BeneluxSpoor.net forum
Vraag en antwoord => Elektronica en analoog => Topic gestart door: Frank van Meel op 08 november 2008, 17:20:47
-
Hallo alles eerst ik ben hier nieuw
ik loop sterk achter kwa digitaal rijden ( ik rijd analoog en ben net weer begonnen)
ik heb volgende plan: ik zou een sectie willen maken voor het station langs waarbij als ik het sein op rood zet de trein voor het sein tot stilstand komt, als ie op geel staat hij rustig voor het station langs rijd en wanneer ie op groen staat hij doorrijd.
ik had het idee, om het rode licht aan te sluiten via een condensator en een relais zodat ie langzaam tot stilstand komt alleen hoe kan ik uitrekenen wat ik nodig heb (miss dat iemand dat geowon weet) en zorgen dat ie vlak voor het sein tot stilstand komt te staan?
het gele licht ergens op aan te sluiten waardoor ie half stroom (langzaam rijden) krijgt, en zo langs het station kan rijden
Het baanplan is als volg, ookal sluit ie nog niet helemaal goed aan dit is tog wel hoe het eruit komt te zien, de rechter 3 bochten komen in een grote tunnel te liggen waar links van de berg een mijn komt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/spoor_plan_244x122.jpg)
graag uw mening erover, en ik zou graag willen weten hoe ik me stop-trein-met-sein plannetje kan uitvoeren
gr. Frank
-
Hallo Frank,
Aller eerst welkom op dit forum,
De condensator die jij wil gebruiken is afhankelijk van de belasting (dus afhankelijk van het stoomverbruik van de trein) en de remweg die je wilt hebben.
Daar komt nog bij dat de condensator erg groot zal moeten zijn.
Afgezien van de grote kleven er nog wat andere nadelen aan het gebruik van een condensator voor het afremmen.
Het is beter om naar een electronische oplossing te zoeken.
Met welk systeem rij je nu mee, wissel of gelijkspanning?
Dit is namelijk wel belangrijk voor de schakling(en) die jij wil toepassen. ;)
Willem
-
ik rijd op dit moment met 2 rail gelijkspanning met 2 locs atm.: startset 6369 en met 4228
ik heb 2 travo's ter beschikking.
als er andere manieren zijn om me plan te verwezelijken wil i khet graag horen.
hoe doen andere mensen dit dan als ze analoog rijden?
kan ik misschien ook een schakeling maken, waarbij de sectie waar de trein langzaam tot stilstand moet komen pas zijn stroom verliest als de trein over het contact/magneet rijd en hetzelfde voor geel licht (langzaam rijden)
ik zou graag zo veel mogelijk info willen hebben
gr. Frank
-
hoe doen andere mensen dit dan als ze analoog rijden?
Die kopen b.v. de EVA van Fleischmann. Op het moment kan ik geen artikelnummer geven aangezien de Fleischmann site niet bereikbaar is.
Je kunt ook eens kijken bij Conrad naar hun optrek- en remvertraging. Art.nr. 199354 als bouwpakket, nummer 190870 gebouwd.
Of je maakt een bloksysteem zoals ik gedaan heb voor onze clubbaan. Maar gezien de aard van je vraag is dat misschien een stap te ver.
-
zou iemand misschien een schets kunnen maken van het schema hoe ik zoiets aansluit en hoe zo'n stop sectie werkt?
en hoe kan dat ding het verschil zien tussen stoppen en langzaam doorrijden?
moet er een soort magneet op de rails geplakt worden voor het signaal als de trein eraan komt?
-
Door te kijken (meten) of de sectie voor hem een roodsignaal toont. Is dat het geval dan moet er in het blok daarvoor met aangepaste snelheid gereden worden.
Wij kunnen heel veel schema's tekenen en laten zien, maar denk je dat je dat dan gaat snappen, kijk eerst eens bij de conrad nummers welke Klaas je gaf. Daar staat de werking in schema vorm.
Mvg
Wim.
-
het aansluiten is geen probleem, heb elektro op school dus dat maakt het des te leuker alleen me probleem is dat ik zo ver achterloop in de modelspoorbouw dat ik alle manieren van remvertragingen, baanbezetmeldingen pendelroutes enzo niet meegekregen heb en er eigelijk midden in beland nu.
als er een makkelijkere manier is om te krijgen wat ik wil, i p v met een condensator zou dat mooi zijn.
me doelstelling is eigelijk gewoon:
trein kom bij station aan - rood licht, trein stopt voor het sein
geel licht trein vertraagt tot bepaalde snelheid en rijd daarna weer door op normale snelheid
groen licht, trein rijd lekker door.
ik zie het alleen niet helemaal voor me, hoe de trein langzamer kan gaan rijden als ie ergens voorbij komt ( sensor ofzo) en die zou dan moeten doorgeven aan de vertrager wat de trein moet doen?
en nogmaals sorry, ik ben echt een beginner hiermee. maar wil het nu wel helemaal goed hebben voordat ik ook maar ergens mee verder ga:D
mvg Frank
-
Frank,
Van het bloksysteem wat ik voor onze club heb gemaakt heb ik een artikel geschreven.
