Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:04:11
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
't Boemeltje door RobVille
Vandaag om 13:42:11
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door sncf231e
Vandaag om 12:19:06
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 10:58:31
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door wob
Vandaag om 10:45:55
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 10:45:55
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
MoBaBro.de door Marco1044
Vandaag om 08:20:47
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 07:47:45
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door dennie
Vandaag om 00:25:50
Wat te doen met oude catalogi door Hasenwald
05 August 2025, 23:42:19
Site DTS Modelspoor uit Ermelo doet het (bij mij) niet meer... door Martin Domburg
05 August 2025, 21:40:59
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
05 August 2025, 21:40:36
Terugverende koppeling door phdirk
05 August 2025, 20:32:14
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 600438 keer)

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #615 Gepost op: 24 April 2013, 09:45:24 »
Zie dit draadje nu pas en ben hem van begin af aan aan het lezen.

 (y)

Ik blijft hem volgen

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #616 Gepost op: 24 April 2013, 17:56:02 »
Leuk. :)   Als je dit topic hebt doorgelezen, heb ik nog een stekje met meer tekst en foto’s van en over deze baan voor je.

Groet,
Bas

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #617 Gepost op: 02 May 2013, 21:47:02 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 127


Solderen, solderen, solderen. De diodes uit mijn voorraad elektro-onderdelen worden in de matrix verwerkt. Dat lukt aardig, maar vraagt veel tijd en concentratie. Het is geen werk om urenlang achtereen te doen, want langdurig staren naar de kruisende draden levert mij verschijnselen van scheelheid op.


487   Bouwplaats.

De locaties waar diodes gemonteerd moeten worden, staan gelukkig al op papier. Ik zoek dus alleen de juiste plek in de matrixkast op en soldeer daar een diode in de juiste richting vast. Met diode voor diode worden zo de wisselstraten of rijwegen geprogrammeerd.


471 (herhaling)   Van papier…


488   … naar werkelijkheid.

Een eerste test levert natuurlijk gelijk een storing op. Een wissel wil wel afbuigend, maar niet recht gelegd worden. Bediening defect? Toch niet, want met omzeiling van de matrix laat die zich wel elektrisch bewegen. Na enig zoekwerk blijkt op een lastige plaats een draad losgetrokken te zijn. Mopperend wordt die weer vastgesoldeerd. Nog eens proberen. Ja, nu wil deze wissel wel beide kanten op bediend worden. Op naar het volgende probleem.


Met vriendelijke groet,
Bas

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #618 Gepost op: 02 May 2013, 22:15:28 »
Hoi Bas,

Met alle respect voor je geordende werkwijze, Ik heb de kennis (nog) niet in huis, maar een diodematrix is toch ook te doen in een PIC.

Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #619 Gepost op: 03 May 2013, 07:43:08 »
Bedoel je met PIC deze techniek? Als ik dat zo lees, zou dat moeten kunnen, maar daarin heb ik een gebrek aan kennis.

Groet,
Bas

tuurtje

  • Offline Offline
  • Berichten: 4695
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #620 Gepost op: 03 May 2013, 07:53:12 »
Hoi Bas,

Ja die techniek bedoel ik, ik heb de kennis ook nog niet.


Groetjes

Arthur
Arthur is helaas in januari 2025 overleden

JaJo

  • Offline Offline
  • Berichten: 11147
  • Spoor-0 & Spoor-1
    • Modeltreinbaan.nl
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #621 Gepost op: 03 May 2013, 09:43:00 »
Citaat
want langdurig staren naar de kruisende draden levert mij verschijnselen van scheelheid op.

 (y)

Wat een klus Bas!

Gr. Jaap
Groet Jaap
Duits/NL, Spoor-0 en Spoor-1.Tijdperk II en III.
http://www.modeltreinbaan.nl

Martin Welberg

  • FYA !!!
  • Online Online
  • Berichten: 9409
  • OO. Organisatie OntraXS!
    • Martin Welberg Scenic Studios
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #622 Gepost op: 03 May 2013, 09:52:56 »


 ;D

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5922
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #623 Gepost op: 03 May 2013, 13:32:29 »
ik word al scheel als ik de matrix zie en dan nog draadjes erbij denk

Tim v

  • Offline Offline
  • Berichten: 64
  • H0e analoog + H0 2rail digitaal ns 1950->2000
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #624 Gepost op: 03 May 2013, 15:11:35 »
Heerlijk analoog! mooi gedaan, netjes gewerkt: mooi om te zien!

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #625 Gepost op: 16 May 2013, 19:30:12 »
Dönsdorf   –   Baubericht 128


Weer een stapje verder: alle diodes zijn in de matrix gesoldeerd. Ook dat stelletje, dat per dieplader werd aangevoerd. Als test drukte ik een drukknop in en inderdaad gaan een aantal wissels tegelijk om. Het gaat nog niet helemaal naar wens, maar een begin is er.


