Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Kent iemand een geschikte striptang door Lobomotion69
Vandaag om 01:06:41
Yet Another Servo Decoder door spock
Vandaag om 00:14:04
Artikelnummers ADE Gr53 rijtuigen TP III. door AP3737
15 June 2025, 23:45:38
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
15 June 2025, 23:12:53
Plan E - 2023 oplage door DV modelspoor
15 June 2025, 23:09:31
Rheinburg, TP V/VI door Schachbrett
15 June 2025, 23:08:04
Raadplaatje door grossraumwagen
15 June 2025, 23:00:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Robkop
15 June 2025, 22:37:58
EifelBurgenBahn door Frank 123
15 June 2025, 21:43:52
Hulp bij update Mobile Station 2 door NL-modelspoor
15 June 2025, 21:41:39
Spoorwegmus. vroeger met modellok 1300 serie. door Modellbahnwagen
15 June 2025, 21:40:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door grossraumwagen
15 June 2025, 21:03:52
Magneet koppelingen voor Bemo door nighttrain1
15 June 2025, 19:58:48
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
15 June 2025, 19:22:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Rick
15 June 2025, 18:05:03
Klein baantje 1200x1200mm door Frits C
15 June 2025, 17:44:26
YD7010 en Roco WLAN Maus koppelen door AlbertG
15 June 2025, 17:41:08
Br 38 Piko Superen. door puntenglijder
15 June 2025, 17:17:41
Bahnstrecke 5867 door Ronald Halma
15 June 2025, 17:09:55
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
15 June 2025, 16:42:37
Ombouw Hornby LMS Class 2P 4-4-0 naar NS 2100 door Erwin 054
15 June 2025, 16:00:01
Raarrrr. Mobile Station 2 doet raarrrr… door Ronald Halma
15 June 2025, 15:41:19
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Rick
15 June 2025, 15:25:08
Roco 290 digtaliseren door Tijdperk||
15 June 2025, 14:13:56
Tips voor een natuurgetrouwe modelbaan door 741230
15 June 2025, 13:24:02
Leubachtalbahn door Krokodil68
15 June 2025, 13:00:09
US diorama in H0 door Wim Vink
15 June 2025, 12:23:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
15 June 2025, 11:57:53
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
15 June 2025, 10:31:35
Postwagen Hbbkkss Schaal-0 door FritsT
15 June 2025, 10:09:29

Auteur Topic: Roco’s Lollo in H0  (gelezen 10783 keer)

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Roco’s Lollo in H0
« Gepost op: 13 February 2013, 20:02:23 »
Roco’s Lollo in H0 – 1

In december 2012 bracht Roco een nieuwe kleurvariant van de bekende Baureihe V160 ‘Lollo’ op de markt.

1   DB Br. V160 ‘Lollo’ – Roco 72855
Foto: Roco

De commentaren op onder andere dit forum (zie hier) over dit model liepen uiteen van – vrij vertaald – mooie loc voor een schappelijke prijs tot oud beestje in een nieuwe jas. Ik was dus gewaarschuwd, toen ik de loc kocht.
Technisch is de loc in orde: rustige rijeigenschappen, voldoende trekkracht om een flinke goederentrein een helling op te rijden, stille motor.
Nadelen Verbeterpunten heeft dit model wel. De interieurs vormen de eerste bron van irritatie. De onderliggende aandrijving belemmert vrij zicht door de cabines. De inrichting is dus om de aandrijving heen gebouwd. Door de lichte kleur van de interieurs valt dat erg op.

2   Een kijkje in de cabine is maar beperkt mogelijk.
Foto: Ruud K  

Het tweede minpunt zit in de ver uitstekende koppelingen, waardoor de afstand tussen de buffers van de loc en de eerste wagen groter is dan dat we tegenwoordig gewend zijn van nieuwe modellen. Bekijk de foto’s en bijpassend commentaar van Ruud (nog) maar eens.

3   Afstand tussen de buffers.
Foto: Ruud K  

Dit model van Lollo is niet echt nieuw. Het is, zoals gezegd, een kleurvariant van een ouder model, dat gebaseerd is op een van de oudste modellen van Roco: De Baureihe 215. Deze conclusie trek ik op basis van de constructie van de draaistellen. Vergelijk de onderdelenlijsten maar eens: Br. 215 en Br. V160 ‘Lollo’.

Een echt goede oplossing voor de genoemde problemen heb ik nog niet gevonden. Eerst maar eens naar de interieurs kijken. Om deze te verwijderen, moet natuurlijk eerst de kap eraf.

4   Verwijderde kap.
Foto: Basilicum  

Vervolgens worden de flexibele lichtgeleiders uit de fronten verwijderd. Hiervoor hoeft alleen maar het doorzichtige plaatje losgehaald te worden; de geleiders komen dan vanzelf mee. Het kan ook apart, want de lichtslangetjes zitten los in dat plaatje geschoven.

5   Lichtgeleider nog op zijn plek.

6   Losgehaalde lichtgeleider.

Als dat gelukt is, worden de stukken zwarte plakband verwijderd. De lampjes voor de frontverlichting zitten midden in de loc en het licht schijnt zonder dat plakband ook door de zijramen naar buiten. Een oplossing met een vrij groot amateuristisch gehalte… Nu wordt het zwarte interieur losgemaakt door de vier kleine nokjes uit de sparingen van de ramen te halen. Zie de pijlen op de foto. Nu komen het interieur en lichtgeleiders samen als één geheel los.

7   Bij de pijlen zitten de nokjes.

8   Het verwijderde interieur.

Ik ben van plan om het interieur een kleurtje te geven, zodat de vervelende stukken plastic in de cabines gecamoufleerd worden. Zwart maakt het geheel veel te donker. Ik denk aan een grijstint. Welke kleur stel jij voor om te gebruiken? Of is er een nog ander, veel beter idee?

Zo. Genoeg geschreven. Ik ga eerst eens kijken of ik een figuur op voorraad heb, die als machinist kan dienen.

Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 13 February 2013, 20:24:23 door Basilicum. Reden: op foto 8 pijltjes getekend. »

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
Re:Roco’s Lollo in H0
« Reactie #1 Gepost op: 17 February 2013, 15:59:46 »
Roco’s Lollo in H0 – 2

De ver uitstaande koppelingen van Roco’s Lollo zijn niet zo makkelijk in te korten. Mijn eerste idee is om de NEM-schachten zo ver als mogelijk in lengte te verminderen en de koppelingen domweg erin te lijmen. Deze oplossing vind ik nog een beetje drastisch. Een andere mogelijkheid is de koppelingen te vervangen. Hiervoor heb ik nog een passend setje liggen: Roco 40273, die ook verkrijgbaar is (geweest) als Fleischmann 6575. Deze koppelingen hebben zwaluwstaartverbindingen, die licht breukgevoelig zijn. Geen wonder, dat ik daarvan een aantal op voorraad heb.

9   Boven Roco 40273; onder de versie met NEM-schacht die is meegeleverd met de V160.

Meten met de schuifmaat: 40273 is 0,6 mm korter. Dit verschil is klein en zie je niet meer terug als Lollo met een trein in volle vaart op twee meter afstand van je ogen voorbij raast. Heeft iemand een alternatief?

