Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 16:11:55
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door sdz1976
Vandaag om 16:08:42
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 16:01:55
LS Models 2024 door Servé
Vandaag om 15:59:57
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door martijnhaman
Vandaag om 15:17:25
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door Falkenberg
Vandaag om 14:43:38
US diorama in H0 door basjuh1981
Vandaag om 14:39:25
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Aachenau West door wob
Vandaag om 13:41:33
Openen Lima Hondekop door Pauldg
Vandaag om 13:08:22
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door JeroenM.
Vandaag om 10:24:06
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frans
Vandaag om 09:27:24
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
Bouw van materieel 40 treinstellen door Jelmer
Vandaag om 08:48:06
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 545688 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #135 Gepost op: 03 februari 2010, 21:05:42 »
Nee, deze keer zijn het de standaard-Roco-mannen, die ik opnieuw geschilderd heb.

Groet,
Basilicum

Hans W

  • wat N wereld
  • Offline Offline
  • Berichten: 375
  • Ik speel met N treintjes, op een schaal van 1:160
Re:Dönsdorf
« Reactie #136 Gepost op: 15 februari 2010, 13:47:37 »
Hallo Basilicum,

Het ziet er allemaal prachtig uit, ik kan het niet anders zeggen.
Maar moet je ook niet eens gaan denken aan een afzuigsysteem?
Als straks de baan klaar is en al die stoom locomotieven op schema
gaan rijden, dan uhhh .....  ;D
Of zal het zo'n vaart niet lopen.

Ga zo door met je kunstwerk, het is echt genieten van al je bouwsels.

Groet Hans
::  N Spoor  ::  digitaal ::  Nederlands, Duits en alles wat ik leuk vind gemixt  ::  Bezig met weer een nieuw baanplan  ::

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #137 Gepost op: 15 februari 2010, 20:52:55 »
Dank voor het compliment, Hans.
Een afzuigsysteem heb ik voor de stoomlocomotieven niet nodig. Heerlijk, dat aroma.
Voor de diesels is het een ander verhaal... Stinkers. ;)

Groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #138 Gepost op: 19 februari 2010, 20:40:27 »
Dönsdorf   -   Deel 38


Achteruit op een ijskoude dag

Een personentrein uit Schwarzburg is onderweg richting Dönsdorf. Het is een alledaagse trein uit de jaren 1950 / 60: twee paar ombouwers.


Foto 169   24 059 met personentrein.


Foto 170   Aankomst in Dönsdorf Hbf.


Foto 171   Aan de andere kant wacht een F-Zug op reizigers uit Schwarzburg.

Het is de bedoeling, dat de stoomloc ook de tegentrein rijdt. Zoals normaal in de spoorwegwereld is er weer een kink in de kabel. Deze keer gooit de Dönsdorfse draaischijf roet in het eten: door jaarlijks onderhoud is deze tot morgenavond buiten dienst. De 24 zal dus tender-vooruit terug moeten rijden. Machinist Marks ziet dat niet zitten in de ijzige kou van vandaag. Direct bij aankomst in het Bw loopt hij naar de Lokleitung om een vervangende loc aan te vragen. Gelukkig heeft Kottner dienst, een goede vriend van Marks.
“Welja!” roept de Lokleiter, “denk je dat ik speciaal voor jou een loc klaar heb staan?”
“Ik dacht aan die 23 naast de kleine loods,” antwoordt de machinist.
“Die moet straks een vistrein rijden.”
“En die 50 bij de bekoling?”
“Hmm,” bromt Kottner. Dan krijgt hij een idee. Met pretoogjes zegt hij: “Dat gaat je een paar flessen Spatenbier kosten.”
Dat heeft Marks er wel voor over en met het goede nieuws haalt hij zijn stoker op.


Foto 172   Bij de bekoling.

De 50 is gelukkig in goede conditie. Een kijkje naar de waterstand in de ketel, een beetje harken in de vuurkist en paar goedgerichte scheppen kolen zijn voldoende om te kunnen rijden. Natuurlijk loopt Marks met een controlerend oog en een hamer voor de zekerheid even om de loc heen.


Foto 173   50 2840 rijdt achteruit met extra rijtuigen naar de trein. Een rangeerder staat al te wachten.


