Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: stop sectie voor station maken icm sein  (gelezen 24056 keer)

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #30 Gepost op: 16 november 2008, 01:40:12 »
KLaas zondervan vraagt aan mij of ik die schakeling wil posten voor meer duidelijkheid. dat doe ik, en dan krijg ik te horen dat het niet werkt (of er nou overbodige componenten op zitten of niet. ik zet em erop voor verduidelijking en word meteen aangevallen.
En als het goed is staat dat van de condensator al in me 1e post.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #31 Gepost op: 16 november 2008, 01:41:41 »
Goed, Frank dan vraag ik het nog een keer, zit het lampje in het ontlaad circuit van de condensator?

Mvg
Wim.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2008, 01:46:09 door Wim Ros »
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

SanThe

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Geenbergen
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #32 Gepost op: 16 november 2008, 01:43:54 »
@Frank: Ik ervaar jouw post niet als aanvallend. Eerder als een post van iemand die nog wel wat te leren heeft. Het lampje zou langzaam kunnen doven als je een transistor of iets dergelijks zou gebruiken. Maar niet bij gebruik van een relais. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais voor meer informatie over een relais.

SanThe.

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #33 Gepost op: 16 november 2008, 01:46:55 »
jah dat zit ie, omdat door het ontladen van de condensator de relais langzaam zal terugschakelen naar de reset positie (pool gevoelige relais) (met een set en reset stand). daardoor word het ccirquit van de stroombron en het lampje langzaam uitgeschakelt

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #34 Gepost op: 16 november 2008, 01:47:35 »
Ik heb hier een schema voor dimmende binnenverlichting gevonden en voor zover mijn electro technische plaatjes kennis rijkt zit hier geen relais in.

Als je pijltjes bij je plaatje zet over hoe de stroom loopt dan snap je het wel denk ik.

Gr. Remco.

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #35 Gepost op: 16 november 2008, 01:47:44 »
KLaas zondervan vraagt aan mij of ik die schakeling wil posten voor meer duidelijkheid. dat doe ik, en dan krijg ik te horen dat het niet werkt (of er nou overbodige componenten op zitten of niet. ik zet em erop voor verduidelijking en word meteen aangevallen.
En als het goed is staat dat van de condensator al in me 1e post.

En Klaas schreef daar ook nog wat anders bij, over uitleggen en begeleiden als het niet zou werken.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Frank van Meel

  • Offline Offline
  • Berichten: 37
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #36 Gepost op: 16 november 2008, 01:50:15 »
ja oke sorry daarvoor, ik wil best even een schema met pijltjes maken, rode en groene, 1 met lamp aan en 1 met lamp uit.
ik heb vertelt dat het de vereenvoudigde werking van een binnenverlichting was, om het principe aan te duiden
« Laatst bewerkt op: 16 november 2008, 01:52:18 door Frank van Meel »

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #37 Gepost op: 16 november 2008, 01:50:59 »
Bij deze:

Algemeen stroomschema:



Lamp aan:




Lamp uit:



Maar deze weet ik niet zeker of die goed is.


Uit goed geinformeerde bron kreeg ik deze info:



Ik zie net dat Santhe hem ook woordelijk heeft uitgebeeld.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2008, 02:09:36 door Remco »

Wim Ros

  • BHV
  • Offline Offline
  • Berichten: 7820
  • Alleen de waarheid ligt in het midden.
    • Perrongeluk
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #38 Gepost op: 16 november 2008, 01:51:46 »
jah dat zit ie, omdat door het ontladen van de condensator de relais langzaam zal terugschakelen naar de reset positie (pool gevoelige relais) (met een set en reset stand). daardoor word het ccirquit van de stroombron en het lampje langzaam uitgeschakelt

Het relais zal inderdaad vertraagd uitschakelen, echter de lamp zal even fel blijven branden, kijk er nog eens even goed naar, in plaats van uit je dak te gaan.

Mvg
Wim.
Intellibox via LocoNet-Interface met s88 via een s88 naar LocoNet adapter.Of L.NET-S88SD16-N Marklin 6021 via een 63820, LocoNet-Interface en een s88 naar LocoNet adapter. Lenz Digital Plus via  LI101F of s88XPressNetLi s88SD16-n. http://rosoft.boards.net

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #39 Gepost op: 16 november 2008, 02:00:07 »
Er vanuit gaand dat het schema aangepast wordt is het idee mi wel leuk. Maar werkt het wel? Daarmee bedoel ik het volgende:

Een roco sik trekt weinig stroom, zal dus langzaam afremmen, misschien wel doorhobbelen tot over de stopsectie en dus niet stoppen. Een roco Ram met binnenverlichting en geluid trekt veel stroom. Deze zal als een blok stil komen te staan waardoor het relais dichtslaat en deze trein ook bijna direct weer doorrijd.

