Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 20:43:38
NS GLY omspuiten en opschriften door orientexpress
Vandaag om 20:42:10
De Hondsrugbaan door Noordernet
Vandaag om 20:38:51
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door Entity
Vandaag om 20:37:25
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
Vandaag om 20:32:41
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door eemstede
Vandaag om 20:31:17
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 85571 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1404
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #90 Gepost op: 01 januari 2021, 19:43:27 »
Mooie prestatie zo op de eerste dag van het jaar Martijn. (y)

Een klein punt van mijn kant. De aansluiting van het dak aan de opgaande gevel is niet helemaal correct. Normaal heb je daar nog een opstaand muurtje waartegen de waterdichting wordt opgetrokken. De onderkant van de profielplaat heeft een druiplijst als afwerking.
Ik weet niet of je het ziet, laat in het midden of je het wil aanpassen, ik geef het je alleen maar mee vanuit mijn sterke neiging naar bouwkundige correctheid van onze modelbouw  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #91 Gepost op: 02 januari 2021, 15:35:42 »
@Frans: daar heb je wel een punt. De gevelbekleding kwam te laag uit waardoor ik er geen strip meer onder kon lijmen. Heb er nu maar een dun stripje strip opgeplakt, waardoor toch het idee van een druiplijst geeft.



Een punt waar ik mijn plan heb gewijzigd is de constructie binnen het gebouw. Aan de bovenzijde van de wanden heb ik een balkje gelijmd. Dat gaat de ondersteuning vormen voor het te plaatsen dak. Daarnaast zorgt de balk voor meer stevigheid in de lange muren. Die waren namelijk nog best bewegelijk.

De plaatsing van deze balkjes zorgt ervoor dat het oorspronkelijk plan met de H-profielen niet helemaal meer kan worden uitgevoerd. De H-profielen worden nog wel geplaatst, maar vooral op de plaatsen waar ze zichtbaar zijn door de ramen, daklichten en roldeuren.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #92 Gepost op: 03 januari 2021, 13:32:59 »
Op het dak van de werkplaats wil ik lichtstraten aanbrengen. Na een zoektocht op internet een model gevonden dat ik wil gaan nabouwen. In afwijking van dit exemplaar in melkwit wil ik een doorzichtige versie bouwen.



Eerst maar een gezocht naar een rond voorwerp dat ik kan gaan gebruiken om een doorzichtige styreenplaat te buigen. In de gereedschapskist vond ik een stukje afvoerpijp met een buitendiameter van 32 mm. Dat lijkt een aardige ronding op te leveren en voor een goede breedte.



Op het forum diverse beschrijvingen van het buigen van styreen gevonden. Begrijp dat dit het makkelijkste gaat door het in warm water te leggen. Ben benieuwd of de plaat daarbij transparant blijft. We gaan het zien.

Een proefstukje van de transparante styreenplaat om de buis gebogen en een half uur in een emmer met heet water gelegd. Na het verwijderen van de tape heeft het styreen een lichte bolling, maar niet zo sterk gebogen als ik wilde.
Nog maar eens een keer een half uur in heet water gelegd om te zien of de kromming daarna beter is. Er zit een minimale verbetering te zien, maar het lijkt nog lang niet op de gewenste kromming.



Ik heb bij mijn poging een heldere 0,4 mm plaat van Evergreen gebruikt. Wellicht dat dit te dun is om de kromming goed in het materiaal te krijgen. De voorbeelden van het buigen van styreen die ik gevonden heb waren ook van dikker plaatmateriaal.
Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Martijn

Rob Ellerman

  • Online Online
  • Berichten: 4834
  • Modelspoor is emotie...
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #93 Gepost op: 03 januari 2021, 13:48:54 »
Je zou het ook met een warme föhn kunnen proberen....

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87 (tp. 3)

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 2994
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #94 Gepost op: 03 januari 2021, 16:40:54 »
Wordt met heet water, water uit de warme kraan bedoeld of water dat op het kookpunt is? Dat kan nog verschil uitmaken voor het styreen.
Groeten,
Richard

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #95 Gepost op: 03 januari 2021, 17:08:02 »
@Rob: verwarmen met een föhn is inderdaad nog een optie. Ik heb daar in eerste instantie van afgezien omdat dat dat in een ander draadje een gebobbeld resultaat opleverde.

@Modellbahnwagen: ik heb het in heet kraanwater gelegd. Ik zal het nog eens gaan proberen met water op het kookpunt.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #96 Gepost op: 03 januari 2021, 17:38:35 »
Gelijk maar de methode met kokend water uitgeprobeerd en dat levert een veel beter resultaat op. Dank voor de tip.



