Doel:€250.00
Donaties:€77.50

Per saldo:€-172.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-04-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Wim Vink
Vandaag om 17:37:24
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Wim Vink
Vandaag om 17:34:45
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 17:27:44
BNLS-Werkspoor - Pimp my LimaRossi Mat '46 Muizeneus door Biesje
Vandaag om 17:20:48
Mooi weer om buiten te spelen door sncf231e
Vandaag om 17:18:45
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Luc2000
Vandaag om 17:10:04
Beslissen hoe er aan te beginnen ... door dirk_de_coninck
Vandaag om 17:03:21
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Antal
Vandaag om 17:00:53
Westlandbaan door NS264
Vandaag om 17:00:23
Bouw "Bahnhofsvorfeld" door charp
Vandaag om 16:43:52
Artitec Mat '54, materieelbespreking. door 1200blauw
Vandaag om 16:36:50
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door nighttrain1
Vandaag om 16:04:41
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Marc tramt
Vandaag om 15:51:03
De fabriek - Spoor 0 door Super Chief
Vandaag om 15:47:59
Thema gezocht voor een schaal 0 baan van 3 bij 4,5 meter . door Peter Kleton
Vandaag om 15:45:38
Werkplaats - (Baanplan H0) door martijnhaman
Vandaag om 15:17:49
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Eric v C
Vandaag om 15:01:27
PCC’s en andere trams voor Delft, h0 door lrrw
Vandaag om 14:59:49
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 14:56:17
Projekt 083-338 door Freek Jonkers
Vandaag om 14:52:38
Toon hier je (model)treinfoto's door R v/d Hoven
Vandaag om 14:46:09
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 14:29:52
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 14:21:58
Plaatselijk verf verwijderen, iemand een idee? door hooidonk
Vandaag om 13:52:54
Dg in tijdperk III door GerardH
Vandaag om 13:16:28
Havenbaantje, Duitse havenstad, periode 2e wereldoorlog. door AndréDev
Vandaag om 13:04:55
Oude tijden, nieuwe tijden, Duitsland 2e wereldoorlog door Reinout van Rees
Vandaag om 13:02:49
Raadplaatje door eemstede
Vandaag om 11:37:36
Roco NS 200/300 Sik groen, model 2020, bedrijfsnummer 288 door Bert van Gelder
Vandaag om 11:12:07
Baan in Los Angeles door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 09:51:33
  

Auteur Topic: Werkplaats - (Baanplan H0)  (gelezen 26095 keer)

Frans Peeters

  • Offline Offline
  • Berichten: 1164
  • Gelukkig voor mij zit de laatste gek nog niet vast
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #90 Gepost op: 01 januari 2021, 19:43:27 »
Mooie prestatie zo op de eerste dag van het jaar Martijn. (y)

Een klein punt van mijn kant. De aansluiting van het dak aan de opgaande gevel is niet helemaal correct. Normaal heb je daar nog een opstaand muurtje waartegen de waterdichting wordt opgetrokken. De onderkant van de profielplaat heeft een druiplijst als afwerking.
Ik weet niet of je het ziet, laat in het midden of je het wil aanpassen, ik geef het je alleen maar mee vanuit mijn sterke neiging naar bouwkundige correctheid van onze modelbouw  ;)
Frans
2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes
lid MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be -
Tentoonstelling MODELSPOOR 2021 - Hangar 27, Edegem (B) op 23 & 24 Oktober 2021

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #91 Gepost op: 02 januari 2021, 15:35:42 »
@Frans: daar heb je wel een punt. De gevelbekleding kwam te laag uit waardoor ik er geen strip meer onder kon lijmen. Heb er nu maar een dun stripje strip opgeplakt, waardoor toch het idee van een druiplijst geeft.



Een punt waar ik mijn plan heb gewijzigd is de constructie binnen het gebouw. Aan de bovenzijde van de wanden heb ik een balkje gelijmd. Dat gaat de ondersteuning vormen voor het te plaatsen dak. Daarnaast zorgt de balk voor meer stevigheid in de lange muren. Die waren namelijk nog best bewegelijk.

De plaatsing van deze balkjes zorgt ervoor dat het oorspronkelijk plan met de H-profielen niet helemaal meer kan worden uitgevoerd. De H-profielen worden nog wel geplaatst, maar vooral op de plaatsen waar ze zichtbaar zijn door de ramen, daklichten en roldeuren.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #92 Gepost op: 03 januari 2021, 13:32:59 »
Op het dak van de werkplaats wil ik lichtstraten aanbrengen. Na een zoektocht op internet een model gevonden dat ik wil gaan nabouwen. In afwijking van dit exemplaar in melkwit wil ik een doorzichtige versie bouwen.



