Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door bigboynl
Vandaag om 06:27:11
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 06:12:05
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Biessendorf
Vandaag om 01:06:45
NS 6000 (in schaal 0) door roadster36
Vandaag om 00:45:36
DCCNext, een nieuwe DCC decoder! door bask185
Vandaag om 00:41:29
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 00:03:55
Schrootplaats door ruudns
26 april 2024, 23:38:00
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door Ronald Halma
26 april 2024, 23:25:57
US diorama in H0 door Wim Vink
26 april 2024, 22:54:44
Rheinburg, TP V/VI door Chris Westerduin
26 april 2024, 22:10:56
Raadplaatje door Arjen52
26 april 2024, 22:09:50
Station Roodeschool door Torikoos
26 april 2024, 22:07:08
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
26 april 2024, 21:17:24
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door orientexpress
26 april 2024, 21:11:47
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Biessendorf
26 april 2024, 21:02:48
RhB H0m, Albulisch door Overlast
26 april 2024, 20:21:53
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
26 april 2024, 19:57:45
Motorpost ombouwen ? door hmmglaser
26 april 2024, 19:55:38
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
26 april 2024, 19:54:05
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door orientexpress
26 april 2024, 19:29:26
19 Toen door defender
26 april 2024, 19:22:04
Laag-Baarlo door Mark Lin
26 april 2024, 19:02:20
Les Billards du Vivarais door Hans1963
26 april 2024, 17:51:03
Gewoon wat busfoto's door Joost O
26 april 2024, 17:47:03
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Keska
26 april 2024, 17:39:07
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
26 april 2024, 17:15:48
Kortsluiting bij wissels door Voske
26 april 2024, 16:57:37
Meedhuizen in H0 door Scratchbuilt
26 april 2024, 16:31:17
diorama, voor lange treinen. door FritsT
26 april 2024, 16:29:17
Amerikaanse "old timer" rijtuigen in spoor 1 door sncf231e
26 april 2024, 15:37:10
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 546801 keer)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #780 Gepost op: 19 januari 2014, 17:59:00 »
Armseinen zijn gemakkelijker dan lichtseinen. Je kunt ze net zo als je wissels aansturen. Voor jou en je vader dus ook een nieuwe deur met een diodematrix.

Groet,

Gerard van der Sel.

Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #781 Gepost op: 19 januari 2014, 20:16:18 »
Dönsdorf   –   Baubericht 151


Stellwerk Dahlhausen – 2

Inderdaad, Gerard. Een aparte diodematrix is mogelijk. Ik heb eens een matrix voor wissels én seinen ontworpen. Dat werd behoorlijk ingewikkeld. Met elk een eigen matrix is het eenvoudiger.

Dank voor de tips, Ivo. Auhagen 42575 spreekt me wel aan, maar ik weet nog niet of ik dit systeem ga inzetten. Het is mijn bedoeling het nieuwe seinhuis tussen twee dicht op elkaar liggende sporen te zetten, zoals op de onderstaande foto. Daar liggen de sporen op 51mm hart op hart. Op deze manier zal weinig ruimte overblijven voor afspaninrichtingen. In het Stellwerk zouden dus elektrische schakelborden kunnen komen in plaats van hendels om wissels mee om te leggen.


549   Stellwerk als kaartenhuis met openstaande deur.

Voor deze klus gebruik ik Faller-lijm 170494, die lasergesneden onderdelen snel verbindt. Dat klopt. Tot nu toe bevalt het me zeer goed.


Met vriendelijke groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5812
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #782 Gepost op: 19 januari 2014, 22:06:49 »
mooi seinhuis (y)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #783 Gepost op: 20 januari 2014, 12:17:34 »
Dat ziet er goed uit,en de open deur is een goede keus  (y)
Je zou anders als het niet te moeilijk moet worden misschien alleen wat draad van boven naar beneden kunnen spannen en dan dat op de grond een betonbak in kunnen laten verdwijnen ?
(dan heb je ook de suggestie dat de kabels gespannen zijn en ergens heen gaan)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #784 Gepost op: 20 januari 2014, 20:25:05 »
Ja, touwen van boven naar beneden maken het bouwwerk wel interessanter.  Beneden verdwijnend in iets kistachtigs… Eens over nadenken. Heeft iemand daar een voorbeeld of foto van?

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #785 Gepost op: 20 januari 2014, 20:39:00 »
Touwen die naar beneden hangen? Kist? Wat voor lugubers haal je je nu in je hoofd?

