Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Haandrecht materieel door gdh
Vandaag om 22:03:53
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door gdh
Vandaag om 21:51:42
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 21:38:59
Laag-Baarlo door Klaas Zondervan
Vandaag om 21:37:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
Vandaag om 21:19:22
Keerlusmodule Digikeijs DR5013 gaat na willekeurig aantal rondes op kortsluiting door Bert_Apd
Vandaag om 21:14:45
IC-trein naar Berlijn in model, welke rijtuigen? door Michiel 80
Vandaag om 20:49:29
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door johanw
Vandaag om 20:31:36
Einde Koemo ballast ??? door Ronald Halma
Vandaag om 20:17:56
La Fabrique (1:87, 0,16m2) door tothebeach
Vandaag om 20:02:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 19:47:50
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:41:34
Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door grossraumwagen
Vandaag om 19:37:41
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door NS264
Vandaag om 19:30:31
Van Biervliet/B Models 2019, nieuws van de fabrikant door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:55:04
Aachenau West door MichielB
Vandaag om 18:48:39
Jeugdsentiment (show je oude treintjes) door thonis
Vandaag om 18:36:00
Openen Lima Hondekop door Mispoes
Vandaag om 17:59:32
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ben
Vandaag om 17:53:38
LS Models 2024 door Daan!
Vandaag om 16:34:44
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420(?) door Ben
Vandaag om 16:14:12
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 15:56:35
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door dh3201
Vandaag om 15:30:48
ACME 2024 met NS ICNG! door Daan!
Vandaag om 14:09:36
"Nederlandse" modellen door ArjanB
Vandaag om 14:07:20
Stationsplein Baden Baden door Dion
Vandaag om 10:52:24
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Klaas Zondervan
Vandaag om 10:02:44
25 jaar geleden door Willem1951
Vandaag om 09:43:30
Baan in Los Angeles door Jelmer
Vandaag om 08:56:38
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:55:03
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 545734 keer)

MHS84

  • Offline Offline
  • Berichten: 1978
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #795 Gepost op: 23 januari 2014, 00:08:05 »

Stellwerk Dmf in de baan van Modellbahnwelt Oberhausen.
Foto: MHS84, 15-10-2011.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #796 Gepost op: 27 januari 2014, 20:03:23 »
Dönsdorf   –   Baubericht 152


Stellwerk Dahlhausen – 3

De zijwanden zijn vastgelijmd. De kopwanden moeten nog even wachten, want die krijgen eerst aan de binnenkant een verfje. Deze wanden vormen een geheel met de poten, waardoor ze in grijs zijn uitgevoerd. Als ik foto 545 bekijk, lijken de wanden grijzig te zijn. Toch  kies ik voor wit. De titel van deze serie bouwverslagen mag dan Stellwerk Dahlhausen zijn, maar het wordt Stellwerk Dönsdorf-nogwat. Inspiratie voor de definitieve naam komt nog wel aanwaaien. Ik maak dus geen waarheidsgetrouw schaalmodel van het origineel. Met de witte wanden hoop ik beter naar binnen te kunnen kijken, want binnenverlichting bouw ik niet in. Door de foto van Maarten heb ik de verlichting nogmaals in overweging genomen, maar opnieuw besloten het interieur onverlicht te laten. De verlichting zou toch al minimaal moeten zijn, om het zicht naar buiten van de seinhuiswachter niet te belemmeren. De wanden zijn gelukkig lichtdicht, maar kieren zorgen voor lichtlekkage. De kieren kunnen afgesloten worden, maar daarvoor ben ik al te ver gevorderd met dit project.


551 en 552   Grijze en witte kopwanden. De klok is inmiddels opgehangen.

Zoals ik al eerder schreef, volg ik niet de voorgeschreven bouwvolgorde. Zo plak ik de golfplaten pas later tegen de binnenwanden.  Op deze manier verwacht ik de golfplaten beter te kunnen positioneren. Faller stelt voor om de kozijnen pas te plaatsen, als de wanden aan elkaar zijn gelijmd. Dat doe ik ook niet. Ik doe dat precies andersom. Eigenwijs? Ja, eigen wijsheid.


553   Golfplaten aangebracht.


Met vriendelijke groet,
Bas

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #797 Gepost op: 27 januari 2014, 21:09:29 »
Wat een prachtig seinhuis  ;D (y)
groeten,
Auke

Servé

  • Team encyclopedie
  • Offline Offline
  • Berichten: 1749
  • Niks kan tippen aan een E1700
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #798 Gepost op: 27 januari 2014, 22:10:10 »
Bas,

Ik heb de oplossing voor de afspaninrichtingen. Zo werd het op Post 1 te Meerssen gedaan:
Onder de post stond een soort kist die voor ongeveer de helft was ingegraven in de grond en daarin zaten de afspaninrichtingen.

