Doel:€250.00
Donaties:€130.00

Per saldo:€-120.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 24-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Schrootplaats door ruudns
25 april 2024, 23:48:05
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
25 april 2024, 23:33:55
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
25 april 2024, 23:09:03
NS 6000 (in schaal 0) door FritsT
25 april 2024, 23:04:33
diorama, voor lange treinen. door Wim Vink
25 april 2024, 23:01:07
Toon hier je pas gereed gekomen (model-)spoorbouwsels ... door Bob R.
25 april 2024, 22:40:14
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
25 april 2024, 22:31:45
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
25 april 2024, 22:23:03
hoe diep is de kuil van een 23 meter draaischijf door peterha
25 april 2024, 22:20:53
Ijzeren Rijn: militair transport door ijzeren rijn
25 april 2024, 22:10:05
Baan 'begroenen', hoe, wat en waarmee? door Frank 123
25 april 2024, 21:56:33
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
25 april 2024, 21:39:10
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door DavidNS400 Grote sik
25 april 2024, 21:38:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Schachbrett
25 april 2024, 21:09:44
Pfarrerwinkel bahn door Schachbrett
25 april 2024, 21:08:37
Bahnbetriebswerk "Altendorf" door basjuh1981
25 april 2024, 20:53:29
Station Roodeschool door Torikoos
25 april 2024, 20:52:40
US diorama in H0 door basjuh1981
25 april 2024, 20:51:10
Bouw van tijdperk 1 HSM en SS rijtuigen door MathynK
25 april 2024, 20:11:23
Les Billards du Vivarais door Frank 123
25 april 2024, 20:07:55
Piko lok digitaal rijdt direct weg door Ronaldk
25 april 2024, 19:59:22
Gewoon wat busfoto's door Keska
25 april 2024, 19:20:28
Aachenau West door wob
25 april 2024, 19:10:24
Modelbaan schaal H0 niet geheel sluiten in pc prog door MartinRT
25 april 2024, 19:04:37
19 Toen door defender
25 april 2024, 19:01:10
20 en 21 april MobExpo door class 37
25 april 2024, 18:16:26
Bouw van postrijtuig P 7911-7920 (plan C) van FRIE door Rob Bennis
25 april 2024, 17:45:39
Al mijn goede ideeën... door maartenvdb
25 april 2024, 17:22:59
Raadplaatje door Benelux795
25 april 2024, 17:18:39
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Ronald Halma
25 april 2024, 15:58:27
  

Auteur Topic: Dönsdorfer Bauberichte  (gelezen 546556 keer)

tijgernootje

  • Offline Offline
  • Berichten: 11764
  • Treinen ontsporen niet,dan ligt de rails verkeerd
    • treinen foto's 1 op 1 zowel modern als museum spul
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #585 Gepost op: 19 maart 2013, 08:48:16 »
Ik vind t knap zoals je dat "even" wordt verteld en gemaakt  (y),ik doe t niet na.
Met vr gr

Floris

Harzwald Hafen Bahn,de bouw.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=94249.0

gvandersel

  • HCC!m maar toch Selectrix (RMX)
  • Offline Offline
  • Berichten: 3602
  • Als het maar elektrisch is.
    • Homepage Gerard van der Sel
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #586 Gepost op: 19 maart 2013, 10:15:45 »
Bas,

Hier ben ik stil van. Mijn complimenten aan jouw en je vader over deze in mijn ogen toch unieke oplossing. Ik heb o nog nooit een diode matrix geien, en verhoogd overzichtelijkheid ook aanmerkelijk. Ik vraag me af of verbeteringen in software nu echt zoveel sneller zijn, met zo'n overzichtelijke installatie.

Groet en nogmaals compliment,

Gerard van der Sel.
« Laatst bewerkt op: 19 maart 2013, 10:18:18 door gvandersel »
Holzburg (IIIb/IVa) schaal N.
Kijk ook eens bij de bouw en lees de avonturen.

