Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko NS 2015 stroomafname probleem door hmmglaser
Vandaag om 17:41:00
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door aad52
Vandaag om 17:40:42
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544416 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #360 Gepost op: 04 maart 2011, 17:03:37 »
Dönsdorf   -   Deel 75


Om de overzichtelijkheid van dit topic te vergroten, heb ik een lijst gemaakt van de Dönsdorfse bouwberichten. De volgorde is chronologisch.



Foto 311   

Sleutel- en schilderwerk aan materieel:

  • [klik]  Br. 935 Roco
  • [klik]  Br. E50 Roco (interieur)
  • [klik]  Br. V2000 Roco (interieur)
  • [klik]  Br. V2001 Roco – 1
  • [klik]  Br. V2001 Roco – 2 (nieuwe wielen)
  • [klik]  Een dieselloc verschiet van kleur
  • [klik]  Een Klv 51 krijgt een opknapbeurt
  • [klik]  Balgen voor Plan D – 1
  • [klik]  Balgen voor Plan D – 2
  • [klik]  Passagiers in een restauratierijtuig – 1
  • [klik]  Passagiers in een restauratierijtuig – 2

Voor de volledigheid: meer foto’s vind je in het verhalen-topic van Dönsdorf.

(08-12-2013) De bovenstaande lijst is hier aangevuld.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

N.B.: Is dit bericht niet meer snel te vinden? Onderaan in het eerste bericht van dit topic staat een link naar deze lijst.
« Laatst bewerkt op: 08 december 2013, 21:49:59 door Bert van Gelder. Reden: Op verzoek Topic Starter »

Serojt

  • Offline Offline
  • Berichten: 62
Re:Dönsdorf
« Reactie #361 Gepost op: 04 maart 2011, 17:41:09 »
Basilicum, is het een idee om deze 'klikjes' in je eerste post te zetten?
Na verloop van tijd verzanden deze handige tooltjes toch weer ergens in je topic en kan niemand ze nog vinden.

Gr. Joris

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #362 Gepost op: 04 maart 2011, 17:43:53 »
Daarvoor is inmiddels een PB'tje onderweg. ;)

Groet,
Basilicum

Edit:
Aan het eerste bericht in deze draad is inmiddels een verwijzing naar de inhoudsopgave toegevoegd. Dank, Bob. :)
« Laatst bewerkt op: 04 maart 2011, 19:48:18 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #363 Gepost op: 13 maart 2011, 20:30:22 »
Dönsdorf   -   Deel 76


Weer een tussendoortje gereed: Kantine und Übernachtung voor het Betriebswerk in Dönsdorf.

 
Foto 312 en 313   Kantine.

 
Foto 314 en 315   Übernachtung.

Zoals ik al eerder schreef is het eigenlijk één gebouw, waarin ik het mes heb gezet. Deze helften komen tegen een spiegel te staan, zodat de illusie van twee complete panden ontstaat.
Ik ben het nog niet helemaal met mezelf eens hoe en waar een schoorsteen op het dak van de kantine zal komen. Voorlopig dus even zonder een schoorsteen.
De gordijnimitaties plakte ik niet direct achter de ruiten. Hierdoor ontstaat er enige dieptewerking.
Voor de nieuwe achterkant is een nieuwe wand nodig, anders zal de binnenverlichting via de spiegel ongewenste lichteffecten geven. Ook de vloer in het gebouw bleek niet meer bruikbaar. Deze onderdelen maakte in van karton.


Foto 316   Achterzijde.

Beide panden kregen een lampje voor de binnenverlichting, die aan de achterwand gelijmd is. De wanden zijn van zichzelf al lichtdicht, zodat ik maar weinig werk had met het dichten van lichtlekkages. Erg prettig. Voor de zekerheid heb ik alleen zwart papier binnen in de hoeken gelijmd.


Foto 317   Nieuwe wanden.

Binnenkort zal er wel een verhuizing plaatsvinden naar deze gebouwen. Aan de inrichting wordt inmiddels gewerkt. :)

Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 14 maart 2011, 19:42:49 door Basilicum. Reden: link toegevoegd. »

Bob Vermeulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #364 Gepost op: 13 maart 2011, 20:37:11 »

Mooi werk en ziet er ook strak uit. (y)
Hoe krijg je de voegen zo mooi wit?

Bob
Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #365 Gepost op: 14 maart 2011, 06:38:40 »
Dank je wel, Bob. :)

De voegen zijn gevuld met verdunde grijze verf van Revell. Het is een vrij eenvoudig klusje, waarbij de overtollige verf na een minuut of tien met een in wasbenzine gedoopte wattenstaaf verwijderd wordt. Soms is het nodig om het in twee lagen te doen, als ik de verf te dun gemaakt heb.

Groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #366 Gepost op: 10 april 2011, 17:48:23 »
Dönsdorf   -   Deel 77


Mijn motivatie om aan de baan te bouwen is de laatste weken niet meer op topniveau en er schijnt in de wereld ook meer te zijn, dan enkel modelbanen… Er is dus weinig gebouwd. (Wel geschreven, maar dat is een ander verhaal. ;) ) Jammer, want het grote gat in het Bw voor de toekomstige ringloods gaat me steeds meer tegenstaan. Van de week ben ik begonnen met het schilderwerk van de kleinere onderdelen van de ringloods, zoals kozijnen en deuren. Geen werkje om je intelligentie op te testen: gewoon eraan beginnen en stug volhouden.


Foto 318   Verfwerk.

In de complete loods komen ongeveer veertig grotere en kleinere kozijnen en een kleine twintig deuren. Zal ik de kozijnen van de dakramen ook schilderen? Risicovol werkje, weet ik uit ervaring… Een watervaste pen geeft een te glimmend effect.

Het probleem met de niet-lichtdichte wanden probeer ik op te lossen met dik grijs papier. Eens kijken hoe dat uitpakt.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #367 Gepost op: 03 juli 2011, 11:35:55 »
Dönsdorf   -   Deel 78


Vorig jaar kwam ik een bouwsetje van Busch tegen. Er zitten twee lorries in met een verzameling bloemen. Na achterlating van een euro’tje of tien nam ik het mee.


Foto 319   Busch 1253 Zwei Loren mit Blumen.

Twee weken geleden heb ik de moeite genomen de wagens te monteren en te schilderen. Dat was eigenlijk zo gebeurd, maar toen begon het werk eigenlijk pas. Elk bloemetje bestaat uit twee onderdelen, die soms nog om een likje verf vragen. De blaadjes kun je vrij eenvoudig in de gewenste stand draaien. Bij het eerste bloemetje zoek je nog uit hoe het moet, bij het vijfde is het leuk, maar vanaf nummer twintig ging bij mij de lol ervan af. En er zitten tweeënzeventig van die dingen in dit setje alleen…


Foto 320   Bloemenwinkel.

Meer denkend aan het toekomstig resultaat, dan wat ik aan het doen was, ging ik door. De bouwbeschrijving is erg goed. Als je die strikt volgt, bereik je het gewenste resultaat. Pas wel op bij het afknippen van de losse onderdelen: je raakt ze namelijk zo kwijt. Ik heb een paar keer mopperend op de vloer gelegen op zoek naar een takje van een paar millimeter lang. Die bleek trouwens gewoon op mijn werktableau te liggen, vijf centimeter naast de plek waar ik hem afknipte. Door verfresten zag ik dat kleine dingetje niet meer liggen.
 

Foto 321   Tussenstand.

De bloemen worden in een meegeleverd, klein stukje grasmat gelijmd. Zo blijven die dingen direct rechtop staan. De overgebleven bloemen zette ik in plaatjes, die ook in de set zitten. Ondanks mijn gepruts, ben ik tevreden met het resultaat. Bloemschikken is toch niet echt aan mij besteed; ik houd me liever bezig met spoorse aangelegenheden.

 
Foto 322 en 323   Klaar. Gelukkig…


Foto 324   Met een passende achtergrond.

Even verderop op dit forum is binnenkort meer beeldmateriaal van dit project te vinden.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 03 juli 2011, 19:55:34 door Basilicum. Reden: link toegevoegd. »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #368 Gepost op: 03 juli 2011, 11:58:24 »
Zo, Basilicum, het is wel even geleden dat je wat van je bouwkunsten hebt laten zien ;). De bloembaklorries zien er leuk uit. Ik heb ook wel eens naar die bloemenbouwpakketjes van Busch gekeken, maar ik vond ze een beetje plastic ogen: aan de andere kant, met verven kom je natuurlijk een heel eind. Ben benieuwd waar je deze lorries op je baan gaat zetten. Jou kennende komt daar vast ook wel een mooi verhaal bij.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3709
    • MCKmodelbouw
Re:Dönsdorf
« Reactie #369 Gepost op: 03 juli 2011, 16:26:07 »
Ah kijk nou! De eerste echte stukken scenery worden gemaakt! Het is zover.
Het ziet er erg leuk uit Bas, waar komen ze te staan?

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #370 Gepost op: 03 juli 2011, 19:57:13 »
Dank je wel. :)
De lorries staan inmiddels in het Betriebswerk.

