Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Encyclopedie
Help
Zoek
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€130.00
Per saldo:
€-120.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
bigboynl
Vandaag
om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
defender
Vandaag
om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken.......
door
Biessendorf
Vandaag
om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0)
door
roadster36
Vandaag
om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder!
door
bask185
Vandaag
om 00:41:29
Bauarbeiten im gange
door
Wim Vink
Vandaag
om 00:03:55
Schrootplaats
door
ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf"
door
Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0
door
Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI
door
Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje
door
Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool
door
Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer
door
jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein?
door
orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch
door
Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820
door
prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ?
door
hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE
door
Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen
door
orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen
door
defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo
door
Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais
door
Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's
door
Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's.
door
Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg
door
Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels
door
Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0
door
Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen.
door
FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1
door
sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dönsdorfer Bauberichte
« vorige
volgende »
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
Vorige
-
Volgende
-
1
...
51
52
[
53
]
54
55
...
104
Omlaag
Auteur
Topic: Dönsdorfer Bauberichte (gelezen 546801 keer)
gvandersel
HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
Offline
Berichten: 3602
Als het maar elektrisch is.
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #780 Gepost op:
19 januari 2014, 17:59:00 »
Armseinen zijn gemakkelijker dan lichtseinen. Je kunt ze net zo als je wissels aansturen. Voor jou en je vader dus ook een nieuwe deur met een diodematrix.
Groet,
Gerard van der Sel.
Gelogd
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de
bouw
en lees de
avonturen
.
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #781 Gepost op:
19 januari 2014, 20:16:18 »
Dönsdorf – Baubericht 151
Stellwerk Dahlhausen – 2
Inderdaad, Gerard. Een aparte diodematrix is mogelijk. Ik heb eens een matrix voor wissels én seinen ontworpen. Dat werd behoorlijk ingewikkeld. Met elk een eigen matrix is het eenvoudiger.
Dank voor de tips, Ivo. Auhagen
42575
spreekt me wel aan, maar ik weet nog niet of ik dit systeem ga inzetten. Het is mijn bedoeling het nieuwe seinhuis tussen twee dicht op elkaar liggende sporen te zetten, zoals op de onderstaande foto. Daar liggen de sporen op 51mm hart op hart. Op deze manier zal weinig ruimte overblijven voor afspaninrichtingen. In het Stellwerk zouden dus elektrische schakelborden kunnen komen in plaats van hendels om wissels mee om te leggen.
549
Stellwerk als kaartenhuis met openstaande deur.
Voor deze klus gebruik ik Faller-lijm
170494
, die lasergesneden onderdelen snel verbindt. Dat klopt. Tot nu toe bevalt het me zeer goed.
Met vriendelijke groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
jerrytrein
Offline
Berichten: 5812
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #782 Gepost op:
19 januari 2014, 22:06:49 »
mooi seinhuis
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #783 Gepost op:
20 januari 2014, 12:17:34 »
Dat ziet er goed uit,en de open deur is een goede keus
Je zou anders als het niet te moeilijk moet worden misschien alleen wat draad van boven naar beneden kunnen spannen en dan dat op de grond een betonbak in kunnen laten verdwijnen ?
(dan heb je ook de suggestie dat de kabels gespannen zijn en ergens heen gaan)
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #784 Gepost op:
20 januari 2014, 20:25:05 »
Ja,
touwen
van boven naar beneden maken het bouwwerk wel interessanter. Beneden verdwijnend in iets kistachtigs… Eens over nadenken. Heeft iemand daar een voorbeeld of foto van?
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #785 Gepost op:
20 januari 2014, 20:39:00 »
Touwen die naar beneden hangen? Kist? Wat voor lugubers haal je je nu in je hoofd?
Gelogd
Ivo vS
H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
Offline
Berichten: 702
More is less....ik doe graag van veel een beetje.
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #786 Gepost op:
20 januari 2014, 20:59:23 »
Hallo Bas,
Ik vond deze
link
Even naar beneden scrollen.
Hier verdwijnen de kabels ook in een put onder het seinhuis.
Gelogd
groet,
Ivo vS
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #787 Gepost op:
20 januari 2014, 22:31:57 »
Ja, zoiets zou ik kunnen maken. Dank, Ivo.
550
H0-model van KHK-Modellbahn.
Foto gelinkt van
khk-modellbahn.de
.
Groet,
Bas
«
Laatst bewerkt op: 21 januari 2014, 08:27:09 door Basilicum. Reden: fotonummer toegevoegd.
