Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Liliput Datenbank in de maak door Hasenwald
Vandaag om 00:52:37
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door Kees-Jan
Vandaag om 00:04:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
28 August 2025, 23:55:40
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door MichielB
28 August 2025, 23:53:59
Plaatdikte van een rangeerbaan door MichielB
28 August 2025, 23:43:21
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door Benelux795
28 August 2025, 23:17:11
Bouwbeschrijving Pec ex Dec van FRIE door Pauldg
28 August 2025, 23:17:08
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
28 August 2025, 22:35:37
"Ein kleines Kalkwerk", een nieuwe tentoonstellingsbaan door Martin Welberg
28 August 2025, 22:28:24
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 August 2025, 22:17:09
Dönsdorfer Bauberichte door Basilicum
28 August 2025, 22:06:37
Da's Daz 2 door spoorijzer
28 August 2025, 21:49:48
De bouw van “Bahnstrecke Lahr” door Peter.v.L
28 August 2025, 21:11:07
Ronald doet de Fork Challenge! door Ronald Halma
28 August 2025, 20:39:47
Wach-/Begleitwagen Pwghs van USATC en FFA door martijnhaman
28 August 2025, 19:59:09
Twentse Modelspoorweg Club (TMC): Digitale besturing door AP3737
28 August 2025, 19:57:33
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Ferdinand Bogman
28 August 2025, 19:32:34
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Hans1963
28 August 2025, 18:43:11
Roco ns 309 ac>dc door Ben
28 August 2025, 18:41:21
De Passage, een minimalistisch tentoonstellingsbaantje (H0) door barry1972
28 August 2025, 18:21:43
Roco BR 93 stroomafname door Herb73
28 August 2025, 18:07:33
Roco Loc trilt 1 kant op bij optrekken icm klokanker door Silvolde
28 August 2025, 18:04:17
Aachenau West door Silvolde
28 August 2025, 17:52:29
Albert's fantasie in schaal 0e door Noordernet
28 August 2025, 17:37:59
Catalogus nummers diverse wagons (Trix, Lilliput en Fleischmann) door grossraumwagen
28 August 2025, 17:37:52
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
28 August 2025, 17:22:26
Haandrecht materieel door orientexpress
28 August 2025, 17:20:26
Microstepper motoren voor armseinpalen door Eric v C
28 August 2025, 16:07:49
Opstelbaan door spoorijzer
28 August 2025, 15:24:53
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door dennie
28 August 2025, 15:23:47
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 605811 keer)

wob

  • Offline Offline
  • Berichten: 2913
  • Aachenau West
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1605 Gepost op: 25 August 2025, 16:45:11 »
Afgezien daarvan zijn het ook nog eens heel mooie loodsen.

Groet, Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1606 Gepost op: 27 August 2025, 21:50:52 »
Dönsdorf   –   Baubericht 293


Rijtuigloods – 2

De vraag ‘Hoe ga ik de loods bouwen?’ houdt me tijdens rustige momenten behoorlijk bezig, al heb ik in de nabije toekomst geen gelegenheid om hem te bouwen.

Het pand monteren als één geheel lijkt de meest voor de hand liggende methode. Verder piekerend kwam al snel de volgende vraag bij me op: hoe hanteer ik zo’n gevaarte? Als ik hem ‘maar’ anderhalve bouwdoos lang maak, wordt de lengte ongeveer 1,10 meter. De geprojecteerde locatie ligt achter de railspiraal, de Dönsdorfer Steige. Ik zie mezelf al laveren met dat ding in mijn handen, wanhopig pogingen ondernemend om mijn evenwicht te bewaren.
Plan B is om de loods in meerdere delen koud tegen en achter elkaar op de modelbaan te zetten. Ongeveer zoals ik dat met mijn ringloods heb gedaan. Het verschil is dat er nu geen gesloten wanden tussen de delen zullen zijn. Ik moet dus wel voor stabiliteit zorgen in de losse delen van de loods. Bovendien mogen geen kieren ontstaan, waar licht van de binnenverlichting doorheen kan schijnen.

Over binnenverlichting gesproken.
Tijdens de volgende piekersessie kwam een andere precaire vraag bovendrijven: zijn de muren lichtdicht? Ofwel: kan licht dwars door de muren heen schijnen? Een gele wand tegen de brandende lamp houdend blijkt dat inderdaad zo te zijn. Om dit te verhinderen zal het interieur met grijs karton behangen gaan worden. Een beproefd en tevens tijdrovend concept, zoals ik dat in mijn ringloods heb gedaan.


366 (herhaling)   Ringloods van Bw Dönsdorf (Faller).

Als de rijtuigloods eenmaal op zijn plaats staat, kun je nog maar lastig naar binnen kijken. Toch wil ik geen rommeltje maken van het interieur. Voor de binnenverlichting in vaders rijtuigloods dus geen om spanten heen gewikkelde bedrading, loshangende snoeren en rondslingeren stekkers. Dit vraagt om veel zelfbouw, want kant en klare systemen die voldoen aan mijn wensen, heb ik nog niet gevonden.


