Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Beekdaelen in H0 door VulcanRaven
Vandaag om 15:15:11
Welke Vallejo kleur? door aad52
Vandaag om 15:14:56
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door spoorijzer
Vandaag om 15:08:30
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 15:01:17
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:58:23
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
Vandaag om 14:12:48
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Sven
Vandaag om 12:28:41
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 11:33:00
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 11:27:15
Bauarbeiten im gange door Dave.......
Vandaag om 10:55:26
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door R v/d Hoven
Vandaag om 09:24:48
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229128 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #495 Gepost op: 17 februari 2016, 11:09:05 »
En ik zie nu een blauwzwarte bies, geen groene.

Same here. Dus (foto en beeldscherm even buiten beschouwing latend) snap ik goed dat de waarnemers in HB 'donkergrijs tot zwart' schreven want dat is precies wat ik hier zie. En dus zelfs in close up! Fascinerend...
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 11:12:29 door janw »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #496 Gepost op: 17 februari 2016, 11:17:38 »
En hou er rekening mee dat ook nog eens ongeveer 1 op de 20 mannen een milde vorm van kleurenblindheid heeft  ;D

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #497 Gepost op: 17 februari 2016, 11:18:32 »
Er komen nu wel een paar andere turkoois-gerelateerde vragen boven drijven:

-Hebben de 1100 en 1200 nu ook verschillende tinten turkoois, als Alsthom en Werkspoor ook verschillende kleuren gebruikten?
-Worden de AB7709 en RD7659 van het spoorwegmuseum dan ook overgeschilderd in de juiste, door Nederlandse fabrikanten gebruikte, kleur turkoois?

Nederlands materieel had een blauwe bies, frans materieel groen. Ik heb de originele kalktekening van de Rd ooit mogen aanschouwen en daar staat blauw op en was niet gewijzigd. Uiteraard worden de nederlandse kleuren gebruikt voor deze rijtuigen.

Er is inderdaad verschil tussen het franse en het nederlandse turkoois.
(Of en wanneer de plan D overgeschilderd gaat worden is nog niks van bekend)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #498 Gepost op: 17 februari 2016, 12:08:47 »
(Of en wanneer de plan D overgeschilderd gaat worden is nog niks van bekend)

Ik zou toch niet te lang wachten ;)
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #499 Gepost op: 17 februari 2016, 13:57:42 »
Citaat van: robin binsbergen
Nederlands materieel had een blauwe bies, frans materieel groen.

Wat ik aardig vind, vooral omdat het nu opduikt; 'we' gaan ervan uit dat alle turkooise materieel in dezelfde kleur en dezelfde afwerking in Nederland op de baan kwam. Dus niet. De Fransen leverden hun locs in hun kleur turquoise met een mooie donkergroene bies zoals ze dat van hun eigen locs kenden. Sierstrippen erop, helemaal klaar. Afgeleverd aan Nederland en iedereen is enthousiast, want tot nog toe was een trein vooral vuilgroen.

De 1200'en en ook de plan D werden in een beetje andere turquoise geschilderd met een blauwe baan en zonder sierstrippen. Misschien was gebleken dat het donkergroen op hun versie van turquoise zónder sierstrippen niet zo sterk overkwam en heeft men besloten het contrast wat groter te maken; donkerblauw ipv donkergroen.

Ik wil maar zeggen; we gaan ervan uit dat bij een bestelling van verschillend materieel alle kleuren en uitvoeringen precies gelijk werden uitgevoerd. Dat zijn we anno nu gewend; de kleuren zijn exact omschreven, de slijtvastheid ( aan het licht) en zelfs de glansgraad is voorgeschreven. Toen niet; er werd turquoise voorgeschreven, maar hoe exact waren de voorschriften? NCS hadf men nog niet, hooguit een standaardboek, maar daar kwam turquoise nog niet in voor.
[speculaas]
Het ook nog eens zijn dat 'men' in de Franse fabriek het verschil in turquoise wat werd gevraagd en wat ze zelf op de locs smeerden zo gering vond dat de fabriekskleur erop ging. [/speculaas]


 ;D zie ik ze wel voor aan....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #500 Gepost op: 17 februari 2016, 13:58:30 »
Hoe ziet het plaatje er verder uit?
Ik zie een klein stukje ervan.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #501 Gepost op: 17 februari 2016, 14:08:33 »
@Gert   -ja; en al die verschillen waren waarschijnlijk snel genoeg verdwenen als het materieel zo vaak werd overgeschilderd als Robin zegt. Want dat gebeurde dan met de NS-verf. En dan kwamen er weer nieuwe verschillen op, in stadium van verbleken en vervuilen. En af en toe weer een paar verse locs uit Frankrijk erbij die nog aan het begin van de verherverkleuringcyclus stonden.
Opdracht: bouw een modelbaan waarop je deze verschillen correct uitbeeldt.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #502 Gepost op: 17 februari 2016, 14:15:23 »
Ja maar, ja maar, groene biezen op de loc en blauwe biezen op de rijtuigen dat kan niet, aaaaargh! 😜

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #503 Gepost op: 17 februari 2016, 14:19:00 »


En bovendien niet op dezelfde hoogte!
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 14:20:31 door janw »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #504 Gepost op: 17 februari 2016, 14:27:05 »
Opdracht: bouw een modelbaan waarop je deze verschillen correct uitbeeldt.

Dat is inderdaad een geweldige uitdaging. Die stam plan D's die Roco nu uitlevert en de P en D van Artitec zouden in dat opzicht een geweldig uitgangspunt zijn voor wat probeersels. Wie durft  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #505 Gepost op: 17 februari 2016, 15:34:46 »
Ik niet, klaar met rotzooien. Laat de fabrikanten maar klooien, koop ik het wel 😁

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #506 Gepost op: 17 februari 2016, 15:39:21 »
Een dilemma blijft het.

Phildie doet het dan ook fout?

http://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm#NSeloc
Jeroen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #507 Gepost op: 17 februari 2016, 16:15:07 »
Nou ja wat is fout, dat van die groene bies op de 1100 en mogelijk 1300 hoor ik ook pas net, ze blijven wel vasthouden aan het "oude" licht turquoise.

Stephan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #508 Gepost op: 17 februari 2016, 16:30:10 »
Maar welke roco loc klopt nu? Want het is echt anders turquoise als de nieuwe roco 1200. Maar dat zou dan dus kloppen?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #509 Gepost op: 17 februari 2016, 16:36:51 »
Dat is dezelfde kleur toch? Of hebben de 1200 en de 1100 de voor die lok juiste kleur maar zijn ze verschillend.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 16:38:57 door prutser »