Hopelijk kun je hier iets mee.
« Laatst bewerkt op: 27 januari 2014, 22:11:54 door Servé »
Vriendelijke groet, Servé.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #799 Gepost op: 28 januari 2014, 08:50:52 »
Het is een mooie oplossing, Servé. :)  Ik heb jouw foto’s bekeken en nagedacht over de mogelijkheden voor het nieuwe seinhuis. Hierover binnenkort meer in dit theater.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #800 Gepost op: 28 januari 2014, 21:24:13 »
Dönsdorf   –   Baubericht 153


Stellwerk Dahlhausen – 4

Ik kom terug op het trekdradenprobleem. De bouwdoos bevat geen onderdelen voor afspaninrichtingen; wel voor een hendeltoestel, maar weer geen hendels. De Hebelbank past best in dit seinhuis, want gaten in de vloer voor de bijbehorende trekdraden zijn al voorhanden. De draden gaan via afspaninrichtingen naar de wissels of seinen. De ruimte onder dit Stellwerk is beperkt, waardoor de Spannwerke ergens anders een plekje moeten vinden. Dat kan via katrollen naast de rails of in een kelder onder het seinhuis, volgens het voorstel van Servé.  De draden kan ik maken van garen of iets dergelijks. Dunne messingdraad is ook een oplossing. De laatste hoef ik niet te spannen, want het is stijf van zichzelf. Verder is messing stroomgeleidend en geeft dus de mogelijkheid om vrij eenvoudig eventuele binnenverlichting van stroom te voorzien.
Toch kies ik voor een andere oplossing. Ik heb een tijdje geleden het plan in mijn hoofd gezet om een elektrisch schakelkast te plaatsen in plaats van een hendeltoestel. De trekdraden maken dan plaats voor een of twee kabelgoten. De schakelkast kan ik van een blokje hout maken, maar het is veel eenvoudiger om hem uit een set met seinhuisinrichting van Faller te halen. Die heb ik nog over van een ander project. Ik was helemaal vergeten wat nog meer in die set zit en kwam tot mijn verbazing afspaninrichtingen tegen.


554   Inhoud van Faller 120118 – seinhuisinrichting.

Door deze vondst overwoog ik kort om toch een mechanisch systeem in te bouwen, maar blijf bij de keuze voor een elektrisch systeem.
De schakelkast krijgt een verfje en een stickertje uit 120118. Ik plaats hem vanuit de deur gezien ruwweg rechts van het midden in het seinhuis, zodat een monteur bij calamiteiten of onderhoud aan alle kanten erbij kan. Een telefoon krijgt een plaatsje op één van de twee meegeleverde bureaus uit de Stellwerk Dahlhausen-bouwdoos. Een bureaulamp mag natuurlijk niet ontbreken. De bureaustoelen verdwijnen in de knutseldoos en worden vervangen door een paar rechte stoelen van Preiser. Van het hierboven genoemde blokje hout maak ik een archiefkast, die achter in de hoek gezet wordt. De klok hangt er al in en krijgt gezelschap van een kalender en een dienstrooster. Nu nog een figuurtje uitzoeken en schilderen, zodat hij als seinhuiswachter dienst kan gaan doen. De man in het zwart hieronder heeft geen interesse voor deze baan. Hij is zo vriendelijk om de fotograaf te assisteren door de lamp even vast te houden.


555   Meubilair. De donkere meubelen rechts horen er niet bij. Die zijn van Ralf Peters uit Lümmeln.


Met vriendelijke groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #801 Gepost op: 31 januari 2014, 20:20:20 »
Dönsdorf   –   Baubericht 154


Stellwerk Dahlhausen – 5

Het seinhuis is ingericht. Voordat ik hem helemaal afsluit, schiet ik nog wat foto’s.


556   Interieur. Het driehoekje bovenaan is om de deur in het gareel te houden.

Het dak is een vlak stukje geribbeld karton. Het lijkt het nogal een tour om dat mooi verdeeld over het seinhuis te krijgen, maar het is mogelijk. Ik buig het karton eerst in de vorm van het dak en legde het ondersteboven op tafel. De bovenzijde van de wanden smeer ik met lijm in en zet het huis op zijn kop op het klaarliggende dak. Positioneren is op deze manier heel eenvoudig.
Het dak zit erop; de trap met leuningen staat tegen het seinhuis aan; de seinhuiswachter heeft zich in zijn uniform gehesen en is aan het werk gegaan. Kortom: de bouw van het Stellwerk is voorlopig afgerond. Het moet hier en daar nog wat verweerd worden, maar met papieren bouwwerken heb ik hiermee nog geen ervaring. Ik probeer het nog uit met potlood en krijt op kartonresten uit de bouwset.


557 en 558   Exterieur.

Het was een leuk project, waarvan ik weer geleerd heb. Ik was altijd al zuinig met lijm, maar met bouwsets van karton moet daarop nog meer gelet worden. Door de hoge pasnauwkeurigheid van de onderdelen is de bouw vrij eenvoudig, mits de haaksheid in de gaten gehouden wordt. Helaas is deze bouwset zonder afspaninrichtingen en kabels niet compleet. Ook de hendels voor het hendeltoestel ontbreken. Met Faller 120118 kan dat aangevuld worden.


