Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Minibaan Visserskaai H0 door Ronald Halma
Vandaag om 17:44:28
Shapeways failliet, maar NL tak maakt doorstart door Scratchbuilt
Vandaag om 17:38:24
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Vroeger
Vandaag om 17:30:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Frans van Meerwijk
Vandaag om 17:28:40
Vr 19 en za 20 september raildagen 25 door piksov
Vandaag om 17:20:20
Da's Daz 2 door NS264
Vandaag om 16:56:31
Rhätische Bahn in 0m; van Filisur naar Stuls door Nullem
Vandaag om 16:22:59
Wat doen jullie als het koud wordt? door Dick55
Vandaag om 16:03:09
Koploper overzetten naar iTrain door Ben
Vandaag om 15:24:00
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door hervé
Vandaag om 14:56:14
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
Vandaag om 14:53:47
Koploper: missende bezetmelders bij openen "onderhouden lokomotieven" door Ben
Vandaag om 14:36:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 14:30:09
Veevervoer ss/ ns door klusser
Vandaag om 14:02:22
Een nieuw begin door dreezy
Vandaag om 13:27:39
NS-1000 in spoor-1 door moonlicht
Vandaag om 12:58:08
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Wim1969
Vandaag om 12:40:28
Aachenau West door Ronald Halma
Vandaag om 11:43:09
Welke wielreiniger door Ronald Halma
Vandaag om 11:33:18
Welke decoder is dit? door Remunj
Vandaag om 10:21:22
Piko 2025 door De eerste Ivo
Vandaag om 08:27:57
Beilhack xrotm: rijrichting door Ben
Vandaag om 05:26:25
Voordelige treinkaartjes door Seinhuis
19 September 2025, 23:23:08
Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door Ronald Halma
19 September 2025, 22:55:50
Portland ID, OR; een 2-turnout Inglenook door Ronald door basjuh1981
19 September 2025, 22:52:08
Industrieel smalspoor inspiratiedraadje door Scratchbuilt
19 September 2025, 22:32:40
20 21 september Ritten met Mat '46 tijdens Open Trein Festival NSM door Syb030
19 September 2025, 22:31:17
Onbekend analoog bouwsteentje door Bahn-AG
19 September 2025, 22:20:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door RetroJack
19 September 2025, 22:01:13
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
19 September 2025, 21:40:34
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 614632 keer)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #315 Gepost op: 06 February 2011, 14:47:36 »
Mmm, behoorlijk lastig. Bij optie 3 verdwijnt het gebouw inderdaad achter de lokloods. Beetje zonde. Optie 1 vind ik wel aantrekkelijk, maar heeft ook nadelen.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Bob Vermeulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 340
  • day by day, stap by stap
    • Feldberg-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #316 Gepost op: 06 February 2011, 15:20:20 »
ik zou ook voor 3 gaan maar dan het gebouwdje iets draaien het staat teveel parralel aan de loods of niet gelijk aan de voorkant beginnen net iets verschoven.

Bob
« Laatst bewerkt op: 06 February 2011, 16:24:02 door Bob Vermeulen »
Duitsland periode III, N spoor, DCC, WinDigiPet 2009.4, LDT voor terugmelding en schakelen, TAMs master control

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #317 Gepost op: 06 February 2011, 15:35:21 »
Mooi dat gebouw (y)
Ik zou juist voor optie 1 gaan waardoor je direct langs de loods misschien nog een oude houten werkplaats/keet kan zetten met onderdelen van locs en wat nog meer voor troep rond zo'n locloods/onderhoudswerkplaats ligt. Misschien nog een bokkraan over dat achterste spoortje (achter de loods) en een stukje weg dat je erlangs kan leggen.
Gr Bob
« Laatst bewerkt op: 06 February 2011, 22:14:42 door racer »
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #318 Gepost op: 06 February 2011, 19:21:12 »
Dank voor de reacties. :)

Opstelling 3, waarin het pand is gedraaid en dus niet meer parallel staat aan de kleine loods, is in mijn ogen niet erg logisch. Dan duikt de vraag op: 'Waarom is dat pand juist in die hoek zo gebouwd? Vanwege een weg, watergang of andere bebouwing?' Deze infrastructuur is hier niet aanwezig, dus is het logischer om de Lokleitung evenwijdig aan de loods te zetten. Een goed idee is het om de gevels niet in één lijn te zetten. Zo kom je dus in de richting van opstelling 2.

Mijn voorkeur gaat uit naar Opstelling 1. Alleen is de deur dan slecht bereikbaar voor de leveranciers. Men moet dan maar een beetje meer lopen en zorgen voor een steekwagen of iets dergelijks. ;)

Als er nog iemand een (geheel andere) oplossing heeft, hoor ik het graag.

Groet,
Basilicum

Henk H.

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re:Dönsdorf
« Reactie #319 Gepost op: 06 February 2011, 19:26:25 »
Duidelijk opstelling drie. Das niet het meest logisch geplaatst, maar ja, door tijden heen ontstaan door ontwikkeling wel vaker rare situaties. . Maar decoratief en esthetisch gezien wel het meest eye-catching.
En daar gaat het toch om met een blik vanger! Het oogt het meest interessant, vind ik.
Door voor de trein te springen krijg je echt je leven niet weer op de rails...

