Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

RhB H0m, Albulisch door Hans van de Burgt
Vandaag om 17:44:27
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
Vandaag om 17:23:54
Her-(her-)beginnen door Ronaldk
Vandaag om 17:21:35
Wat was jullie allereerste loc? door wob
Vandaag om 17:02:44
US diorama in H0 door wob
Vandaag om 16:57:23
Aachenau West door wob
Vandaag om 16:54:23
Hoe een Train-O-Matic lokdecoder voorzien van een lang adres ? door Ronaldk
Vandaag om 16:45:57
Rijnstraat door Gerco van Beelen
Vandaag om 16:44:29
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Robert vh Prutsert
Vandaag om 16:33:10
booster vraag door hmmglaser
Vandaag om 16:12:55
Leuke film over spoorwegbouw 1949 door Vislijn
Vandaag om 16:12:02
Göhrener Viaduct door MaraNCS
Vandaag om 15:06:45
The Summer of 69 door Ronald Halma
Vandaag om 14:22:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:31:50
't Boemeltje door Sam
Vandaag om 13:26:11
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door NS264
Vandaag om 13:22:05
Met welke tang knip je verenstaal? door Montanbahn
Vandaag om 13:14:53
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 12:42:50
Van British Railways Class 58 naar ACTS 5814 in 0 door jan47
Vandaag om 12:41:51
ICM 4444 op basis van Marklin 37421 door ES44C4
Vandaag om 12:20:47
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 12:11:32
De fabriek - Spoor 0 door Ronald Halma
Vandaag om 11:52:05
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Jeronimos
Vandaag om 11:42:25
Update: baan in de tropen door Eric v C
Vandaag om 10:41:52
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door Hans Reints
Vandaag om 10:30:51
Modelbaan Beltheim. door Hollandserhbfan
Vandaag om 10:25:33
Grootspoor in Frankrijk door Wouter W
Vandaag om 10:09:15
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Montanbahn
Vandaag om 09:01:55
Terugverende koppeling door Trein033
Vandaag om 08:29:02
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door MOVisser
Vandaag om 08:22:44
  

Auteur Topic: Een digitale demo pendelbaan  (gelezen 642726 keer)

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1665 Gepost op: 24 February 2013, 12:01:11 »
Paal identiek aan het oudere type vertrekseinlicht, ik zoek vanavond een plaatje op. Ik vind het een mieters mooi baantje Karst  (y)
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 5568
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1666 Gepost op: 24 February 2013, 12:06:30 »
De combinatie gewoon sein met 'koeiekop' kwam ook voor, bijvoorbeeld het inrijsein Weert zijde Eindhoven. In Weert stond alleen een bordessein als inrijsein aan de kant van Roermond. En dan had je natuurlijk nog de enkelvoudige vertakkingseinen. Ik ken de oude situatie in Mariënberg niet.
Groet, Frank

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1667 Gepost op: 24 February 2013, 12:13:02 »
Da's een leuke.... Koeiekop heb ik nog liggen ;)

Grtzz,

Karst

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1668 Gepost op: 24 February 2013, 12:38:53 »
Hier een scan uit het seinwezennummer 1969 van Op de Rails, met daarop het vertakkingssein van Kampen. Direct onder het hoge sein (naar het perronspoor leidend) zit een waarschuwingslantaarn 'nadering doodlopend (hoofd-)spoor. Ziet er uit als een reguliere afsluitlantaarn, maar dan met een gele horizontale band i.p.v. een rode. Behalve Kampen kende ook Maastricht dat voor binnenkomst op de kopperronsporen.
Naast de seinpaal op de scan staat het gele waarschuwingslicht op het dunne zwarte paaltje. Dit werd automatisch ontstoken bij een rijweg naar een kopspoor. Lees verder de toelichting in het artikel maar.

Zoals spoorzeven terecht aangeeft zijn er meer varianten als inrijsein mogelijk.
Bij de NS onderscheidden zich vier vormen:
1. vertakkingssein, met meerdere seinarmen op een bordes;
2. het enkelvoudig vertakkingssein (Seinreglement SR227), ingevoerd in 1942 gecombineerde paal vertakkingssein met daaronder voorseinvleugel.
3. enkelvoudig hoofdsein (SR225) met daarbij staand het voorsein van het uitrijsein
4. enkelvoudig hoofdsein zonder voorsein van de uitrijder.

Dat laatste was van toepassing bij de door jou terecht genoemde inrijders van Mariënberg. Voorwaarde voor die plaatsing was dat alle wissels achter het sein met max. 40 km/u. mochten worden bereden en dat alle treinen moeten rekenen op stoppen. De machinist van een wel doorrijdende (goederen-)trein mag de snelheid pas weer verhogen nadat de eerste as van de trein de wissels in rechtstand heeft bereden en hij heeft waargenomen dat de uitrijder 'voorbijrijden toegestaan' toont.
Mochten op zo'n station de rijwegen wel met een hogere snelheid worden bereden, dan werd wisselbord SR323 geplaatst, bestaande uit een wit snelheidsbord met een cijfer dus hoger dan vier en een bovenbordje met de tekst 'wissel'. De snelheid mocht dan weer worden opgevoerd na het of met de eerste as in rechtstand, of met de gehele trein in afbuigende stand berijden van het betreffende wissel.