Met vriendelijke groet,
Bas

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5806
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #802 Gepost op: 31 januari 2014, 20:37:17 »
en 'swinters vorst verlet
K zie geen kacheltje  :o
verders gaaf sein huis (y)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #803 Gepost op: 01 februari 2014, 12:20:17 »
Goed gezien, Jerry. Dit seinhuis is niet voorzien van een kachel. Het origineel was dat ook niet. Misschien nu wel met een straalkacheltje. 's Winters koud; 's zomers een broeikas.

Groet,
Bas

Oh ja: die meubelen van foto 555 kunnen nog wel eens zorgen voor een oplossing. ;)
« Laatst bewerkt op: 01 februari 2014, 12:23:58 door Basilicum »

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #804 Gepost op: 01 februari 2014, 14:27:40 »
Bas,

Zo'n modern schakelbord in dit seinhuis vind ik persoonlijk niet staan. Hendels en bellen horen hier.
Verder een leuk seinhuis, zeker op een wat grotere baan zoals de jouwe.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #805 Gepost op: 01 februari 2014, 15:59:21 »
Is wel de vraag ,wat zie je straks nog van wat erin dat pandje staat  ::)
Kan me dus best voorstellen dat het hierbij blijft,zeker nu het dak vast gelijmt zit op het seinhuis  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #806 Gepost op: 03 februari 2014, 19:18:54 »
Dönsdorf   –   Baubericht 155


Befehlsstellwerk Ost – 1

Het Dönsdorfs seinhuisgehalte is behoorlijk op peil na oplevering van het laatste Stellwerk. Toch zal er nog wel wat bijkomen, zoals een oude bekende van Vollmer.


559   Vollmer 5739 – Befehlsstellwerk Ost.
Foto: Vollmer.

Onlangs kreeg ik deze bouwdoos cadeau, waarvoor nogmaals dank. De bouwstijl is typisch jaren 1950/60 en heeft zijn charme, maar het duurt bij mij vaak iets langer om in mijn beeld te laten passen. Hetzelfde had ik met een ander seinhuis, waarmee ik sinds de voltooiing erg tevreden ben. Aan dit pand zal ik dus ook wel kunnen wennen.
De bouw laat nog op zich wachten. Eerst andere projecten afronden. Tot die tijd kan ik het idee laten sudderen om een draai aan de bouwset te geven, zodat het pand net iets anders wordt, dan de foto op de doos laat zien. Het hoeft niet ingrijpend te zijn, maar net dát stukje eigen inbreng kan al voldoende zijn. Ingeslagen ruiten, vernielingen, brandstichting, graffiti en dergelijke uitingen zijn niet de aanpassingen, waar ik aan denk. Wat wel precies, is me nog niet duidelijk. Wie heeft inspiratie?


Met vriendelijke groet,
Bas

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #807 Gepost op: 03 februari 2014, 19:32:56 »
Wat een geniale foto! Hier wordt perfect gedemonstreerd dat op DIE manier een V200.1 (en ook de V200.0 overigens) O/B schilderen getuigt van een volstrekt gebrek aan fatsoen.

Wat dat Brückenstellwerk betreft: zoveel mogelijk witte of in elk geval lichte tinten gebruiken. Dan kan het de bijnaam "Klinik" krijgen, in de zin van psychiatrische kliniek of gesticht.

Groet,
Gekke Jampie

dimo1_dimo1

  • Offline Offline
  • Berichten: 3378
Re: Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #808 Gepost op: 03 februari 2014, 19:35:13 »
Die paal rechts verbouwen.. Misschien zelfs zo dat er een extra spoor onderdoor past.. Of dat er net een wissel onder zit waardoorExtra ruimte nodig is
groeten,
Auke

Rotterdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 434
  • Von den Bergen bis zur See - Lokomotiven Halle P
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #809 Gepost op: 11 februari 2014, 10:30:18 »
wat een geweldige baan is dit  :P
HO heeft toch ook veel voordelen ipv N zoals ik heb
de verlichting op de stations was niet DDR maar DRG
was dus voor de oorlog al aanwezig en is verder gebruikt
de DDR maakte voor de vervanging hiervan geen geld vrij en liet alles staan
in de Epoche DB waren deze lampen waarschijnlijk nog in gebruik bij de DB
zeker in de kleinere stations
de loods met rode baksteen en putz doet mij denken aan KPEV
daar passen de lampen prima bij
juist bij de KPEV waren er vaak 2 ringloodsen achter elkaar geplaatst
voorbeeld Halle/Saale of Nordhausen/Sangerhausen
zelfs in Hannover Hbf te vinden
spoor N
Tijdperk DR/DB jaren 70
5 x 103 - 110--111-140-150-194-2 X 220 - 2 X 221-1 X 216- 2x 261 3x212-3 XV180-P8-T3
2 x V180 prototype 1 x 65.10 1 x 066 1 x Ueberland tram Arnold,1 x VT98,2 x VT Piko