859   Binnenverlichting. Tja…, zo kan het ook.
Afbeelding: Picclick.de.

Pola heeft de delen van de bouwset gewheaterd. Een leuk extraatje, maar het geeft nu de indruk dat de onderdelen kort in sterk verdunde verf zijn gedoopt en vervolgens aan de waslijn te drogen zijn gehangen. De gele muren vallen nog wel mee, maar de witte delen van de muren zien er niet goed uit. Hier is een nieuwe laag verf nodig. Dat geldt ook voor de vele raamkozijnen, deuren, schoorstenen en dergelijke.


860   Door Pola vervuilde onderdelen.

Deuren, zei je?
Ook de deuren hebben aandacht nodig. Ze zijn aan de onderkant nu zo gevormd dat ook rails met bedding toegepast kan worden. Dat verbaast me, want dergelijke rails past niet samen met de meegeleverde vloer. De onderkant van de deuren moet dus recht gemaakt gaan worden.


861   Deuren.

Alles bij elkaar opgeteld levert het een behoorlijke uitdaging op, nietwaar? Even binnen werkweekje klaar is hiermee wel verkeken. Deze klus gaat iets meer tijd kosten.


Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 27 August 2025, 22:32:50 door Basilicum »

Overet

  • Offline Offline
  • Berichten: 862
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1607 Gepost op: 27 August 2025, 21:55:52 »
Op basis van de foto verwacht ik niet dat de deuren zijn bedoeld voor rails met bedding, wel voor rails ;)

Tom
Plannen voor baan tijdperk III naar DB-voorbeeld. Roco Multi-maus/Maus2/MausR3, Z21, Mardec, Koploper of Rocrail?

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 7757
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1608 Gepost op: 27 August 2025, 22:01:19 »
Het zal best wat tijd kosten, ja. Maar: Alles Gute braucht Weile.

Hm, zo'n foto van je ringloods doen me wel afvragen of ik niet ook tenminste iets aan moet duiden in m'n schaduwstation... Paarlen voor de zwijnen, want voor de rest is het schaduwstation kaal multiplex :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5583
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1609 Gepost op: 28 August 2025, 09:41:18 »
Bas, moet dit een Betriebswagenwerk (Bww) worden? Dan geef je dat Bww een eigen locje. Het spoor naast de loods maak je overgavespoor en recht voor de loods een uithaalspoor met wissels naar de loodssporen. Dan zit je niet met die bogen kort voor de deuren, want kun je - afhankelijk van de ruimte naar links - stukjes recht spoor voor de loodsdeuren leggen.
Groet, Frank

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5411
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1610 Gepost op: 28 August 2025, 22:06:37 »
Dönsdorf   –   Baubericht 294


Van rijtuigloods naar Betriebswagenwerk?

@ Tom:
Op afbeelding 858 is te zien dat bovenkant spoorstaaf en bovenkant vloer op vrijwel gelijk niveau liggen. De deuren hebben aan de onderkant dus geen uitsparingen nodig.

@ Reinout:
Een ringloods bouwen in een schaduwstation? Dat lijkt me wel wat veel van het goede.

@ Frank:
Meer dan een loods voor treinstellen en dergelijk materieel had ik eigenlijk niet in gedachte. Het Bww-voorstel zet het wel in een ander perspectief. Ik vind het een interessant idee en ga er eens over nadenken.

Het baanplan van afbeelding 852 is inmiddels verder ontwikkeld. De Gleiswendel staat weer terug op zijn oude plek en ik heb gesleuteld aan de opstelsporen daarachter, die het Dönsdorfer Abstellbahnhof gaan vormen. Precies op deze sporen, dus tussen de muren van de kleine zolderkamer, zou de rijtuigloods kunnen verrijzen. Een extra uithaalspoor is, zonder ingrijpende veranderingen in dit plan, lastig te realiseren. De factor ruimte speelt namelijk weer eens niet goed mee, maar dat is normaal in deze hobby. De vraag is of dat uithaalspoor in onderstaand plan echt nodig is, want de hoofdsporen zijn vanuit de rijtuigloods niet direct bereikbaar.


862   Dönsdorf 2.02. De rijtuigloods staat rechtsboven in donkerblauw.

Voor dit baanplan zijn de schakelpanelen ontworpen, die Althoff en Webermann onlangs hier en daar hebben besproken. De ontwikkeling van mijn nieuwe modelbaan is dus al een stapje verder. De rijtuigloods zorgt voor andere hart op hartafstanden van de opstelstelsporen en ik heb de wisselstraat aangepast, maar dat heeft geen invloed op het ontwerp van de schakelpanelen.


Groet,
Bas