Ik kan je die bestanden sturen, als je plechtig belooft dat je die alleen voor eigen gebruik hanteert en ze zeker niet ergens gaat publiceren.
Het is een systeem wat ook bruikbaar is op de spoorbaan thuis. En zelfs als je het niet exact gaat nabouwen levert het wellicht wat inzicht in wat er allemaal bij komt kijken. Maar denk niet dat het allemaal makkelijk is, er komt menig zweetdruppeltje aan te pas voordat je zoiets werkend hebt. Als het allemaal zo makkelijk was, dan had je hier allang een schema gezien.
Ben je geinteresseerd, stuur me dan even een berichtje. Het handigst is een e-mailtje, mijn adres staat op mijn website.
-
email verstuurt
verder is alle info welkom die ik hiervoor kan gebruiken
ook verschillende manieren om dit te maken vind ik handig om te zien
gr Frank
-
ok mensen ik had dus het volgende schema nagemaakt
http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm (http://www.floodland.nl/aim/info_afremmodule_1.htm)
alleen nou heb ik dus het volgende prob......wanneer ik op rood druk, stopt de trein (das mooi) maar dat doet ie op de hele baan, en hij remt niet maar BOEM stil
daarbij komt: rood en groen branden allebei op welke knop je ook drukt
ik had echter al wel een probleem gevonden: op het ralias waren de spoelen pool gevoelig en dus toen dat goed was had ik zoiets, ok nou zal het wel groen is groen zijn en rood is rood zijn. maar tevergeefs.......rood en groen samen..enige vooruitgang ik zie wel onderscheid welke lamp brand, die licht iets harder op maar de andere blijft tog nog steeds branden.....
maaaar met me domme kop zag ik achteraf dat die voor marklin was en ik heb fleischman profi,.....kan deze hier wel op of weet iemand zo snel de aanpassing in het schema waardoor ik dit alsnog goed kan gebruiken...
-
Frank, en werk je dan met een digitaal systeem? Dat zie ik nergens in je vraag voorkomen?
Die oplossing is dus voor een lok met een decoder aan boord, die geschikt is voor het Motorola format II.
Mvg
Wim.
-
dat zie ik dan maar als een beginners fout.
Ik waardeer het echt super dat jullie me proberen te helpen maar ik denk dat ik het gewoon makkelijker en simpeler wil hebben dan de meesten in gedachten hebben
next plan, of beter gezegt oude plan.
is het volgende mogelijk:
men heeft een ovalen baan waarvan de ene lange zijde dubbelspoors is (zoals bij mij) kan ik dan bv. de binnenste baan isoleren met een aparte voeding (van dezelfde travo) en daar een schakeling tussen zetten met een condensator en een relais? wanneer de schakeling uit is ( dat wil zeggen met een opgeladen condensator) de trein langzaam tot stilstand komt zodra de trein op het geisoleerde stuk rails komt en de condensator langzaam leeg trekt (ik vergelijk het maar met de binnenverlichting van een auto)
ik hoef niet heel ingewikkeld blokken te hebben enzo. het enige wat ik wil is dat ik op sommige stukken op de baan (de geisoleerde stukken) met een schakelaar de trein langzaam tot stilstand kan krijgen. en als het te ingewikkeld word er nog een 2e schakelaar naast voor het rood en groen licht.
De vraag die daarna komt: welke gegevens heb ik nodig om te bepalen welke condensator ertussen moet en wat voor relais. de schakeling zelf heb ik thuis wel op papier.
Ik heb overgens besloten om het rangeer terrein in het midden te laten vervallen en te verplaatsen. zodra ik onder de knie heb hoe ik in wintrack een berg kan maken met daarop rails en in de berg tussen, zal ik daar en foto van posten.
mvg Frank
-
Frank, je denkt echt te simpel. Je denkt dat je klaar bent met een condensator en een relais. Maar als het zo simpel was dan deed iedereen dat. Je zegt ergens dat je een elektroschool hebt gehad. Maar heb je daar ook geleerd wat de ontlaadtijd van een condenstor is? Als je dat weet, en je kunt uitrekenen hoe groot die condensator moet zijn, dan zul je schrikken. Dat red je gewoon niet met de gangbare elco's. In alle elektronische regelaars en optrek/afremschakelingen zie je dat er wel een elco is als vertragend element, maar die wordt altijd versterkt door 1 of meer transistors.