Ivo vS

  • H0 modelbaan Reithsburg, 1930-1940
  • Offline Offline
  • Berichten: 702
  • More is less....ik doe graag van veel een beetje.
    • Reithsburg 3.0
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #786 Gepost op: 20 januari 2014, 20:59:23 »
Hallo Bas,

Ik vond deze link
Even naar beneden scrollen.
Hier verdwijnen de kabels ook in een put onder het seinhuis.
groet,

Ivo vS

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #787 Gepost op: 20 januari 2014, 22:31:57 »
Ja, zoiets zou ik kunnen maken. Dank, Ivo. :)


550   H0-model van KHK-Modellbahn.
Foto gelinkt van khk-modellbahn.de.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 21 januari 2014, 08:27:09 door Basilicum. Reden: fotonummer toegevoegd. »

jakop

  • Gast
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #788 Gepost op: 21 januari 2014, 06:14:55 »
Hier staat de deuren naar buiten open!
Gezien de foto van het echte seinhuis dus fout  ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #789 Gepost op: 21 januari 2014, 12:22:51 »
Die foto die je hebt geplaatst,is nou exact wat ik bedoelde.
Het grote voorbeeld in Bochum heeft die zelfde constructie,enkel dan met wat extra's erbij,maar dat lijkt me in jouw geval helemaal niet nodig.
(alleen jammer dat zoals al opgemerkt ,bij de foto het deurtje verkeerd om open gaat  ;D )
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #790 Gepost op: 21 januari 2014, 12:31:34 »
Zo zou het ook kunnen, maar dan moeten de (bij trekdraden noodzakelijkerwijs aanwezige) Spannwerke elders een plekje krijgen. Meestal zijn deze Spannwerke op de benedenverdieping van seinhuizen ondergebracht (één van de redenen waarom seinhuizen twee verdiepingen hebben), soms ook buiten het seinhuis. Maar ze dienen wel altijd aanwezig te zijn, omdat ze een voorwaarde voor het goed functioneren van zo'n trekdraadsysteem vormen.

Groet,
Jan

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #791 Gepost op: 21 januari 2014, 17:43:30 »
Ik denk dat bij dit seinhuis de trekdraadafspanningen (3x ww) in een kelder onder de grond zitten. Overigens vind ik het een beetje raar dat dit seinhuis allemaal van die kleine raampjes zitten. Als ik in het seinhuis ben dan erger ik me er al aan dat er om de 1,5 meter een stijl zit, want dat is juist de plaats waar je op dat moment wil kijken of de rangeerder staat te zwaaien dat je het wissel om moet leggen... Laat staat dat er om de 20 centimeter een stijl zit...
Vriendelijke groet, Servé.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #792 Gepost op: 21 januari 2014, 19:56:04 »
Kelder. Dát is het antwoord. Dank, Servé. :)
De keuze voor kleinere ruiten heeft waarschijnlijk te maken met de Pruisische zuinigheid. Die zijn namelijk goedkoper in aanschaf dan grote ruiten. Dat de glazenwasser vervolgens drie keer zo lang bezig is met ramen lappen, doet niet ter zake. Ook niet dat de seinhuiswachter meer kozijn dan spoor ziet... ::)

Groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #793 Gepost op: 21 januari 2014, 20:05:14 »
Ik wil de pret niet bederven, maar ik kan me niet herinneren dat ik ooit gehoord, gezien of gelezen heb dat de Spannwerke, deel uitmakend van een trekdradensysteem, in een kelder geplaatst werden.
Lijkt me ook tamelijk omslachtig, de trekdraad zou dan moeten lopen:

-van de stelschijf (hendel) naar
-omleiding via katrol om van bovenaf bij spaninrichting te komen
-omleiding via katrol van spaninrichting weer naar boven

Trekdraad"leidingen" worden liefst, en zo mogelijk, zoveel mogelijk zonder richtingveranderingen 'gelegd'.

Groet,
Jan

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1753
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #794 Gepost op: 21 januari 2014, 22:11:22 »
Ik kan je wel een Nederlands voorbeeld geven van zo'n seinhuis, namelijk Post 1 te Meerssen:


Bron: Het Utrechtse Archief

Vroeger liep spoor 3 onder dit seinhuis door. Aangezien er een handeltoestel boven stond, moeten de kabels (waarschijnlijk rechts van het spoor) naar beneden een kelder in en werden daar afgespannen.
Overigens hebben ze een paar jaar later de poten onder het seinhuis uit gehaald wat dit als gevolg had:

Bron: Klassieke Beveiliging.com

Alles kan ;D
Vriendelijke groet, Servé.