Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

h0 diorama USA “The Paintshops” door Whis
Vandaag om 00:08:34
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door class 37
Vandaag om 00:06:03
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 00:01:40
Einde Koemo ballast ??? door Nullem
19 april 2024, 23:27:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 april 2024, 23:05:17
Haandrecht materieel door orientexpress
19 april 2024, 23:02:39
EifelBurgenBahn door Frank 123
19 april 2024, 23:01:42
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
19 april 2024, 23:00:45
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door bask185
19 april 2024, 23:00:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
19 april 2024, 22:38:39
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door bask185
19 april 2024, 22:27:47
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door raymond erdtsieck
19 april 2024, 22:23:17
Laag-Baarlo door Benelux795
19 april 2024, 22:22:31
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
19 april 2024, 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
19 april 2024, 21:38:59
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
19 april 2024, 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
19 april 2024, 20:31:36
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
19 april 2024, 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
19 april 2024, 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
19 april 2024, 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
19 april 2024, 19:37:41
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
19 april 2024, 18:55:04
Aachenau West door MichielB
19 april 2024, 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
19 april 2024, 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
19 april 2024, 17:59:32
LS Models 2024 door Daan!
19 april 2024, 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
19 april 2024, 16:14:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
19 april 2024, 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
19 april 2024, 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
19 april 2024, 14:07:20
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 545747 keer)

Petertrein81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2408
  • Taurus en Vectron fan!!
Re:Dönsdorf
« Reactie #420 Gepost op: 01 december 2011, 20:33:44 »
Het zou kunnen dat ze ook wel lichtkoepels worden genoemd, maar ik ben niet helemaal zeker van mijn zaak.

Peter,

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #421 Gepost op: 01 december 2011, 21:23:08 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #422 Gepost op: 02 december 2011, 06:38:04 »
Aha, weer wat geleerd. :)
Hebben jullie nog een mening over het al dan niet schilderen van de kozijnen van deze daklichten?

Groet,
Basilicum

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #423 Gepost op: 02 december 2011, 07:01:58 »
De spanten (ik neem tenminste aan dat het opliggende ribbels zijn) met een permanent marker zwart maken en dan een waasje vuil er over met de luchtkwast. De glim moet er iig af  ;)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #424 Gepost op: 06 december 2011, 17:30:37 »
Dönsdorf   -   Deel 92


Nu de dakdelen weer liggen te drogen, kan ik verder met de vloeren. Zoals ik eerder al aangaf, wordt de vloer bij de sporen dichtgemaakt, waarbij het effect van tramrails ontstaat. In de bouwdoos zitten wel delen, die dit benaderen, maar daarmee ben ik niet tevreden. Eigenlijk zouden er inspectieputten tussen de rails moeten komen, maar daarvoor moet ik gleuven zagen in mijn tafel. Een grote klus, waarvan je straks niet veel meer zult zien.


371   Van karton naar beton.

Uit karton – dat afkomstig is van een leeg schrijfblok – sneed ik repen, die de open ruimte moet gaan opvullen. Met een grijs verfje begint het karton al een beetje op beton te lijken. Ik verf niet te netjes, om de onregelmatigheden een beetje naar voren te laten komen.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #425 Gepost op: 27 december 2011, 19:35:19 »
Dönsdorf   -   Deel 93


Het werk aan de loods heeft de laatste tijd op een laag pitje gestaan. De vloer is, op een paar kleine details na, klaar en heeft al gefigureerd in een verhaal elders op dit forum.

   
372 en 373   De vloer is klaar.

Nu houd ik me weer bezig met het dak. Na enig wikken en wegen heb ik toch besloten om de kozijnen van de daklichten niet te verven. Mijn vaste hand is daarvoor niet vast genoeg. Te zijner tijd zal er wel een waasje met verdunde zwarte verf overheen gaan. Vanmorgen lijmde ik twee daklichten in een dakdeel en verfde aan de binnenzijde de ‘plakranden’ zwart, zoals ik ook bij de andere ramen heb gedaan. Toen ik dit stuk dak omdraaide, ontdekte ik een verrassend effect: de randen van de daklichten zijn nu veel donkerder geworden. Deze daklichten aan de buitenkant verven vind ik niet meer nodig. Vergelijk het zelf maar:

   
374 en 375   Telkens links met en rechts zonder verf.

