Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Artikelen over de CIWL in Spoorwegjournaal door sncf231e
Vandaag om 21:51:06
Dordrechtse Dwarsliggerwagens door defender
Vandaag om 21:50:24
Vreemd probleem door AP3737
Vandaag om 21:49:16
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
Vandaag om 21:48:32
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 21:47:12
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Benelux795
Vandaag om 21:36:16
Da's Daz 2 door Huup
Vandaag om 21:31:30
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Martin Domburg
Vandaag om 21:26:42
Aachenau West door Overet
Vandaag om 21:24:03
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door grove den
Vandaag om 21:21:35
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 21:08:52
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 20:56:59
Wat was jullie allereerste loc? door marctrein
Vandaag om 20:43:35
De Hasseberg (spoor nul op 9mm) door spoorijzer
Vandaag om 20:36:11
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Bert55
Vandaag om 20:18:33
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 20:17:22
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 19:47:50
DE II van DKM opnieuw bedraden. door Huup
Vandaag om 19:34:29
Schets Weistra regeling met arduino UNO door keesg
Vandaag om 19:04:13
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 18:21:43
Lokpilot 4 defect door spock
Vandaag om 16:12:46
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door vpeters1984
Vandaag om 16:08:38
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 16:05:18
Roco 1100 verwijderen koppeling nem schacht door Dick55
Vandaag om 15:44:02
24e smalspoormodelbouwdagen 30 en 31 augustus 2025 bij Stoomtrein Katwijk Leiden door Ronald Halma
Vandaag om 14:39:19
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Ronald Halma
Vandaag om 14:38:13
Fleischmann Profi rails aan Roco Line rails zonder bedding koppelen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 14:37:17
Camp 3 door Ronald Halma
Vandaag om 14:35:52
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 13:51:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:22:20
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 600184 keer)

Patrick1975

  • Offline Offline
  • Berichten: 2332
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #810 Gepost op: 11 February 2014, 11:44:16 »
Hoi Bas,

Zier er goed uit, heb je draadje wel eens half gelezen, maar zal hem weer op pakken (y)

Gr.Patrick
Have fun every day, before you know it's..........

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #811 Gepost op: 11 February 2014, 21:30:44 »
Dank voor de reacties en de bevestiging, dat de geplaatste lantaarns inderdaad al voor WO-2 in gebruik waren.
Niet alleen bij de Pruisische spoorwegen bouwde men meer ringloodsen naast elkaar. Ook in het Württembergse Ulm stonden er twee naast elkaar en in het Beierse Würzburg zelfs drie, om maar wat voorbeelden te noemen. :)

Groet,
Bas

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #812 Gepost op: 12 February 2014, 10:40:07 »
goedenmorgen

ik bedoelde dat kenmerk KPEV vaak was 2 ringlokloodsen achter elkaar,zoals Halle P,2 naast elkaar
was uiteraard ook gebruikelijk mits plaats,Halle G of stralsund Hbf (Zelfs 3)
Ulm had er zelfs 4,dresden altstadt minstens 3 naast elkaar en dan nog rechteckloods met schiebebuehne
de latere loodsen waren vaak vierkant met 1 of 2 schiebebuehnen
hamburg - altona,ook KPEV,had de beroemde bijna ronde ringloods met geloof ik 51 sporen en 2 draaischijven
door de spiegel en de oude lampen DRG en de loods met klinkers en putz ziet dit depot er uit als KPEV oorsprong
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #813 Gepost op: 28 February 2014, 19:10:59 »
Dönsdorf   –   Baubericht 156


Schaduwstation – 3

In Baubericht 129 schreef ik over een vereenvoudiging van het schaduwstation. Een schoolvoorbeeld van één stap vooruit, twee stappen achteruit. De stap vooruit is een overzichtelijker spoorplan; de twee stappen terug zijn het opnieuw leggen van rails en de vervanging van een reeds wachtend, maar elektrisch nog niet aangesloten schakelbord.


560   Het oude en…


561   … het nieuwe spoorplan voor een deel van het schaduwstation.