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #587 Gepost op: 26 maart 2013, 19:08:20 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 123


Ik soldeer nog rustig verder aan de diodematrix. Inmiddels is de bedrading naar de wissels klaar en ben ik begonnen aan het aansluiten van de drukknoppen. Als dat klaar is, zal mijn voorraad snoer met een kilometer geslonken zijn. Even een baantje bouwen... De voordelen van de matrix zorgen voor motivatie. Met één druk op de juiste knop wordt de gewenste wisselstraat of rijweg ingesteld en er zijn minder knoppen nodig op het schakelbord, waardoor de overzichtelijk verbeterd wordt. De nadelen zitten vooral in de voorbereiding. De ontwerpfase van de baan duurt langer en – zoals ik al eerder schreef – een aanpassing van het baanplan kan van  grote invloed zijn op de matrix.
De bedrading wordt natuurlijk niet lukraak aangebracht. Ik gebruik hiervoor lijsten en overzichtstekeningen.


473   Een stukje van het overzicht van de nummering. SB1 is schakelbord 1.

Deze documentatie dient niet alleen als geheugensteun, maar ook om een denkfout of storing op te sporen. Verbeteringen of wijzigingen worden direct genoteerd. Vroeger deed ik dit op papier, maar tegenwoordig zet ik gewoon een computer naast me neer. Ook handig.


474   Voorbeeld van een lijst.

Voor het gemak is de indeling van de lijst is gelijk aan de indeling van de aansluitingen in het schakelbord.


475   Aansluitingen in de schakelkast volgens het bovenstaande lijstje.

Veel werk? Jazeker. Toch levert het tijdwinst op, want ik hoef niet te achterhalen waarvoor welke draad dient. Verder is de kans op fouten kleiner en blijf ik overzicht houden. Met deze documentatie is het mogelijk te achterhalen waar een bepaalde draad heen gaat zonder onder de baan te moeten kruipen en de draad te gaan volgen.
Door de grote hoeveelheid bedrading kunnen niet alle draadjes netjes naast elkaar onder de baan geplakt worden, zoals Maarten gedaan heeft. Dat vind ik ook niet nodig.


476   Draadbundels.

Een professionele draadjeslegger zal het zeker nog veel beter doen. Voor mij blijft deze bezigheid hobbymatig.


Met vriendelijke groet,
Bas

Harry

  • Offline Offline
  • Berichten: 1424
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #588 Gepost op: 26 maart 2013, 19:19:07 »
Wat vindt jij wat wij als volgers van jou draad moeten zeggen? Woorden komen te kort, dus: ;D :o (y)
mvg Harry
H0e: Lilliput en Halling
Verzameling Trams: Roco, Lima, Hobbytrain en Lemke (Kato)

Ruud K

  • Offline Offline
  • Berichten: 12176
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #589 Gepost op: 26 maart 2013, 19:39:53 »
Echt indrukwekkend professioneel (y).

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

ex44

  • Team forummoderators
  • Offline Offline
  • Berichten: 15416
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #590 Gepost op: 26 maart 2013, 20:17:33 »
Die bedrading zal ik niks van zeggen, dat ziet er netjes genoeg uit, maar waarom heb je de onderkant niet netjes in de verf gezet? Worden we niet een beetje gemakkelijk?

Groet,
Jan ;)

nachbar

  • Offline Offline
  • Berichten: 1163
    • Bührtal III
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #591 Gepost op: 26 maart 2013, 20:52:42 »
Netjes hoor  (y)!

jerrytrein

  • Offline Offline
  • Berichten: 5811
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #592 Gepost op: 26 maart 2013, 21:10:07 »
Dat is gaaf zo
Bij een van mn vorige banen ook zoiets gemaakt met een pen en contact punten
Dit is idd veel makkelijker en overzichelijker dan al die knoppen
Mar na alle zoek en denkwerk  (y)
Ga je er nog meer maken voor andere plekken

jakop

  • Gast
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #593 Gepost op: 26 maart 2013, 21:24:47 »
Petje af Bas!  (y)

Respect voor deze, voor mij, ingewikkelde techniek. Ik heb je betoog geprobeerd te begrijpen en dat is niet gelukt  ;D
Ik ben zo blij met m'n koploper-loconet-IB oplossing, die ik ook niet begrijp, maar gelukkig wel werkend heb gekregen.
Duidelijk gedocumenteerd ook, doe ik ook. Erg noodzakelijk ook want over 1-2 jaar weet je niet meer hoe e.a. ook alweer was... :-\

Jakop

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #594 Gepost op: 26 maart 2013, 23:09:56 »
Opnieuw dank voor de veren.

@ Jan:    Die houtnerf, hè? Zonde om die overal onder een laagje verf te laten verdwijnen.
@ Jerry:  Ja, er is nog een matrix nodig voor het schaduwstation.

Groet,
Bas

OlivierV

  • Offline Offline
  • Berichten: 668
  • Idioot op een skateboard
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #595 Gepost op: 27 maart 2013, 21:46:29 »
Ik zou zowaar de Heer Basilicum even willen uitroepen tot koning der draden, maw. draadjeskoning!  (y)
AMSAC - Flickr
H0 - DCC - NMBS/CFL

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #596 Gepost op: 07 april 2013, 19:55:46 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 124


De afgelopen week was er maar weinig tijd voor baanwerkzaamheden. Alleen wat soldeerwerk verricht in de vijf naast elkaar gemonteerde schakelborden. Eens kijken of ik de komende week wat meer werk kan verzetten.


477   Ingewanden van een schakelbord.


Met vriendelijke groet,
Bas

mikeya

  • Offline Offline
  • Berichten: 75
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #597 Gepost op: 07 april 2013, 23:40:34 »
Wauw. Krijg al hoofdpijn bij de gedachte... respect :-)
- Mike

Basilicum

  • Prae-adviseur
  • Offline Offline
  • Berichten: 5336
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #598 Gepost op: 14 april 2013, 17:18:49 »
Dönsdorfer Bauberichte   –   Deel 125


Een spontane aankoop heeft een locomotief opgeleverd: Baureihe G10 van de Pruisische spoorwegen, later bekend geworden als Baureihe 5710. Het dametje gaat bijna geruisloos over de rails.


478   Roco 43221 – KPEV Br. G10.

Ik ken dit model al langer, want deze G10 is niet mijn eerste 57. Bij mijn andere model heb ik eens de lantaarns van binnen geschilderd. Dit geeft een mooi effect.


479   links de nieuwe aanwinst; rechts mijn 57 met bewerkte lantaarns.

Dezelfde avond nog trok ik de lantaarns van de nieuwe loc en haalde de lenzen eruit. Dat gaat best met een stukje draad, dat aan het einde licht gebogen is. Met een beetje witte verf wordt de binnenkant geschilderd.


480   Gedemonteerde lantaarns. Eentje is al behandeld.

Als het zaakje droog is, zet ik de delen weer in elkaar. Eenvoudig de lantaarns terug op de lichtgeleiders drukken is er niet bij. Deze moeten vanaf de onderzijde tegengehouden worden, waarvoor een paar onderdelen onder de bufferbalk gedemonteerd moeten worden. Geen probleem, want dat moet toch om een koppeling te kunnen monteren. Dat komt later.
Bij nadere inspectie wordt me duidelijk, dat deze G10 een afgeleide is van de Br. 57 van de Bundesbahn. Die laatste heeft elektrische verlichting en daarvoor is een leiding toegevoegd aan de stokerskant. Bij mijn nieuwe G10 zit deze leiding ook. Raar, want deze loc heeft petroleumlampen. Die leiding kan er dus af.


481   ‘Bedoel je deze leiding?’ vraagt Ernst Pollock.

Ammeräth uit Lümmeln zou over die elektrieke leiding wel een opmerking gemaakt hebben.

Later meer, als ik zin heb. Er wachten namelijk nog tientallen draden, die onder de baan gehangen gaan worden.


Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 17 april 2013, 19:55:19 door Basilicum »

racer

  • Offline Offline
  • Berichten: 545
  • www.hondavriendenclub.nl
Re:Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #599 Gepost op: 14 april 2013, 17:32:41 »
Mooie loc Bas (y)
Groeten Bob
Fleischmann Ho Profirails (verborgen stukken Hornby) Twincenter tijdperk 3
Katzenfurt naar Fisherdorf