Tegen het advies van Faller in, ben ik van plan om het dak aan de loods vast te lijmen. Zo krijg ik geen spleten tussen het dak en de muur, waar licht doorheen lekt.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Hansepansje

  • Offline Offline
  • Berichten: 672
    • Perrongeluk - van de regen uit de drup
Re:Dönsdorf
« Reactie #426 Gepost op: 27 december 2011, 22:22:04 »
Tegen het advies van Faller in, ben ik van plan om het dak aan de loods vast te lijmen. Zo krijg ik geen spleten tussen het dak en de muur, waar licht doorheen lekt.

Je zou ook een 'zwarte lichtslab' (van zwart papier o.i.d.) aan de binnenkant van het dak kunnen lijmen, die langs de muren naar beneden valt. Dan hoef je het dak niet aan de muren vast te lijmen (handig als je later nog wat in de loods wilt doen), en heb je toch geen last van lichtlekkage.

Groets, Hans
Dachbodenheim: N-spoor, Fleischmann Piccolo, HCCM elektronica, eigen software

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #427 Gepost op: 28 december 2011, 18:00:05 »
Dank je, Hans. Deze oplossing was nog niet bij me opgekomen. :)

Groet,
Basilicum

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re:Dönsdorf
« Reactie #428 Gepost op: 08 januari 2012, 21:21:24 »
Hoi Basilicum,

Heb jij al een idee om de ruimte op te vullen tussen de loods en de draaischijf?
Dank (Hans) voor de tips met de lichtslab.

groet,

Ivo vS
groet,

Ivo vS

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #429 Gepost op: 09 januari 2012, 20:35:50 »
Dönsdorf   -   Deel 94


Heb jij al een idee om de ruimte op te vullen tussen de loods en de draaischijf?

Ik heb meerdere oplossingen voor het opvullen van de ruimte tussen loods en draaischijf, maar nog niet eentje, waarmee ik echt tevreden ben.

De eerste oplossing ligt het meest voor de hand: niet opvullenDit  geeft natuurlijk niet het gewenste beeld en valt af.

Oplossing nummer twee is volstorten met gips. Ik ben niet zo’n ‘gipser’. Bij mij plakt het verse gips overal aan (vooral op de plaatsen waar ik het niet wil hebben), je krijgt een stofbende als je het uitgeharde gips gaat schuren of vijlen en achteraf justeren van de rails kun je wel vergeten.

De open ruimte opvullen met stroken karton, dun hout of styreen geeft de derde oplossing. Dit plan ben ik gaan uitvoeren tegelijk met de opvulling van de vloer in loods. Mijn keuze valt op karton, omdat ik hiervan nog een aardig voorraadje heb en ik al jarenlang hiermee werk. Een voorbeeld is de vloer in de kleine loods (zie deel 57).
De kartondikte mag anderhalf tot twee millimeter zijn voor dit project, maar dat snijdt niet lekker en moeten sommige kanten schuin afgesneden worden. Ik koos voor een dikte van één millimeter. De strook tussen de rails (middenstrook) is eenvoudig één reep karton, die vanaf de ‘bufferbalk’ achterin de loods het hele spoor vult tot aan de draaischijf. Tussen het spoor en de bestaande vloer komen natuurlijk even lange, maar smallere stroken (zijstroken). Deze zijstroken hebben een opstaande rand van drie millimeter hoog ter ondersteuning. Alle stroken zullen aan de rails worden vastgelijmd.


376   Kartonnen vloer in een testfase.
Deze foto is eerder gepubliceerd in ‘Deining in Dönsdorf’.

Leuke theorie; nu de praktijk. De middenstrook geeft geen problemen. De zijstroken wel, want de deuren willen niet meer dicht. De vloer wordt op die plek te hoog. Ik besloot om de zijstroken in te korten tot aan de deur. Ze zijn dus alleen in de loods gelijmd en is de ruimte tussen loods en draaischijf nog steeds open.

