Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ijzeren Rijn: militair transport door Hans van de Burgt
Vandaag om 19:20:47
Gewoon wat busfoto's door Keska
Vandaag om 19:20:28
Aachenau West door wob
Vandaag om 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
Vandaag om 19:04:37
19 Toen door defender
Vandaag om 19:01:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Cegielski
Vandaag om 18:16:38
20 en 21 april MobExpo door class 37
Vandaag om 18:16:26
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
Vandaag om 17:50:26
Piko lok digitaal rijdt direct weg door bellejt
Vandaag om 17:48:47
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
Vandaag om 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
Vandaag om 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
Vandaag om 17:18:39
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
Vandaag om 16:12:37
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
Vandaag om 15:58:27
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bask185
Vandaag om 15:50:37
Station Roodeschool door Ronald Halma
Vandaag om 14:40:57
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Hans Reints
Vandaag om 14:34:08
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
Vandaag om 14:24:44
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:14:55
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:07:41
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 12:57:17
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door AlbertG
Vandaag om 12:10:11
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:20:49
2nd Dutch US Convention, DRU Ulft NL 6/7 april 2024 door RBlok
Vandaag om 10:23:55
Cranicher Altbahn door Eric v C
Vandaag om 10:09:34
Pfarrerwinkel bahn door Eric v C
Vandaag om 09:59:38
Bruikbare etsplaten voor NS4000 en NS4700 tenders, en NS slijptrein? door 3dbuildr
Vandaag om 09:55:45
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door spoorijzer
Vandaag om 09:35:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 09:33:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
24 april 2024, 22:51:27
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 546490 keer)

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #570 Gepost op: 12 februari 2013, 09:47:02 »
 ;D

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #571 Gepost op: 12 februari 2013, 19:32:09 »
Miss een ander adres zoeke voor de te verzenden rekening ?  ;D
Dan snappen ze t bij TNT zelden meer  ;)
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #572 Gepost op: 10 maart 2013, 14:27:57 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 121


‘Er zijn twee wissels met storingsverschijnselen,’ meldde ik een tijdje geleden. Na een speurtocht bleek de oplossing doodeenvoudig: de mindraad moest nog aangesloten worden. Tja,… dan werkt het niet, hè? Toch bleef één wissel kuren vertonen. Dat is wel op te lossen, maar ik besloot hem te vervangen. Deze heeft namelijk puntstukken van kunststof, dus polariseren is niet mogelijk. Toen ik dat stuk van de baan bouwde, had ik al mijn twijfels, maar bij gebrek aan beter werd deze wissel gebruikt. Op die plek lagen drie wissels op een rij, die allemaal verwijderd zijn. Ze moesten er allemaal uit, doordat de nieuwe wissels andere afmetingen hebben. Een voordeel van deze klus is de mogelijkheid om de twee achterste stationssporen te verlengen. Kostte nog iets meer werk, maar de boel was toch los. Die sporen zijn 25 centimeter langer geworden en meten nu ongeveer 4,25 meter. Nog een metertje langer gaat wel, maar moet ik vier opstelsporen opgeven en dat wil ik niet.


466   Nieuwe wissels.

Tussendoor demonteerde ik een diesellocomotief en zette hem weer in elkaar. Daarover schreef ik een verslag elders op het forum.


Met vriendelijke groet,
Bas

NB. Der TEE-Zug aus Emsigtal grüßt Collin.
« Laatst bewerkt op: 10 maart 2013, 14:50:25 door Basilicum. Reden: voetnoot toegevoegd. »

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #573 Gepost op: 10 maart 2013, 15:17:20 »
Indrukwekkende spoorlengtes!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #574 Gepost op: 18 maart 2013, 19:30:10 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 122


In project Dönsdorf wordt steeds meer bedrading verwerkt en dat zal de komende tijd ook nog wel even zo doorgaan. Ik werk nu aan de andere kant van de soldeerstroken, die op foto 465 te zien zijn. Deze aansluitingen zijn alleen bedoeld voor de bediening van de wissels: het zijn de aansluitingen van de diodematrix.


467   Meer draadjes, maar nog niet voldoende.


468   Draadjes onder de baan. De grijze kabel is de ringleiding.

Mijn wissels zullen via een diodematrix bediend gaan worden. Eén drukknop op een schakelbord zal niet één enkele wissel recht of afbuigend zetten, maar een complete wisselstraat bedienen. Voor de baan op tafelhoogte is hiervoor een kast beschikbaar, die mijn vader heeft gebouwd. Pa, nogmaals hartelijk dank. Het schaduwstation zal later een eigen matrix krijgen.


