Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 17:14:07
Punt- en hartstukken door FritsT
Vandaag om 17:11:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:10:47
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 17:04:52
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door Bert55
Vandaag om 17:02:41
Punt- en hartstukken door odaoda
Vandaag om 16:59:12
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 16:54:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
US diorama in H0 door VAM65
Vandaag om 15:22:05
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 544408 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #120 Gepost op: 07 december 2009, 20:26:52 »
Dönsdorf   -   Deel 33


Een gewone dag in december

Een korte aflevering vandaag. Eigenlijk is het buiten geen weer om foto’s te maken. Veel te weinig zonlicht. ;)


Foto 152   Een goederentrein

Vanuit Schwarzburg komt een goederentrein voorbij. Onderweg is de eerste open goederenwagen achtergelaten bij een oud-ijzer-handel en bij een goederenloods werd de gesloten goederenwagen opgehaald. De trein rijdt nu richting Neustadt.


Foto 153   Onderweg...

Vlak na de doorkomst van de goederentrein komt de personentrein naar Mönchen-Gladbach voorbij. Een paar ombouwers, getrokken door een 24er.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 07 december 2009, 20:56:21 door Basilicum »

Ronald81

  • Offline Offline
  • Berichten: 2664
    • M'n treinbaan...
Re:Dönsdorf
« Reactie #121 Gepost op: 07 december 2009, 20:31:23 »
Trein is inmiddels in iets andere samenstelling doorgegaan naar Schwarzburg...  ;)

Was net te laat voor een goeie foto...
« Laatst bewerkt op: 08 december 2009, 08:28:34 door Ronald81 »
Je rolt van het één in het ander...

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #122 Gepost op: 08 december 2009, 00:32:48 »
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #123 Gepost op: 17 december 2009, 22:01:42 »
Dönsdorf   -   Deel 34


In Mass am See vertrok een personentrein, die via Schwarzburg en Dönsdorf naar Lahnstein rijdt. Het is een V100 met vier ombouwers.


Foto 154   Aankomst van de trein uit Mass am See. (klikbare foto)

Aan de andere kant van het perron staat de tegentrein al klaar. Een paar drieassers, een goederenwagen en een 78.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #124 Gepost op: 19 december 2009, 12:06:06 »
De 78 met goederenwagen en 3-assige Umbauers is aangekomen in Schwarzburg

