Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Decals voor een Roco 64892 DSG Speisewagen door martijnhaman
Vandaag om 08:30:14
25 jaar geleden door Marc tramt
Vandaag om 08:20:49
"Nederlandse" modellen door Besselspoor
Vandaag om 08:14:36
Oude metalen trafo's gebruiken....... door grossraumwagen
Vandaag om 08:13:06
Baan in Los Angeles door Wim Vink
Vandaag om 08:10:56
LS Models 2024 door Martijn193
Vandaag om 08:02:33
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Frank 123
Vandaag om 06:50:08
Pfarrerwinkel bahn door AndrevdG
Vandaag om 05:11:01
Stationsplein Baden Baden door frits959
Vandaag om 03:21:41
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Modellbahnwagen
Vandaag om 00:35:59
NS 8400 van Werps door Huup
18 april 2024, 23:17:50
EifelBurgenBahn door Reinout van Rees
18 april 2024, 23:17:45
Bisonkit verdunner door Deetrein
18 april 2024, 23:16:25
Traintastic - modelbaan besturingssoftware (gratis en open source) door reinderlf
18 april 2024, 23:02:30
Vergelijkings-/conversietabel modelverven door Rob Ellerman
18 april 2024, 22:37:44
Aachenau West door MichielB
18 april 2024, 22:22:36
Bouw van materieel 40 treinstellen door FRIE
18 april 2024, 21:50:17
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Thom
18 april 2024, 21:24:49
US diorama in H0 door basjuh1981
18 april 2024, 21:19:01
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
18 april 2024, 21:09:01
Een stukje Odsherreds Jernbane (OHJ) door Noordernet
18 april 2024, 20:44:22
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MichielB
18 april 2024, 20:24:46
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MichielB
18 april 2024, 20:05:30
20 en 21 april MobExpo door renenstimpie
18 april 2024, 18:53:42
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door roco
18 april 2024, 17:54:18
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
18 april 2024, 17:48:50
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
18 april 2024, 17:09:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 17:02:09
Frans/Belgisch H0e baantje door Jack Black (NS1220)
18 april 2024, 16:49:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
18 april 2024, 16:03:04
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 86109 keer)

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #75 Gepost op: 21 december 2020, 15:27:06 »
De bestelde flexrails is binnen en daarmee kan de tankpaat afgemaakt worden. Een laatste plaatje van dit bouwwerk.


Voor de werkplaats de voorgevel in elkaar aan het plakken. De basis is 1 mm dik styreenplaat waarop met strips, baksteenplaat en plaat met damwandprofiel de gevel wordt opgebouwd. De gaatjes in de styreenplaat zijn nodig voor de montage van het mechanisme van de roldeur.









Aan de beide zijkanten steekt de gevelbekleding nog uit. Dit wordt ingekort als het gebouw in elkaar gezet wordt en een mooie aansluiting gemaakt kan worden op de zijwanden.

Ter vergelijk nog een plaatje van het gebouw dat ik in SketchUp had getekend. In het model lopen de ramen lopen niet zo ver door tot de roldeuren als in de tekening. Vanwege de breedte van de profielen waarin de roldeuren lopen is dat niet mogelijk. De deur rechts in de gevel gaat er ook nog komen, maar wordt later nog ingepast.



Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #76 Gepost op: 26 december 2020, 11:38:16 »
De afgelopen periode verder gewerkt aan het bekleden van de gevels en het maken van de deuren en raamkozijnen. Dat laatste is nog best een ingewikkelde klus. Het gebouw heeft raamkozijnen die doorlopen om de hoek van het gebouw. Daardoor is gat waarin de strips voor het raamkozijn geplakt moeten gaan worden slechts aan drie zijden door een muur begrenst. Op de foto hieronder is dat goed te zien. Aan de linkerkant 'ontbreekt' een muur.



Door deze constructie bewegen de muurdelen boven en onder het kozijn iets van elkaar. Dat maakt het extra lastig om de verticale kozijndelen te plaatsen. Ik heb geprobeerd bewegingen zo veel mogelijk te voorkomen door het geheel met tape vast te zetten en eerste de strips aan de open zijde te plaatsen.
Mocht ik een soortgelijke constructie nog eens moeten maken, dan denk ik er aan om tijdelijk styreenplaats aan de open zijde te laten zitten. Dan de kozijnen maken en vervolgens de vierde wand weg te snijden.

