Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544489 keer)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Dönsdorf
« Reactie #420 Gepost op: 01 december 2011, 20:33:44 »
Het zou kunnen dat ze ook wel lichtkoepels worden genoemd, maar ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak.

Peter,

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #421 Gepost op: 01 december 2011, 21:23:08 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #422 Gepost op: 02 december 2011, 06:38:04 »
Aha, weer wat geleerd. :)
Hebben jullie nog een mening over het al dan niet schilderen van de kozijnen van deze daklichten?

Groet,
Basilicum

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #423 Gepost op: 02 december 2011, 07:01:58 »
De spanten (ik neem tenminste aan dat het opliggende ribbels zijn) met een permanent marker zwart maken en dan een waasje vuil er over met de luchtkwast. De glim moet er iig af  ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #424 Gepost op: 06 december 2011, 17:30:37 »
Dönsdorf   -   Deel 92


Nu de dakdelen weer liggen te drogen, kan ik verder met de vloeren. Zoals ik eerder al aangaf, wordt de vloer bij de sporen dichtgemaakt, waarbij het effect van tramrails ontstaat. In de bouwdoos zitten wel delen, die dit benaderen, maar daarmee ben ik niet tevreden. Eigenlijk zouden er inspectieputten tussen de rails moeten komen, maar daarvoor moet ik gleuven zagen in mijn tafel. Een grote klus, waarvan je straks niet veel meer zult zien.


371   Van karton naar beton.

Uit karton – dat afkomstig is van een leeg schrijfblok – sneed ik repen, die de open ruimte moet gaan opvullen. Met een grijs verfje begint het karton al een beetje op beton te lijken. Ik verf niet te netjes, om de onregelmatigheden een beetje naar voren te laten komen.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #425 Gepost op: 27 december 2011, 19:35:19 »
Dönsdorf   -   Deel 93


Het werk aan de loods heeft de laatste tijd op een laag pitje gestaan. De vloer is, op een paar kleine details na, klaar en heeft al gefigureerd in een verhaal elders op dit forum.

   
372 en 373   De vloer is klaar.

Nu houd ik me weer bezig met het dak. Na enig wikken en wegen heb ik toch besloten om de kozijnen van de daklichten niet te verven. Mijn vaste hand is daarvoor niet vast genoeg. Te zijner tijd zal er wel een waasje met verdunde zwarte verf overheen gaan. Vanmorgen lijmde ik twee daklichten in een dakdeel en verfde aan de binnenzijde de ‘plakranden’ zwart, zoals ik ook bij de andere ramen heb gedaan. Toen ik dit stuk dak omdraaide, ontdekte ik een verrassend effect: de randen van de daklichten zijn nu veel donkerder geworden. Deze daklichten aan de buitenkant verven vind ik niet meer nodig. Vergelijk het zelf maar:

   
374 en 375   Telkens links met en rechts zonder verf.

Tegen het advies van Faller in, ben ik van plan om het dak aan de loods vast te lijmen. Zo krijg ik geen spleten tussen het dak en de muur, waar licht doorheen lekt.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Dönsdorf
« Reactie #426 Gepost op: 27 december 2011, 22:22:04 »
Tegen het advies van Faller in, ben ik van plan om het dak aan de loods vast te lijmen. Zo krijg ik geen spleten tussen het dak en de muur, waar licht doorheen lekt.

Je zou ook een 'zwarte lichtslab' (van zwart papier o.i.d.) aan de binnenkant van het dak kunnen lijmen, die langs de muren naar beneden valt. Dan hoef je het dak niet aan de muren vast te lijmen (handig als je later nog wat in de loods wilt doen), en heb je toch geen last van lichtlekkage.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #427 Gepost op: 28 december 2011, 18:00:05 »
Dank je, Hans. Deze oplossing was nog niet bij me opgekomen. :)

Groet,
Basilicum

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Dönsdorf
« Reactie #428 Gepost op: 08 januari 2012, 21:21:24 »
Hoi Basilicum,

Heb jij al een idee om de ruimte op te vullen tussen de loods en de draaischijf?
Dank (Hans) voor de tips met de lichtslab.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #429 Gepost op: 09 januari 2012, 20:35:50 »
Dönsdorf   -   Deel 94


Heb jij al een idee om de ruimte op te vullen tussen de loods en de draaischijf?

Ik heb meerdere oplossingen voor het opvullen van de ruimte tussen loods en draaischijf, maar nog niet eentje, waarmee ik echt tevreden ben.

De eerste oplossing ligt het meest voor de hand: niet opvullenDit  geeft natuurlijk niet het gewenste beeld en valt af.

Oplossing nummer twee is volstorten met gips. Ik ben niet zo’n ‘gipser’. Bij mij plakt het verse gips overal aan (vooral op de plaatsen waar ik het niet wil hebben), je krijgt een stofbende als je het uitgeharde gips gaat schuren of vijlen en achteraf justeren van de rails kun je wel vergeten.

