Doel:€250.00
Donaties:€260.00

Per saldo:€10.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 26-11-2021

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke kleur blauw beste geschikt voor hemelblauwe achtergrond? door nico99
Vandaag om 15:35:45
Ostmühle, rangeerbaan in spoor 0 door g-j
Vandaag om 15:35:42
NS vervangt uit voorzorg voorlopig DDZ treinen door Thom
Vandaag om 15:33:44
Republica Bakoba Verda (start van een beginner), Märklin M door Jelmer
Vandaag om 15:31:13
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DJV
Vandaag om 15:28:19
Ketelwagens, welke hebben jullie? door g-j
Vandaag om 15:26:45
EifelBurgenBahn door meino
Vandaag om 15:25:25
Harzwald Hafen Bahn (spoor 0) door g-j
Vandaag om 15:23:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door DJV
Vandaag om 15:22:42
MB-module: Hielan Ware door g-j
Vandaag om 15:20:02
LokSound 5, hoe cabine verlichting schakelbaar? door Gerard
Vandaag om 15:19:54
Probleem bezetmelding, tips gevraagd door Rolfie
Vandaag om 15:15:27
Museumdepot Beekbergen in H0 door Reinout van Rees
Vandaag om 15:08:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 15:05:10
Friskorn/Philotrain 6203 door HenkZ
Vandaag om 15:03:05
Haven/industrie rangeerbaantje in spoor 0 door Hans_omBC
Vandaag om 14:55:57
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 14:55:56
Oneindige Overslag 0e RC door joop100
Vandaag om 14:47:41
Grote kleine treinen wedstrijd maar dan in Duitsland door zofman
Vandaag om 14:43:26
Trix Olympische Koploper, rij-eigenschappen verbeteren? door Henk Veenstra
Vandaag om 14:39:48
Roco plastic lichtgeleiders vraag door ronaldvd2000
Vandaag om 14:32:07
licht uit van loc bij stoppen door VAM65
Vandaag om 14:27:41
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 14:12:32
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door Jeroen Water
Vandaag om 14:08:42
Jouef NS 1300 h0, verbouwing naar Tp III door janw
Vandaag om 14:08:24
Rivarossi Mat '46 elektrisch koppelen door tijgernootje
Vandaag om 13:58:01
LTM-51 Garratt in messing, Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 13:52:38
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 13:49:31
Aansturing wisseldecoders door ucoson
Vandaag om 13:06:09
Decoderadvies gevraagd voor div. analoge locomotieven. door henk
Vandaag om 12:50:55
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 468443 keer)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1455 Gepost op: 23 juni 2021, 20:25:38 »
Soms zijn wij modelspoorders roomser dan de paus. In onze ogen vreemde, onmogelijke of nooit voorgekomen treincombinaties kunnen zich best wel eens ergens voorgedaan hebben. Alleen willen wij daarvan graag fotografisch bewijs hebben en dat is er niet altijd beschikbaar of bestaat helemaal niet. De gedachte om de op stapel staande Whitcomb voor rijtuigen Plan D te zetten, zal in werkelijkheid wel hebben plaatsgevonden. Al was het, zoals Freek en Richard aangeven, vermoedelijk voor rangeerwerk met leeg materieel.


814   NS 2019 bij de VSM, september 2018.
Foto: gelinkt van Treinposities.nl.

Ik ben benieuwd naar mijn eerste ‘echte’ Amerikaan, die tevens mijn eerste locomotief van Piko zal worden.

Groet,
Bas

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 204
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1456 Gepost op: 23 juni 2021, 23:47:52 »
Je hebt helemaal gelijk Bas. Puristen willen graag bewijs van treinsamenstellingen zien. Daar is uiteraard niets mis mee. Helaas komt die Loc in dienst vlak na de oorlog en het reizigersmaterieel moet nog opgebouwd worden. Ergens huist nog een draadje met materieel wat destijds op Emmen reed, "tuinhuisjes" o.a. Uiteraard weer niet met een foto van een 600 met die combinatie.
Niet zo verwonderlijk. Fotograferen was destijds niet echt goedkoop en werkdagen van 8 uur met WTV was er niet bij.
Wat er destijds rondreed was een allegaartje. Uiteraard zal men getracht hebben om op hoofdlijnen structureel bepaalde rijtuige/treinstellen in te zetten, Maar dat valt zo te bezien buiten het bereik van de 600/2000.
We moeten het dus doen met wat we wel weten en dat is dat de loc niet geschikt was voor rangeren en zware treinen. Dan blijft dus over buurt goederen treinen en reizigersverkeer.
Met als thuiswerkplaats Watergraafsmeer zou dat kunnen zijn het ophalen van wagens van de de diverse punten van overslag in en rond Amsterdam. Maar ook al genoemd het voorrijden/afvoeren van reizigersmaterieel.

Veel succes met je (toekomstige) toch ook wel bijzondere Loc. Hij past m.i. prima in je plannen.

