Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 20:45:18
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Besselspoor
Vandaag om 20:45:03
Piko 2200 (52686)+ uhlenbrock 76420 door Ben
Vandaag om 20:40:52
lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 20:32:05
bovenleiding Mader door Bobos
Vandaag om 20:31:15
EifelBurgenBahn door Ferdinand Bogman
Vandaag om 20:26:07
3,51° ofzoiets 😉 door kar
Vandaag om 20:15:32
Brezelbahn in H0, Duitsland tp III. door MichielB
Vandaag om 19:58:02
Cherteau, fictieve Waals industriedorp door NS 1100
Vandaag om 19:54:12
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door martijnhaman
Vandaag om 19:53:46
Mijn Ned. N. Spoorbaan ''Echthoven'' door Mispoes
Vandaag om 19:52:29
Lengte blok en bezetmelders door henk
Vandaag om 19:27:08
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door puntenglijder
Vandaag om 19:25:21
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 19:21:56
Schaal N - ca 310x120cm - Hondenbot door Paul552
Vandaag om 19:14:57
Am Ende der Strecke, modulebaan op 1 M2 door MichielB
Vandaag om 19:05:16
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door VAM65
Vandaag om 19:02:56
Bouw NS C 8605, BC 6012 en C 6820 door prutser
Vandaag om 18:58:09
Opschriften van LS Models rijtuig veilig verwijderen…. door hervé
Vandaag om 18:39:59
21 april Het stoomgenootschap door bloemenvelden door Bob R.
Vandaag om 18:39:29
Uit Smalspoorcompagnies werkplaats. door Gerard van de Weijer
Vandaag om 18:25:39
Oude metalen trafo's gebruiken....... door Reinout van Rees
Vandaag om 17:42:10
US diorama in H0 door 741230
Vandaag om 17:30:35
NS/32 door Olaf
Vandaag om 17:07:52
rommenholler gasketelwagens door Falkenberg
Vandaag om 16:23:09
Ton bouwt goederenwagens door TonM
Vandaag om 15:49:48
25 jaar geleden door eemstede
Vandaag om 14:51:09
Frans/Belgisch H0e baantje door NS264
Vandaag om 14:36:48
wie heeft er ervaring met rijden met werkende schroefkoppeling van Rivarossi? door hervé
Vandaag om 13:58:30
Welke TAMS decoder heb ik? door henk
Vandaag om 12:44:15
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229486 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #480 Gepost op: 16 februari 2016, 23:53:24 »

Het is dat ze gezegd hebben dat de biezen groen zijn maar het had op mijn beeldscherm net zo goed zwart of donkerblauw kunnen zijn.(zwart de rechter blauw de linker).

Helemaal mee eens, ik zit er ook met stijgende verbazing naar te kijken. Binnenkort maar eens naar het museum en het juweel zelf bekijken, van een afstand en van dichtbij.
Het begint er op te lijken dat het voor het visuele effect eigenlijk niet uitmaakt of het nu donkergroen, donkerblauw, donkergrijs of zwart is -- of in geval dat in het visuele effect de verschillen daartussen kleiner zijn dan de kleurvariatie die ontstaat door de tussenkomst van media als foto en beeldscherm (laat staan wat er gebeurt als je die allebei ertussen hebt, en ook nog eens met oud filmmateriaal te maken hebt). Turen naar foto's en films heeft voor deze vraag dus geen zin (gelukkig voor een heleboel andere vragen wel  ;D ).
En dan zijn er dus in principe maar twee soorten bronnen die het antwoord kunnen geven: het originele object, mits niet verkleurd, en als betrouwbaar geldende, contemporaine 'mededelingen' die een waarneming beschrijven, hetzij in woorden, hetzij in bewuste kleurkeuze op een model of een afbeelding.
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 00:12:37 door janw »

Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #481 Gepost op: 16 februari 2016, 23:55:49 »
De screenshots die ik hier zag zijn van ver af op lage resolutie. Er is niet genoeg data in een biesje van een paar pixels om dit te doen :( vandaar dat ik het had over close-ups.

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #482 Gepost op: 17 februari 2016, 00:02:46 »
Ik ben recent in het bezit gekomen van een nalatenschap van een zeer bekwame modelbouwer. Hij begon zijn modelbouw direct na de oorlog. Hij won met zijn modellen in die jaren de hoofdprijs bij de modelbouwwedstrijden van de NVM in 1951, 1952 en 1954, sectie NS modellen
Het gaat om NS 2400 in bruin (1954), NS Sik in groen (1952), NS 1100 in turqoise (1951) en seinhuis Maasrticht. In H0.
Helaas is het 1100-model niet in  mint-conditie meer, maar toch.

Het zou dus zo maar kunnen dat die kleur overeenkwam.
Ik ga hier geen foto plaatsen , want dat lost niks op.
Het turqoise op het model  gaat iets richting grijs en de bies is diep groen. Draaistel is grijs. Bij elkaar doet het geen pijn aan je ogen.

