Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Messing op z'n Zweeds (h0) door AB 7216
Vandaag om 21:02:53
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:59:50
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Miniature Holland
Vandaag om 20:57:43
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:47:52
Wie heeft er ervaring met een baan in een inpandige garage in een app. gebouw? door BartvD
Vandaag om 20:07:57
Au bord de la Cèze door Rob Ellerman
Vandaag om 19:59:51
DCC-decoder geïntegreerd in sein(voet) door bask185
Vandaag om 19:36:26
Pendel module door Bert55
Vandaag om 19:09:10
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 18:42:37
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door NS264
Vandaag om 18:34:20
Aachenau West door puntenglijder
Vandaag om 18:10:26
CTA’s jaren …70? / 80… door Petertje
Vandaag om 17:46:12
Wat doen jullie als het koud wordt? door Frank 123
Vandaag om 17:41:25
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 17:18:24
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:06:56
USA-sampler met Amtrak, april/mei 2008 door aad52
Vandaag om 16:59:38
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door emmenaar
Vandaag om 16:40:35
NS 3502 van zwart naar groen door Ivo tB
Vandaag om 16:39:37
Vraag over aandrijving / tandwielen Roco Blokkendoos (oud) door AP3737
Vandaag om 16:36:47
Problemen met digitale koppeling Roco door Klaas Zondervan
Vandaag om 16:26:43
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door C_Jabaaij
Vandaag om 16:22:13
Eén leuke of mooie trein/spoor foto van je vakantie. door Erik01
Vandaag om 15:58:56
Roco 290 digtaliseren door Henk Veenstra
Vandaag om 15:52:58
Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 13:59:18
Minibaan Visserskaai H0 door Sven
Vandaag om 13:59:17
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:18:06
Spur 1 Tage 18 en 19 oktober 2025 door Kees-Jan
Vandaag om 13:07:41
ATT hondenkop onderdeel door Luc2000
Vandaag om 13:01:25
ByPass Junction, een Amerikaanse modelbaan in N door Wim1969
Vandaag om 12:29:51
De bouw van een HTM GTL8 door piksov
Vandaag om 12:23:48
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 615162 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 12259
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #585 Gepost op: 19 March 2013, 08:48:16 »
Ik vind t knap zoals je dat "even" wordt verteld en gemaakt  (y),ik doe t niet na.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #586 Gepost op: 19 March 2013, 10:15:45 »
Bas,

Hier ben ik stil van. Mijn complimenten aan jouw en je vader over deze in mijn ogen toch unieke oplossing. Ik heb o nog nooit een diode matrix geien, en verhoogd overzichtelijkheid ook aanmerkelijk. Ik vraag me af of verbeteringen in software nu echt zoveel sneller zijn, met zo'n overzichtelijke installatie.

Groet en nogmaals compliment,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 19 March 2013, 10:18:18 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #587 Gepost op: 26 March 2013, 19:08:20 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 123


Ik soldeer nog rustig verder aan de diodematrix. Inmiddels is de bedrading naar de wissels klaar en ben ik begonnen aan het aansluiten van de drukknoppen. Als dat klaar is, zal mijn voorraad snoer met een kilometer geslonken zijn. Even een baantje bouwen... De voordelen van de matrix zorgen voor motivatie. Met één druk op de juiste knop wordt de gewenste wisselstraat of rijweg ingesteld en er zijn minder knoppen nodig op het schakelbord, waardoor de overzichtelijk verbeterd wordt. De nadelen zitten vooral in de voorbereiding. De ontwerpfase van de baan duurt langer en – zoals ik al eerder schreef – een aanpassing van het baanplan kan van  grote invloed zijn op de matrix.
De bedrading wordt natuurlijk niet lukraak aangebracht. Ik gebruik hiervoor lijsten en overzichtstekeningen.


473   Een stukje van het overzicht van de nummering. SB1 is schakelbord 1.

Deze documentatie dient niet alleen als geheugensteun, maar ook om een denkfout of storing op te sporen. Verbeteringen of wijzigingen worden direct genoteerd. Vroeger deed ik dit op papier, maar tegenwoordig zet ik gewoon een computer naast me neer. Ook handig.


474   Voorbeeld van een lijst.

Voor het gemak is de indeling van de lijst is gelijk aan de indeling van de aansluitingen in het schakelbord.


475   Aansluitingen in de schakelkast volgens het bovenstaande lijstje.

Veel werk? Jazeker. Toch levert het tijdwinst op, want ik hoef niet te achterhalen waarvoor welke draad dient. Verder is de kans op fouten kleiner en blijf ik overzicht houden. Met deze documentatie is het mogelijk te achterhalen waar een bepaalde draad heen gaat zonder onder de baan te moeten kruipen en de draad te gaan volgen.
Door de grote hoeveelheid bedrading kunnen niet alle draadjes netjes naast elkaar onder de baan geplakt worden, zoals Maarten gedaan heeft. Dat vind ik ook niet nodig.


476   Draadbundels.

Een professionele draadjeslegger zal het zeker nog veel beter doen. Voor mij blijft deze bezigheid hobbymatig.


