Doel:€250.00
Donaties:€85.00

Per saldo:€-165.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 20-05-2022

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Een secundair lijntje in de Puy de Dome en de (Haute) Loire anno 1968 door Huup
Vandaag om 12:52:49
1st Dutch US Convention, 21 en 22 mei 2022, Aalten door cor_b
Vandaag om 12:36:15
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Rob Ellerman
Vandaag om 12:36:02
Nieuwe baan 30/4 door Jan Koelewijn
Vandaag om 12:35:42
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 12:33:30
Raadplaatje door chrvdv37402
Vandaag om 12:12:11
Bahnstrecke 5867 door Jelmer
Vandaag om 12:09:38
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:06:25
Rivarossi Panoramarijtuig, door MTE, wordt "niet" geproduceerd: toch wel door Floris
Vandaag om 12:04:02
Rijtuigen CIWL groot en klein door Paulus
Vandaag om 11:57:57
Eén compressor en een hoop vragen door jerrytrein
Vandaag om 11:41:31
Decals en vernis, advies nodig door Eelco Storm
Vandaag om 11:09:32
Bouw van mijn LTM-Garrat in spoor-0 door FritsT
Vandaag om 11:04:53
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door johanw
Vandaag om 10:50:51
treinongeluk duitsland donderdag door Arjen-V
Vandaag om 10:45:08
Roco 2021, 71948/71949/(79949) functies door ceuleer
Vandaag om 10:02:47
De Hoekse Lijn open door hrp
Vandaag om 09:46:47
Toon hier je (model)TRAM foto's. door hrp
Vandaag om 09:36:19
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door VAM65
Vandaag om 08:45:56
functiemappen decoder Doehler & Haass door VAM65
Vandaag om 08:18:57
Artitec Hondekop IC-uitvoering, model 2020, materieelbespreking. door ad.M
Vandaag om 00:15:17
Solderen van messing modellen door Carel Ruysink
21 mei 2022, 23:47:05
ASAR, de Analoge Servo controller met ARduino door richmond
21 mei 2022, 23:23:07
Rondom Charlois door Huup
21 mei 2022, 22:38:43
La vie...Sud-Est; zolderbaan met thema zuidoost Frankrijk door Paulus
21 mei 2022, 22:30:42
NTM goederenwagens in Spoor-0 door FritsT
21 mei 2022, 22:00:58
Genzelbahn verdwijnt van Nienoord door Seinhuis
21 mei 2022, 21:53:41
Cranicher Altbahn door adritechniman
21 mei 2022, 21:50:52
Oneindige Overslag 0e RC door Huup
21 mei 2022, 20:47:23
Airbrushes, wat is de beste tool en wat zijn de verschillen? door Maurice K
21 mei 2022, 20:15:17
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 486058 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5216
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1455 Gepost op: 23 juni 2021, 20:25:38 »
Soms zijn wij modelspoorders roomser dan de paus. In onze ogen vreemde, onmogelijke of nooit voorgekomen treincombinaties kunnen zich best wel eens ergens voorgedaan hebben. Alleen willen wij daarvan graag fotografisch bewijs hebben en dat is er niet altijd beschikbaar of bestaat helemaal niet. De gedachte om de op stapel staande Whitcomb voor rijtuigen Plan D te zetten, zal in werkelijkheid wel hebben plaatsgevonden. Al was het, zoals Freek en Richard aangeven, vermoedelijk voor rangeerwerk met leeg materieel.


814   NS 2019 bij de VSM, september 2018.
Foto: gelinkt van Treinposities.nl.

Ik ben benieuwd naar mijn eerste ‘echte’ Amerikaan, die tevens mijn eerste locomotief van Piko zal worden.

Groet,
Bas

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1456 Gepost op: 23 juni 2021, 23:47:52 »
Je hebt helemaal gelijk Bas. Puristen willen graag bewijs van treinsamenstellingen zien. Daar is uiteraard niets mis mee. Helaas komt die Loc in dienst vlak na de oorlog en het reizigersmaterieel moet nog opgebouwd worden. Ergens huist nog een draadje met materieel wat destijds op Emmen reed, "tuinhuisjes" o.a. Uiteraard weer niet met een foto van een 600 met die combinatie.
Niet zo verwonderlijk. Fotograferen was destijds niet echt goedkoop en werkdagen van 8 uur met WTV was er niet bij.
Wat er destijds rondreed was een allegaartje. Uiteraard zal men getracht hebben om op hoofdlijnen structureel bepaalde rijtuige/treinstellen in te zetten, Maar dat valt zo te bezien buiten het bereik van de 600/2000.
We moeten het dus doen met wat we wel weten en dat is dat de loc niet geschikt was voor rangeren en zware treinen. Dan blijft dus over buurt goederen treinen en reizigersverkeer.
Met als thuiswerkplaats Watergraafsmeer zou dat kunnen zijn het ophalen van wagens van de de diverse punten van overslag in en rond Amsterdam. Maar ook al genoemd het voorrijden/afvoeren van reizigersmaterieel.

Veel succes met je (toekomstige) toch ook wel bijzondere Loc. Hij past m.i. prima in je plannen.

Freek

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1845
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1457 Gepost op: 24 juni 2021, 09:43:36 »
Mooie lok, Bas. Benieuwd naar je ervaringen. Momenteel heb ik er geen emplooi voor, dus zegt mijn verstand: niet kopen. Maar het kriebelt wel. Van een 600/2000 voor goederentreinen rond Amsterdam zijn er in ieder geval een paar foto’s van Albers. Een inzet Nieuwersluis - A’dam (met achteraan de trein een sleep houten personenwagens voor sloop bij Koek in Mijdrecht) en op het lijntje naar de Zuiderdel (Broekerveiling) in Alkmaar. Het eerste voorbeeld laat mooi zien dat er in het echie ook van alles gebeurde.

Groeten,
Gerard

Riest AG

  • Offline Offline
  • Berichten: 61
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1458 Gepost op: 24 juni 2021, 10:18:48 »
Bas en andere, ik heb ook wel een struggle gekend in “is dit wel verantwoord” en dan op zoek naar foto’s voor bewijs.
Sinds kort pas ik “omgekeerd bewijs” toe, bewijs maar dat het niet kan  ;)
Ik moet zeggen dat voelt goed, gewoon lekker genieten van mooie model combinaties  (y)

Groetjes,
Ries.
Groetjes Ries

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5216
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1459 Gepost op: 25 juni 2021, 21:16:50 »
Omgekeerde bewijslast is een bruikbare gedachte.   ;D
Dan is alles goed, totdat het tegendeel bewezen wordt.

Groet,
Bas


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5216
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1460 Gepost op: 16 september 2021, 14:48:08 »
Dönsdorf   –   Baubericht 271


Whitcomb Road Switcher

Twee weken geleden arriveerde de Whitcomb Road Switcher als locomotief van de Nederlandse Spoorwegen. Uiteraard werden alle werkzaamheden meteen opgeschort om de loc te bevrijden uit haar degelijke verpakking en op mijn bureau te zetten. Pas vandaag heb ik het model op de rails gezet. De rijeigenschappen zijn net zo mooi als de details aan de locomotief. Kortom: mijn eerste Piko-loc geeft me een goede indruk.


815   Piko 52460 – NS 2015.

Het locnummer past goed in mijn straatje. Het herinnert me namelijk aan een enerverend jaar. Een van de hoogtepunten is de geboorte van mijn zoon.


816   Drie locomotieven naar Amerikaans ontwerp.

Bovenstaande afbeelding toont onbarmhartig enkele stofdeeltjes die aan de schortplaten van de nieuwe loc kleven. Ik ontdekte ze pas toen de foto op mijn beeldscherm verscheen.
Elders op dit forum is meer te lezen over de ervaringen met de Piko NS 2000. Daarin wordt terecht iets gezegd over de lichte kleur van het interieur. Ik denk erover om dat te zijner tijd een onbestemde, donkere grijstint te geven. Zwart kan ook, maar dat vind ik iets te hard.
Hmm…, terwijl ik dit schrijf, borrelt een andere gedachte op.
Wat zou het effect zijn als ik een kleine dunne spiegel aan de schuine zijden van het interieur monteer? Waarschijnlijk geeft het allerlei ongewenste spiegelingen en lichteffecten. Om dat uit te proberen moet ik eerst eens kijken of ik wel iets dergelijks in mijn voorraad met onbestemde voorwerpen heb, want het idee laat me nog niet los. Zou alleminimumfolie spiegelend genoeg zijn?


Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11177
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1461 Gepost op: 16 september 2021, 15:27:51 »
Nog altijd aan het "spelen" op 2 schalen zie ik.
De knoop is nog niet definitief doorgehakt om door te gaan op 1 schaal ?
Wat zij de huidige plannen voor de beide schalen waarin je nu bezig bent ?
Ben daar best benieuwd naar  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 15908
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1462 Gepost op: 16 september 2021, 15:58:45 »
Prachtige "Amerikaanse" locs  (y)

Ik wacht momenteel op de Whitcomb USATC sound versie. Ben erg benieuwd  ::)
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5216
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1463 Gepost op: 16 september 2021, 20:57:53 »
Die loc zal op jouw modelbaan geen gek figuur slaan, Wim.