Ik neem het model wel mee naar Rail. Stand 141. Nulpunt

Geniet dan ook even van zijn 2100 in 0. Daar heeft hij 10 jaar aan gewerkt. Weergaloos.

FritsT

Floris Dilz

  • Nervensäge.
  • Offline Offline
  • Berichten: 9859
    • belse roestkraam
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #483 Gepost op: 17 februari 2016, 00:04:25 »
cool! en, echte dauphientjeskleuren?

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #484 Gepost op: 17 februari 2016, 00:06:24 »
Kijk, dat is dus cruciale informatie. Weer een stem voor groen, het museum zal verheugd zijn!

Maar die foto zouden we toch best willen zien...
« Laatst bewerkt op: 17 februari 2016, 00:08:09 door janw »

FritsT

  • Offline Offline
  • Berichten: 9602
    • nulpunt
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #485 Gepost op: 17 februari 2016, 00:18:12 »
Nou, dan een plaatje van de lok.... maar wel in zwart wit zoals de foto uit 1951


Biesje

  • Offline Offline
  • Berichten: 2177
    • Biesje.nl
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #486 Gepost op: 17 februari 2016, 01:37:21 »
Mooi staaltje modelbouw voor die tijd, wauw (y) Zelfs mooie pantografen.

ingenium

  • TM
  • Offline Offline
  • Berichten: 4236
    • Modeltrein projecten
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #487 Gepost op: 17 februari 2016, 02:30:25 »
Op het moment dat de kleurencombinatie werd gekozen voor de 1100, deed men dat neem ik aan naar aanleiding van gekleurde stalen. Als je dan bijvoorbeeld een staal van een A5 groot van beide kleuren voor je hebt liggen, of in de hand houd onder daglicht, geeft dat een bepaald idee. "Vind u dit mooi, ja, prachtig", "dan smeren we dat erop en schrijven dat op de tekening". Maar als je vervolgens 40 vierkante meter van de ene kleur en een lijntje (kwaststreek) van de ander erbij doet, oogt het ineens heel anders. Misschien is men zoekende geweest met de bieskleur. Ene keer dit, andere keer dat. Maar altijd niet twee kleuren die tegenover elkaar staan. Dus geen knalrode bies.

En toen bleek het allemaal geen reet meer uit te maken omdat na twee weken op het net alle biezen even grauw oogden en het chique turkoois er als een vuile mop uitzag...

Die eerste link naar die Dauphine is een fraaie Floor. Ooit waren ze zo talrijk...
Ben geitjes voeren en bloemetjes plukken, doei...

Gert Arkema

  • Offline Offline
  • Berichten: 4111
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #488 Gepost op: 17 februari 2016, 09:43:05 »
Diepe buiging voor die bouwer Frits! Zulk resultaat in een tijd dat elke plooi en kromming met het handje vervaardigd moest worden en doorgaans motoren nog zelf vervaardigd werden met zelf wikkelen van ankers enzo. Als de buiging van het dak al kritisch bestudeerd wordt, dan zal een detail als de kleur van de bies niet aan de aandacht ontsnapt zijn.
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6516
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #489 Gepost op: 17 februari 2016, 10:09:13 »
Maar waarom er niet een kleurenfotootje afkan? Moet ik hem zelf maar komen maken op Rail.

Stephan.

dh3201

  • Offline Offline
  • Berichten: 2450
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #490 Gepost op: 17 februari 2016, 10:13:51 »
Op dat model lijkt het dak wel grijs of zilver in plaats van turkooize zoals de museum 1125.
Hmmm, nieuw dilemma?  :P
Kind 1: Kijk een goederentrein!
Kind 2: Nee joh, dat noem je een betere trein

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5018
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #491 Gepost op: 17 februari 2016, 10:48:16 »
Dat is zo te zien de lichtval. Als dit het model is waar ik eerder over las, is het dak van hout en heb je ook nog met verschillen die ontstaan door het materiaal.  Lak verkleurt op hout anders dan op messing. En Frits moet geen kleurenfoto plaatsen, anders komt er niemand naar Rail ;D
Dat de bies van oorsprong groen was, lijkt nu buiten twijfel. Dat is dus de afleveringskleur. Wat er daarna gebeurde geeft ruimte voor speculaas, maar de NSM status van de 1125 is voor mij correct genoeg.
Ik moet wel mijn 8 jaar geleden gemengde verf herzien, die is toch nog te blauw.
En verder vind ik de 1125 prachtig zo, ook in het echt.
RETROBAHN A.G.

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6516
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #492 Gepost op: 17 februari 2016, 10:55:39 »
En ik zie nu een blauwzwarte bies, geen groene. ???

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1003
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #493 Gepost op: 17 februari 2016, 11:05:52 »
Daarom, en ik kan je verzekeren dat het groen is, ik heb hem zelf aangebracht  ;D

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5018
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #494 Gepost op: 17 februari 2016, 11:06:22 »
Zo zie je maar hoe suggestief weergave is.  Hij is echt groen bij daglicht, maar jouw waarneming rechtvaardigt wel het ontstaan van de gedachte dat hij wel eens zwart zou kunnen zijn.
RETROBAHN A.G.