Dan maar eens kijken naar een machinist. De zoektocht in mijn verzameling figuurtjes heeft tot een mager resultaat geleid. Dat komt door drie beperkingen. In veel locomotieven van Roco zit steeds weer hetzelfde mannetje. Die ene met zijn armen over elkaar. Een beetje variatie is gewenst, dus ga ik op zoek naar een andere. De tweede beperking: het moet een figuur uit mijn verzameling zijn. Ik heb nog genoeg figuren op voorraad; eentje zou toch moeten passen. Mijn gebrek aan motivatie om een figuur – bijvoorbeeld van Noch of Merten – passend te maken voor de beperkte ruimte in de V160 vormt de derde restrictie. Dat is veel werk en als dat mannetje goed en wel in de loc is gemonteerd, is er nog maar weinig van te zien. Gewoon een simpel figuur voldoet prima voor mijn Lollo. Tja… Mijn verzameling bekijkend blijft er op deze manier maar weinig over: eigenlijk alleen maar die andere van Roco, die altijd naar links kijkt. Dit figuurtje heb ik ook al vaker gebruikt, zoals in een V200 en een E50.
Nu nog nadenken of ik de machinist met een donkerblauwe jas in de loc zet of hem een lichtkleurig bloesje geef. De tweede optie zal waarschijnlijk weinig contrast vormen met de kleur van het interieur. En zo kom ik terug op mijn vraag van van de week: welke kleur krijgt het interieur? Wat zou jij doen?

Met vriendelijke groet,
Bas
« Laatst bewerkt op: 17 February 2013, 16:37:49 door Basilicum »

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #2 Gepost op: 17 February 2013, 16:10:31 »
Bas, je hebt nu de kap los van het interieur (prima handleiding hiervoor!), maar wil je alleen de kleur van de cabineinrichting veranderen zodat die niet meer zo opvalt of ga je er ook daadwerkelijk in zagen zodat er echte ruimte voor een cabine komt?

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #3 Gepost op: 17 February 2013, 16:18:24 »
Ik dacht eraan om eerst verf te gebruiken. Zagen kan altijd nog. Ik heb net even gekeken of de aandrijving dan in het zicht zou komen. Dat is niet het geval. Zagen of snijden en het onstane gat opvullen met een paar plaatjes zou dus ook een oplossing kunnen zijn. Nog eens over nadenken.

Groet,
Bas

Ruud K

• Offline Offline
  • Schwarzburg-Neuffen-Bahn
« Reactie #4 Gepost op: 17 February 2013, 16:25:56 »
Kun je die afgeschuinde zijden gewoon wegsnijden en op de bodem en aan de achterzijde gewoon rechte stukjes styreen, haaks op elkaar lijmen? Of krijg je dan problemen met de bodem van de cabine, dat die te laag komt te zitten?

Wat die koppeling betreft: als er geen kortere bestaat, is afzagen, inkorten en weer vastlijmen de enige oplossing. Maar inderdaad wel heel drastisch.

Groet,
Ruud
DB-tijdperk 3, Fleischmann-Roco-Trix, digitaal Multimaus

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #5 Gepost op: 17 February 2013, 16:32:13 »
Voor het gemak noem ik de afgeschuinde zijden "kist". Dat schrijft makkelijker. :)
Als ik de kist wegsnijdt en het gat opvul, blijft er nog een halve millimeter over voor de aandrijving van de loc. Ik zou de nieuwe vloer dus iets hoger aanbrengen. Maar nu beginnen de lichtgeleiders te protesteren. Die gebruiken een beetje ruimte van de kist. Helemaal wegsnijden is dus niet mogelijk. Ongeveer 25 procent van de kist blijft in beeld, maar dat is nog altijd winst.

Groet,
Bas

lokpaint

• Gast
« Reactie #6 Gepost op: 17 February 2013, 16:35:53 »
Hoi

Als je dat "ding" zwart maakt zie je het al bijna niet meer zitten.

Zie de oude museums V160 003 van roco.

bart

Hans Kl

• Offline Offline
  • Periode III - heden
« Reactie #7 Gepost op: 17 February 2013, 16:38:35 »
Is deze lok gebaseerd op de echte OER 215? 'k Heb er hier nog eentje staan (de kap, onderstel is al jaren terug vervangen door een nieuwere) met gewoon zwarte ramen.
Daar zie je helemaal niets doorheen!  :-X
DB TPIII-VI, Ecos/Koploper 2rail

lokpaint

• Gast
« Reactie #8 Gepost op: 17 February 2013, 16:39:34 »
hoi

het onderstel is hetzelfde.

bart

Tjalling

• Offline Offline
    • modulebaan.nl
« Reactie #9 Gepost op: 17 February 2013, 16:44:58 »
Hallo Bas,

Wat gebeurd er als je het omcirkelde deel wegsnijdt? Precies in hoeken snijden, bedoel ik.