Foto 174   Abfahrt steht! Zurück nach Schwarzburg.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 20 februari 2010, 15:28:04 door Basilicum »

nachbar

  • Online Online
  • Berichten: 1163
    • Bührtal III
Re:Dönsdorf
« Reactie #139 Gepost op: 20 februari 2010, 13:34:19 »
heerlijk dit soort verhalen (y)

groet,

Jeroen

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2664
    • M'n treinbaan...
Re:Dönsdorf
« Reactie #140 Gepost op: 21 februari 2010, 21:06:41 »
Het is nu afwachten wat Bahnwärter Ruud ;) van plan is... De trein zal onderhand wel weer in Schwarzburg zijn aangekomen...

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #141 Gepost op: 22 februari 2010, 20:06:07 »
Dönsdorf   -   Deel 39


Via Schwarzburg komt de 50 terug met de personentrein uit Neustadt.


Foto 175   50 2840 nadert Dönsdorf Hbf.

Als de loc in het Bw aangekomen is, brengt Machinist Kottner het beloofde bier naar Lokleiter Marks. “Ah, bier!” roept Marks uit. Dat roept hij natuurlijk net iets te hard. Binnen enkele ogenblikken staat zijn kantoor vol met collega’s, die ook wel wat lusten.
De 24 is intussen naar Lahnstein geweest en komt nu terug met een Eilzug. Kottner neemt deze met zijn stoker over om terug te keren naar Schwarzburg.


Foto 176   Eilzug bij vertrek.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 22 februari 2010, 20:19:55 door Basilicum »

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #142 Gepost op: 09 maart 2010, 21:09:45 »
Dönsdorf   -   Deel 40


Er is weer een personentrein uit Neustadt in Dönsdorf aangekomen. De route liep via Schwarzburg. Het is een Br. 23 met vier ombouwers. Deze trein zal hierna terug rijden naar Neustadt.


Foto 177   De trein uit Schwarzburg.


Foto 178   De spits is voorbij, zodat er twee rijtuigen door een Köf worden opgehaald.


Foto 179   Rangeerder Schneider koppelt de rijtuigen af.


Foto 180   Vertrek naar Neustadt. Aan de rook te zien is de stoker aan het werk.


Foto 181   De achtergebleven rijtuigen worden weggezet.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #143 Gepost op: 09 maart 2010, 22:15:31 »
De stoker is aan het werk, da's duidelijk, maar echt onder Volldampf is de loc nog niet. Dan krijg je dit:  ;D



Foto uit: VGB, Verlagsprogramm 2010.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2664
    • M'n treinbaan...
Re:Dönsdorf
« Reactie #144 Gepost op: 10 maart 2010, 11:09:56 »
De trein is weer aangekomen in Neustadt... ;)

Groet,

Ronald
Je rolt van het één in het ander...

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #145 Gepost op: 15 maart 2010, 19:25:10 »
Dönsdorf   -   Deel 41


Eén van mijn slepende projecten is de verbouwing van een 935 van Roco. Het doel is om de stroomafname te verbeteren en sluitlichten in te bouwen. De loc lijkt achterover te hangen. Misschien kan ik ook hieraan iets doen.


Foto 182   Roco 63261 – DRG Br. 935
Foto van Roco

Deze loc heeft stroomafname van alle drijfwielen en de twee loopwielen voor. De loopwielen geven de stroom via stiftjes door naar de print in de loc. Dit is niet de meest goede vondst van Roco. Het contact tussen de print in de loc en de stiftjes is niet constant en werkt dus niet fantastisch. Een test om de stiftjes te vervangen door twee draadjes gaf wel betere stroomafname, maar ook meer ontsporingen. De loopas kan namelijk niet meer soepel uitzwenken, zowel horizontaal als vertikaal. De stiftjes heb ik weer teruggezet.
De loopwielen achter hebben geen stroomafname, maar met een beetje knutselwerk en extra onderdelen van Roco kom je een heel eind. Alle wielen dragen nu bij aan de stroomafname.


Foto 183   Loopwielen achter met stroomafname.

Mijn 935 is een machine met een tweepuntsverlichting van de DRG, tijdperk 2 dus. Een derde lamp werd in die tijd alleen bij speciale gevallen gebruikt. Sluitverlichting is niet voorhanden. De ruimte voor de verlichting in de loc is klein, maar met een beetje goede wil passen er twee rode lampjes bij. Achteraf had ik wel een rood/witte led in kunnen bouwen, maar deze heb ik nog steeds niet op voorraad.


Foto 184   Extra lampen.

De extra bedrading gaf nog problemen. Met dunne draad uit een gesloopte scartkabel is het gelukt. Om het resultaat nog te verbeteren zijn de lantaarns aan de binnenkant wit geschilderd.


Foto 186   De verlichting brandt.