»
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
jakop
Gast
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #788 Gepost op:
21 januari 2014, 06:14:55 »
Hier staat de deuren naar buiten open!
Gezien de foto van het echte seinhuis dus fout
Gelogd
tijgernootje
Offline
Berichten: 11764
Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #789 Gepost op:
21 januari 2014, 12:22:51 »
Die foto die je hebt geplaatst,is nou exact wat ik bedoelde.
Het grote voorbeeld in Bochum heeft die zelfde constructie,enkel dan met wat extra's erbij,maar dat lijkt me in jouw geval helemaal niet nodig.
(alleen jammer dat zoals al opgemerkt ,bij de foto het deurtje verkeerd om open gaat
)
Gelogd
Met vr gr
Floris
Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #790 Gepost op:
21 januari 2014, 12:31:34 »
Zo zou het ook kunnen, maar dan moeten de (bij trekdraden noodzakelijkerwijs aanwezige) Spannwerke elders een plekje krijgen. Meestal zijn deze Spannwerke op de benedenverdieping van seinhuizen ondergebracht (één van de redenen waarom seinhuizen twee verdiepingen hebben), soms ook buiten het seinhuis. Maar ze dienen wel altijd aanwezig te zijn, omdat ze een voorwaarde voor het goed functioneren van zo'n trekdraadsysteem vormen.
Groet,
Jan
Gelogd
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1753
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #791 Gepost op:
21 januari 2014, 17:43:30 »
Ik denk dat bij dit seinhuis de trekdraadafspanningen (3x ww) in een kelder onder de grond zitten. Overigens vind ik het een beetje raar dat dit seinhuis allemaal van die kleine raampjes zitten. Als ik in het seinhuis ben dan erger ik me er al aan dat er om de 1,5 meter een stijl zit, want dat is juist de plaats waar je op dat moment wil kijken of de rangeerder staat te zwaaien dat je het wissel om moet leggen... Laat staat dat er om de 20 centimeter een stijl zit...
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Basilicum
Prae-adviseur
Offline
Berichten: 5336
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #792 Gepost op:
21 januari 2014, 19:56:04 »
Kelder. Dát is het antwoord. Dank, Servé.
De keuze voor kleinere ruiten heeft waarschijnlijk te maken met de Pruisische zuinigheid. Die zijn namelijk goedkoper in aanschaf dan grote ruiten. Dat de glazenwasser vervolgens drie keer zo lang bezig is met ramen lappen, doet niet ter zake. Ook niet dat de seinhuiswachter meer kozijn dan spoor ziet...
Groet,
Bas
Gelogd
Deining in Dönsdorf
•
Dahinterhofen im Bau
ex44
Team forummoderators
Offline
Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #793 Gepost op:
21 januari 2014, 20:05:14 »
Ik wil de pret niet bederven, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit gehoord, gezien of gelezen heb dat de Spannwerke, deel uitmakend van een trekdradensysteem, in een kelder geplaatst werden.
Lijkt me ook tamelijk omslachtig, de trekdraad zou dan moeten lopen:
-van de stelschijf (hendel) naar
-omleiding via katrol om van bovenaf bij spaninrichting te komen
-omleiding via katrol van spaninrichting weer naar boven
Trekdraad"leidingen" worden liefst, en zo mogelijk, zoveel mogelijk zonder richtingveranderingen 'gelegd'.
Groet,
Jan
Gelogd
Servé
Team encyclopedie
Offline
Berichten: 1753
Niks kan tippen aan een E1700
Re: Dönsdorfer Bauberichte
«
Reactie #794 Gepost op:
21 januari 2014, 22:11:22 »
Ik kan je wel een Nederlands voorbeeld geven van zo'n seinhuis, namelijk Post 1 te Meerssen:
Bron: Het Utrechtse Archief
Vroeger liep spoor 3 onder dit seinhuis door. Aangezien er een handeltoestel boven stond, moeten de kabels (waarschijnlijk rechts van het spoor) naar beneden een kelder in en werden daar afgespannen.
Overigens hebben ze een paar jaar later de poten onder het seinhuis uit gehaald wat dit als gevolg had:
Bron:
Klassieke Beveiliging.com
Alles kan
Gelogd
Vriendelijke groet, Servé.
Print
Pagina's:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
Vorige
-
Volgende
-
1
...
51
52
[
53
]
54
55
...
104
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Wat zijn we aan het bouwen?
|
Banen of diorama's
|
Dönsdorfer Bauberichte