Eerst maar een gezocht naar een rond voorwerp dat ik kan gaan gebruiken om een doorzichtige styreenplaat te buigen. In de gereedschapskist vond ik een stukje afvoerpijp met een buitendiameter van 32 mm. Dat lijkt een aardige ronding op te leveren en voor een goede breedte.



Op het forum diverse beschrijvingen van het buigen van styreen gevonden. Begrijp dat dit het makkelijkste gaat door het in warm water te leggen. Ben benieuwd of de plaat daarbij transparant blijft. We gaan het zien.

Een proefstukje van de transparante styreenplaat om de buis gebogen en een half uur in een emmer met heet water gelegd. Na het verwijderen van de tape heeft het styreen een lichte bolling, maar niet zo sterk gebogen als ik wilde.
Nog maar eens een keer een half uur in heet water gelegd om te zien of de kromming daarna beter is. Er zit een minimale verbetering te zien, maar het lijkt nog lang niet op de gewenste kromming.



Ik heb bij mijn poging een heldere 0,4 mm plaat van Evergreen gebruikt. Wellicht dat dit te dun is om de kromming goed in het materiaal te krijgen. De voorbeelden van het buigen van styreen die ik gevonden heb waren ook van dikker plaatmateriaal.
Iemand een idee hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?

Martijn

Rob Ellerman

  • Offline Offline
  • Berichten: 3189
  • Modelspoor is emotie...
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #93 Gepost op: 03 januari 2021, 13:48:54 »
Je zou het ook met een warme föhn kunnen proberen....

Rob
Op weg naar Culemborg.... in 1:87

Modellbahnwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1931
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #94 Gepost op: 03 januari 2021, 16:40:54 »
Wordt met heet water, water uit de warme kraan bedoeld of water dat op het kookpunt is? Dat kan nog verschil uitmaken voor het styreen.
Groeten,
Richard

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #95 Gepost op: 03 januari 2021, 17:08:02 »
@Rob: verwarmen met een föhn is inderdaad nog een optie. Ik heb daar in eerste instantie van afgezien omdat dat dat in een ander draadje een gebobbeld resultaat opleverde.

@Modellbahnwagen: ik heb het in heet kraanwater gelegd. Ik zal het nog eens gaan proberen met water op het kookpunt.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #96 Gepost op: 03 januari 2021, 17:38:35 »
Gelijk maar de methode met kokend water uitgeprobeerd en dat levert een veel beter resultaat op. Dank voor de tip.



Martijn

edwin1974

  • Offline Offline
  • Berichten: 1777
  • Allegra" treinstel
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #97 Gepost op: 03 januari 2021, 17:51:27 »
dat ziet er mooi uit Martijn
Zit de beschermfolie er nog als je het buig met de methode met kokend water?

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #98 Gepost op: 03 januari 2021, 18:23:02 »
De Evergreen plaatjes hebben geen beschermfolie. Er zit alleen een dun soort vloeipapier tussen ter bescherming.
Ik heb het plaatje dan ook zonder bescherming met schilderstape strak om een pijpje gebogen. Na afloop zie je wel iets van de tape op het plastic zitten. Waarschijnlijk veroorzaakt door de lijmlaag van de tape.

Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #99 Gepost op: 03 januari 2021, 18:32:08 »


Zo ziet het gebogen plaatje er uit, met zichtbaar de plaats waar de schilderstape heeft gezeten. Zal eens kijken of dit eenvoudig te verwijderen is.

Martijn
« Laatst bewerkt op: 03 januari 2021, 19:31:50 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #100 Gepost op: 07 januari 2021, 20:01:21 »
Het heeft even geduurd, maar de grote styreenplaten (60x100 cm) zijn binnen. Uit een 2 mm plaat het dak voor het werkplaatsgebouw gesneden. Vervolgens een klein beetje bijwerken, maar dan past het dak mooi en ligt het op de eerder aangebrachte balkjes op de wanden.



Gezien de lengte van het gebouw gaat de staalconstructie bestaan uit 5 dwarsprofielen. Tussen de staalconstructie komen dan vier lichtstraten. Op de afbeelding hieronder is dat simpel geschetst. Dit overigens de theorie, want ik ga niet alle delen ook echt aanbrengen.