Een tweede probleem was het plaatsen van een deur in de wand. De deur zelf is gesneden uit een plaatje 0,5 mm styreen. Als ik de deur op de styreenplaat plak die de basis vormt voor het gebouw, dan komt deze wat te ver naar voren ten opzichte van de kozijnen. Ik dacht dit op te lossen door de styreenplaat weg te snijden en de deur dan verdiept in de gevel te plakken. Een leuk idee, maar dit gaat ten koste van de stevigheid van de toch al fragiele gevel.



Bij een tweede deur in een van de zijwanden dan toch gekozen om deze gewoon op de styreenplaat te plakken. Dat geeft eigenlijk best een acceptabel beeld. Deze oplossing ga ik ook maar toepassen op de eerste gevel ...



Martijn
« Laatst bewerkt op: 26 december 2020, 13:53:04 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #77 Gepost op: 26 december 2020, 11:49:36 »
De raampartijen in de zijgevels zijn met een hoogte van 1,5 cm nog best aardig te bouwen. De afmetingen van de ramen in de gevel van de lage aanbouw zijn een stuk kleiner.
De kozijnen van de kleine ramen  zijn 6 mm hoog, waardoor de verticale delen van de kozijnen 4 mm meter.  Dat levert heel wat gepruts op met een pincet, maar het is gelukt.







De twee witte vlakken aan de linkerzijde van de muur zijn roosters voor apparatuur die binnen staat. De roosters zijn gemaakt van een stukje styreen met plankenmotief dat aan de binnenzijde van de muur is geplakt. Daarmee vallen ze een stuk terug en geeft het wat reliëf aan de in de gevel.

Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #78 Gepost op: 28 december 2020, 11:31:44 »
De bestelde 2mm styreenplaat is nog steeds niet binnen ... Die plaat wil ik gebruiken als de bodemplaat en hulp om de wanden goed haaks aan elkaar te verbinden.

In afwachting daarvan begonnen met het schilderen van de roldeur. Het grijs moet plaats gaan maken voor geel en zwart. In eerste instantie de verschillende panelen afgeplakt om te verven. Toen bleek dat de panelen niet zijn geplakt maar geklemd op de verbindende plasticfolie. Dat maakt het verven een stuk eenvoudiger, zeker voor de panelen met ramen.





Martijn

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1954
  • Allegra" treinstel
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #79 Gepost op: 28 december 2020, 11:35:55 »
Je gaat als een speer Martijn 
Ik geniet helemaal van dit draadje (y)

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #80 Gepost op: 28 december 2020, 13:03:52 »
@edwin1974: leuk om te horen dat je van mijn bouwwerkzaamheden geniet. Ik probeer iedere dag wat te doen, zodat het bouwen niet stilvalt. Daarmee kost het niet heel veel tijd en heeft de verf / lijm voldoende tijd om te drogen.

Martijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #81 Gepost op: 28 december 2020, 21:37:45 »
Die stabiliteit van de gevel heb ik indertijd opgelost door de stalen kolommen achter de wand er op te zetten Verder heb ik ook gewerkt op een onderlaag van karton om het geheel stevigheid te geven.



Hier op Flickr kan je het hele bouwproces volgen.

« Laatst bewerkt op: 01 januari 2021, 21:40:54 door Bert van Gelder »
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #82 Gepost op: 28 december 2020, 22:15:43 »
@Frans: ik heb de foto's van de bouw van je hal goed bekeken, daar is heel wat inspiratie uit te halen. Ik heb dan ook al H-profielen liggen die ik aan de binnenzijde van de muren ga aanbrengen. Dat moet gaan zorgen voor extra stevigheid van het gebouw. Daarnaast is het ook de bedoeling dat je deze kolommen door de ramen ziet staan. Dat moet het idee geven dat de muur wat diepte krijgt. Hieronder twee foto's die laten zien wat ik probeer te bereiken.



Waar ik ook aan zit te denken is om op de verticale profielen liggende balken te plaatsen. Die kunnen dan ook mooi als (extra) drager voor het dak gaan dienen. Vanwege de oppervlakte van het gebouw (55 x 20 cm) lijkt me dat wel verstandig.
Een ander plan zijn twee lichtstraten die ik in de lengterichting in het dak wil gaan maken. Op een paar punten zal je door de lichtstraat de liggende balk zien, wat hopelijk ook weer het effect geeft dat er een echt gebouw staat.

Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #83 Gepost op: 29 december 2020, 09:38:10 »


Vandaag de roldeur weer in elkaar gezet en in de gevel gelegd om te zien hoe dat er uitziet. Staat een stuk beter dan de grijze deur.

Martijn

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1409
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #84 Gepost op: 29 december 2020, 12:11:23 »
Alles is al mooi doorgedacht Martijn, dan komt het wel goed met dit gebouw.

Als je spreekt over een breedte van 20cm (+/_17,50m in 1/1) dan wordt voor het dak meestal een vakwerkligger gebruikt en geen vollewandligger (I-profiel). Als het zichtbaar is door de daklichten, zou dit nog een uitdaging kunnen zijn. Voor een dergelijke overspanning wordt die vakwerkligger toch snel 2 tot 2,5 cm hoog.
Bij een vollewandligger zou je kunnen opteren voor een betonnen balk ipv een stalen balk.
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem (B) op 19 & 20 Oktober 2024

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #85 Gepost op: 29 december 2020, 13:00:55 »
De breedte van de loods is inderdaad te groot om met een simpel profiel te overspannen. Om die reden wil ik in het midden een extra staander plaatsen. Ik heb op de foto de H-profielen op de kopgevel neergelegd om te laten zien hoe ik het wil uitvoeren. Dit herhaald zich dan een paar keer in de lengterichting van de loods. Deze m-vormige constructies worden in de lengterichting van de loods met H-profielen verbonden.



De inspiratie voor deze staalconstructie is een half afgebroken loods die ik tegenkwam in Culemborg.



Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #86 Gepost op: 31 december 2020, 10:37:39 »
Alle wanden zijn de afgelopen dagen aan elkaar gelijmd. De lange zijwanden hangen behoorlijk door als de loods op een zijwand ligt. Twee doosjes dienen ter ondersteuning om dit te voorkomen.



Om te zorgen dat de hoeken goed aan elkaar zijn verbinden heb ik driehoekige stukken styreen geplaatst. Dit is zo gedaan dat ze niet zichtbaar zijn als het gebouw gereed is.



In de zijwand is een roldeur geplaatst die afkomstig is uit een setje van dergelijke deuren van Auhagen (80 252).



Martijn

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #87 Gepost op: 01 januari 2021, 13:48:05 »
Ook in het nieuwe jaar rustige doorgegaan met werkzaamheden aan de werkplaats. De lage aanbouw is voorzien van een dak van styreenplaat. Daarop is dakbedekking van schilderstape aangebracht. De tape is in de lengte doormidden gesneden en vervolgens in stukken van ongeveer 7,5 cm lengte. Die stroken zijn deels overlappend op het dak geplakt.



De bovenzijde van de muren is afgewerkt met U-strips en op het dak is nog een pijpje aangebracht. Dat pijpje bestaat uit een stukje buisprofiel van Evergreen waarop een dakje is geplakt. Het dakje is gemaakt met een perforator uit een dunne styreenplaat.



Martijn

Freek Jonkers

  • Offline Offline
  • Berichten: 210
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #88 Gepost op: 01 januari 2021, 15:04:34 »
Dat ziet er goed uit Martijn!!!

Freek J.

martijnhaman

  • Online Online
  • Berichten: 1680
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #89 Gepost op: 01 januari 2021, 16:13:19 »
@Freek: dank voor het compliment. Ik was nog niet tevreden over de aansluiting van de beide U-profielen op de hoek, dus die zijn nog wat bijgewerkt. Maar op dit soort close-up foto's zie je alle onnauwkeurigheden veel beter dan met het blote oog.

De tweede roldeur is inmiddels ook geschilderd en weer in elkaar gezet. Dat in elkaar zetten is wel een @%$# klusje. Onder een verlichte loep met twee puntige stukjes styreen proberen de folie over de ronde uitsteeksels heen te leggen. Door styreen te gebruiken probeer te scheuren in de plastic folie te voorkomen. Maar het is gelukt en nu maar hopen dat het allemaal blijft zitten.



'

Martijn