De loc geeft de indruk achterover te hangen. De voorganger van deze dame is Roco’s 930, 43250 e.v. Ook deze loc geeft vaak deze indruk. Bij de montage heb ik veel geprobeerd om dit te verhelpen. Dit was de reden, dat het een langdurig project werd. Wat ik ook probeerde: niets hielp. Op een gegeven moment reed ik de loc uit frustratie de loods in, sloot de deuren en ging me met andere zaken bezig houden. Dat duurde niet een paar weken. Nee, een paar jaar… In mijn achterhoofd speelde ik soms nog met het probleem. Altijd als ik een 93 tegenkwam in een winkel, beurs of internet, keek ik naar de stand van de loc. Vier van de vijf loc’s hangen achterover. Veel? Nee, maar net genoeg voor een timmermansoog. Vorige week heb ik alle moed verzameld en de loc de loods uitgereden. Toch zonde om zo’n mooie loc uit het oog te houden. Gelukkig heb ik een deel van het probleem gevonden: een van mijn draadjes zat in de weg… Voorlopig moet ik er maar aan wennen, dat het lijkt alsof ze achterover hangt.


Foto 187   Scheef?

Na enkele proefritten mag 93 527 eindelijk dienst gaan doen voor Bw Dönsdorf.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
… die hiermee zijn 750e bericht schreef.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2010, 19:34:34 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #146 Gepost op: 15 maart 2010, 19:43:16 »
O, wat een rampenloc qua stroomafname is die BR 93! Ik heb er in de loop van enkele jaren drie in huis gehad, van verschillende bouwjaren, ook de laatste versie met een digitale stekkerverbinding erin, maar het was allemaal prut en ellende. Op de onmogelijkste plekken bleef hij stilstaan (natuurlijk in een tunnel), elke wisselpassage was een ongewis avontuur en iedere oneffenheid in de rails wist de loc feilloos te vinden en direct af te straffen.  Successievelijk zijn ze allemaal de verkoop in gegaan, soms met een aanzienlijk verlies. Heel jammer, want ik vind het net als jij nog steeds een heel mooi model, al lijkt het inderdaad ietwat achterover te hellen. Elk jaar speur ik naar deze loc bij andere fabrikanten, maar tot nu toe tevergeefs.
Ik hoop dat hij bij jou nu naar wens loopt, maar ik neem het risico niet meer met dit Roco-model.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Matheus 18

  • Nog iets te plat voor Profi.
  • Offline Offline
  • Berichten: 2513
  • poging tot Steentje bijdragen.
Re:Dönsdorf
« Reactie #147 Gepost op: 15 maart 2010, 20:24:42 »
Heu!!!,Basilicum en Ruud, Jullie praten toch over deze loc, neem ik aan.

Het verbaast me wat jullie hier neerschrijven over deze loc, ik heb deze nu een drie tal maand in mijn bezit en dit is al een van mijn favoriete locs.
Dit is een tweede hands loc, misschien dat deze door de vorige eigenaar onder handen is genomen, dus dat weet ik niet.
Deze loc gaat feilloos door wisselstraten zonder maar een hapering.
Zelf rijd ik voorlopig nog steeds analoog.
Het enigste wat deze loc mankeerd is een van de wind raampjes.
Misschien ben ik wel een geluksvogel en heeft men deze loc op een andere dag gemaakt als op maandag.
Matheus.

Wisselend analoog-digitaal. Roco-Flm-Piko en Marienberg loc's.

kevinhhw

  • Gast
Re:Dönsdorf
« Reactie #148 Gepost op: 15 maart 2010, 20:30:00 »
prachtig ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #149 Gepost op: 15 maart 2010, 21:03:31 »
Matheus,

Jouw loc is een voorganger van de mijne. Jij hebt een 930, Roco 43254 43250; ik een 935, Roco 63261, vergelijkbaar met 43320. Een 930 heb ik ook gehad, toen ik opnieuw aan de treinenhobby begon. In die tijd reed ik er graag mee, maar had al last van slechte stroomafname. De wielen moet je regelmatig reinigen. Na verloop van tijd begon de loc ook steeds meer te slingeren. Dit komt door de constructie van het chassis. Toch heeft de loc zijn geld opgebracht: ze heeft erg veel gereden. Hopelijk ben jij inderdaad de geluksvogel. :)
Ik rijd nog steeds met een analoog systeem. Bevalt me prima en schaam me daar absoluut niet voor. ;)
 
Groet,
Basilicum

Aanpassing: nummertje verbeterd.
« Laatst bewerkt op: 15 maart 2010, 22:40:39 door Basilicum »