Heb je het artikel al bestudeerd wat ik je heb toegestuurd? En geeft dat inspiratie?
-
klik (http://www.circuitsonline.net/circuits/view/18)
Voor het vertragen en optrekken kende ik dit schema nog...
Het zal wel wat aangepast moeten worden voor je doel
-
jah ik heb de nodige kennis om de laattijd te berekenen enzo
ik ben al flink begonnen met lezen alleen het probleem is (als het een probleem is) misschien denk ik te makkelijk maar misschien wil ik het ook makkelijk?
ik hoef i i g geen blokken met bezet detectie, ik wil puur een baan om rondjes te rijden ( om het eff zo te zeggen:P) en als ik zin heb om op rood te drukken de trein een keertje stopt. Maar wel zo dat ene andere trein door kan rijden op een neit geisoleerd stuk rails.
Het berekenen is opzich geen probleem verder hoor, maar wat wel een probleem is dat ik mijn god niet weet waar ik alle gegevens vandaan haal. misschien dat iemand me daar bij kan helpen?
en sorry als ik te veel zeur
-
Frank, het antwoord is je al reeds gegeven
Die kopen b.v. de EVA van Fleischmann. Op het moment kan ik geen artikelnummer geven aangezien de Fleischmann site niet bereikbaar is.
Je kunt ook eens kijken bij Conrad naar hun optrek- en remvertraging. Art.nr. 199354 als bouwpakket, nummer 190870 gebouwd.
Mvg
Wim.
-
.... de schakeling zelf heb ik thuis wel op papier.
Laat die schakeling dan hier eens zien. Ik kan je namelijk niet meer volgen, enerzijds zeg je dat je een schakeling hebt getekend, anderzijds vraag je je af waar je de gegevens vandaan moet halen. Die gegevens volgen toch uit de schakeling?
Als je de schakeling laat zien komen we misschien verder. Dan zijn er ruwweg twee mogelijkheden: of we werken het verder uit, of we leggen je uit waarom het niet kan wat je hebt bedacht.
-
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertragings_schakeling.jpg)
de felheid van de lamp moet je dan vergelijken met de snelheid van de trein
dus als de schakelaar dicht is brand de lamp constant (en rijd de trein constant)
als de schakelaar opengaat zal de condensator langzaam leeglopen en het relais terugtrekken waardoor de lamp steeds minder fel gaat branden (en de trein begint te stoppen)
zoals ik het zie zou dit moeten lukken als je alle waardes weet (berekend)
en als dat niet kan, dan zou iemand me mogen uitleggen waarom niet
alvast bedankt
gr. Frank
-
De lamp minder fel gaan branden???? Zit die dan in het ontlaad circuit van de condensator, als de schakelaar open staat??
Nu heb ik er niet zoveel kijk op, maar dat is niet wat er zal gebeuren.
Mvg
Wim.
-
Wim, dit is een schakeling zoals de binneverlichting van een auto werkt (vereenvoudigd schema) ik doe opleiding autotechnicus waar ook electro bij zit
en als je schakelaar S openzet, (als ie opgeladen is) zal de condensator langzaam leeglopen en het relais terug trekken waardoor de lamp langzaam uitgaat
-
Nou leg het dan maar eens uit hoe het werkt.
Mvg
Wim.
-
Helaas, maar een relais is of open of dicht. De schakeling hierboven laat het lampje nog even branden (op volle sterkte) als de schakelaar reeds op uit staat.
SanThe.
-
Jammer SanThe, ik had graag het antwoord van Frank willen horen.
Door hem te laten denken. ;)
Mvg
Wim.
-
Sorry Wim, maar het stuitte zo tegen de werkelijkheid in, dat ik het even moest melden. Maar je hebt wel een punt. Men leert meer door zelf te denken dat alles voorgekauwd te krijgen.
SanThe.
-
bedoel je nou dat deze schakeling niet werkt?
want dan moet ik je toch teleur stellen wat dit is werkelijkheid;)
bedoel, ik doe niet voor niets deze opleiding en krijg dozen vol met electro
dus als iemand mij gaat vertellen dat dit niet werkt (zoals binneverlichting van een auto) dan worden we het toch echt niet eens.
-
Als het lampje langzaam dooft, dan wordt ie niet door een ralais geschakeld.
SanThe.
-
dan zie je de werking van dit cirquit niet helemaal, ik bedoel ik weet dat jullie er veel verstand van hebben, maar dit is de electro van een auto en ik weet dan weer hoe dat in elkaar zit
-
Ik ga hier verder geen discussie over voeren.