Sinds 2007 hobby ik niet alleen in H0 (1:87), maar ook in grotere schaal. Eerst 2m (1:22,5), nu 1 (1:32). Hierin zal de komende jaren geen verandering optreden, denk ik. Beide schaalverhoudingen (H0 en 1) hebben hun voordelen. Met H0 kan ik thuis met lange treinen rondrijden, met spoor 1 is alles nog mooier gedetailleerd en staat rangeren voorop.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5216
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1464 Gepost op: 04 december 2021, 17:17:02 »
Dönsdorf   –   Baubericht 272


Mijn E44

In mijn collectie bevindt zich een loc van de Baureihe E44 van de Deutsche Bundesbahn. Het model is van Roco, beweegt naar tevredenheid over de rails en is mooi van lelijkheid. Een E44 is als een Pruisische P8: je kunt met een gerust hart de loc voor elke soort trein zetten. Ein Mädchen für Alles.


817   Roco 63838 – DB E44 066.

Leuke loc, goede rijeigenschappen, mooi gedetailleerd. Toch voelt deze E44 niet als mijn loc. Tijdens een bezoek aan een modeltreinenwinkel zie ik een heruitgave van dit model, artikelnummer 52548. Het nummer doet vermoeden dat het een artikel is uit de hobbyserie en dus vereenvoudigd zal zijn. Niets is minder waar. Kijk de papieren er maar eens op na. Technisch is er geen verschil en de detaillering is als vanouds. In de winkel valt me iets op. Thuisgekomen haal ik mijn E44 tevoorschijn en weet wat eraan schort: de lantaarns.
 
Het grote voorbeeld van het Roco-model is de E44 van de Deutsche Reichsbahn en is tussen 1933 en 1954 in 189 exemplaren gebouwd. Allemaal kregen ze bij levering Reichsbahn-Einheitssignalleuchten of een afgeleide daarvan. Vanaf 1966 probeerde de Bundesbahn meer eenheid in onderdelen te bereiken. Hierdoor werden veel van deze lantaarns vervangen door Bundesbahn-Einheitssignalleuchten. Deze zijn beduidend kleiner van formaat dan hun voorgangers. Roco maakte dus de voor de hand liggende keuze om voor de E44 lantaarns van de Reichsbahn toe te passen, want de combinatie van locserienummer E44 en nieuwe lantaarns heeft maximaal van 1966 tot 1968 geduurd, toen het serienummer werd veranderd in 144.

De lantaarns wil ik dus vervangen. Na bestudering van onderdelenlijsten van allerlei verschillende uitgaven van Roco’s E44 en 144 blijken hiervoor onderdelen-setjes 112125 en 145895 nodig te zijn. Een bestelling met meer onderdelen dan alleen voor de E44 is een uurtje later de deur uit.

Het vervangen van de lantaarns stelt niet zoveel voor. Binnen een kwartiertje is het voor elkaar. Nu de loc toch in stukken op mijn bureau ligt, vervang ik ook de handgreep aan de neus van cabine 1. De oude is en blijft krom, ondanks diverse ingrepen in het verleden.


818   E44 066 met nieuwe lantaarns.

Nu is deze E44 mijn E44 geworden. Het gaat om de details.


Groet,
Bas

Reinout van Rees

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 6603
  • Forummoderator
    • Persoonlijke website + weblog
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1465 Gepost op: 06 december 2021, 15:17:31 »
Klein verschil, maar het valt wel op. De lok wordt er 10 jaar jonger van, voor m'n gevoel :)

Reinout
Bouw v/d EifelBurgenBahn (h0, zijlijn in de Eifel)
Eifelgeschiedenis (verhalen en video's over de Eifelburgenbahn)

aad52

  • Offline Offline
  • Berichten: 146
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1466 Gepost op: 06 december 2021, 15:37:12 »
Nu dus nog het loc nr. veranderen neem ik aan, het is nu toch een E144 geworden?
Ik heb er overheen gekeken, je hanteert je tijdperk tussen 1966 en 1968.

M.vr.groet,

Aad
« Laatst bewerkt op: 06 december 2021, 15:42:37 door aad52 »

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 15908
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1467 Gepost op: 06 december 2021, 15:39:08 »
Gave foto's Bas  (y) (y)
Met vriendelijke groet,
Wim

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15181
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1468 Gepost op: 06 december 2021, 17:25:50 »
Citaat van: Aad
Nu dus nog het loc nr. veranderen neem ik aan, het is nu toch een E144 geworden?
Ik heb er overheen gekeken, je hanteert je tijdperk tussen 1966 en 1968.

t/m '67 is heette de Baureihe E44, na 1.1.68 werd het officieel "Baureihe 144", vanwege de invoering van het "computernummer", dat vanaf die datum gold. Maar natuurlijk vond de "fysieke" omnummering pas in de loop van de maanden na die eerste januari plaats. Het is dus niet onwaarschijnlijk dat zo'n lok in '68 nog steeds met de bordjes "E 44" rondliep.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5216
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1469 Gepost op: 06 december 2021, 20:16:29 »
Inderdaad, het heeft wel iets weg van een verjongingskuur.
Ik moet eens uitzoeken of ik dat ook bij mijn E94 kan doen.

Groet,
Bas