MathynK

  • Offline Offline
  • Berichten: 3883
    • MCKmodelbouw
Re:Dönsdorf
« Reactie #320 Gepost op: 06 February 2011, 19:37:48 »
Opstelling 1 met dat lopen naar de deur, is wel leuk, dan kan je een leuke scene maken dat er een pakket van de vorkheftruc valt ofzo, of weet ik veel. Dat maakt het wel leuk. Maar de opstelling 2 is ook leuk. Opstelling 3 vind ik het minst. Dat is zo'n onlogische plek. Ik zou voor 1 kiezen.

Gr,
Mathyn
Mijn projecten zijn ook te zien op www.MCKmodelbouw.nl
Nu ook op instagram

Automatic-rock

  • Offline Offline
  • Berichten: 1065
  • Impressionistisch Modelbouwer
    • Modelspoor op Automatic-rock.nl
Re:Dönsdorf
« Reactie #321 Gepost op: 07 February 2011, 17:15:11 »
Ik sluit me helemaal aan bij Mathyn, want dat is precies wat ik wou zeggen.  (y)
Vriendelijke groet, Benno

Mijn Brabantse H0 baan in opbouw:Westerweel 1985-1995
Ouderwets leuke & handige modelspoorideeën op: automatic-rock.nl

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4694
Re:Dönsdorf
« Reactie #322 Gepost op: 07 February 2011, 18:05:38 »
Best lastig om dit zo van een foto te bepalen.
Persoonlijk zou ik voor opstelling 1 gaan. In opstelling 3 neemt het gebouw een hoop van je spiegeleffect weg.
In opstelling 1 zou je nog een spoor door kunnen trekken voor zoiets als een onderzoekskuil.
Opstelling 2 is het minst logische, qua oppervlakte benutting

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

WimC

  • Online Online
  • Berichten: 1208
  • Spoor N
Re:Dönsdorf
« Reactie #323 Gepost op: 07 February 2011, 18:16:59 »
Optie 1 en 3 lijken mij het beste. Bij 2 staat het gebouw wel erg plompverloren langs het spoor.
Optisch vind ik 1 het beste: het gebouw komt dan het beste tot zijn recht.
Ruimtelijk-planologisch gezien is 3 beter. Daar heeft het gebouw een logischer plek en wordt de ruimte beter benut. Er van uitgaande dat de auto's van achteren komen aanrijden, is alles zo het beste bereikbaar. In het echt zou dit waarschijnlijk de beste keuze zijn,

Voor een modelspoorbaan is 1 misschien beter. Hang ook een beetje er van af vanuit welke hoek je tegen de baan aan kunt kijken. Dat maakt bij deze optie minder uit dan bij 3. Maar de toegang tot de deur ligt niet op een voor de hand liggende plek hier.
Grt, Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #324 Gepost op: 07 February 2011, 20:57:41 »
Dönsdorf   -   Deel 70


Opstelling 2 valt af. Daarover zijn we het inmiddels eens.
Ik heb nog even twee foto’s gemaakt vanuit een andere hoek. De verlichting was deze keer niet optimaal…


Foto 295   Opstelling 1.


Foto 296   Opstelling 3.

Opstelling 3 is zeker een goede optie, maar hieraan moet ik nog wennen.

Opstelling 1 heeft de voordelen, dat het gebouw mooi in het zicht staat. Een nadeel blijft de locatie van de deur voor leverenciers. Mathyn buigt dit nadeel terecht om in een voordeel: het geeft weer stof voor een verhaal. Vanmorgen kwam ik op het idee om een gebouw door te zagen en tegen de spiegel aan te zetten. Dit nieuwe pand zal dan de kantine en Übernachtung kunnen herbergen.


Foto 297   Opstelling 1 met een extra gebouw.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

WimC

  • Online Online
  • Berichten: 1208
  • Spoor N
Re:Dönsdorf
« Reactie #325 Gepost op: 07 February 2011, 22:36:50 »
Kun je in opstelling 1 het gebouw ook een halve of een kwartslag draaien? Dan komt de ingang op een logischer plek.
Grt, Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #326 Gepost op: 08 February 2011, 07:51:01 »
Wim, dat is een goed idee.  (y)
Ik zal het straks uitproberen.

Groet,
Basilicum

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Dönsdorf
« Reactie #327 Gepost op: 08 February 2011, 09:31:25 »
Bij 1 Komen de kleuren loods-gebouw goed tot hun recht.

Johan.
Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #328 Gepost op: 08 February 2011, 10:21:32 »
Ik blijf toch bij optie 3...geeft meer diepte aan de scene

Groet,

Jakop

Johan Schalken

  • Offline Offline
  • Berichten: 439
Re:Dönsdorf
« Reactie #329 Gepost op: 08 February 2011, 11:41:43 »
Ik vind juist de 1e uitvoering veel meer diepte geven..
Het probleem met optie 3 is de spiegel... het gebouw word bijna gelijk gespiegeld wat een zeer onnatuurlijk beeld geeft.. bij optie 1 wordt dat redelijk mooi gecamoufleerd door de hoge boom..

Ik zou niet een extra gebouw neerzetten... eerder bomen of iets dergelijks.. dat schept meer diepte..