SanThe.
Edit: Ik heb jaren ervaring in de autobranche en zo ook in de electra van de diverse auto's en automerken.
-
het is niet slecht bedoelt, dat zeker niet, ik zeg gewoon wat ik weet. sorry als het aanvallend overkomt
-
Hoewel ik niet direct wil twijfelen aan je kennis vind ik dit wel een beetje een uitbundige vorm van jezelf op de borst kloppen ;)
Maar goed even ontopic:
Als je het resultaat wilt bereiken wat jij omschrijft, dan hoeft het relais er toch helemaal niet in ???
Gewoon een schakelaar --> condensator --> lampje heeft dat effect dat als de schakelaar los gaat hij het lampje langzaam laten doven.
Leg jij dan maar eens uit wat het nut is van de relais in de schakeling ?
Gr. Remco ( Die de ballen verstand heeft van electronica )
-
KLaas zondervan vraagt aan mij of ik die schakeling wil posten voor meer duidelijkheid. dat doe ik, en dan krijg ik te horen dat het niet werkt (of er nou overbodige componenten op zitten of niet. ik zet em erop voor verduidelijking en word meteen aangevallen.
En als het goed is staat dat van de condensator al in me 1e post.
-
Goed, Frank dan vraag ik het nog een keer, zit het lampje in het ontlaad circuit van de condensator?
Mvg
Wim.
-
@Frank: Ik ervaar jouw post niet als aanvallend. Eerder als een post van iemand die nog wel wat te leren heeft. Het lampje zou langzaam kunnen doven als je een transistor of iets dergelijks zou gebruiken. Maar niet bij gebruik van een relais. Zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais voor meer informatie over een relais.
SanThe.
-
jah dat zit ie, omdat door het ontladen van de condensator de relais langzaam zal terugschakelen naar de reset positie (pool gevoelige relais) (met een set en reset stand). daardoor word het ccirquit van de stroombron en het lampje langzaam uitgeschakelt
-
Ik heb hier (http://www.finimuis.nl/htm/0215.htm) een schema voor dimmende binnenverlichting gevonden en voor zover mijn electro technische plaatjes kennis rijkt zit hier geen relais in.
Als je pijltjes bij je plaatje zet over hoe de stroom loopt dan snap je het wel denk ik.
Gr. Remco.
-
KLaas zondervan vraagt aan mij of ik die schakeling wil posten voor meer duidelijkheid. dat doe ik, en dan krijg ik te horen dat het niet werkt (of er nou overbodige componenten op zitten of niet. ik zet em erop voor verduidelijking en word meteen aangevallen.
En als het goed is staat dat van de condensator al in me 1e post.
En Klaas schreef daar ook nog wat anders bij, over uitleggen en begeleiden als het niet zou werken.
Mvg
Wim.
-
ja oke sorry daarvoor, ik wil best even een schema met pijltjes maken, rode en groene, 1 met lamp aan en 1 met lamp uit.
ik heb vertelt dat het de vereenvoudigde werking van een binnenverlichting was, om het principe aan te duiden
-
Bij deze:
Algemeen stroomschema:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertragings_schakeling__Pijl_.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertragings_schakeling__Pijl_.jpg)
Lamp aan:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertragings_schakeling_lamp.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertragings_schakeling_lamp.jpg)
Lamp uit:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertragings_schakeling_lamp_uit.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/vertragings_schakeling_lamp_uit.jpg)
Maar deze weet ik niet zeker of die goed is.
Uit goed geinformeerde bron kreeg ik deze info:
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frank.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frank.jpg)
Ik zie net dat Santhe hem ook woordelijk heeft uitgebeeld.
-
jah dat zit ie, omdat door het ontladen van de condensator de relais langzaam zal terugschakelen naar de reset positie (pool gevoelige relais) (met een set en reset stand). daardoor word het ccirquit van de stroombron en het lampje langzaam uitgeschakelt
Het relais zal inderdaad vertraagd uitschakelen, echter de lamp zal even fel blijven branden, kijk er nog eens even goed naar, in plaats van uit je dak te gaan.
Mvg
Wim.
-
Er vanuit gaand dat het schema aangepast wordt is het idee mi wel leuk. Maar werkt het wel? Daarmee bedoel ik het volgende:
Een roco sik trekt weinig stroom, zal dus langzaam afremmen, misschien wel doorhobbelen tot over de stopsectie en dus niet stoppen. Een roco Ram met binnenverlichting en geluid trekt veel stroom. Deze zal als een blok stil komen te staan waardoor het relais dichtslaat en deze trein ook bijna direct weer doorrijd.