Vorige week had ik geen zin in soldeerwerk. Ik besloot het nieuwe spoorplan aan te leggen. De draadjes van de wissels liepen allemaal netjes naar twee soldeerstroken, waardoor ik dus toch niet aan soldeerwerk ontkwam om die netjes los te maken. Daarna de kruiswissel en drie andere wissels eruit. Dat kruis – in Duits ook wel Hosenträger genoemd – komt niet meer terug. Het is een mooi ding, maar ik kan hem bijna nooit in een spoorplan toepassen. Tot nu toe is het me nog maar één keer gelukt. Er komen vier losse wissels voor terug.


562   De Hosenträger is los en…


563   … vervangen.


564   Deze wisselstraat wordt…


565   … volledig verwijderd.

De voor- en nadelen van deze wijziging kun je hier nalezen.


Met vriendelijke groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #814 Gepost op: 28 February 2014, 19:36:03 »
Ziet eruit als vakwerk, Bas.
Maar ik mis wel iets... iets dat de èchte, ware modelbouwer kenmerkt...









...een beetje chaos  ;D

Groet,
Jan

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #815 Gepost op: 28 February 2014, 19:46:09 »
Werk je dan ook meteen je aandrijvingen onder tafel?

@Jan, in chaos kun je toch niet werken...  ::)
Mvh Steef

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #816 Gepost op: 28 February 2014, 19:55:22 »
Oh nee? Ik heb jou anders ook nog nooit op chaos betrapt  ;) ;D

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #817 Gepost op: 28 February 2014, 20:28:48 »
Chaos heb ik niet; wel een georganiseerde bende. Alleen laat ik die niet zien. ;)

De wisselbedieningen blijven bovengronds. In een schaduwstation hoeven ze niet weggewerkt te worden. Voor een toekomstige uitbreiding van Dönsdorf neem ik het wel in overweging om de aandrijvingen onder de tafel aan te brengen.

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #818 Gepost op: 28 February 2014, 22:37:47 »
Nou, zonder gekheid, ik heb een diep respect voor mensen die een chaos weten te voorkomen. Je leert er in de loop van de jaren wel mee te leven, maar het frustreert soms behoorlijk, al die half afgemaakte projecten, altijd te weinig ruimte op de werktafel en drie potjes verf openwrikken voor je er eentje vindt die niet verdroogd is.

Hulde aan je smetteloze werkwijze!
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #819 Gepost op: 12 March 2014, 21:09:56 »
Dönsdorf   –   Baubericht 157


Verhuisbericht

De Dönsdorfer Bauberichte zijn weer eens verplaatst. Nu – op uitnodiging – naar het subboard ‘Baanbrekers’. Ik laat graag aan anderen over wat aan mijn topic zo baanbrekend is.


566   


Met vriendelijke groet,
Bas

tothebeach

  • Michel
  • Offline Offline
  • Berichten: 8857
  • low-budget modelbouwer
    • Rangeerbanen
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #820 Gepost op: 13 March 2014, 09:59:18 »
Tja, als je rijdraadje hierheen was verplaatst was het logisch geweest, maar je bouwdraadje  ;D ;D


Gefeliciteerd Bas! Jouw baan draagt heel duidelijk zijn eigen stijl. Één foto is voldoende om jouw baan te herkennen. Sterk concept, goed uitgewerkt. Klasse dus (y)

groet,
michel

Chris Westerduin

  • Offline Offline
  • Berichten: 1920
    • Flickr pagina
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #821 Gepost op: 13 March 2014, 16:04:01 »
je kan verhuizen wat je wil, wij fans blijven je volgen!  ;D  (y)

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5921
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #822 Gepost op: 13 March 2014, 17:30:22 »
 ;D  ;D We stalken je gewoon  ;D   ;D

bartjan

  • Offline Offline
  • Berichten: 11
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #823 Gepost op: 13 March 2014, 18:36:41 »
hoe maak je dat voor het veersysteem, waardoor de deuren door de loc dichtgedrukt

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #824 Gepost op: 13 March 2014, 23:05:24 »
Leuk om te lezen dat de volgers blijven volgen. :)

@ Bartjan:
Het veersysteem is door Faller ontworpen en wordt met de ringloods meegeleverd. Om te zien hoe het werkt en in elkaar wordt gezet, kun je bladzijde 11 van de bouwbeschrijving van Faller 120175 raadplegen.

Groet,
Bas