Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 16:50:18
Houten Plus zaterdag 21-2-2026 door Miniature Holland
Vandaag om 16:48:37
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 16:47:51
Had de NS4903 rangeerlicht? door gerhards
Vandaag om 16:37:45
Ucci en IB1 met Itrain door Joz
Vandaag om 16:21:20
Oud model gangbaar maken door Bahn-AG
Vandaag om 16:13:07
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7 door dutchbuilder
Vandaag om 15:57:48
Fleischmania Nostalgia door Karben
Vandaag om 15:55:47
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door ArjanB
Vandaag om 15:54:36
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:50:22
0n30 diorama: Sedona Verde River Canyon door Frank Bunnik
Vandaag om 15:48:16
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 15:40:56
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 15:34:47
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 15:18:31
Onderdelen BR52 Minitrix 2051 door RobertH
Vandaag om 15:15:38
Polderbaan(tje) 0,3m2 door spoorijzer
Vandaag om 14:51:17
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
Vandaag om 14:49:16
Piko Eas-z gebracht als Eaos door Te 2/2
Vandaag om 14:40:07
Stalen D 4 deurs spoor 0 door Edwin2121992
Vandaag om 14:20:57
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 14:14:51
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 14:13:08
Spoorwegmuseum krimpt collectie in door robin binsbergen
Vandaag om 14:13:04
Marklin My world, motor heeft kuren door Montanbahn
Vandaag om 14:10:33
W.V. Kalender 2026 door Wim Vink
Vandaag om 13:52:27
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Mispoes
Vandaag om 13:49:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 13:43:55
Airtex foto behang als achtergrond door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 13:42:31
Brexbachtalbahn - Duitslands mooiste zijlijn. door Brexbachtalbahn
Vandaag om 11:48:22
Bentheimer Eisenbahn AG- dochterbedrijven. door Hans Reints
Vandaag om 11:17:18
Project X...... door Ronald Halma
Vandaag om 11:13:24
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 628658 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #315 Gepost op: 06 February 2011, 14:47:36 »
Mmm, behoorlijk lastig. Bij optie 3 verdwijnt het gebouw inderdaad achter de lokloods. Beetje zonde. Optie 1 vind ik wel aantrekkelijk, maar heeft ook nadelen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Bob Vermeulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #316 Gepost op: 06 February 2011, 15:20:20 »
ik zou ook voor 3 gaan maar dan het gebouwdje iets draaien het staat teveel parralel aan de loods of niet gelijk aan de voorkant beginnen net iets verschoven.

Bob
« Laatst bewerkt op: 06 February 2011, 16:24:02 door Bob Vermeulen »
Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #317 Gepost op: 06 February 2011, 15:35:21 »
Mooi dat gebouw (y)
Ik zou juist voor optie 1 gaan waardoor je direct langs de loods misschien nog een oude houten werkplaats/keet kan zetten met onderdelen van locs en wat nog meer voor troep rond zo'n locloods/onderhoudswerkplaats ligt. Misschien nog een bokkraan over dat achterste spoortje (achter de loods) en een stukje weg dat je erlangs kan leggen.
Gr Bob
« Laatst bewerkt op: 06 February 2011, 22:14:42 door racer »
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #318 Gepost op: 06 February 2011, 19:21:12 »
Dank voor de reacties. :)

Opstelling 3, waarin het pand is gedraaid en dus niet meer parallel staat aan de kleine loods, is in mijn ogen niet erg logisch. Dan duikt de vraag op: 'Waarom is dat pand juist in die hoek zo gebouwd? Vanwege een weg, watergang of andere bebouwing?' Deze infrastructuur is hier niet aanwezig, dus is het logischer om de Lokleitung evenwijdig aan de loods te zetten. Een goed idee is het om de gevels niet in één lijn te zetten. Zo kom je dus in de richting van opstelling 2.

Mijn voorkeur gaat uit naar Opstelling 1. Alleen is de deur dan slecht bereikbaar voor de leveranciers. Men moet dan maar een beetje meer lopen en zorgen voor een steekwagen of iets dergelijks. ;)

Als er nog iemand een (geheel andere) oplossing heeft, hoor ik het graag.