Groet,
Basilicum

theokersten

  • Offline Offline
  • Berichten: 876
Re:Dönsdorf
« Reactie #371 Gepost op: 03 juli 2011, 19:59:49 »
zoals altijd weer superverhaal,en beelden.
 (y)
ib-basic.

liefhebber ho en grootspoor

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #372 Gepost op: 14 juli 2011, 21:45:51 »
Dönsdorf   -   Deel 79


Kleine klusjes

Het Dönsdorfse Bw heeft behoefte aan een bokkraan. Een zware constructie hoeft het niet te zijn. Na het doorbladeren van diverse catalogi en internetzoekwerk vond ik een exemplaar van Vollmer. Het is een vrij eenvoudige kraan zonder veel toeters en bellen. Precies wat ik zocht. Eén toeter mis ik wel: een schakelkastje om de takel te bedienen. Voorlopig fantaseer ik dat er maar bij.


Foto 325   Vollmer 5747 Rohrblasgerüst und Bockkran.

Tijdens de bouw heb ik geen foto’s gemaakt. De elf onderdelen zijn vlot gemonteerd, waarbij wel op de haaksheid gelet moet worden.


Foto 326   Klaar voor een lichte verfbeurt.


Foto 327   Met een laagje sterk verdunde verf.

Het Rohrblasgerüst zette ik ook maar direct in elkaar. De lijm en verf staan tenslotte toch nog op mijn bureau. Met de vijftien onderdelen is ook dit klusje overzichtelijk.


Foto 328   Poetsgereedschap.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #373 Gepost op: 16 augustus 2011, 17:00:20 »
Dönsdorf   -   Deel 80


Er wordt weer gewerkt aan de ringloods. Ik heb er lang over gedaan om tot een besluit te komen op welke manier de binnenverlichting alleen door de ramen en openstaande deuren naar buiten schijnt en dus niet door de muur. Deze vier mogelijkheden bleven uiteindelijk over:

  • De wanden aan de binnenkant verven. Dit geeft veel werk, maar een vergeten stukje is wel vrij eenvoudig bij te werken. Elke wand moet minimaal twee lagen zwarte verf krijgen, gevolgd door één of twee lagen met een lichtere kleur, want een locloods heeft meestal geen zwarte wanden van binnen.

  • De binnenzijde van de loods voorzien van een donkerkleurig of zwart folie. Dit vereist nauwkeurig knip- en plakwerk. Om de wanden weer wat lichter te maken, zal er een tweede laag folie overheen moeten of is er een verfje nodig.

  • Jan de behanger bellen om de wanden te voorzien van grijs papier of karton. Nauwkeurigheid is gewenst, net als bij het folie, maar één laag zou voldoende kunnen zijn.

  • Afzien van binnenverlichting. Dit is de makkelijkste oplossing, maar geeft een eeuwig donkere loods.

Na veel wikken en wegen won Jan de behanger. Gewapend met een zaklamp ging ik naar een hobbywinkel. Grijs papier blijkt, zoals wel verwacht, het licht uit de lamp niet volledig te kunnen dempen. Fotokarton met een lichtgrijze tint wel. Met twee van die grote vellen ging ik naar huis en kon ik beginnen, maar… toen brak het mooie weer uit, zakte mijn motivatie dramatisch en ging ik een tijdje later op vakantie. Afgezien van een paar kleine klusjes stopte de bouw aan Project Dönsdorf. Nu de zomer meer op herfst lijkt en ik me buiten – helaas – minder met het Steinwalder Bähnle bemoei, ben ik begonnen met de montage van de wanden. Het ‘voegwerk’ van dit loodssegment rondde ik voor mijn motivatiedip al af, evenals het schilderwerk van de kozijnen.

   
Foto 329 en 330   Een achterwand wordt behangen.

   
Foto 331 en 332   ‘Kant en klare’ wanden. Binnen- en buitenzijde.

Inmiddels zijn de vloeren en tussenspanten voorzien van een laagje sterk verdunde zwarte verf. Binnenkort kan het opbouwen dus eindelijk beginnen. Hopelijk blijft de motivatie op peil, want al dit werk zal nog twee keer herhaald moeten worden om de gewenste grootte van de loods te bereiken…


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Nederduitsemeester

  • Offline Offline
  • Berichten: 3456
Re:Dönsdorf
« Reactie #374 Gepost op: 16 augustus 2011, 21:53:12 »
Ben erg benieuwd hoe dit er uit gaat zien in het donker 8).
'11-22* '12-19* '13-17* & 1xER Totaal 58*

De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....

Groeten, Erwin