Met vriendelijke groet,
Bas

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #588 Gepost op: 26 March 2013, 19:19:07 »
Wat vindt jij wat wij als volgers van jou draad moeten zeggen? Woorden komen te kort, dus: ;D :o (y)
mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12179
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #589 Gepost op: 26 March 2013, 19:39:53 »
Echt indrukwekkend professioneel (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15427
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #590 Gepost op: 26 March 2013, 20:17:33 »
Die bedrading zal ik niks van zeggen, dat ziet er netjes genoeg uit, maar waarom heb je de onderkant niet netjes in de verf gezet? Worden we niet een beetje gemakkelijk?

Groet,
Jan ;)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1168
    • Bührtal III
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #591 Gepost op: 26 March 2013, 20:52:42 »
Netjes hoor  (y)!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5925
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #592 Gepost op: 26 March 2013, 21:10:07 »
Dat is gaaf zo
Bij een van mn vorige banen ook zoiets gemaakt met een pen en contact punten
Dit is idd veel makkelijker en overzichelijker dan al die knoppen
Mar na alle zoek en denkwerk  (y)
Ga je er nog meer maken voor andere plekken

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #593 Gepost op: 26 March 2013, 21:24:47 »
Petje af Bas!  (y)

Respect voor deze, voor mij, ingewikkelde techniek. Ik heb je betoog geprobeerd te begrijpen en dat is niet gelukt  ;D
Ik ben zo blij met m'n koploper-loconet-IB oplossing, die ik ook niet begrijp, maar gelukkig wel werkend heb gekregen.
Duidelijk gedocumenteerd ook, doe ik ook. Erg noodzakelijk ook want over 1-2 jaar weet je niet meer hoe e.a. ook alweer was... :-\

Jakop

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #594 Gepost op: 26 March 2013, 23:09:56 »
Opnieuw dank voor de veren.

@ Jan:    Die houtnerf, hè? Zonde om die overal onder een laagje verf te laten verdwijnen.
@ Jerry:  Ja, er is nog een matrix nodig voor het schaduwstation.

Groet,
Bas

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 666
  • Idioot op een skateboard
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #595 Gepost op: 27 March 2013, 21:46:29 »
Ik zou zowaar de Heer Basilicum even willen uitroepen tot koning der draden, maw. draadjeskoning!  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #596 Gepost op: 07 April 2013, 19:55:46 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 124


De afgelopen week was er maar weinig tijd voor baanwerkzaamheden. Alleen wat soldeerwerk verricht in de vijf naast elkaar gemonteerde schakelborden. Eens kijken of ik de komende week wat meer werk kan verzetten.


477   Ingewanden van een schakelbord.


Met vriendelijke groet,
Bas

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 76
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #597 Gepost op: 07 April 2013, 23:40:34 »
Wauw. Krijg al hoofdpijn bij de gedachte... respect :-)
- Mike

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5412
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #598 Gepost op: 14 April 2013, 17:18:49 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 125


Een spontane aankoop heeft een locomotief opgeleverd: Baureihe G10 van de Pruisische spoorwegen, later bekend geworden als Baureihe 5710. Het dametje gaat bijna geruisloos over de rails.


478   Roco 43221 – KPEV Br. G10.

Ik ken dit model al langer, want deze G10 is niet mijn eerste 57. Bij mijn andere model heb ik eens de lantaarns van binnen geschilderd. Dit geeft een mooi effect.


479   links de nieuwe aanwinst; rechts mijn 57 met bewerkte lantaarns.

Dezelfde avond nog trok ik de lantaarns van de nieuwe loc en haalde de lenzen eruit. Dat gaat best met een stukje draad, dat aan het einde licht gebogen is. Met een beetje witte verf wordt de binnenkant geschilderd.


480   Gedemonteerde lantaarns. Eentje is al behandeld.

Als het zaakje droog is, zet ik de delen weer in elkaar. Eenvoudig de lantaarns terug op de lichtgeleiders drukken is er niet bij. Deze moeten vanaf de onderzijde tegengehouden worden, waarvoor een paar onderdelen onder de bufferbalk gedemonteerd moeten worden. Geen probleem, want dat moet toch om een koppeling te kunnen monteren. Dat komt later.
Bij nadere inspectie wordt me duidelijk, dat deze G10 een afgeleide is van de Br. 57 van de Bundesbahn. Die laatste heeft elektrische verlichting en daarvoor is een leiding toegevoegd aan de stokerskant. Bij mijn nieuwe G10 zit deze leiding ook. Raar, want deze loc heeft petroleumlampen. Die leiding kan er dus af.


481   ‘Bedoel je deze leiding?’ vraagt Ernst Pollock.

Ammeräth uit Lümmeln zou over die elektrieke leiding wel een opmerking gemaakt hebben.

Later meer, als ik zin heb. Er wachten namelijk nog tientallen draden, die onder de baan gehangen gaan worden.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 17 April 2013, 19:55:19 door Basilicum »

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #599 Gepost op: 14 April 2013, 17:32:41 »
Mooie loc Bas (y)
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf