Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Raadplaatje door Dave.......
Vandaag om 00:33:43
Veevervoer ss/ ns door Edwin2121992
10 September 2025, 23:52:59
Modelspoorbaan van Einte door Wim Vink
10 September 2025, 23:36:09
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door MichielB
10 September 2025, 23:16:30
tandwiel lux modellbau door Olav
10 September 2025, 22:59:14
Rookgenerator wil niet werken, van piko 50652 = BR 93 in Rocrail door MOVisser
10 September 2025, 22:56:39
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
10 September 2025, 22:51:19
Module vliegveld Jan van Mourik door MOVisser
10 September 2025, 22:47:52
BNLS-Werkspoor - Railhopper SM90 door Joz
10 September 2025, 22:46:29
Mijnbouw Indonesië door MOVisser
10 September 2025, 22:26:28
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
10 September 2025, 21:42:40
PWM regelaar Kato 22018 sx standaard controller door Pollux
10 September 2025, 21:36:30
Rondje door Lissabon met Lijn 28 door Peter Soonius
10 September 2025, 21:32:12
Tandwiel 13 tands tbv aandrijfasje door Hasenwald
10 September 2025, 19:28:42
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
10 September 2025, 19:18:35
Koppelingsmechanisme klemt? door Robert vh Prutsert
10 September 2025, 19:12:10
Scandinavië-IG: Skandinavisk bangården. Voor op Scandinavië gerichte spoorzaken door Loki
10 September 2025, 19:06:47
Z21 en het programeren met de Z21App. door Frank 123
10 September 2025, 19:03:41
Da's Daz 2 door NS264
10 September 2025, 18:37:27
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
10 September 2025, 18:32:58
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
10 September 2025, 18:29:04
Liliput Onderdeel NS 7851 stoomlok door Bas, Dordrecht
10 September 2025, 18:25:26
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door borotof
10 September 2025, 17:47:49
19 Toen door ES44C4
10 September 2025, 17:20:58
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
10 September 2025, 17:03:11
Ovaalramer in messing. Schaal 0 door FritsT
10 September 2025, 16:57:23
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door phdirk
10 September 2025, 15:57:32
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door MOVisser
10 September 2025, 15:03:22
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
10 September 2025, 14:26:11
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
10 September 2025, 12:07:16
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 245906 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #495 Gepost op: 17 February 2016, 11:09:05 »
En ik zie nu een blauwzwarte bies, geen groene.

Same here. Dus (foto en beeldscherm even buiten beschouwing latend) snap ik goed dat de waarnemers in HB 'donkergrijs tot zwart' schreven want dat is precies wat ik hier zie. En dus zelfs in close up! Fascinerend...
« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 11:12:29 door janw »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #496 Gepost op: 17 February 2016, 11:17:38 »
En hou er rekening mee dat ook nog eens ongeveer 1 op de 20 mannen een milde vorm van kleurenblindheid heeft  ;D

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1017
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #497 Gepost op: 17 February 2016, 11:18:32 »
Er komen nu wel een paar andere turkoois-gerelateerde vragen boven drijven:

-Hebben de 1100 en 1200 nu ook verschillende tinten turkoois, als Alsthom en Werkspoor ook verschillende kleuren gebruikten?
-Worden de AB7709 en RD7659 van het spoorwegmuseum dan ook overgeschilderd in de juiste, door Nederlandse fabrikanten gebruikte, kleur turkoois?

Nederlands materieel had een blauwe bies, frans materieel groen. Ik heb de originele kalktekening van de Rd ooit mogen aanschouwen en daar staat blauw op en was niet gewijzigd. Uiteraard worden de nederlandse kleuren gebruikt voor deze rijtuigen.

Er is inderdaad verschil tussen het franse en het nederlandse turkoois.
(Of en wanneer de plan D overgeschilderd gaat worden is nog niks van bekend)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5363
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #498 Gepost op: 17 February 2016, 12:08:47 »
(Of en wanneer de plan D overgeschilderd gaat worden is nog niks van bekend)

Ik zou toch niet te lang wachten ;)
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4227
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #499 Gepost op: 17 February 2016, 13:57:42 »
Citaat van: robin binsbergen
Nederlands materieel had een blauwe bies, frans materieel groen.