Dit is één van de redenen dat ik gekozen heb voor digitaal, de remvertraging is dan, onafhankelijk van de 'hardware' instelbaar. En ik kan hetzelfde doen als de analoge oplossingen (meer zelfs) met minder moeite en kosten.

Gerard.

@Remco: in het schema zit de lamp niet opgenomen in het ontlaad circuit. Zie ik zelfs met m'n anderhalve week natuurkunde/mechanica  ;).

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #40 Gepost op: 16 november 2008, 02:00:53 »
Het relais zal inderdaad vertraagd uitschakelen, echter de lamp zal even fel blijven branden, kijk er nog eens even goed naar, in plaats van uit je dak te gaan.

Mvg
Wim.


Kan dat Wim ?  Als ik Wiki Relais goed begrijp is het toch aan of uit ? Het relais bedoel ik dan. Niet de lamp.

Gr. Remco.

@Remco: in het schema zit de lamp niet opgenomen in het ontlaad circuit. Zie ik zelfs met m'n anderhalve week natuurkunde/mechanica  ;).

Ja dat zie ik ook :) dat is het probleem ook niet ;D
« Laatst bewerkt op: 16 november 2008, 02:02:36 door Remco »

SanThe

  • Offline Offline
  • Berichten: 71
    • Geenbergen
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #41 Gepost op: 16 november 2008, 02:08:10 »
Uitleg bij de plaatjes van Remco:

In het eerste plaatje horen geen pijltjes want de schakelaar staat open dus er loopt nergens stroom.

In het tweede plaatje is de schakelaar gesloten en zal er stroom door de relaisspoel lopen waardoor het relais sluit en de lamp gaat branden. Tevens zal de condensator zichzelf opladen.

In het derde plaatje is de schakelaar weer open. Nu zal de condensator zich gaan ontladen. Er zal dus stroom gaan lopen vanaf de letter C omhoog, naar rechts en zo door de spoel van het relais. Het relais zal dus dicht blijven en dat net zo lang totdat de spanning over de spoel van het relais te laag wordt om het nog dicht te houden. Dan opent het relais en de lamp is direct uit.

SanThe.

Esperopt

  • Offline Offline
  • Berichten: 2226
  • Sic gorgiamus allos subjectatos nunc
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #42 Gepost op: 16 november 2008, 02:09:18 »
ik heb vertelt dat het de vereenvoudigde werking van een binnenverlichting was, om het principe aan te duiden

@Remco: daarvoor moet de 'lamp' wel binnen het ontlaad circuit zitten. Dit was in beginsel ook het schema waar Frank op doelde (terug lezend in deze draad).

Moet jij trouwens niet slapen? Zo komt Amerpoort nooit af  ;D.

Gerard.


santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #43 Gepost op: 16 november 2008, 02:12:22 »
Remco, wat Wim bedoeld is gebaseerd op dit stukje uit de Wiki : "Voor het aantrekken van het anker is aanzienlijk meer elektrische energie nodig dan voor het naderhand vasthouden van het anker tegen de kern."

In andere woorden : Het relais trekt aan bij een bepaalde spanning. Pas als de spanning een stuk is gedaald, dan zal het relais pas afvallen. Het dalen van de spanning (op de relaisspoel) verloopt traag.

Maar zodra het relais vertraagd afvalt ("klik") dan zal de lamp inderdaad ineens uitgaan, niet langszaam.

Sander

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: stop sectie voor station maken icm sein
« Reactie #44 Gepost op: 16 november 2008, 02:12:44 »
@Remco: daarvoor moet de 'lamp' wel binnen het ontlaad circuit zitten. Dit was in beginsel ook het schema waar Frank op doelde (terug lezend in deze draad).

Moet jij trouwens niet slapen? Zo komt Amerpoort nooit af  ;D.

Gerard.

[offtopic]
Hahaha ja ik beken schuld :D Maar ik ga het goedmaken, volgend weekend is de vrouw lekker een weekendje op stap en deze jongen is van alles aan het bestellen om zich eens goed uit te gaan leven op Amerpoort ;D
[/offtopic]

Remco, wat Wim bedoeld is gebaseerd op dit stukje uit de Wiki : "Voor het aantrekken van het anker is aanzienlijk meer elektrische energie nodig dan voor het naderhand vasthouden van het anker tegen de kern."

In andere woorden : Het relais trekt aan bij een bepaalde spanning. Pas als de spanning een stuk is gedaald, dan zal het relais pas afvallen. Het dalen van de spanning (op de relaisspoel) verloopt traag.

Maar zodra het relais vertraagd afvalt ("klik") dan zal de lamp inderdaad ineens uitgaan, niet langszaam.

Sander

Ja dat begrijp ik! Ik heb net ook van Wim begrepen dat een condensator zoals in het laatste plaatje te zien is ook over de 'laadpool' kan ontladen. Dat wist ik niet, maar daardoor begreep ik Wim' uitspraak ook meteen.
« Laatst bewerkt op: 16 november 2008, 02:14:58 door Remco »