Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Ferdinand Bogman
Vandaag om 13:15:50
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door fleischmann1
Vandaag om 13:13:26
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Paul552
Vandaag om 12:35:08
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 12:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 12:25:12
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door eitreb
Vandaag om 12:16:32
Al mijn goede ideeën... door Karst Drenth
Vandaag om 11:42:58
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 11:35:28
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
  

Auteur Topic: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus  (gelezen 85159 keer)

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #150 Gepost op: 01 november 2009, 22:13:39 »
@JAB,

Bedankt voor het draadje. Door die discussie was ik me ervan bewust.

@Drent,

Nee, het zijn de 1150 en 1154 op foto's van respectievelijk 1977 en 1980 in het 1100 boek. Dit betekent dus dat voor de eerste botsneus er al grijs-gele 1100en waren zonder botsneus, maar met grijs en gele raamstijlen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Drent

  • Offline Offline
  • Berichten: 1195
  • Dubbeltjes, kwartjes, stuivers......centen!
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #151 Gepost op: 01 november 2009, 22:32:34 »
Dat zijn er dus, met de 1150 en 1154 erbij, drie  ;)

De 1160 ook nog, dus vier stuks. Meer kon ik er niet vinden.
« Laatst bewerkt op: 01 november 2009, 22:38:02 door Drent »

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #152 Gepost op: 01 november 2009, 23:18:36 »
Beste Tedo,

Het is kiezen uit 2 kwaden: of veel afplakken, of het risico van lijm op je model. De styreen strips zijn zeer flexibel. Als je die eerst spuit dan is door de beweging van de strips zelf het risico al groot dat de verf er weer deels afspringt. En netjes (met heel weinig) lijm die strips aanbrengen lijkt me haast onmogelijk. Voor het spuiten kun je alles nog corrigeren, maar erna lukt haast niet meer.

Ik vraag me dat af; als jij ze tot twee keer toe kunt afplakken zonder dat er verf meekomt met de tape, denk ik ook dat het mogelijk is ze vooraf te spuiten.
Als je dan i.p.v. frezen kiest voor het dunner vijlen aan de uiteinden en je kiest voor een lijmsoort waar je weinig van nodig hebt én die niet wit uitslaat, moet het m.i. mogelijk zijn de strips na het spuiten aan te brengen. Ik heb dit zo gedaan bij mijn Hamo 1138 destijds.
Grtz!
Tedo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #153 Gepost op: 02 november 2009, 10:31:42 »
Beste Tedo,

Mijn formulering is misschien wat ongelukkig. Ik denk dat beide methoden kunnen en er zullen er nog wel meer zijn. Ik heb zelf in het verleden ook wel een gewone Roco 1100 overgespoten en vervolgens de strips met de hand geschilderd. Ook dat kan er goed uit zien.

Ik heb niet zoveel met lijmen omdat ik dat vaak niet netjes genoeg kan. De suggestie van Janw met witte houtlijm die relatief makkelijk verwijderbaar is kan ook. Ik plak alleen liever het materiaal goed op elkaar en met een oplosmiddel voor kunststoffen gaat dat goed. Ik heb daar hele goede ervaring mee opgedaan met het maken van mijn plan U uit geplot styreen. Als je niet wilt frezen is vijlen ook een optie. De meesten zullen wel geen freesbankje ter beschikking hebben en dan is snijden of vijlen de enige mogelijkheid. De rand op de Roco is echter ook bijna 0,25mm dik, dus na vijlen van de strip hou je vrijwel niets over. Dan denk ik dat voorzichtig snijden en vijlen van een sleufje in de bak beter gaat dan het dunner vijlen van de styreen strip.

Heb je een foto van je Hamo?

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #154 Gepost op: 03 november 2009, 00:20:11 »
Even met wat transfers aan de slag, in de blanke lak en dan alle onderdelen er weer op en er staat een 1117 met ernaast een 1103 zo uit de doos. Kleurverschil is door de flits wel erg groot. In het echt is het kleurverschil minder.



Hij is nog niet af. De handgrepen bovenop de neus moeten nog geel, eigenlijk moeten er nog andere isolatoren onder de pantografen, de schuitjes zijn SNCF schuitjes ipv NS en de pantografen missen nog 4 steunen in het onderste frame.
Ik twijfel nog over de 4 luchtleidingen. Als je die allemaal monteert, kan volgens mij het draaistel niet meer bewegen.



