Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Montanbahn
Vandaag om 14:53:08
RhB H0m, Albulisch door Boertje
Vandaag om 14:51:09
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door bellejt
Vandaag om 12:58:15
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
booster vraag door 1200blauw
Vandaag om 12:42:01
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Wat was jullie allereerste loc? door puntenglijder
Vandaag om 10:43:11
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 08:02:11
Noorwegen - interessante spoorzaken langs vakantieroute door Benjamin92
Vandaag om 01:36:24
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Joz
Vandaag om 00:04:18
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
06 August 2025, 22:36:12
Spoor op industrieterrein Lage Weide door Vislijn
06 August 2025, 22:02:52
US diorama in H0 door 741230
06 August 2025, 21:07:12
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus  (gelezen 90886 keer)

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #135 Gepost op: 27 October 2009, 21:27:42 »
Ivo,
Waarom kleur je de strips niet met een zilverkleurige stift? Dat werkt bij mij tenminste best wel goed.


Frank,
Ger Knijf staat altijd op de beurs in Houten.


Gerard

Franc Scholten

  • Nieuwe gebruiker
  • Offline Offline
  • Berichten: 4
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #136 Gepost op: 27 October 2009, 21:34:01 »
Bedankt Gerard. Ik zal eens naar houten gaan kijken.

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #137 Gepost op: 31 October 2009, 16:30:17 »
Gerard,

Zou ook kunnen. Inmiddels heb ik de lok weer deels bijgewerkt en de strips zijn nu in de gewone alumnium lak gespoten. Nu weer alles afplakken en dan nog een laatste laag berlijns blauw en als dat goed zit kunnen de opschriften er weer op.

Ik heb nog een algemene vraag. Nu de Roco botsneus in de aanbieding is, is de uitdaging groot om voor dat bedrag er dan maar 3 verschillende te maken: een aangepaste 1103, blauw met klein geel front, een 1117, blauw met groot geel front en een gewone geel/grijze met een ander nummer dan de Roco of de Märklin/Trix. Ik heb er inmiddels 2 in huis en eentje staat nog besteld.

Nu zie ik voor de geel/grijze nog een aantal varianten:

1. De frontruiten en de patrijspoorten zijn in het begin bij een aantal geel-grijze botsneuzen nog aluminium. Later lijken alle botsneuzen huisstijlgrijze raamstijlen te hebben gekregen en gele patrijspoortranden. Het zou kunnen dat dat te maken heeft met al eerder gehuisstijlde 1100en zonder botsneus. Deze hebben vrijwel allemaal (niet allemaal dus) aluminium frontruiten en patrijspoorten.

2. In dit draadje of het draadje van de materieelbespreking wordt gemeld dat er twee typen draaistellen onder de 1100en hebben gezeten. Roco heeft maar een type uitgebracht. Wie weet er meer over welke 1100en met het type draaistel van Roco hebben gereden?

mvg,
Ivo

mvg,
Ivo

*

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #138 Gepost op: 31 October 2009, 16:57:26 »
Als je iets meer glim wilt kun je i.p.v. alukleurverf verf ook de zilverkleurverf proberen, dit heb ik ook eigenlijk min of meer per ongeluk op mijn 1200 gespoten, maar na transparante aflaklaag ziet het er goed uit.

Groet Stephan.

rail4marcel

  • Offline Offline
  • Berichten: 5278
    • grootspoorfoto's
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #139 Gepost op: 31 October 2009, 16:58:29 »
Een zilverkleurige 1200 vraagt om een foto  :)
Voor grootspoorfoto's zie site

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6713
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #140 Gepost op: 31 October 2009, 19:47:55 »
Da's dan pech ik heb me kunnen inhouden en alleen de roosters gedaan  :P, resultaat in het Lima draadje.
« Laatst bewerkt op: 31 October 2009, 21:13:10 door prutser »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #141 Gepost op: 31 October 2009, 21:58:51 »
Zo, 2e methode werkt beter. Het moet hier en daar nog worden bijgewerkt, maar dit wordt het wel.

Wat heb ik gedaan? De strips overgespoten met alumnium lak, de strips en de gele neuzen afgeplakt en de hele bak nog eens berlijns blauw gespoten.

Licht bij het spuiten is altijd heel belangrijk. Ik zie nu dat tussen de strips het blauw nog enigzins doorschijnend is, dus daar komt nog een extra laag.