489   Nog meer gemonteerde diodes.

Natuurlijk steekt een vooruitgeschoven probleem nu definitief de kop op: de capaciteit van de voedingstransformator voor de wissels is te klein. In het meest ongunstig geval zullen namelijk elf wissels tegelijk omgezet worden. Ook wissels met een oude bediening en die vragen nogal wat stroom. Eigenlijk zou ik die moeten vervangen, maar ze functioneren nog steeds en dat zou een gat kunnen slaan in mijn spoorbudget. Een vervangende trafo is ook niet de meest goedkope oplossing. Hoewel… Ik heb onlangs een behoorlijk defecte radio gesloopt en dat leverde een prima transformator op, die hiervoor goed toepasbaar zou kunnen zijn.


490   Transformator.

Hier komt vanzelfsprekend wisselspanning uit. Met een paar uit de kluiten gewassen diodes kan ik daarvan gelijkspanning maken, want diodematrixen werken niet met wisselspanning. Voorlopig wordt de nieuwe trafo op een plankje geschroefd, ergens onder de baan geschoven en aan de ringleiding aangesloten. Door die ringleiding maakt het toch weinig uit waar de voedingstrafo staat. Eerst maar eens kijken waar ik mijn voorraadje zekeringen en bijpassende houders heb gelaten…


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 16 May 2013, 19:40:03 door Basilicum »

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15431
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #626 Gepost op: 16 May 2013, 20:31:00 »
Bas, een kennis van me maakte eens een schakeling voor wisselstraten met een hoop uit de kluiten gewassen elco's. Ik zal hem eens vragen of hij dat schema nog heeft.

Groet,
Jan

De Stoker

  • Offline Offline
  • Berichten: 783
  • H0 - TC - Digirails - KL 8.2 1920-1950
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #627 Gepost op: 17 May 2013, 08:40:00 »
Mooie verhalen  (y)

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3603
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #628 Gepost op: 17 May 2013, 16:21:57 »
De schakeling is te vinden op de pagina van Klaas Zondervan: 4. Condensatorontladingsunit.
Heerlijke pagina voor analoge en digitale knutselaars.

Groet,

Gerard van der Sel.
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5398
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #629 Gepost op: 04 June 2013, 20:20:32 »
Dönsdorf   –   Baubericht 129


Andere bezigheden vragen aandacht en daarin komt ook nog even weinig verandering. Het is dus vrij stil in Baustelle Dönsdorf, alleen worden af en toe onderdelen geleverd voor de verdere bouw.


491   Diodes komen per wagonlading aan.

De bedieningen van de wisselstraten zijn al wel getest. Er zijn fouten en verbeterpunten opgedoken, maar nog niet opgelost. Dat werk wacht nog. Intussen denk ik na over de volgende grote stap in de bouw van de modelbaan: het schaduwstation. Hieraan heb al gewerkt (zie deel 9) en ben toen gestopt om de hoofdbaan een etage hoger te bouwen. Dit lijkt de omgekeerde wereld, maar is een bewuste keuze.

Een schaduwstation onder of boven de baan heeft als voordeel, dat de beschikbare ruimte voor de modelbaan beter benut kan worden. Eén van de nadelen is de beperkte ruimte bij de bouw van zo’n station in een vaste baan. Als eerst het schaduwstation volledig wordt gebouwd en daarna de hoofdbaan erboven, is het lastig om de bedrading van deze hoofdbaan aan te leggen, Want daarvoor is de (werk-)ruimte beperkt. Andersom kan ook: na de aanleg van de hoofdbaan een schaduwstation eronder aanleggen. Hierbij is de moeilijkheid om de rails op moeilijk toegankelijke plaatsen aan te leggen. Ik koos voor een middenweg: eerst zover mogelijk het schaduwstation bouwen, dan de hoofdbaan en daarna de afronding van het schaduwstation. Hiervoor gaf de hoeveelheid bedrading onder de hoofdbaan de doorslag.

Ik heb nog eens naar het sporenplan van mijn schaduwstation gekeken en moet concluderen, dat deze achterhaald en onnodig ingewikkeld is. Achterhaald, want ik wil meer lange treinen kunnen stallen in het schaduwstation. Onnodig ingewikkeld, want er zal weinig tot niet gerangeerd worden op dit deel van de baan. Op het oude ontwerp wordt de stempel [onherroepelijk] doorgestreept. Het nieuwe plan ligt inmiddels klaar. Deze verandering levert werk op aan de reeds aangelegde sporen. Ook het schakelbord zal een nieuwe indeling moeten krijgen. Eén stap vooruit; twee stappen achteruit…


492   Schematisch het oude…


493   ... en het nieuwe sporenplan.

In de keerlus komen ongewijzigd twaalf opstelsporen naast elkaar te liggen. Deze worden aangevuld met twee nieuwe sporen evenwijdig aan het in- en uitrijspoor.


Met vriendelijke groet,
Bas