Een aardig neusje. Benieuwd wie er nog meer foutjes ontdekt. Ik twijfel zelf nog aan 2 punten.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #155 Gepost op: 03 november 2009, 09:09:24 »
Mooi gedaan Ivo! Ik zie dat je de handgrepen op de neus net als ik heb aangepast. Je hebt gelijk dat de isolatoren moeten worden aangepast. Heb ik al gedaan :):


Ik zie nog een klein puntje; de lantaarnijzers aan de 'loopplaten' moeten nog worden geel gemaakt. Als je de panto's niet vervangt zou ik ze donkergrijs schilderen.

In het begin van dit draadje zag ik dat Bernd een gedeelte van de luchtleidingen heeft afgesneden. Dat ga ik ook doen.

Het viel mij ook al op dat de andere isolatoren niet helemaal kloppen en wilde deze vervangen door het type dat Roco ook voor de 1600 gebruikt. Dat gaat helaas niet zomaar omdat de gaten te klein zijn, en de 2 afwijkende isolatoren lager zijn dan die van de 1600. Die 2 afwijkende kloppen namelijk wel.

Aan welke 2 punten twijfel je nog?

Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8808
  • Hengelooo 1:160
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #156 Gepost op: 03 november 2009, 10:15:29 »
Fraai stukje werk Ivo, wat mij opvalt is dat de bovenopliggende handgrepen verschillend gekleurd zijn: blauw rechts en links geel.
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #157 Gepost op: 03 november 2009, 10:21:38 »
Ik twijfel nog over de 4 luchtleidingen. Als je die allemaal monteert, kan volgens mij het draaistel niet meer bewegen.

Er zit als het goed is ook een setje ingekorte leidingen bij zodat het draaistel vrij kan bewegen na montage.
RETROBAHN A.G.

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #158 Gepost op: 03 november 2009, 10:31:02 »
Die (standaard) ingekorte leidingen zitten erbij, alleen zijn deze anders qua vorm zijn dan de typische 1100-remleidingen. Ook zitten de remkranen bij de ingekorte leidingen aan dezelfde kant (wat onjuist is).

Maarten
NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #159 Gepost op: 03 november 2009, 13:25:39 »
@Maarten,

Ik zie helaas je plaatje niet. De lantaarnijzers worden zeker geel. Ik wist dat niet, maar dat is snel gebeurd. Misschien moet je eigenlijk ook de omloopplaat nog met verdunde zwarte verf inwassen.

Welke gaten zijn er te klein voor de 1600 isolatoren? Die in het dak zijn zo opgeboord en ook de gaten in de pantografen kunnen worden opgeboord.
Heb je een bestelnummer voor deze isolatoren? Dan zal ik ze snel bestellen.
En ik wacht nog op schuitjes die Fissy nog wel eens zal maken. Overigens heeft de 1101 de SNCF schuitjes gehad, maar waarschijnlijk heel kort. In het 1100 boek zit een foto 'avec tout le bande' met de 1100 in turquoise voor de Alsthom fabriek. Op dezelfde pagina zie je dat de schuitjes binnen een paar maanden al zijn vervangen door NS schuitjes

Voor de luchtleidingen heb ik het volgende plan. Dit heb ik afgekeken van een modelbouwer van een Slow-Flyer in de FMT (Flug und Modelltechnik). Ik denk dat ik de slangen van de kranen afknip en vervolgens een 0,4mm gaatje boor op de plek waar de slang zat. Dan lijm ik daar een 0,4mm messing draadje in en buig dat in de juiste kromming voor de slang. Vervolgens schuif ik daar een stuk zwart krimpkous overheen en krimp dit vast om het messing draadje. Dan snijd je in de binnenbocht van de dan gemaakte slang het krimpkous in de lengte open en je knipt het draadje eruit. Je hebt dan een goed gevormde flexibele slang en dan kunnen de draaistellen naar hartelust draaien.

Mijn 2 twijfelpunten betreffen de opschriften. Ik heb onvoldoende zicht op de juiste horizontale positie van de NS vignetten. Ik heb ze ongeveer in het midden tussen de patrijspoort en het punt waar de bak naar binnenbuigt geplaatst. Ik heb de indruk dat Roco ze meer naar voren plaatst ongeveer in het midden tussen de patrijspoort en het raam in de deur. (Scheelt 0,5 à 1mm, maar toch). Het 2e punt betreft de grootte van het witte vlak bij de gewichtsopschriften. Dit zijn Kleinspoor opschriften en Roco heeft het vlak kleiner en ik krijg van foto's ook de indruk dat het kleiner moet zijn. Daarnaast heeft Kleinspoor nog enkele stelbalk opschriften, die ik zo gauw niet weet te plaatsen.