Dit is één van de redenen dat ik gekozen heb voor digitaal, de remvertraging is dan, onafhankelijk van de 'hardware' instelbaar. En ik kan hetzelfde doen als de analoge oplossingen (meer zelfs) met minder moeite en kosten.
Gerard.
@Remco: in het schema zit de lamp niet opgenomen in het ontlaad circuit. Zie ik zelfs met m'n anderhalve week natuurkunde/mechanica ;).
-
Het relais zal inderdaad vertraagd uitschakelen, echter de lamp zal even fel blijven branden, kijk er nog eens even goed naar, in plaats van uit je dak te gaan.
Mvg
Wim.
Kan dat Wim ? Als ik Wiki Relais (http://nl.wikipedia.org/wiki/Relais) goed begrijp is het toch aan of uit ? Het relais bedoel ik dan. Niet de lamp.
Gr. Remco.
@Remco: in het schema zit de lamp niet opgenomen in het ontlaad circuit. Zie ik zelfs met m'n anderhalve week natuurkunde/mechanica ;).
Ja dat zie ik ook :) dat is het probleem ook niet ;D
-
Uitleg bij de plaatjes van Remco:
In het eerste plaatje horen geen pijltjes want de schakelaar staat open dus er loopt nergens stroom.
In het tweede plaatje is de schakelaar gesloten en zal er stroom door de relaisspoel lopen waardoor het relais sluit en de lamp gaat branden. Tevens zal de condensator zichzelf opladen.
In het derde plaatje is de schakelaar weer open. Nu zal de condensator zich gaan ontladen. Er zal dus stroom gaan lopen vanaf de letter C omhoog, naar rechts en zo door de spoel van het relais. Het relais zal dus dicht blijven en dat net zo lang totdat de spanning over de spoel van het relais te laag wordt om het nog dicht te houden. Dan opent het relais en de lamp is direct uit.
SanThe.
-
ik heb vertelt dat het de vereenvoudigde werking van een binnenverlichting was, om het principe aan te duiden
@Remco: daarvoor moet de 'lamp' wel binnen het ontlaad circuit zitten. Dit was in beginsel ook het schema waar Frank op doelde (terug lezend in deze draad).
Moet jij trouwens niet slapen? Zo komt Amerpoort nooit af ;D.
Gerard.
-
Remco, wat Wim bedoeld is gebaseerd op dit stukje uit de Wiki : "Voor het aantrekken van het anker is aanzienlijk meer elektrische energie nodig dan voor het naderhand vasthouden van het anker tegen de kern."
In andere woorden : Het relais trekt aan bij een bepaalde spanning. Pas als de spanning een stuk is gedaald, dan zal het relais pas afvallen. Het dalen van de spanning (op de relaisspoel) verloopt traag.
Maar zodra het relais vertraagd afvalt ("klik") dan zal de lamp inderdaad ineens uitgaan, niet langszaam.
Sander
-
@Remco: daarvoor moet de 'lamp' wel binnen het ontlaad circuit zitten. Dit was in beginsel ook het schema waar Frank op doelde (terug lezend in deze draad).
Moet jij trouwens niet slapen? Zo komt Amerpoort nooit af ;D.
Gerard.
[offtopic]
Hahaha ja ik beken schuld :D Maar ik ga het goedmaken, volgend weekend is de vrouw lekker een weekendje op stap en deze jongen is van alles aan het bestellen om zich eens goed uit te gaan leven op Amerpoort ;D
[/offtopic]
Remco, wat Wim bedoeld is gebaseerd op dit stukje uit de Wiki : "Voor het aantrekken van het anker is aanzienlijk meer elektrische energie nodig dan voor het naderhand vasthouden van het anker tegen de kern."
In andere woorden : Het relais trekt aan bij een bepaalde spanning. Pas als de spanning een stuk is gedaald, dan zal het relais pas afvallen. Het dalen van de spanning (op de relaisspoel) verloopt traag.
Maar zodra het relais vertraagd afvalt ("klik") dan zal de lamp inderdaad ineens uitgaan, niet langszaam.
Sander
Ja dat begrijp ik! Ik heb net ook van Wim begrepen dat een condensator zoals in het laatste plaatje te zien is ook over de 'laadpool' kan ontladen. Dat wist ik niet, maar daardoor begreep ik Wim' uitspraak ook meteen.
-
zoals Wim zegt, als het relais vertraagd open gaat, dan zal de lamp toch ook vertraagd uitgaat?
ok er zijn 2 mogelijkheden hiervoor:
1. we stoppen de discussie of me boek nou gelijk heeft of niet en jullie wel of niet.