Freek

GD

  • Offline Offline
  • Berichten: 1797
  • Nee hoor, die heb ik al heel lang...
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1457 Gepost op: 24 juni 2021, 09:43:36 »
Mooie lok, Bas. Benieuwd naar je ervaringen. Momenteel heb ik er geen emplooi voor, dus zegt mijn verstand: niet kopen. Maar het kriebelt wel. Van een 600/2000 voor goederentreinen rond Amsterdam zijn er in ieder geval een paar foto’s van Albers. Een inzet Nieuwersluis - A’dam (met achteraan de trein een sleep houten personenwagens voor sloop bij Koek in Mijdrecht) en op het lijntje naar de Zuiderdel (Broekerveiling) in Alkmaar. Het eerste voorbeeld laat mooi zien dat er in het echie ook van alles gebeurde.

Groeten,
Gerard

Super Chief

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1458 Gepost op: 24 juni 2021, 10:18:48 »
Bas en andere, ik heb ook wel een struggle gekend in “is dit wel verantwoord” en dan op zoek naar foto’s voor bewijs.
Sinds kort pas ik “omgekeerd bewijs” toe, bewijs maar dat het niet kan  ;)
Ik moet zeggen dat voelt goed, gewoon lekker genieten van mooie model combinaties  (y)

Groetjes,
Ries.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1459 Gepost op: 25 juni 2021, 21:16:50 »
Omgekeerde bewijslast is een bruikbare gedachte.   ;D
Dan is alles goed, totdat het tegendeel bewezen wordt.

Groet,
Bas


Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1460 Gepost op: 16 september 2021, 14:48:08 »
Dönsdorf   –   Baubericht 271


Whitcomb Road Switcher

Twee weken geleden arriveerde de Whitcomb Road Switcher als locomotief van de Nederlandse Spoorwegen. Uiteraard werden alle werkzaamheden meteen opgeschort om de loc te bevrijden uit haar degelijke verpakking en op mijn bureau te zetten. Pas vandaag heb ik het model op de rails gezet. De rijeigenschappen zijn net zo mooi als de details aan de locomotief. Kortom: mijn eerste Piko-loc geeft me een goede indruk.


815   Piko 52460 – NS 2015.

Het locnummer past goed in mijn straatje. Het herinnert me namelijk aan een enerverend jaar. Een van de hoogtepunten is de geboorte van mijn zoon.


816   Drie locomotieven naar Amerikaans ontwerp.

Bovenstaande afbeelding toont onbarmhartig enkele stofdeeltjes die aan de schortplaten van de nieuwe loc kleven. Ik ontdekte ze pas toen de foto op mijn beeldscherm verscheen.
Elders op dit forum is meer te lezen over de ervaringen met de Piko NS 2000. Daarin wordt terecht iets gezegd over de lichte kleur van het interieur. Ik denk erover om dat te zijner tijd een onbestemde, donkere grijstint te geven. Zwart kan ook, maar dat vind ik iets te hard.
Hmm…, terwijl ik dit schrijf, borrelt een andere gedachte op.
Wat zou het effect zijn als ik een kleine dunne spiegel aan de schuine zijden van het interieur monteer? Waarschijnlijk geeft het allerlei ongewenste spiegelingen en lichteffecten. Om dat uit te proberen moet ik eerst eens kijken of ik wel iets dergelijks in mijn voorraad met onbestemde voorwerpen heb, want het idee laat me nog niet los. Zou alleminimumfolie spiegelend genoeg zijn?


Groet,
Bas

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 10527
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1461 Gepost op: 16 september 2021, 15:27:51 »
Nog altijd aan het "spelen" op 2 schalen zie ik.
De knoop is nog niet definitief doorgehakt om door te gaan op 1 schaal ?
Wat zij de huidige plannen voor de beide schalen waarin je nu bezig bent ?
Ben daar best benieuwd naar  :angel:
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Wim Vink

  • Offline Offline
  • Berichten: 14481
  • Eens komt het goed.
    • MIL MOD
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1462 Gepost op: 16 september 2021, 15:58:45 »
Prachtige "Amerikaanse" locs  (y)

Ik wacht momenteel op de Whitcomb USATC sound versie. Ben erg benieuwd  ::)
Met vriendelijke groet,
Wim

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5190
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #1463 Gepost op: 16 september 2021, 20:57:53 »
Die loc zal op jouw modelbaan geen gek figuur slaan, Wim.

Sinds 2007 hobby ik niet alleen in H0 (1:87), maar ook in grotere schaal. Eerst 2m (1:22,5), nu 1 (1:32). Hierin zal de komende jaren geen verandering optreden, denk ik. Beide schaalverhoudingen (H0 en 1) hebben hun voordelen. Met H0 kan ik thuis met lange treinen rondrijden, met spoor 1 is alles nog mooier gedetailleerd en staat rangeren voorop.

Groet,
Bas