@Mispoes,
Dat klopt. Ik dacht gisteravond even snel de gele handgrepen te plaatsen door de al geel gespoten oorspronkelijke handgrepen op de kop op maat te knippen en op de goede plek te stoppen. Alleen blijken die gele een wat grotere diameter en grotere stijfheid te hebben om er goed in te krijgen. Je ziet dat de gele bijna horizontaal zit. De blauwe (die nog geel moet worden) is een originele en pastte natuurlijk meteen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #160 Gepost op: 03 november 2009, 13:46:36 »
Mijn 2 twijfelpunten betreffen de opschriften. Ik heb onvoldoende zicht op de juiste horizontale positie van de NS vignetten. Ik heb ze ongeveer in het midden tussen de patrijspoort en het punt waar de bak naar binnenbuigt geplaatst. Ik heb de indruk dat Roco ze meer naar voren plaatst ongeveer in het midden tussen de patrijspoort en het raam in de deur. (Scheelt 0,5 à 1mm, maar toch). Het 2e punt betreft de grootte van het witte vlak bij de gewichtsopschriften. Dit zijn Kleinspoor opschriften en Roco heeft het vlak kleiner en ik krijg van foto's ook de indruk dat het kleiner moet zijn. Daarnaast heeft Kleinspoor nog enkele stelbalk opschriften, die ik zo gauw niet weet te plaatsen.

Ik heb laatst wat erg goede foto's gekocht van Railcolor, daar zat er dacht ik een bij blauw met neus pal van opzij. Vanavond even graven en scannen.... maar op eerste gezicht klopt die revisiedata decal niet... te groot voor mn gevoel.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #161 Gepost op: 03 november 2009, 13:59:23 »
Hij is zeker aan de grote kant. Maar dat gebeurt wel vaker met dit soort opschriften. Inhoudelijk was deze wel correct en dat vond ik al heel wat. Bovendien heb ik als revisiedatum 4-79 kunnen invoegen en dat is volgens mij voor deze uitvoering van de 1117 (tussen 1979 en 1983) correct. Na deze tijd verloor de 1117 het geheel gele front.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Overlast

  • Offline Offline
  • Berichten: 2519
  • Wij vragen u begrip voor de overlast
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #162 Gepost op: 03 november 2009, 14:50:37 »
Ivo, ik bedoel de isolatoren die niet onder de panto's zitten, maar op een lijn op het dak staan. Omdat ik voor verschillende Limalocs verschillende Sommerfeldt stroomafnemers heb gekocht ben ik aan de isolatoren voor onder de stra's gekomen. Er zitten namelijk 10 isolatoren bij 2 stroomafnemers zodat je per setje 2 exemplaren over heb. Voor zover ik weet zijn ze helaas niet los te bestellen.

Dat plan voor die luchtleidingen klinkt interessant! Zelf heb ik bij een Roco 1100 zonder botsneus een flexibel, zwart snoertje gebruikt voor de hoogspanningsleiding (zit een beetje scheef op de foto):


Maarten

NS 1968 - 1986, H0, gelijkstroom

Tedo

  • Offline Offline
  • Berichten: 2101
  • Wacht tot het rode licht gedoofd is
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #163 Gepost op: 04 november 2009, 23:01:28 »
Heb je een foto van je Hamo?

Excuus voor de late reactie; maar hier istie:


Hij is wat stoffig (ook al heel wat jaartjes geleden gemaakt), maar toch leuk dacht ik zo.
Grtz!
Tedo

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS-Werkspoor - Pimp my - 1100 botsneus
« Reactie #164 Gepost op: 04 november 2009, 23:14:41 »

Ik zie nog een klein puntje; de lantaarnijzers aan de 'loopplaten' moeten nog worden geel gemaakt.

Maarten

Als ik nog eens de foto's bestudeer dan krijg ik de indruk dat deze lantaarnijzers niet bij alle loks aan de loopplaten hebben gezeten. Bij een groot aantal zie je keurig de inderdaad geel gekleurde ijzers zitten, maar bij een aantal ook niet. Juist op de enige foto die ik heb gevonden van de 1117 met volledig gele neus zie ik ze niet zitten. Ze zijn bij mij inmiddels geel, maar nu ga ik twijfelen of ik ze moet afknippen.

Ook de bevestiging van de kranen voor de luchtleidingen moet denk ik worden aangepast. Het lijkt eerder op een plaat te zitten die een beetje naar voren uitsteekt. Roco heeft een plat stukje gemaakt.

@Tedo,
Mooie foto van een mooie lok. Dat ziet er ook uitstekend uit. En dan nog wel met het 1100 boek op de achtergrond ;)

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*