Wat ik aardig vind, vooral omdat het nu opduikt; 'we' gaan ervan uit dat alle turkooise materieel in dezelfde kleur en dezelfde afwerking in Nederland op de baan kwam. Dus niet. De Fransen leverden hun locs in hun kleur turquoise met een mooie donkergroene bies zoals ze dat van hun eigen locs kenden. Sierstrippen erop, helemaal klaar. Afgeleverd aan Nederland en iedereen is enthousiast, want tot nog toe was een trein vooral vuilgroen.

De 1200'en en ook de plan D werden in een beetje andere turquoise geschilderd met een blauwe baan en zonder sierstrippen. Misschien was gebleken dat het donkergroen op hun versie van turquoise zónder sierstrippen niet zo sterk overkwam en heeft men besloten het contrast wat groter te maken; donkerblauw ipv donkergroen.

Ik wil maar zeggen; we gaan ervan uit dat bij een bestelling van verschillend materieel alle kleuren en uitvoeringen precies gelijk werden uitgevoerd. Dat zijn we anno nu gewend; de kleuren zijn exact omschreven, de slijtvastheid ( aan het licht) en zelfs de glansgraad is voorgeschreven. Toen niet; er werd turquoise voorgeschreven, maar hoe exact waren de voorschriften? NCS hadf men nog niet, hooguit een standaardboek, maar daar kwam turquoise nog niet in voor.
[speculaas]
Het ook nog eens zijn dat 'men' in de Franse fabriek het verschil in turquoise wat werd gevraagd en wat ze zelf op de locs smeerden zo gering vond dat de fabriekskleur erop ging. [/speculaas]


 ;D zie ik ze wel voor aan....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 4010
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #500 Gepost op: 17 February 2016, 13:58:30 »
Hoe ziet het plaatje er verder uit?
Ik zie een klein stukje ervan.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #501 Gepost op: 17 February 2016, 14:08:33 »
@Gert   -ja; en al die verschillen waren waarschijnlijk snel genoeg verdwenen als het materieel zo vaak werd overgeschilderd als Robin zegt. Want dat gebeurde dan met de NS-verf. En dan kwamen er weer nieuwe verschillen op, in stadium van verbleken en vervuilen. En af en toe weer een paar verse locs uit Frankrijk erbij die nog aan het begin van de verherverkleuringcyclus stonden.
Opdracht: bouw een modelbaan waarop je deze verschillen correct uitbeeldt.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #502 Gepost op: 17 February 2016, 14:15:23 »
Ja maar, ja maar, groene biezen op de loc en blauwe biezen op de rijtuigen dat kan niet, aaaaargh! 😜

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2217
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #503 Gepost op: 17 February 2016, 14:19:00 »


En bovendien niet op dezelfde hoogte!
« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 14:20:31 door janw »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11668
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #504 Gepost op: 17 February 2016, 14:27:05 »
Opdracht: bouw een modelbaan waarop je deze verschillen correct uitbeeldt.

Dat is inderdaad een geweldige uitdaging. Die stam plan D's die Roco nu uitlevert en de P en D van Artitec zouden in dat opzicht een geweldig uitgangspunt zijn voor wat probeersels. Wie durft  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #505 Gepost op: 17 February 2016, 15:34:46 »
Ik niet, klaar met rotzooien. Laat de fabrikanten maar klooien, koop ik het wel 😁

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8605
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #506 Gepost op: 17 February 2016, 15:39:21 »
Een dilemma blijft het.

Phildie doet het dan ook fout?

http://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm#NSeloc
Jeroen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #507 Gepost op: 17 February 2016, 16:15:07 »
Nou ja wat is fout, dat van die groene bies op de 1100 en mogelijk 1300 hoor ik ook pas net, ze blijven wel vasthouden aan het "oude" licht turquoise.

Stephan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6051
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #508 Gepost op: 17 February 2016, 16:30:10 »
Maar welke roco loc klopt nu? Want het is echt anders turquoise als de nieuwe roco 1200. Maar dat zou dan dus kloppen?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6736
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #509 Gepost op: 17 February 2016, 16:36:51 »
Dat is dezelfde kleur toch? Of hebben de 1200 en de 1100 de voor die lok juiste kleur maar zijn ze verschillend.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 16:38:57 door prutser »