Lekker simpel die klassieke beveiliging  ;D ;D

Succes en grtz,
Wim (die trappelt van ongeduld om het geheel op OntraXS te aanschouwen)

Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1669 Gepost op: 24 February 2013, 12:44:50 »
Hmm... OK :)

Hamvraag... zet ik nu wel die Koeiekop er voor zoals in Weert ? ( heb inmiddels op http://www.klassiekebeveiliging.com/seinhuizenWt.htm de situatie gevonden )

Grtzz,

Karst

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3863
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1670 Gepost op: 24 February 2013, 12:45:00 »
Aansluitend hierbij nog een plaatje van de inrijder welke ik ooit eens heb gebouwd (met Philotrain vleugels) voor de clubbaan op www.friesemodelbaanclub.nl


 

grtz,
Wim
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

(Be)schrijver van spoorhistorie

Simplex

  • Offline Offline
  • Berichten: 7284
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1671 Gepost op: 24 February 2013, 12:48:35 »
Zeer fraaie seinen geworden Karst, zeer fraai.
9 maart maar eens van zeer dichtbij komen bekijken.
Mvh Steef

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1672 Gepost op: 24 February 2013, 14:23:20 »

@ Wim Sneek
Dit inrijsein bedoel je van Kampen.

@ Karst,

Zoals door Wim beschreven hanteerde de NS meerdere mogelijkheden voor stationsbeveiliging.
De hoofdmoot was altijd een vertakkingssein op een bordes of seinbrug.
Maar bij stations met minder verkeer gebruikte men de eenvoudige variant, een simpele hoofdseinpaal zonder vertakkingsmogelijkheid.
En dat heb jij uitgebeeld.  (y)    En Mariënberg was in dat opzicht een rustig station.
Met andere woorden, je inrijsein (met bounce-effecten) is helemaal correct, niets meer aan wijzigen. Je zou hooguit de inrijseinen nog vooraf kunnen laten gaan door een voorsein en/of tweeplanksbaak. 
Maar ook op voorseinen bij nevenbanen werd wel eens bezuinigd in het verleden.

Hou de koffie maar klaar op Ontracks!  :D

Gerard

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1673 Gepost op: 24 February 2013, 14:27:51 »
Ok ! (y)  ( scheelt weer werk ;) )

Het voorsein staat er ;) in de boog die van Hardenberg komt :)

Heb nog even met de Koeiekop gespeeld. KL kan hem perfect aansturen en doet het ook prima !

Maarrrr... a) het ding is veel te grof ( oude productie Henckens ) b) kan geen gaatje boren waar het ding moet komen te staan ( zit de servo van het hoofdsein onder :) )

Dusch... we laten het zoals het is :)

Grtzz,

Karst

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1280
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1674 Gepost op: 24 February 2013, 14:38:00 »
Mariënberg had wel een koeiekop, maar niet als inrijsein, maar als uitrijsein. En dat ding hebben ze pas ergens in de jaren '60 geplaatst.


Gerard
« Laatst bewerkt op: 24 February 2013, 15:05:03 door Weerd »


Railhopper

  • Offline Offline
  • Berichten: 2366
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1676 Gepost op: 24 February 2013, 15:31:56 »
zijn de seinen ook ergens kant en klaar te koop  ?

ben dan op zoek naar de uit rijseinen.
ook zoek ik dit type

BRONhttp://www.klassiekebeveiliging.com

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1677 Gepost op: 24 February 2013, 20:07:35 »
Hoi,

Allemaal hartelijk dank voor de adviezen, info en foto's (y) (y)

Zo... na een uitgebreide test alles maar eens netjes onder de modules geschroefd...



... Niet voorzien, maar toch gedaan. De aanwezige DR 4010 gewisseld voor een Servo decoder uit dezelfde stal, zodat het voorsein ook kan 'na-wippen'. Links onder op de foto zit de servo die het voorsein bedient. Gelijk ook de weerstand voor de verlichting van het sein verdubblt naar 15kOhm.



... de machinekamer van het rechterdeel van Marienberg. Ook hier een DR4020 voor de seinen, daarachter de al aanwezige ServoSwitch voor de wisselaansturing, rechts daarnaast zie je de servo van de wissel. Helemaal rechts, de servo voor de inrijder en daarachter nog een SignalSwitch. Deze staat ingesteld om een Koeiekop aan te sturen ;) Over de DigiServo zien we de voeding voor de verlichting en het LocoNet naar de modules op de 'korte-poot'.



... de twee servo's voor de uitrijders.

Al dit nieuwe speelgoed is inmiddels in Koploper geconfigureerd en de baan loopt ( weer :o veel stof en vuile rails. Had twee weken niet meer op de automaat gereden... )

Nu verder met de Ochtend-Dag-Avond-Nachtcyclus ;)

Grtzz,

Karst

Marty

  • Offline Offline
  • Berichten: 3432
  • team Mitropa
    • Team Mitropa
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1678 Gepost op: 24 February 2013, 21:25:05 »
Wim, das een mooie bordessein, volgens mij heb ik er ook 2 van die dingen nodig , die er sterk op lijken of zelfs gelijk zijn voo Leerdam HBf. Ken ik ze leasen ?? :)
Karst, dat wordt volgende week tijdens het bieren even nabomen over de nieuwe term "nawippen"  ;D
Mvg Marty,

Karst Drenth

  • Online Online
  • Berichten: 10482
  • NS blauw, groen, rood, bruin, grijs en standgroen
    • Plan U op Sleutelspoor
Re: BNLS Baanbreker - Een digitale demo pendelbaan
« Reactie #1679 Gepost op: 24 February 2013, 22:16:02 »
Jij heb iig deze nodig Mart:





... beide seinen stonden aan de Arkel zijde.


Grtzz,

Karst