Groet,
Basilicum

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re:Dönsdorf
« Reactie #319 Gepost op: 06 February 2011, 19:26:25 »
Duidelijk opstelling drie. Das niet het meest logisch geplaatst, maar ja, door tijden heen ontstaan door ontwikkeling wel vaker rare situaties. . Maar decoratief en esthetisch gezien wel het meest eye-catching.
En daar gaat het toch om met een blik vanger! Het oogt het meest interessant, vind ik.
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3908
    • MCKmodelbouw
Re:Dönsdorf
« Reactie #320 Gepost op: 06 February 2011, 19:37:48 »
Opstelling 1 met dat lopen naar de deur, is wel leuk, dan kan je een leuke scene maken dat er een pakket van de vorkheftruc valt ofzo, of weet ik veel. Dat maakt het wel leuk. Maar de opstelling 2 is ook leuk. Opstelling 3 vind ik het minst. Dat is zo'n onlogische plek. Ik zou voor 1 kiezen.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #321 Gepost op: 07 February 2011, 17:15:11 »
Ik sluit me helemaal aan bij Mathyn, want dat is precies wat ik wou zeggen.  (y)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re:Dönsdorf
« Reactie #322 Gepost op: 07 February 2011, 18:05:38 »
Best lastig om dit zo van een foto te bepalen.
Persoonlijk zou ik voor opstelling 1 gaan. In opstelling 3 neemt het gebouw een hoop van je spiegeleffect weg.
In opstelling 1 zou je nog een spoor door kunnen trekken voor zoiets als een onderzoekskuil.
Opstelling 2 is het minst logische, qua oppervlakte benutting

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • Spoor N
Re:Dönsdorf
« Reactie #323 Gepost op: 07 February 2011, 18:16:59 »
Optie 1 en 3 lijken mij het beste. Bij 2 staat het gebouw wel erg plompverloren langs het spoor.
Optisch vind ik 1 het beste: het gebouw komt dan het beste tot zijn recht.
Ruimtelijk-planologisch gezien is 3 beter. Daar heeft het gebouw een logischer plek en wordt de ruimte beter benut. Er van uitgaande dat de auto's van achteren komen aanrijden, is alles zo het beste bereikbaar. In het echt zou dit waarschijnlijk de beste keuze zijn,

Voor een modelspoorbaan is 1 misschien beter. Hang ook een beetje er van af vanuit welke hoek je tegen de baan aan kunt kijken. Dat maakt bij deze optie minder uit dan bij 3. Maar de toegang tot de deur ligt niet op een voor de hand liggende plek hier.
Grt, Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #324 Gepost op: 07 February 2011, 20:57:41 »
Dönsdorf   -   Deel 70


Opstelling 2 valt af. Daarover zijn we het inmiddels eens.
Ik heb nog even twee foto’s gemaakt vanuit een andere hoek. De verlichting was deze keer niet optimaal…


Foto 295   Opstelling 1.


Foto 296   Opstelling 3.

Opstelling 3 is zeker een goede optie, maar hieraan moet ik nog wennen.

Opstelling 1 heeft de voordelen, dat het gebouw mooi in het zicht staat. Een nadeel blijft de locatie van de deur voor leverenciers. Mathyn buigt dit nadeel terecht om in een voordeel: het geeft weer stof voor een verhaal. Vanmorgen kwam ik op het idee om een gebouw door te zagen en tegen de spiegel aan te zetten. Dit nieuwe pand zal dan de kantine en Übernachtung kunnen herbergen.


Foto 297   Opstelling 1 met een extra gebouw.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

WimC

  • Offline Offline
  • Berichten: 1212
  • Spoor N
Re:Dönsdorf
« Reactie #325 Gepost op: 07 February 2011, 22:36:50 »
Kun je in opstelling 1 het gebouw ook een halve of een kwartslag draaien? Dan komt de ingang op een logischer plek.
Grt, Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5429
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #326 Gepost op: 08 February 2011, 07:51:01 »
Wim, dat is een goed idee.  (y)
Ik zal het straks uitproberen.

Groet,
Basilicum

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Dönsdorf
« Reactie #327 Gepost op: 08 February 2011, 09:31:25 »
Bij 1 Komen de kleuren loods-gebouw goed tot hun recht.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #328 Gepost op: 08 February 2011, 10:21:32 »
Ik blijf toch bij optie 3...geeft meer diepte aan de scene

Groet,

Jakop

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:Dönsdorf
« Reactie #329 Gepost op: 08 February 2011, 11:41:43 »
Ik vind juist de 1e uitvoering veel meer diepte geven..
Het probleem met optie 3 is de spiegel... het gebouw word bijna gelijk gespiegeld wat een zeer onnatuurlijk beeld geeft.. bij optie 1 wordt dat redelijk mooi gecamoufleerd door de hoge boom..

Ik zou niet een extra gebouw neerzetten... eerder bomen of iets dergelijks.. dat schept meer diepte..