met die mannen op de baan (zie
Baubericht 126
). Uit mijn voorraad haal ik een Prieserlein die als machinist dienst gaat doen en een houthakkend mannetje van Noch die als stoker aan het werk kan. Zijn hakbijl wordt ingekort, zodat het een schep lijkt die in de vuurkist steekt. De deur van de vuurkist kan niet zonder meer open. Dat laat ik maar zo.
499
Personal im Einsatz. Koffie wordt op de vuurkist op temperatuur gehouden.
Als laatste worden de losse onderdelen gemonteerd. Ook de Kolbenstangenschutzrohre. Je weet wel: die buisjes voorop de cilinders van de loc. Als deze toch in de weg blijken te zitten, haal ik ze er wel weer af. Zoals gebruikelijk in Dönsdorf worden alle locomotieven – voor zover mogelijk – aan beide zijden voorzien van koppelingen (zie
Baubericht 110
, laatste alinea). De remslangen op mijn 01 worden hiervoor ingekort.
500
En zo ziet de dame er nu uit.
In Eisenbahn-Kurier van juli 2013 staat een artikel, waarin deze 01 veel uitgebreider opgekalefaterd wordt.
Met vriendelijke groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 09 juli 2013, 21:29:43 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #641 Gepost op:
09 juli 2013, 20:18:33 »
Mooie aanwinst, Bas! Paar opmerkingen die ik had heb je bij voorbaat al ontkracht door je motivatie te omschrijven - alleen die ene, "daar heb ik geen zin in", kom zeg....
Oja, een
aardewerken/porceleinen
koffiepot op het warmhoudplaatje boven de vuurkistdeur? Ik hoop dat dat goed gaat
En nog iets, ik las laatst de term "Kolbenstangen
trag
rohr" ipv Kolbenstangenschutzrohr. Dat moet ik nog eens nagaan, hoe dat zit.
Mooie lok!
Groet,
Jan
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #642 Gepost op:
09 juli 2013, 23:30:35 »
Nou de vervuiling nog
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #643 Gepost op:
10 juli 2013, 08:18:25 »
@ Jan:
Het blijft hobby, hè? Als ik dan ergens geen zin in heb, laat ik het vrolijk achterwege.
Die mannen moeten maar een beetje voorzichtig met hun koffiepot omgaan.
@ Floris:
Deze loc zal
ausgebessert-frisch
blijven.
Groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 10 juli 2013, 08:20:40 door Basilicum
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #644 Gepost op:
10 juli 2013, 11:22:39 »
Bas,
Die 01 ziet er goed uit, en heel wat sneller dan Jan (44). Maar 1 berichtje. Die G10 van een paar berichtjes terug is dat een periode III BR 57? Hoe rijdt zo'n loc? Ik wil dit type binnen kort kopen als "geburtsjahr locomotieve".
Groet,
Gerard vn der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
Vorige
-
Volgende
-
1
...
41
42
[
43
]
44
45
...
104
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dönsdorfer Bauberichte