2. we gaan gewoon doorhiermee tot iedereen in slaap valt voor zn pc:P
ik ben voor dat 1e en dan eventueel een idee hoe ik wel een mooi schema kan maken. om te krijgen wat ik al de hele tijd wil?
-
zoals Wim zegt, als het relais vertraagd open gaat, dan zal de lamp toch ook vertraagd uitgaat?
Je lampje zit toch rechtstreeks via de gesloten schakelaar van het relais aan de accu spanning. Die gaat pas open als de drempelspanning van het relais is bereikt. En zal dan met onmiddellijke ingang de schakelaar van het relais open zetten, gevolg de lamp dooft gelijk.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/frank.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/frank.jpg)
Mvg
Wim.
-
@Frank: De stroom van de lamp loopt over de contactpunten van het relais. Zoals je ziet zit er ruimte tussen die punten. En dat houdt in dat de punten tegen elkaar zitten of niet tegen elkaar zitten. Daar is dus bij gesloten punten geen enkele vorm van weerstand en de weerstand is juist maximaal bij geopende punten. Dus aan of uit. Geen tussenweg mogelijk.
SanThe.
-
als dat zo is dat zal i kdat moeten aannemen, en me boek in de brand steken:P
maargoed, misschien wel een idee om een schema werkend te krijgen via dezse manier?
-
Helemaal offtopic: ik moet nog steeds beginnen met bouwen. Maar heb nu de S88XPressNetLI besteld, dit moet mij 'dwingen' om eindelijk is iets te bouwen waar m'n mooie treinen op kunnen gaan rijden.
Maar weer on toppic: mijn constatering dat dit, als het al goed zou kunnen werken, geen echte oplossing is ivm de verschillende stromen die verschillende treinen trekken is toch juist?
Gerard.
-
ik heb op het moment 2 treinen rijden en dat worden er hooguit 3 voorlopig
-
Als je het relais zou vervangen door een transistor, dan kan de lamp langzaam doven. Echter dat is electronica en dat is niet mijn sterkste kant. Daar horen allerlei berekeningen bij.
SanThe.
-
als je me vertelt wat ik moet berekenen, welke waardes ik moet hebben, dat red ik me daar verder voorlopig wel mee denk ik
-
En dat weet ik dus juist niet. Anders zou het wel mijn sterkste kant zijn.
SanThe.
-
Nou Frank niet lullig bedoeld, maar dat trek ik in twijfel.
Hier heb je een kant en klaar schema, het is je al een paar keer aangereikt.
(https://images.beneluxspoor.net/bnls/afrem.jpg) (https://images.beneluxspoor.net/bnls/afrem.jpg)
De uitleg staat hier (http://www2.produktinfo.conrad.com/datenblaetter/175000-199999/199354-as-01-de-Anfahr-_und_Bremsautomatik_Bausatz.pdf)
-
maar toch bedankt
gr . Frank
-
Kijk eens aan, terwijl ik lag te pitten zijn jullie lekker bezig geweest!
Frank, in jouw schema zitten twee denkfouten.
- Als de schakelaar dicht gaat, dan schakel je de condensator bot op de voeding. Nou is een ongeladen condensator feitelijk een botte kortsluiting. Met andere woorden, je schakelt een voedingsbron van 12 volt direct aan een ding van 0 volt. Dus er gaat in eerste instantie een zeer grote stroom lopen om die condensator op te laden. Die stroom is zo groot dat het voor de voedingsbron praktisch een kortsluiting is. De spanning zal dus onderuit gaan. Om het soepel te laten werken moet je de condensator "zacht" opladen, anders gezegd, er moet een weerstand voor.
- een relais kan niet langzaam teruglopen. Het is door anderen ook al gezegd, de spanning over de spoel loopt langzaam terug, net zo lang tot hij zijn anker niet meer kan houden en dan gaan der contacten plotseling open.
Als jij in auto-installaties iets anders ziet gebeuren, dan zit daar geen gewoon relais tussen, maar iets anders. Waarschijnlijk een stukje elektronica.
Heb je in het artikel wat ik je heb toegestuurd de rijregelaar al bestudeerd? En begrijp je hoe die werkt?
Zo iets moet je hebben, hoeft niet exact dezelfde schakeling te zijn, maar wel iets waar de spanning over de elco via een elektronische schakeling versterkt wordt.
-
Hallo,
Op school hebben we een mooi programma voor op de PC waarin je elke electronische schakeling kan maken die je je kan wensen, ik krijg morgen of overmorgen dat programma, en dan zal ik het even laten zien hoe en wat ik het toch bedoel (ja sorry ben soms beetje koppig) ik geloof wel dat somige dingen niet kunnen of wel. maar het probleem is dat dit mij zo voorgelegt word ( is niet me eigen schema maar een bestaande)
maar zodra ik dat programma heb kan ik kijken of ik hem met mensen kan delen als iemand daar behoefte aan heeft
-
Frank, het probleem is dus dat je geen schema's kunt lezen. En dat komt weer uit het feit dat je niet weet waar je het over hebt. Je kent de werking van bepaalde onderdelen niet.