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #125 Gepost op: 03 januari 2010, 12:46:00 »
Iedereen een goed, gezond en spoors 2010 toegewenst.

~~~ oOOOo ~~~

Dönsdorf   -   Deel 35


Mijn laatste aanwinst van 2009


Foto 155   Roco 62844 – DB V200 101.   Foto van Karst Drenth.

In september zag ik Roco’s nieuwe V200 al in een winkel in Vlaardingen staan, maar besloot haar toen nog niet te kopen. Waarom? Ten eerste bevallen de wielen me niet. Daar kom ik nog op terug. Het tweede punt is een esthetische. Het lichtgrijze dakvlak van de V2001 loopt door tot de ramen. Persoonlijk vind ik dit ongelukkig gekozen. Het ronde gezicht van een V200 breekt hierdoor. Vanaf 1968 ongeveer is dit gelukkig aangepast: het dakvlak eindigt eerder, net als bij de V2000. Jammer, dat in 1968 ook de “computernummers” verschijnen. Zulke nummers passen niet goed in mijn museum… Het werd dus kiezen of delen: óf wennen aan de kleurtjes óf een loc met computernummers. Mijn vriendin is hierover niet zo kritisch en gaf me een V2001 met kerst cadeau. Dank je wel. :)  Bij het uitpakken van de loc zag een buffer direct kans om weg te springen. Gelukkig vond ik hem terug. Een beetje lijm doet nu wonderen…


Foto 156   Voor V200 101 en V200 013 (Roco 43522) achter.


Foto 157   V200 101 en V200 013.

Aan de kleuren van het dak zal ik wel kunnen wennen, maar aan de wielen niet. Hoe komt Roco op het idee om deze loc zilverkleurige wielen te geven? Dan de vorm van deze wielen: het V200-boek van Matthias Maier, EK-Verlag, laat op bladzijde 212 duidelijk zien, dat Roco de verkeerde wielvorm heeft gekozen. Een onjuistheid van de eerste orde! Waarom worden de wielen van de V2000 of V80 niet opnieuw gebruikt? Deze zijn namelijk de juiste en liggen klaar: Roco kan de mallen zo uit de kast halen! Helaas kan ik de foto uit het boek niet laten zien: auteursrechten.

Een idee van het forum van Drehscheibe-online om de wielen van de V2000 onder de V2001 te monteren, is niet een perfecte oplossing: de tandwielen passen niet. Van de week speelde ik met het idee om de wielen van de V80, Roco 63380, te proberen. Om de assen te verwijderen van de V80 moet je wel “even” de kap verwijderen, evenals de printplaat en een wormwiel. Nu komt het draaistel los en heb je eindelijk de assen los in je handen. Ook het verwijderen van de assen in de V2001 gaat niet van een leien dakje: eerst de zijdelen van het draaistel verwijderen, daarna pas de onderplaat demonteren. De V80-assen passen beter op de V2001, maar de tandwielen moeten wel een paar millimeter verschoven worden. Misschien lukt dat met een poelietrekker? Fohrmann? Helaas was de fotocamera niet beschikbaar, toen ik aan dit klusje werkte…

Natuurlijk is er ook iets goeds te melden: de vorm van de loc vind ik zeer goed getroffen; de rijeigenschappen zijn prima en de loc trekt een flinke sleep wagens de railspiraal op. Een machinist zit niet in de loc. Dit geeft een goede kans om eens een ander figuur in de cabine te zetten. Ik heb er eentje van Preiser uitgezocht. Gelukkig zit hij hoger in de cabine, dan de machinist van de V2000, die door een lage stoel eigenlijk niet door de voorruiten naar buiten kan kijken. Zie foto 157.


Foto 158   De V2001 is goed te herkennen aan de wielen.

Het bedieningspaneel in de cabine ben ik met een Eddingpen te lijf gegaan. Zo springen de details beter in het oog.


Foto 159   Een kijkje in de cabine.

Een uitgebreide beschrijving van Roco’s V2001 / 221 vind je hier.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2010, 14:29:57 door Basilicum »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #126 Gepost op: 03 januari 2010, 13:58:14 »
Hoi Basilicum,

Dat is nogal een ingrijpende geschiedenis met die wielen! Aan mij is zoiets niet besteed. Ik ga het proberen op te lossen met wat verf, zoals Karst heeft gedaan, alleen iets bruin-zwarter.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #127 Gepost op: 20 januari 2010, 20:00:28 »
Dönsdorf   -   Deel 36A


Afgelopen weekend nam ik weer eens de tijd om een trein te laten rijden. Een V200 had de eer om een sleep rijtuigen Plan D naar Arnhem te brengen. “Wanneer monteer ik eindelijk eens ingevouwen balgen?” vroeg ik mezelf weer eens af. Ik zocht de balgen op en begreep direct waarom ik dat nog steeds niet heb gedaan: het ligt aan de kleur van de balgen.


Foto 160   Losse balgen.