Voordat ik in het dak ga zagen eerst maar eens een lichtstraat op proef bouwen. Met de eerder gebogen doorzichtige plaat en een reststuk styreen begonnen een lichtstraat in elkaar te zetten. het is best lastig om de kopzijde van een mooie passende ronding te voorzien. Nu heb ik de ronding afgetekend en met een mes en vijl het geheel de juiste vorm gegeven. Verder zijn langs de lange zijde strips geplaatst en vervolgens het doorzichtige deel gelijmd. Daar overheen vervolgens een dunne styreenstrip. Bij de definitieve versie komen er meerder dunnen strips die de lichtstraat opdelen.

Het ziet er wel aardig uit, maar de ronde kopse kant is lastig netjes passend te krijgen. In de uiteindelijke versie moet ik er daar 8 van maken. Dan wil je dat die een beetje op elkaar lijken. Ik ga eens kijken of dit ronde deel eenvoudiger te maken is met een gatenzaag. Eerst maar in de gereedschapskist kijken of ik de benodigde kleine diameter heb liggen.



Martijn
« Laatst bewerkt op: 08 januari 2021, 09:13:31 door martijnhaman »

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #101 Gepost op: 08 januari 2021, 09:13:46 »
Een gatenzaag met de juiste diameter was gelukkig in huis. Een eerste proef levert inderdaad een mooier afgerond stukje styreen op. Vervolgens een voorraadje schijfjes gemaakt die goed zijn voor 10 zijkanten. Dan kan er nog eens een sneuvelen bij het plaatsen.





Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #102 Gepost op: 10 januari 2021, 17:27:15 »
Voordat het dak op de loods geplaatst wordt wilde ik nog testen of de roldeuren soepel konden bewegen. Dat bleek tegen te vallen. De ruimte van de gleuf waarin de roldeur loopt is blijkbaar net te smal. Daardoor is er te veel weerstand en zal de deur niet goed open en dicht gaan.
Bij de voorgemonteerde deurprofielen uit de set loopt de deur wel soepel. Daarom maar de geplaatste deuromlijsting verwijderd en de voorgemonteerde deurprofielen uit de set geschikt gemaakt om in de opening te plaatsen.

Verder de bodemplaat gesneden en daar twee banen uit gesneden voor de rails. Tussen de beide railstaven komt nog een strip te liggen. Daarmee komen de spoorstaven mooi in de vloer te liggen.



Aan de onderzijde van de binnenwanden een dunne strip gelijmd. Deze strip zorgt er voor dat de H-profielen van de plaatsen staalconstructie iets los van de muur staan. De strips zorgen ook dat de kier tussen de zijwand en de bodemplaat niet zichtbaar is. Op de foto zie ik dat het gebouw aan de linkerkant niet goed op de bodemplaat is geduwd. Deze kier verdwijnt dan.
Van de binnenzijde van de werkplaats zal niet heel veel te zien zijn. Mogelijk dat wel de achterwand door de roldeuren te zien is. Reden om de nu nog kale achterwand wat te detailleren door het plaatsen van een paar deuren.



Martijn

martijnhaman

  • Offline Offline
  • Berichten: 1149
    • Stalen rijtuigen van de Nederlandse Spoorwegen
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #103 Gepost op: 10 januari 2021, 22:00:59 »
In het dak zijn vier gaten voor de lichtstraten gesneden. Ik twijfel of er nog een vijfde lichtstraat bij moet komen in het achterste deel van het gebouw.


Het dak er op gelegd en eens gekeken hoe donker het gebouw er uitziet met vier lichtstraten:


Vervolgens het dak omgedraaid, waardoor het effect van een vijfde lichtstraat zichtbaar is:


Ik denk dat een vijfde lichtstraat beter is om te voorkomen dat het achterste deel van het gebouw te donker wordt. Ben wel benieuwd hoe anderen daar over denken.

Martijn

NB. Op de foto's de de loc is pas goed te zien hoe groot het gebouw is

Jeronimos

  • Offline Offline
  • Berichten: 7572
Re: Werkplaats - (Baanplan H0)
« Reactie #104 Gepost op: 10 januari 2021, 22:48:43 »
Heb je via google maps al eens gekeken naar bijv de onderhoudswerkplaats Onnen? Daar is ook niet overal zo'n lichtstraat. Dus kijk via Google maps om voorbeelden te zien. Als het te donker is dan verhelpen lampen dat.

https://goo.gl/maps/VJcAtwoEo2PuHY217


https://goo.gl/maps/EMpcfvtuHbTJ7hoz8
« Laatst bewerkt op: 10 januari 2021, 22:51:19 door Jeronimos. Reden: extra link toegevoegd »
Jeroen