Als er nu door verschillende mensen geschreven wordt dat het niet werkt, en er wordt je gevraagd uit te leggen hoe het wel werkt in jouw ogen en vervolgens wordt er opgewezen dat het anders werkt. Dat heeft dan volgens mij niets meer op koppig te maken, maar alles met gebrek aan kennis en ervaring. Je zit nu nog op school, dus ik hoop dat je daar nog een hoop kan leren.
En misschien leer je dan ook iets aan te nemen van een ander, want anders wordt het echt een strijdt voor je.
Mvg
Wim.
-
we zullen zien, heb de opdracht paar week geleden gemaakt dus wacht het nog even af graag, voordat iedereen weer met dikke kritiek komt en persoonlijk gaat aanvallen, waar ik niet van hou
-
( is niet me eigen schema maar een bestaande)
Aha, en waar komt dat schema dan wel vandaan?
In plaats van het op een simulatieprogramma op de PC te proberen kun je de schakeling ook eens in het echt bouwen. Dan zie je echt wat er gebeurt.
Verder zijn we je niet persoonlijk aan het aanvallen. We zeggen alleen dat je te weinig kennis en/of ervaring hebt om te doorgronden wat er echt aan de hand is. Die ervaring krijg je vanzelf door een schakeling gewoon te bouwen en het vuurwerk te aanschouwen. Zo hebben velen van ons het ook geleerd.
-
mja er word gezegt dat ik te weinig kennis en alles heb ( soort van domheid) maar ik kan er niets ana doen als dingen me zo geleert worden toch?
mij er niet op aan kijken als ik dingen vertel die ik zo geleert en dus naar mijn mening zo werken. ik snap best dat het anders kan zitten, en dus ook zit, maar dan wil verder geen ruzie of iets wat er op lijkt en zal ik morgen op school het even haarfijn aan me leraar uitleggen hoe de stand van zaken is.
toch bedankt voor alle hulp en mogelijkheden.
wanneer ik weer verder ben, zal ik jullie op de hoogte houden.
-
Frank, te weinig kennis is niet hetzelfde als domheid. ;)
-
je weet vast wel wat ik bedoel, als ik dat van iedereen te horen krijg, ik kan er simpel gezegt gewoon niets aan doen, als dingen mij dan verkeerd geleert worden tog? dus sorry dat ik dan koppig was.
Blame the school
Gr. Frank
-
"Blame the school" .........
Toch maar hopen dat onder de BNLS lezers geen leraar van jouw school schuilt ;)
-
Als dat het geval is dan houdt betrokken leraar zich wel erg stil en dat zegt dan al weer genoeg ;D
Gr. Remco.
-
Beste Frank,
Ik denk dat het hele probleem is dat je dingen anders benoemt dan ze in feite zijn. Ik heb een kleinzoon die op de technische school zit en motorvoertuigenrechniek doet. Het valt mij wel eeens op dat deze jongen, net als jij, het wel eens over relais heeft terwijl het wat anders is. In veel auto's zitten tegenwoordig allerlei electronische schakelingen. Deze worden vaak ingegoten in één of andere massa. Het eindproduct is dan een zwart blokje met wat aansluitlipjes, waar van die klemmetjes op gestoken kunnen worden. Vaak kan het zwarte blokje ook in zijn geheel op een connector geprikt worden. Zo'n zwart blokje met aansluitlipjes noem jullie dan een relais. Het zou mij niet verwonderen dat het blokje waar jij het steeds over hebt in je boeken aangeduid wordt als "relais interieurverlichting". In werkelijkheid is het echter geen relais in de zin zo een relais over het algemeen gedefiniëerd wordt. In het zwarte blokje zit nl. geen relais, maar een electronische schakeling die de afnemende spanning over de ontladende condensator versterkt en doorgeeft aan het lampje. Het is al eerder door verschillende personen aangegeven. Als een automonteur de binnenverlichting van een auto moet repareren, dan kan ik me voorstellen dat soms "het relaitje" vervangen moet worden. Hij vervangt dan het zwarte blokje waar de electronische schakeling in zit. Die schakeling zal waarschijnlijk lijken op schema's zo die door Wim Ros en ook door Remco al aangedragen zijn. Op school en in de boeken "motorvoertuigentechniek" wordt vaak niet besproken wat de inhoud van dat zwarte blokje is. Voor de doorsnee automonteur is dat ook niet belangrijk. Hij vervangt 'het relaitje" en de binnenverlichting