Martijn

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1947
  • Allegra" treinstel
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #97 Gepost op: 03 januari 2021, 17:51:27 »
dat ziet er mooi uit Martijn
Zit de beschermfolie er nog als je het buig met de methode met kokend water?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #98 Gepost op: 03 januari 2021, 18:23:02 »
De Evergreen plaatjes hebben geen beschermfolie. Er zit alleen een dun soort vloeipapier tussen ter bescherming.
Ik heb het plaatje dan ook zonder bescherming met schilderstape strak om een pijpje gebogen. Na afloop zie je wel iets van de tape op het plastic zitten. Waarschijnlijk veroorzaakt door de lijmlaag van de tape.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #99 Gepost op: 03 januari 2021, 18:32:08 »


Zo ziet het gebogen plaatje er uit, met zichtbaar de plaats waar de schilderstape heeft gezeten. Zal eens kijken of dit eenvoudig te verwijderen is.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2021, 19:31:50 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #100 Gepost op: 07 januari 2021, 20:01:21 »
Het heeft even geduurd, maar de grote styreenplaten (60x100 cm) zijn binnen. Uit een 2 mm plaat het dak voor het werkplaatsgebouw gesneden. Vervolgens een klein beetje bijwerken, maar dan past het dak mooi en ligt het op de eerder aangebrachte balkjes op de wanden.



Gezien de lengte van het gebouw gaat de staalconstructie bestaan uit 5 dwarsprofielen. Tussen de staalconstructie komen dan vier lichtstraten. Op de afbeelding hieronder is dat simpel geschetst. Dit overigens de theorie, want ik ga niet alle delen ook echt aanbrengen.



Voordat ik in het dak ga zagen eerst maar eens een lichtstraat op proef bouwen. Met de eerder gebogen doorzichtige plaat en een reststuk styreen begonnen een lichtstraat in elkaar te zetten. het is best lastig om de kopzijde van een mooie passende ronding te voorzien. Nu heb ik de ronding afgetekend en met een mes en vijl het geheel de juiste vorm gegeven. Verder zijn langs de lange zijde strips geplaatst en vervolgens het doorzichtige deel gelijmd. Daar overheen vervolgens een dunne styreenstrip. Bij de definitieve versie komen er meerder dunnen strips die de lichtstraat opdelen.

Het ziet er wel aardig uit, maar de ronde kopse kant is lastig netjes passend te krijgen. In de uiteindelijke versie moet ik er daar 8 van maken. Dan wil je dat die een beetje op elkaar lijken. Ik ga eens kijken of dit ronde deel eenvoudiger te maken is met een gatenzaag. Eerst maar in de gereedschapskist kijken of ik de benodigde kleine diameter heb liggen.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2021, 09:13:31 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #101 Gepost op: 08 januari 2021, 09:13:46 »
Een gatenzaag met de juiste diameter was gelukkig in huis. Een eerste proef levert inderdaad een mooier afgerond stukje styreen op. Vervolgens een voorraadje schijfjes gemaakt die goed zijn voor 10 zijkanten. Dan kan er nog eens een sneuvelen bij het plaatsen.





Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #102 Gepost op: 10 januari 2021, 17:27:15 »
Voordat het dak op de loods geplaatst wordt wilde ik nog testen of de roldeuren soepel konden bewegen. Dat bleek tegen te vallen. De ruimte van de gleuf waarin de roldeur loopt is blijkbaar net te smal. Daardoor is er te veel weerstand en zal de deur niet goed open en dicht gaan.
Bij de voorgemonteerde deurprofielen uit de set loopt de deur wel soepel. Daarom maar de geplaatste deuromlijsting verwijderd en de voorgemonteerde deurprofielen uit de set geschikt gemaakt om in de opening te plaatsen.

Verder de bodemplaat gesneden en daar twee banen uit gesneden voor de rails. Tussen de beide railstaven komt nog een strip te liggen. Daarmee komen de spoorstaven mooi in de vloer te liggen.



Aan de onderzijde van de binnenwanden een dunne strip gelijmd. Deze strip zorgt er voor dat de H-profielen van de plaatsen staalconstructie iets los van de muur staan. De strips zorgen ook dat de kier tussen de zijwand en de bodemplaat niet zichtbaar is. Op de foto zie ik dat het gebouw aan de linkerkant niet goed op de bodemplaat is geduwd. Deze kier verdwijnt dan.
Van de binnenzijde van de werkplaats zal niet heel veel te zien zijn. Mogelijk dat wel de achterwand door de roldeuren te zien is. Reden om de nu nog kale achterwand wat te detailleren door het plaatsen van een paar deuren.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1664
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #103 Gepost op: 10 januari 2021, 22:00:59 »
In het dak zijn vier gaten voor de lichtstraten gesneden. Ik twijfel of er nog een vijfde lichtstraat bij moet komen in het achterste deel van het gebouw.


Het dak er op gelegd en eens gekeken hoe donker het gebouw er uitziet met vier lichtstraten:


Vervolgens het dak omgedraaid, waardoor het effect van een vijfde lichtstraat zichtbaar is:


Ik denk dat een vijfde lichtstraat beter is om te voorkomen dat het achterste deel van het gebouw te donker wordt. Ben wel benieuwd hoe anderen daar over denken.

Martijn

NB. Op de foto's de de loc is pas goed te zien hoe groot het gebouw is

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #104 Gepost op: 10 januari 2021, 22:48:43 »
Heb je via google maps al eens gekeken naar bijv de onderhoudswerkplaats Onnen? Daar is ook niet overal zo'n lichtstraat. Dus kijk via Google maps om voorbeelden te zien. Als het te donker is dan verhelpen lampen dat.

https://goo.gl/maps/VJcAtwoEo2PuHY217


https://goo.gl/maps/EMpcfvtuHbTJ7hoz8
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 22:51:19 door Jeronimos. Reden: extra link toegevoegd »
Jeroen