 
377 en 378   Met ingekorte zijstroken. De delen liggen nog maar provisorisch in de loods.

Op de foto’s vallen me de kromme vloerdelen weer op. Daarin zou Faller zich nog kunnen verbeteren. Waarschijnlijk komen ze wel recht uit de machine, maar de doos is zo vol met onderdelen, dat de delen erg strak tegen elkaar aangedrukt worden en hierdoor soms krom weer uit de verpakking komen.

Nu ben ik – samen met Ivo – dus op zoek naar oplossing nummer vier. Ik denk aan een paar laagjes karton op elkaar, die ter hoogte van de deuren minder dik zijn, zodat de deuren vrij kunnen bewegen. Een combinatie van hout en karton is ook mogelijk. Deze klus stel ik bewust nog uit, omdat ik eerst de loods wil afmaken.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 09 januari 2012, 20:37:43 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #430 Gepost op: 11 januari 2012, 19:54:13 »
Dönsdorf   -   Deel 95


Ik heb de tip van Hans uitgeprobeerd. Het idee was om slabbertjes op te hangen aan het dak, die ervoor zorgen, dat de binnenverlichting niet door de kieren naar buiten komt piepen. Zo hoeft het dak niet aan de loods gelijmd te worden. Inderdaad een goed idee, maar de locatie van mijn loods speelt parten. Ik krijg het dak op die locatie niet ordelijk op de loods zonder verkreukelde slabbertjes. Deze tip gebruik ik dus niet voor het ringloodsproject, maar is wel veilig opgeborgen in de ideeënmap. Het dak wordt dus toch vastgelijmd. De hoekjes krijgen wel een extra hoekprofieltje van zwart papier tegen lichtlekkage. Hmm, het lijkt zo wel op een slab. :)


379   Gemonteerde dakdelen.   (Mooi, dit nieuwe fotoformaat!)


380   Wel jammer, dat je het interieur straks niet meer zo kunt zien…

Nu ben ik zover om de sporen te gaan nummeren. Welk nummer welk spoor krijgt is al bepaald, maar de locatie van de nummers boven de deuren geeft nog reden tot twijfel. Mijn voorkeur voor symmetrie zegt, dat de nummers precies in het midden boven de deuren moeten komen. Uit praktische overwegingen kan ik me voorstellen, dat de nummers juist niet in het midden moeten zitten. Denk maar aan walmende schoorstenen, die de nummers onleesbaar kunnen maken, ondanks een waarschuwingsbord ‘Nicht qualmen!’.
Ik heb een beetje rondgekeken op internet. Helaas kan ik de gevonden foto’s niet direct in dit forum ‘verlinken’, dus maar even zo:

links  –  midden  –  rechts.

De hamvraag: wat heeft jouw voorkeur?


Met vriendelijke groet,
Bas

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #431 Gepost op: 11 januari 2012, 19:57:30 »
Hoi Bas,

In het midden vind ik het mooist. Fraaie links trouwens!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4519
Re:Dönsdorf
« Reactie #432 Gepost op: 11 januari 2012, 19:59:11 »
Bas,

Probeer voor het vastlijmen van het dak dan gewoon van knutselijn van de Hema, het lijkt bijna Houtlijm.
Dan zit hiet in ieder geval vast, maar mocht het ooit een keer los moeten gaat het heel simpel.

Groetjes

Arthur
A live performance so the whole world will see
I'm aligning the stars
Universal in art
See the god in me

Henk H

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #433 Gepost op: 11 januari 2012, 20:00:53 »
Hallo Bas,

ik sluit me volledig aan bij Ruud, de nummers in het midden (y)

gr. Henk

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #434 Gepost op: 11 januari 2012, 21:11:51 »
Even wat eigen foto's bekeken en behalve dat die allemaal in het midden zitten, vind ik dat ook nog het mooist  (y)

Groet,

Jakop