functioneert weer. Klant tevreden, klaar!! Mensen die wat verder doorgeleerd hebben in de electrotechniek zien echter bij een relais geen zwart blokje met aansluitklemmetjes voor zich, maar een magneetspoel die één of meerdere contacten sluit of opent. En daardoor ontstaan dan deze Babylonische spraakverwarringen. Vraag voor de gein je leraar nu eens of je een weekend zo'n binnenverlichtings-"relais" mee naar huis mag hebben. Sluit dat dan eens aan zo op het schema staat. Als je het voor elkaar hebt dat je lampje langzaam dimt, sluit dan eens op de plaats van het lampje de stopsectie bij je rode sein aan. Je zult zien dat de trein dan ook langzamerhand snelheid zal minderen en tot stilstand komt. Misschien kan je dan bij een garagebedrijf of autoshop zo'n blokje gaan kopen en permanent op je station inbouwen. Houd dan echter in je achterhoofd dat geen relais, maar een elctronische schakeling ingebouwd hebt, want ook ik zal nog maar eens herhalen wat al tot in de treuren in dit draadje beweerd is; een relais schakelt aan of uit; je lamp brandt of is uit. En een vertragingsrelais kan het aan of uit schakelen alleen maar uitstellen. Met een relais kan je niet dimmen. Ja, wel de dimlampen inschakelen, maar dat is weer een heel ander verhaal.
Heb ik zo een beetje duidelijkheid geschapen?
Vr. groet: Steen
-
jah het geeft duidelijkheid maar nogmaals: IK kan er niets aan doen dat SCHOOL me dingen dus verkeerd leert, en je mag toch verwachten wat je op school leert dat dat goed is? dat hebben we allemaal gedaan neem ik aan.
als ik dan vervolgens te horen krijg dat school mij dingen verkeerd leert, jah, daar word het allemaal niet leuker op, maar ik zal het er op school over hebben, en al jullie verhalen laat ik even aan bod komen, en wat me leraar te zeggen heeft, dat vertel ik jullie dan wel weer, maar val mij er niet op aan wat ik wel en niet weet, ik leer uit een boek en dat is dus fout
sorry daarvoor dan. ik hoop dat er nou geen botsingen tussen onze treinen komen:P
-
Frank, uiteindelijk leer jij alleen datgene wat jij ook wilt leren. Een school geeft je hoogstens richtlijnen en voorbeelden. Maar ook daar kunnen fouten of onduidelijkheden in zitten. Bovenstaand stuk uitleg van Steen komt op mij heel erg duidelijk over. Het gebruik van het woord relais kan op die manier een behoorlijke verwarring scheppen. Het is maar net hoe je het beestje noemt. Ik heb in een van mijn posts een link gezet naar Wikipedia betreffende: Wat is een relais. En wat Steen uitlegt dat gaat niet over een relais. Lees alle posts nog eens rustig door en trek je eigen conclusie. Zoek eventueel op Google en Wikipedia om nog meer informatie te verzamelen. Op die manier leer je misschien nog wel meer dan op school.
En wat betreft aanvallen en aangevallen voelen.... Naar mijn bescheiden mening heb ik dat nog niemand zien doen. We proberen eenvoudigweg te helpen en dingen, mede door uitleg, helder te krijgen.
Succes met je studie.
SanThe.
-
Beste Frank,
Het is helemaal niet de bedoeling om je aan te vallen hoor. Wat dat betreft kan ik mij geheel bij SanThe aansluiten. Maar noemen jullie op school die dingetjes voor de interieurverlichting inderdaad relais?
En ga je ook proberen om je stopsectie met zo'n "relais" aan te sluiten? Want daar ging het eigenlijk om hé? De oorsprong van je topic was wat ondergesneeuwd maar je zocht een manier om je loc geleidelijk tot stilstand te brengen. Als dat lukt met een schakeling voor een autointerieurverlichtingsschakelingetje (3X woordwaarde?) is dat toch maar mooi weer meegenomen. Hoef je niet zelf een printplaatje of iets dergelijks in elkaar solderen.
Succes ermee!!
Vr.gr: Steen
-
laten we het hierop houden, ik ga alles eff lekekr rustig doornemen kwa ideeen en tips. ik meld morgen op schol nog even waarom er dan zo'n schema instaat, als dat niet eens werkt, en waarom ik dat dan zo moet leren.....
bedankt iedereen en zodra ik alles werkend heb, maak ik wel even een filmpje en leg ik uit hoe het uiteindelijk geworden is..
bedankt,
Gr. Frank