Een uitgevouwen Roco-balg is tegenwoordig grijs, maar een ingevouwen exemplaar is nog steeds zwart. Welke kleur is eigenlijk juist? Op de site van Nico Spilt ontdekte ik, dat de kleur varieert van bruin tot zwart. Bruin van origine of vuil weet ik niet. Bedankt voor de foto’s, Nico. “Zal ik nu al mijn balgen schilderen? Dat is te veel werk voor een avondje…” Ik besloot ze grijs te houden. Zo hoef ik maar twee balgen te schilderen.


Foto 161   Uitgevouwen balgen.


Foto 162   Links een originele ingevouwen balg, rechts een geschilderde.

Helemaal tevreden ben ik nog niet. Wat vinden jullie ervan? Ik loop nog met het idee om de kopse kant van de balg zwart maken en de rest zo te laten.


Met vriendelijke groet,
Basilicum
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2010, 17:54:49 door Basilicum »

Mark Verheulen

  • Offline Offline
  • Berichten: 639
  • Staatsspoor "Kikker"
Re:Dönsdorf
« Reactie #128 Gepost op: 20 januari 2010, 20:17:14 »
zijn dat de nieuwe plan D van roco?

Mvg, Mark

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #129 Gepost op: 20 januari 2010, 20:27:10 »
Het is de serie van 2005. Tijdperk 3, dus zonder vishaken.

Groet,
Basilicum

IPIO'er

  • Offline Offline
  • Berichten: 341
  • "Multi Level" Nederlands Modelbaan in Spoor-N
Re:Dönsdorf
« Reactie #130 Gepost op: 20 januari 2010, 20:43:06 »
Hallo Basilicum,

De Vouwbalgen waren vroeger inderdaad bruin omdat het doek bruin was
en het raamwerk van deze Vouwbalgen waren zwart geschilderd.
Dus ingeklapt zwart schilderen, je kijkt tegen het ijzeren geraamte aan
of je moet hem gaan weatheren.


Groet,
Marc
Een Nederlandse Baan in N, drie etage's langs de wanden van de zolder van 7mtr. bij 3mtr., verbonden d.m.v. een helix.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #131 Gepost op: 21 januari 2010, 19:46:30 »
Dönsdorf   -   Deel 36B


Dank voor de informatie, Marc.

Vanmiddag heb de kopse kant van de balg zwart geschilderd. Met het resultaat ben ik iets meer tevreden, al ziet het er nog niet fantastisch uit.


Foto 163   Het resultaat.

Als ik zou besluiten om toch de originele balgen te gaan gebruiken, ben ik wel tijd kwijt geraakt, maar weer wijzer geworden. :P


Met vriendelijke groet,
Basilicum

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5334
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorf
« Reactie #132 Gepost op: 03 februari 2010, 20:51:53 »
Dönsdorf   -   Deel 37


Er gebeurt niet veel de laatste tijd in en rond Dönsdorf. Alleen het Aw (Ausbesserungswerk) houdt zich bezig met onderhoud aan het materieel. Na de kijkoperatie van de V2001 in deel 35 zijn twee rijtuigen Plan D voor een klus aan de balgen binnen geweest. Dit leverde eigenlijk alleen tijdverlies op, al schijn ik er wijzer van geworden te zijn. De standaard ingevouwen balgen zijn nu gemonteerd; de geschilderde versie is in het magazijn verdwenen.

Kortgeleden is de verzameling museummaterieel uitgebreid met een V2000. Deze kon ik voor een zacht prijsje kopen. Het is er eentje van de eerste serie, dus nog met bruine cabines. Deze heb ik geverfd. Nu lijkt de loc weer meer op mijn andere V2000.

 
Foto 164 en 165   De cabine-inrichting voor en na de schilderbeurt.

Toen de loc weer in elkaar zat viel me op, dat de binnenkant van de rode kap in de cabine beter ook grijs geschilderd kan worden. Kap er weer af en weer een schilderwerkje erbij. Het resultaat is goed, maar of je het ook ziet als de loc met een gangetje van 120 schaalkilometers voorbij komt razen, valt te bezien.


Foto 166   Grijze band onder de cabineramen.


Foto 167   De rechter cabine is nog niet geschilderd.

Een vergelijking met mijn andere V2000 gaf een verschil in snelheid. Voor een analoge rijder als ik geeft dat een probleem bij het rijden in voorspan. Ik heb mijn eerste V2000  een complete opknapbeurt gegeven door niet alleen de wielen en stroomafnemers te reinigen en smeren, maar ik haalde eens de draaistellen volledig uit elkaar. Met wasbenzine, een penseeltje en een voorraadje wattenstaafjes heb ik alles gereinigd en opnieuw ingevet. Inderdaad: nu rijdt de loc weer prima.


Foto 168   Een draaistel na veel dienstkilometers.


Met vriendelijke groet,
Basilicum

ZwaanBaan

  • Tjitte-Jaap alias ZwaanBaan
  • Offline Offline
  • Berichten: 1258
Re:Dönsdorf
« Reactie #133 Gepost op: 03 februari 2010, 20:54:18 »
gezellige boel daar in de cabine
volgens mij hebben ze ruzie ;D

MVG
Baan op zolder/\/\ SEA SHEPHERD CONSERVATION SOCIETY/\/\ Digitaal /\/\***** ***

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorf
« Reactie #134 Gepost op: 03 februari 2010, 21:02:30 »
Hoi Basilicum,

Zijn die nieuwe machinisten van Preiser, net zoals bij je andere V200.0?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus