Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

NS 8400 van Werps door Ivo tB
Vandaag om 00:08:14
De (3d) knutsels van Ronald. door Jan-Peter
Vandaag om 00:04:32
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door hmmglaser
28 maart 2024, 23:42:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
28 maart 2024, 23:37:18
US diorama in H0 door Wim Vink
28 maart 2024, 23:31:57
Al mijn goede ideeën... door bask185
28 maart 2024, 23:12:12
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
28 maart 2024, 22:51:58
Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Seinhuis
28 maart 2024, 22:46:29
7 april De Karel on tour door Seinhuis
28 maart 2024, 22:44:31
Raadplaatje door Magic
28 maart 2024, 22:23:21
LokSound 4 decoders, files verbeteren (voor Roco b.v. TEE RAm, NS2400, etc) door Biesje
28 maart 2024, 22:06:44
Geluid NS Mat'46 vs NS Mat'54 door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:54:12
Engelse wagon uit 1930 opgegraven in Antwerpen door willem2
28 maart 2024, 21:52:45
NS GLY omspuiten en opschriften door Rob Ellerman
28 maart 2024, 21:45:55
De Hondsrugbaan door cor_b
28 maart 2024, 21:40:07
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
28 maart 2024, 21:36:50
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
28 maart 2024, 21:22:18
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
28 maart 2024, 21:15:13
Bouw van materieel 40 treinstellen door Rob Bennis
28 maart 2024, 21:09:04
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door basjuh1981
28 maart 2024, 20:54:43
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door 1200blauw
28 maart 2024, 20:32:41
Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
28 maart 2024, 20:00:39
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
28 maart 2024, 19:53:27
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
28 maart 2024, 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
28 maart 2024, 19:34:37
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
28 maart 2024, 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
28 maart 2024, 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
28 maart 2024, 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
28 maart 2024, 17:17:41
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
28 maart 2024, 15:58:15
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229150 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #495 Gepost op: 17 februari 2016, 11:09:05 »
En ik zie nu een blauwzwarte bies, geen groene.

Same here. Dus (foto en beeldscherm even buiten beschouwing latend) snap ik goed dat de waarnemers in HB 'donkergrijs tot zwart' schreven want dat is precies wat ik hier zie. En dus zelfs in close up! Fascinerend...
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 11:12:29 door janw »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #496 Gepost op: 17 februari 2016, 11:17:38 »
En hou er rekening mee dat ook nog eens ongeveer 1 op de 20 mannen een milde vorm van kleurenblindheid heeft  ;D

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #497 Gepost op: 17 februari 2016, 11:18:32 »
Er komen nu wel een paar andere turkoois-gerelateerde vragen boven drijven:

-Hebben de 1100 en 1200 nu ook verschillende tinten turkoois, als Alsthom en Werkspoor ook verschillende kleuren gebruikten?
-Worden de AB7709 en RD7659 van het spoorwegmuseum dan ook overgeschilderd in de juiste, door Nederlandse fabrikanten gebruikte, kleur turkoois?

Nederlands materieel had een blauwe bies, frans materieel groen. Ik heb de originele kalktekening van de Rd ooit mogen aanschouwen en daar staat blauw op en was niet gewijzigd. Uiteraard worden de nederlandse kleuren gebruikt voor deze rijtuigen.

Er is inderdaad verschil tussen het franse en het nederlandse turkoois.
(Of en wanneer de plan D overgeschilderd gaat worden is nog niks van bekend)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #498 Gepost op: 17 februari 2016, 12:08:47 »
(Of en wanneer de plan D overgeschilderd gaat worden is nog niks van bekend)

Ik zou toch niet te lang wachten ;)
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4102
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #499 Gepost op: 17 februari 2016, 13:57:42 »
Citaat van: robin binsbergen
Nederlands materieel had een blauwe bies, frans materieel groen.

Wat ik aardig vind, vooral omdat het nu opduikt; 'we' gaan ervan uit dat alle turkooise materieel in dezelfde kleur en dezelfde afwerking in Nederland op de baan kwam. Dus niet. De Fransen leverden hun locs in hun kleur turquoise met een mooie donkergroene bies zoals ze dat van hun eigen locs kenden. Sierstrippen erop, helemaal klaar. Afgeleverd aan Nederland en iedereen is enthousiast, want tot nog toe was een trein vooral vuilgroen.

De 1200'en en ook de plan D werden in een beetje andere turquoise geschilderd met een blauwe baan en zonder sierstrippen. Misschien was gebleken dat het donkergroen op hun versie van turquoise zónder sierstrippen niet zo sterk overkwam en heeft men besloten het contrast wat groter te maken; donkerblauw ipv donkergroen.

Ik wil maar zeggen; we gaan ervan uit dat bij een bestelling van verschillend materieel alle kleuren en uitvoeringen precies gelijk werden uitgevoerd. Dat zijn we anno nu gewend; de kleuren zijn exact omschreven, de slijtvastheid ( aan het licht) en zelfs de glansgraad is voorgeschreven. Toen niet; er werd turquoise voorgeschreven, maar hoe exact waren de voorschriften? NCS hadf men nog niet, hooguit een standaardboek, maar daar kwam turquoise nog niet in voor.
[speculaas]
Het ook nog eens zijn dat 'men' in de Franse fabriek het verschil in turquoise wat werd gevraagd en wat ze zelf op de locs smeerden zo gering vond dat de fabriekskleur erop ging. [/speculaas]


 ;D zie ik ze wel voor aan....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #500 Gepost op: 17 februari 2016, 13:58:30 »
Hoe ziet het plaatje er verder uit?
Ik zie een klein stukje ervan.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #501 Gepost op: 17 februari 2016, 14:08:33 »
@Gert   -ja; en al die verschillen waren waarschijnlijk snel genoeg verdwenen als het materieel zo vaak werd overgeschilderd als Robin zegt. Want dat gebeurde dan met de NS-verf. En dan kwamen er weer nieuwe verschillen op, in stadium van verbleken en vervuilen. En af en toe weer een paar verse locs uit Frankrijk erbij die nog aan het begin van de verherverkleuringcyclus stonden.
Opdracht: bouw een modelbaan waarop je deze verschillen correct uitbeeldt.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #502 Gepost op: 17 februari 2016, 14:15:23 »
Ja maar, ja maar, groene biezen op de loc en blauwe biezen op de rijtuigen dat kan niet, aaaaargh! 😜

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #503 Gepost op: 17 februari 2016, 14:19:00 »


En bovendien niet op dezelfde hoogte!
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 14:20:31 door janw »

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #504 Gepost op: 17 februari 2016, 14:27:05 »
Opdracht: bouw een modelbaan waarop je deze verschillen correct uitbeeldt.

Dat is inderdaad een geweldige uitdaging. Die stam plan D's die Roco nu uitlevert en de P en D van Artitec zouden in dat opzicht een geweldig uitgangspunt zijn voor wat probeersels. Wie durft  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #505 Gepost op: 17 februari 2016, 15:34:46 »
Ik niet, klaar met rotzooien. Laat de fabrikanten maar klooien, koop ik het wel 😁

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8417
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #506 Gepost op: 17 februari 2016, 15:39:21 »
Een dilemma blijft het.

Phildie doet het dan ook fout?

http://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm#NSeloc
Jeroen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #507 Gepost op: 17 februari 2016, 16:15:07 »
Nou ja wat is fout, dat van die groene bies op de 1100 en mogelijk 1300 hoor ik ook pas net, ze blijven wel vasthouden aan het "oude" licht turquoise.

Stephan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 5912
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #508 Gepost op: 17 februari 2016, 16:30:10 »
Maar welke roco loc klopt nu? Want het is echt anders turquoise als de nieuwe roco 1200. Maar dat zou dan dus kloppen?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #509 Gepost op: 17 februari 2016, 16:36:51 »
Dat is dezelfde kleur toch? Of hebben de 1200 en de 1100 de voor die lok juiste kleur maar zijn ze verschillend.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 16:38:57 door prutser »