De open ruimte opvullen met stroken karton, dun hout of styreen geeft de derde oplossing. Dit plan ben ik gaan uitvoeren tegelijk met de opvulling van de vloer in loods. Mijn keuze valt op karton, omdat ik hiervan nog een aardig voorraadje heb en ik al jarenlang hiermee werk. Een voorbeeld is de vloer in de kleine loods (zie deel 57).
De kartondikte mag anderhalf tot twee millimeter zijn voor dit project, maar dat snijdt niet lekker en moeten sommige kanten schuin afgesneden worden. Ik koos voor een dikte van één millimeter. De strook tussen de rails (middenstrook) is eenvoudig één reep karton, die vanaf de ‘bufferbalk’ achterin de loods het hele spoor vult tot aan de draaischijf. Tussen het spoor en de bestaande vloer komen natuurlijk even lange, maar smallere stroken (zijstroken). Deze zijstroken hebben een opstaande rand van drie millimeter hoog ter ondersteuning. Alle stroken zullen aan de rails worden vastgelijmd.


376   Kartonnen vloer in een testfase.
Deze foto is eerder gepubliceerd in ‘Deining in Dönsdorf’.

Leuke theorie; nu de praktijk. De middenstrook geeft geen problemen. De zijstroken wel, want de deuren willen niet meer dicht. De vloer wordt op die plek te hoog. Ik besloot om de zijstroken in te korten tot aan de deur. Ze zijn dus alleen in de loods gelijmd en is de ruimte tussen loods en draaischijf nog steeds open.

 
377 en 378   Met ingekorte zijstroken. De delen liggen nog maar provisorisch in de loods.

Op de foto’s vallen me de kromme vloerdelen weer op. Daarin zou Faller zich nog kunnen verbeteren. Waarschijnlijk komen ze wel recht uit de machine, maar de doos is zo vol met onderdelen, dat de delen erg strak tegen elkaar aangedrukt worden en hierdoor soms krom weer uit de verpakking komen.

Nu ben ik – samen met Ivo – dus op zoek naar oplossing nummer vier. Ik denk aan een paar laagjes karton op elkaar, die ter hoogte van de deuren minder dik zijn, zodat de deuren vrij kunnen bewegen. Een combinatie van hout en karton is ook mogelijk. Deze klus stel ik bewust nog uit, omdat ik eerst de loods wil afmaken.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2012, 20:37:43 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #430 Gepost op: 11 januari 2012, 19:54:13 »
Dönsdorf   -   Deel 95


Ik heb de tip van Hans uitgeprobeerd. Het idee was om slabbertjes op te hangen aan het dak, die ervoor zorgen, dat de binnenverlichting niet door de kieren naar buiten komt piepen. Zo hoeft het dak niet aan de loods gelijmd te worden. Inderdaad een goed idee, maar de locatie van mijn loods speelt parten. Ik krijg het dak op die locatie niet ordelijk op de loods zonder verkreukelde slabbertjes. Deze tip gebruik ik dus niet voor het ringloodsproject, maar is wel veilig opgeborgen in de ideeënmap. Het dak wordt dus toch vastgelijmd. De hoekjes krijgen wel een extra hoekprofieltje van zwart papier tegen lichtlekkage. Hmm, het lijkt zo wel op een slab. :)


379   Gemonteerde dakdelen.   (Mooi, dit nieuwe fotoformaat!)


380   Wel jammer, dat je het interieur straks niet meer zo kunt zien…

Nu ben ik zover om de sporen te gaan nummeren. Welk nummer welk spoor krijgt is al bepaald, maar de locatie van de nummers boven de deuren geeft nog reden tot twijfel. Mijn voorkeur voor symmetrie zegt, dat de nummers precies in het midden boven de deuren moeten komen. Uit praktische overwegingen kan ik me voorstellen, dat de nummers juist niet in het midden moeten zitten. Denk maar aan walmende schoorstenen, die de nummers onleesbaar kunnen maken, ondanks een waarschuwingsbord ‘Nicht qualmen!’.
Ik heb een beetje rondgekeken op internet. Helaas kan ik de gevonden foto’s niet direct in dit forum ‘verlinken’, dus maar even zo:

links  –  midden  –  rechts.

De hamvraag: wat heeft jouw voorkeur?


Met vriendelijke groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #431 Gepost op: 11 januari 2012, 19:57:30 »
Hoi Bas,

In het midden vind ik het mooist. Fraaie links trouwens!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4495
Re:Dönsdorf
« Reactie #432 Gepost op: 11 januari 2012, 19:59:11 »
Bas,

Probeer voor het vastlijmen van het dak dan gewoon van knutselijn van de Hema, het lijkt bijna Houtlijm.
Dan zit hiet in ieder geval vast, maar mocht het ooit een keer los moeten gaat het heel simpel.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Henk H

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #433 Gepost op: 11 januari 2012, 20:00:53 »
Hallo Bas,

ik sluit me volledig aan bij Ruud, de nummers in het midden (y)

gr. Henk

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #434 Gepost op: 11 januari 2012, 21:11:51 »
Even wat eigen foto's bekeken en behalve dat die allemaal in het midden zitten, vind ik dat ook nog het mooist  (y)

Groet,

Jakop