En voor de vergelijking met het blauw van de meeste modelspoorfabrikanten bovenop een Trix 1200:



Het contrast wordt nog iets vlakker als de 1100 kap, nadat de transfers erop zijn gezet, nog in de matlak is gespoten. Dan lijkt het blauw iets fletser. Het geel van de botsneus moet je niet vergelijken met de bies. De botsneus is huisstijlgeel en de bies is zandgeel.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2180
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #142 Gepost op: 01 November 2009, 08:55:47 »
Voor wie dit ook wil doen met zijn/haar 1103 nog een alternatieve methode; spuit de strips afzonderlijk zilver, en breng ze met een malletje aan nadat de loc gespoten is.
Dat scheelt een hoop afplakwerk.
Grtz!
Tedo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #143 Gepost op: 01 November 2009, 12:30:28 »
Beste Tedo,

Het is kiezen uit 2 kwaden: of veel afplakken, of het risico van lijm op je model. De styreen strips zijn zeer flexibel. Als je die eerst spuit dan is door de beweging van de strips zelf het risico al groot dat de verf er weer deels afspringt. En netjes (met heel weinig) lijm die strips aanbrengen lijkt me haast onmogelijk. Voor het spuiten kun je alles nog corrigeren, maar erna lukt haast niet meer.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #144 Gepost op: 01 November 2009, 13:49:11 »

1. De frontruiten en de patrijspoorten zijn in het begin bij een aantal geel-grijze botsneuzen nog aluminium. Later lijken alle botsneuzen huisstijlgrijze raamstijlen te hebben gekregen en gele patrijspoortranden. Het zou kunnen dat dat te maken heeft met al eerder gehuisstijlde 1100en zonder botsneus. Deze hebben vrijwel allemaal (niet allemaal dus) aluminium frontruiten en patrijspoorten.

2. In dit draadje of het draadje van de materieelbespreking wordt gemeld dat er twee typen draaistellen onder de 1100en hebben gezeten. Roco heeft maar een type uitgebracht. Wie weet er meer over welke 1100en met het type draaistel van Roco hebben gereden?

1) Sommige loks behielden in den beginne idd de mooie blanke sierstrips. Maar dit zal per lok aan de hand van foto's moeten worden uitgezocht...

2) De opening voor de aspot is later kleiner en hoekiger geworden. Ik ben nog aan het kijken of ik een draaistel kan aanpassen en dan misschien laten gieten oid...
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #145 Gepost op: 01 November 2009, 15:44:47 »
Is het wellicht een idee om in een andere volgorde te werken --dwz de eerst plaats voor de strips frezen bij de deuren, dan de loc blauw spuiten, dan *losse* strips aluminium/zilver spuiten/verven, en dan de strips monteren?

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5533
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #146 Gepost op: 01 November 2009, 20:56:10 »
@JAB
Ad 1. Dat was dus ook mijn indruk. Mogelijk dat de begin jaren '70 gehuisstijlde 1100en eerst een botsneus kregen en pas bij een volgende revisie hun aluminium raamstijlen verloren. Overigens heb ik ook al een 1100 ontdekt zonder botsneus, maar met grijze en gele raamstijlen. Dus het aantal varianten stijgt.

Ad 2. Dat zou dus betekenen dat de lagere 1100 nummers de Roco draaistellen hebben en de hogere degene die je beschrijft. Enig idee van de grens?

@Jan,
Het kan zoals je voorstelt en het levert zeker een heel nette strip op. Mijn enige zorg zit in de bevestiging van de strip. Een evergreen 100 meet slecht 0,25 * 0,5 mm en is uiterst flexibel. Je krijgt deze denk ik nog wel netjes gespoten. Maar daarna zul je deze strip op de blauwe lak moeten lijmen en lijm houdt nu eenmaal niet zo best op verf.
Ik ga er nog een maken, dus ik overweeg om dit eens te proberen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #147 Gepost op: 01 November 2009, 20:58:10 »
Citaat
Overigens heb ik ook al een 1100 ontdekt zonder botsneus, maar met grijze en gele raamstijlen. Dus het aantal varianten stijgt

De 1149 toevallig  ;) ?

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #148 Gepost op: 01 November 2009, 21:20:46 »
@Ivo Ja--dat is een moeilijkheid. Misschien de strips lijmen met houtlijm of (bijna hetzelfde) witte knutsellijm? Daarmee zet je zoiets niet maximaal maar wel vast genoeg vast, maar juist doordat die lijm niet werkelijk hecht op plastic, en bovendien a) langzaam en b) doorzichtig opdroogt, kun je nog veel corrigeren na het aanbrengen, en worden evt. lijmrestjes uiteindelijk vrijwel onzichtbaar en zijn ze bovendien met een mesje of zelfs cocktailprikker altijd nog te verwijderen. Of is desnoods de hele strip weer te verwijderen, zonder schade aan de onderliggende verf.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #149 Gepost op: 01 November 2009, 22:04:16 »
Ad 2. Dat zou dus betekenen dat de lagere 1100 nummers de Roco draaistellen hebben en de hogere degene die je beschrijft. Enig idee van de grens?

Draaistellen waren uitwisselbaar, er is geen "grens"
De 1145 bij de SGB heeft van beide typen 1 volgens foto's die ooit ergens op BNLS stonden....
Wel is een feit dat het type dat Roco heeft juist in de minderheid was bij NS. Zie ook het draadje https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,21057.0.html
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden