Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door dutchbuilder
Vandaag om 15:57:48
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
Raadplaatje door Charles_
Vandaag om 14:00:17
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:03:16
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 09:55:53
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 628647 keer)

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #30 Gepost op: 25 January 2009, 14:09:10 »
Ziet er allemaal zeer vakkundig uit!  :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Dönsdorf
« Reactie #31 Gepost op: 29 January 2009, 14:51:30 »
 :o :-X :-[...dah wilk ook...
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

transmission

  • Gast
Re: Dönsdorf
« Reactie #32 Gepost op: 29 January 2009, 20:25:47 »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #33 Gepost op: 02 February 2009, 20:17:07 »
Dönsdorf   -   Deel 11


Verder met de aanleg van de rails. Ik werk met flexrails. Dit heeft het voordeel, dat ik de boogstralen zelf kan bepalen. Ook kan ik zo vrij eenvoudig overgangsbogen maken. Met een speciale kniptang worden de rails op lengte afgeknipt. Tijdens de bouw heb ik maar weinig foto’s geschoten. In de onderstaande serie zie je de baan van links naar rechts.


Foto 46   Hier komt de grote stationsoverkapping.


Foto 47   Stationssporen.


Foto 48   Wisselstraten.

Achter de baan zie je een voorraadje bouwdozen. Op die plek zal in de toekomst een stukje (voor-)stad verrijzen. Hoe precies weet ik nog niet. Mijn fantasie speelt nog met ideeën, zoals een tram door de straat. Ik sta open voor andere ideeën.


Foto 49   Een deel van het Betriebswerk.

De loodsen staan nog tijdelijk. De lange loods moet nog deuren aan de linkerkant krijgen, zodat ik door de hele loods kan rijden. Je had natuurlijk met je timmermansoog allang gezien dat deze nog niet recht staat.


Foto 50   Draaischijf.

De ringloods is nu nog driesporig, maar zal in de toekomst negensporig worden. Het ruimtelijke effect wordt vooral de spiegel veroorzaakt…


Foto 51   Je moet het gereedschap ergens neerleggen…

Die opslagruimte zal ik in de toekomst moeten missen. Daar zullen een paar bedrijven zich gaan vestigen.
Op deze foto is goed het effect van de achtergrond te zien. Ik moet nog een paar platen aanbrengen.


Foto 52   De brug.

De brug is bedoeld voor wegverkeer. Door er een spiegel achter te zetten wordt de brug verdubbeld. Zie foto 5. Dit geeft direct een probleem: als ik een auto op de brug zet, dan rijd deze dezelfde kant op als op de gespiegelde brug. Een oplossing heb ik nog niet verzonnen. Heeft een van jullie een voorstel?


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #34 Gepost op: 03 February 2009, 07:43:49 »
Dönsdorf   -   Deel 11

De brug is bedoeld voor wegverkeer. Door er een spiegel achter te zetten wordt de brug verdubbeld. Zie foto 5. Dit geeft direct een probleem: als ik een auto op de brug zet, dan rijd deze dezelfde kant op als op de gespiegelde brug. Een oplossing heb ik nog niet verzonnen. Heeft een van jullie een voorstel?


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Een auto doormidden zagen (over de lengterichting) en dat tegen de spiegel aan zetten :)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #35 Gepost op: 03 February 2009, 08:58:42 »
Gaaf hoor Basil wat je hier aan het bouwen bent. Goed is op de foto's te zien wat indirecte verlichting achter een frieslijst doet! Zelf heb ik her en der nog een paar halogen-spots gebruikt om plekjes extra aan te lichten.

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #36 Gepost op: 03 February 2009, 12:26:14 »
@ Automatic-rock: Leuk idee, maar dan moet ik ook de brug in tweeën zagen en het verkeer gaat nog steeds in één richting.  ;)

@ Jaap: geen gek idee om hier en daar nog wat extra te verlichten. Samen met een dimmer kan dit ook leuke effecten geven als alleen deze extra verlichting brandt.

Groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 03 February 2009, 19:48:27 door Basilicum »

Gerhard Overweg

  • Offline Offline
  • Berichten: 401
Re: Dönsdorf
« Reactie #37 Gepost op: 03 February 2009, 17:25:25 »
Indrukwekkend! :) een mooi goed verlichte (werk)plek..heel netjes  :D

Gr. Gerhard

jakop

  • Gast
Re: Dönsdorf
« Reactie #38 Gepost op: 04 February 2009, 10:25:52 »
Zo kom je nog eens iets nieuws tegen... :D

Ik had deze draad nog niet gezien. Mooi plan en...mooie uitvoering ook!!

Dit blijf ik nog even volgen!!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #39 Gepost op: 07 February 2009, 16:25:09 »
Dönsdorf   -   Deel 12


Dank voor alle reacties. Heeft iemand nog een oplossing voor mijn spiegelprobleem van foto 52 uit de vorige aflevering? Ik heb er zelf ook nog eens over nagedacht, maar zie het licht nog niet…

In deze aflevering laat ik mijn sporenplan van het Betriebswerk Dönsdorf zien.


Foto 53   Detail van het baanplan.

De tafelbreedte is 81cm. Bij een tafelhoogte van 90cm kan ik alles nog goed bereiken. Alleen bij de draaischijf is de tafelbreedte groter. Voor het onderhoud niet erg handig, maar ik kan er mee leven. Een oude baan bouwde ik met een tafelhoogte van 1.35m. Deze hoogte vind ik erg mooi, maar ik kan er niet bij zitten. “Barkruk,” denk ik nu opeens. Hmmm, die oude baan is al jaren te ziele…


Foto 54   Het BW, kijkend naar rechts.


Foto 55   Als foto 54. Nu met verklarende lijnen. Hopelijk komen ze goed door.

De blauw gekleurde sporen zijn de hoofdsporen. Het groene spoor zal verlengd worden en aansluiten op de bedrijfsaansluitingen. Deze moeten nog aangelegd worden. Spoor geel zorgt voor de verbinding van de delen van het BW. De rode spoortjes zijn de verzorgingssporen van het BW. Waterkolommen, bezandingsinstallatie, bekoling en de ontslakkingsafdeling zullen hier verschijnen. Of diesellocs hier kunnen gaan tanken, weet ik nog niet precies.
In de hoofdbaan en het station liggen lange wissels. De rest van de baan moet het met korte wissels doen.


Foto 56   Het BW, kijkend naar links.


Foto 57   Als foto 56. Ook nu met de verklarende lijnen.

Voor de bekoling heb ik een bouwsetje van Faller gekocht in Houten. Deze set ben ik nog niet veel op banen tegengekomen. Het is weer eens wat anders dan een kolenbunker, die de kolen direct in de tenders kan laten storten.
Tussen de rode sporen en om de draaischijf komen nog lantaarnpalen te staan. Samen met de verlichting in de gebouwen en het "maanlicht" zal dit hopelijk een mooi beeld geven in de toekomst.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 07 February 2009, 16:28:02 door Basilicum »

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11132
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re: Dönsdorf
« Reactie #40 Gepost op: 07 February 2009, 17:11:42 »
Jij kijkt niet op een spoortje meer of minder. ;)

Groet Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #41 Gepost op: 07 February 2009, 17:24:37 »
Voorlopig kan ik wel even vooruit, ja. :P

genincr

  • Gast
Re: Dönsdorf
« Reactie #42 Gepost op: 07 February 2009, 17:58:01 »
Heeft iemand nog een oplossing voor mijn spiegelprobleem van foto 52 uit de vorige aflevering?

Ik heb eens een maquette gebouwd en een spiegel in de glazen stofkap laten plaatsen.

Het bouwplan bestond uit 2 identieke maar t.o.v. elkaar gespiegelde gebouwen.
De opdrachtgever wilde niet veel geld uitgeven en ik had niet veel tijd, dus vandaar de "oplossing" met de spiegel.

Voor de gebouwen geeft het een goed beeld maar het stratenplan en de auto's......
Dat ging dus niet helemaal goed, maar was van ondergeschikt belang.

Wat je zou kunnen doen met een vrachtwagen: aan één kant een andere reklame erop. Die kun je dus alleen zien in de spiegel. Die reklame moet je er dan ook gespiegeld op zetten zodat die normaal leesbaar wordt in de spiegel.

Maar ja..... de rijrichting van de auto's verander je er niet mee.

1: de maquette (schaal 1:100)


2: de maquette met de glazen stofkap met spiegel




Ronald Halma

  • Organisator US Convention Nederland
  • Offline Offline
  • Berichten: 18323
  • Modelrailroading is fun!
    • Team USA Metusa Junction
Re: Dönsdorf
« Reactie #43 Gepost op: 07 February 2009, 18:19:12 »
Hoi Basil,

Ik volg dit draadje al langer met interesse. Leuk wat je doet!

Citaat
Door er een spiegel achter te zetten wordt de brug verdubbeld. Zie foto 5. Dit geeft direct een probleem: als ik een auto op de brug zet, dan rijd deze dezelfde kant op als op de gespiegelde brug. Een oplossing heb ik nog niet verzonnen. Heeft een van jullie een voorstel?

De spiegel alleen onder de brug plaatsen, boven de brug gewoon blauwe neutrale achtergrond. Werkt prima.

Andere vraag; nu bouw je zo een mooie baan. Waarom gebruik je dan bovengrondse wisselaandrijvingen? Is dit puur uit financieel oogpunt? Ondervloer zou bij dit sporenplan toch veel mooier zijn.

Hoor het! Verder; ga zo door!

Grtz,  8) Ronald 8)
Greetz, Ronald

Mijn US Convention Aalten

Mijn modules!:

Micromodule

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorf
« Reactie #44 Gepost op: 10 February 2009, 20:40:06 »

Wat je zou kunnen doen met een vrachtwagen: aan één kant een andere reklame erop. Die kun je dus alleen zien in de spiegel. Die reklame moet je er dan ook gespiegeld op zetten zodat die normaal leesbaar wordt in de spiegel.

Maar ja..... de rijrichting van de auto's verander je er niet mee.


De rijrichting blijft inderdaad gelijk, maar ik ga het wel uitproberen. :) Thanks.



De spiegel alleen onder de brug plaatsen, boven de brug gewoon blauwe neutrale achtergrond. Werkt prima.


Goed idee, Ronald. Ook dit zal ik eens gaan proberen. Dank je wel. :)



Andere vraag; nu bouw je zo een mooie baan. Waarom gebruik je dan bovengrondse wisselaandrijvingen? Is dit puur uit financieel oogpunt? Ondervloer zou bij dit sporenplan toch veel mooier zijn.


Niet alleen speelt geld een rol, ook het onderhoud. Soms moet een aandrijving vervangen worden. ik vind het makkelijker om dit boven de tafel te kunnen doen, dan me tussen de hoofdbaan en het schaduwstation te moeten vouwen. Ik ben het wel met je eens: een "onzichtbare" aandrijving is mooier.

Groet,
Basilicum