469 en 470   Matrixkast. Inmiddels is de buitenkant in de verf gezet en hangt hij aan de muur.

In deze kast zijn op de horizontale draden wisselbedieningen aangesloten. Per bediening twee draden. De ene zet de wissel recht; de andere afbuigend. De verticale draden zijn de wisselstraten en worden verbonden met de drukknoppen op de schakelborden. Door op de juiste plaatsen diodes te solderen tussen de horizontale en verticale draden programmeer ik een wisselstraat. Hiervoor heb ik in een spreadsheet een overzicht gemaakt.


471   Een deel van de matrix op papier.

Het voordeel van deze kast is de toegankelijkheid. Een diode toevoegen, verplaatsen of verwijderen is een kleine moeite. Ik kan met deze kast vijftig wisselstraten aansturen, die – in theorie – vijftig wissels bedienen. In de praktijk zijn het meer wissels, omdat ik overloopwissels tegelijk zal bedienen.


472   Overloopwissels.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2013, 21:45:03 door Basilicum »

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #575 Gepost op: 18 maart 2013, 19:47:45 »
Als ik het goed begrijp (hoop ik), dan druk jij alleen maar op één knop om aan te geven dat jij van spoor 223 via spoor 11 naar spoor 221 wil? of....

mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #576 Gepost op: 18 maart 2013, 19:56:34 »
Dat heb je goed gezien, Harry.

Groet,
Bas

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #577 Gepost op: 18 maart 2013, 20:50:47 »
Respect als je dat goed aan de loop krijgt!!!

Dus wissel 3 is een 3-weg, wissel 4 links wordt gelijk bedient met wissel 5 (overloopwissel)

mvg Harry
« Laatst bewerkt op: 18 maart 2013, 20:52:29 door Harry. Reden: aanvulling »
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #578 Gepost op: 18 maart 2013, 21:10:17 »
Dit is weer helemaal bouwen zoals we van je gewend zijn: systematisch, overzichtelijk en doordacht. Petje af hoor!

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #579 Gepost op: 18 maart 2013, 21:50:15 »
Dank je wel. :)

Wissel 3 is inderdaad een driewegwissel. Ook wissel 4 heeft twee bedieningen: dat is een Engelse wissel. Een van de bedieningen van wissel 4 werkt samen met wissel 5 en vormen samen een overloopwissel. Om het nog duidelijker te maken: deze wissels zijn achter elkaar te zien op foto 466 (zie deel 121).

In deel 2 schreef ik dit:

Citaat
Toen werd het 2005. Veel had ik al getekend en verklaarde het laatste ontwerp als de definitieve versie. Een wijziging, hoe klein ook, zou vergaande gevolgen hebben.

Ik heb anderhalf jaar nodig gehad om mijn baan te ontwerpen. In de plannen is de matrix al opgenomen. Eén wissel meer op mijn baan kan grote gevolgen hebben voor de verdere ontwerpen. Daarom verklaarde ik mijn plannen destijds als onherroepelijk.

Groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2013, 09:04:44 door Basilicum »

Ric

  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #580 Gepost op: 18 maart 2013, 22:28:21 »
Bas, je schrijft niet alleen goede verhalen, maar dit verdient ook de complimenten zeg ik als electronica leek  (y)

Grt. Ric

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #581 Gepost op: 18 maart 2013, 22:38:33 »
Op electronicagebied is Bas erfelijk belast en dat is duidelijk te zien ;D.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

keesd

  • Offline Offline
  • Berichten: 31
    • klosterhöhe
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #582 Gepost op: 18 maart 2013, 23:10:57 »
Die respect Bas  (y), dit is een vorm van ontwerpen en projectplanning die je nog maar zelden ziet.
Eigenlijk nog een vorm van ambacht. Ik vindt het prachtig om te zien hoe je de hardware matige kant bewandelt, waar velen, ook ik, eerder richting een softwarematige kant gaan vanwege de mogelijk flexibiliteit (lees de mogelijkheid om fouten in het baanplan later nog te kunnen verwerken in je besturing).

Kees

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #583 Gepost op: 19 maart 2013, 00:19:52 »
Ja, Bas heeft z'n zaken goed op orde. Bas wel!

Goed en degelijk werk, dunkt me. Complimenten! Ook voor je vader  (y)

Groet,
Jan

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #584 Gepost op: 19 maart 2013, 08:44:28 »
Dank voor de complimenten. :)

Groet,
Bas