Eventueel het gootje waarin de lichtgeleider van het frontsein loopt laten zitten.

Ik zie nu dat Roco op zijn foto het interieur zwart heeft.

Groet,
Tjalling

modulebaan.nl

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #10 Gepost op: 17 February 2013, 16:50:01 »
Dan blijft er alleen een deel van de "kist" in stand om de lichtgeleiders te verbergen.

Ik heb nog even de Museums-V160 opgezocht om het voorstel van Bart te laten zien:

10   Roco 43840
Foto: Winfried Weiland - Bimmelbahn24

Dat zwart schilderen is wel de makkelijkste oplossing. :P

Groet,
Bas

ex44

• Team forummoderators
  • Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: 17 February 2013, 17:24:47 »
Moeilijk te zeggen, Bas. Ik zou 'r open en bloot met de ingewanden uitgespreid voor me moeten hebben - dan komen de ideeën vanzelf. Zo op 't oog zou ik snijden wat er te snijden is, dwz datgene wat funktioneel is, laten staan en de ontstane gaten/openingen afdekken met plasticplaat. Wat dan nog storend is zou ik (denk ik) donkergrijs schilderen en de rest van het interieur in een neutrale grijstint.
Maar, nogmaals, ik zou 't letterlijk vóór me moeten zien.

Groeten,
Jan

Tomasso

• Offline Offline
« Reactie #12 Gepost op: 17 February 2013, 23:20:12 »
Ik heb ook die museumversie en daar was het me door de zwarte kleur eerlijk gezegd nooit eerder opgevallen, dus kleur doet al heel veel. Voor de rest een prima loc met mooi seinbeeld en prima rijeigenschappen en volgens mij een hoge graad van detaillering. Ik snap daarom de ophef ook niet helemaal...

Sent from my iPad using Tapatalk HD
Spoor 0 adept

Basilicum

• Prae-adviseur
  • Offline Offline
    • Dönsdorfer Bauberichte
« Reactie #13 Gepost op: 18 February 2013, 09:01:11 »
De ophef is eigenlijk ontstaan door de ongeveer gelijktijdige levering door Roco van de Lollo en de nieuwe Baureihe 218. Beide loc’s komen uit dezelfde familie. Hierdoor werd vrij snel geconcludeerd, dat deze modellen over vrijwel dezelfde uitrusting zouden beschikken. Dus met open cabines, kortkoppelingsmechanieken en dergelijke. Helaas niet juist, want de basis van Lollo ligt bij het veel oudere model van de Baureihe 215. Gezien de adviesprijs van 99 euro was dat van te voren natuurlijk te verwachten. Ondanks deze discussie kocht ik toch deze Lollo. Mooi model en door de redelijk vriendelijke prijs ligt de drempel om eraan te knutselen ook iets lager.

Ik denk nog na over de cabines. Zwart schilderen of snijden en plakken.

Groet,
Bas

lokpaint

• Gast
« Reactie #14 Gepost op: 18 February 2013, 10:17:25 »

Hierdoor werd vrij snel geconcludeerd, dat deze modellen over vrijwel dezelfde uitrusting zouden beschikken. Dus met open cabines,

Hoi

Troost je. De nieuwe 218 heeft ook een "blok" in de cabine.
Lang niet zo erg als bij de lollo, maar toch.

Wil je een lollo met een echt mooie cabine, dan zul je voor een trix moeten gaan.

Helaas vertikken ze het vooralsnog om nu juist de oer-kleurstelling in de dump te gooien  :-X
De tijdperk IV versie is echter gemakkelijk voor rond de 120 euro te krijgen.

Bart