Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 19:40:38
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door VAM65
Vandaag om 19:19:01
Fleischmania Nostalgia door Scratchbuilt
Vandaag om 19:12:39
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Sicco Dierdorp
Vandaag om 18:51:55
NS 1700 transfers door Roy van Dijk
Vandaag om 18:33:37
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door sncf231e
Vandaag om 18:31:44
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
Acherntal H0. (TP III/TP IV) door NS264
Vandaag om 13:28:45
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
Vandaag om 13:24:23
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 13:23:26
digitaal veranderd in 15 jaar door Henk G
Vandaag om 13:10:27
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 242557 keer)

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22502
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #510 Gepost op: 17 February 2016, 16:46:16 »
Wat betreft de kleir turkooise waren BUB en Märklin het wel eens en dat was niet die zuurstokkleur. Kwam goed overeen met wat Roco nu voor de 1200 heeft gebruikt.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11643
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #511 Gepost op: 17 February 2016, 16:46:32 »
Een paar bladzijden terug staat dat Alsthom en Werkspoor andere tinten turkoois gebruikten. Het klopt dus dat de 1200 en 1100 een andere kleur hebben.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #512 Gepost op: 17 February 2016, 17:01:00 »
Ja dat bedoel ik Stephan 😁

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #513 Gepost op: 17 February 2016, 17:03:33 »
Phildie doet het dan ook fout?

Is fout inderdaad. Maar staan wel meer fouten in, waaronder de biezen van DE-1/2. Hierbij staat rood in plaats van oranje.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22502
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #514 Gepost op: 17 February 2016, 17:19:17 »
Een paar bladzijden terug staat dat Alsthom en Werkspoor andere tinten turkoois gebruikten. Het klopt dus dat de 1200 en 1100 een andere kleur hebben.

Maar toch niet de heldere kleur die we zo vaak op modellen hebben gezien. Hoe de 1100 er wat betreft nu uitziet ga ik weleens bekijken. Neem ik een BUB mee.  :)
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #515 Gepost op: 17 February 2016, 18:40:00 »
De lithografie van BUB is echt te donker en ook wat te blauw, mijn live-onderzoek op locatie vandaag heeft dat verduidelijkt.
RETROBAHN A.G.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 22502
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #516 Gepost op: 17 February 2016, 18:43:20 »
Locatie?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #517 Gepost op: 17 February 2016, 18:58:03 »
NSM, hedenochtend 10 uur,  onderzoek voorbereid met medeneming van de BUB loc, een N 1100 in een jaren terug gemengde NCS kleur en een Roco rijtuig wat enigszins donker verkleurd is. En die voor zover waarneembaar exact de kleur van de 1125 heeft. Wat de waarneming bemoeilijkt is het feit dat onze modellen mat zijn en de echte loc niet. 
Overigens denk ik dat de oude Mӓrklin 1101 de kleur ook goed benaderd, maar vindt maar eens een origineel exemplaar wat niet verkleurd is.  De laatste zag ik 30 jaar geleden :P
De BUB lithografie is echt niet correct, maar mijn ervaring is dat blikwerk nogal wat kleurschakeringen kent.

Ook voer voor discussie: het dak van de 1125 is niet meer grijs en de balken boven de buffers niet meer rood. Gezien het vooronderzoek denk ik dat daar bewust voor gekozen is, roept u maar...  ;D
« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 19:01:36 door Besselspoor »
RETROBAHN A.G.

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #518 Gepost op: 17 February 2016, 19:28:44 »
Mogt je ooit het zelfde onderzoek doen bij de 1201, neem dan een Sikkens kleurenwaaier met de kleur D-69 mee ;D

etienne

  • Offline Offline
  • Berichten: 220
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #519 Gepost op: 17 February 2016, 20:23:03 »
Citaat
Ook voer voor discussie: het dak van de 1125 is niet meer grijs

Ik heb geholpen het dak te schuren (en te schilderen). Met schuren kwam er op verschillende plekken turquoise te voorschijn. Dat gaf de doorslag om het dak ook turquoise te schilderen.
Maargoed, de 1125 gaat zelfstandig rijden. Met de panto's omhoog wordt het dak vanzelf weer grijs.....

Etienne 

Arjan73

  • Offline Offline
  • Berichten: 43
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #520 Gepost op: 17 February 2016, 20:46:17 »
Naar mijn idee toch wel een vreemde redenatie. De lokkast zal in het verleden eerst geheel turquoise gespoten zijn en pas daarna het dak grijs.


« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 20:58:27 door NS8714. Reden: overbodig citaat verwijderd, gebruik de \'reageer\' knop. »

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #521 Gepost op: 17 February 2016, 20:53:12 »
Dat lijkt me sterk, je gaat niet een heel dak eerst in de verkeerde kleur spuiten, je hebt bij de randen hooguit wat overspray of hoe je het ook noemt. Het is geen H0.

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #522 Gepost op: 17 February 2016, 21:55:51 »
De panelen onder de stroomafnemers en het dakdeel ertussen zijn bij de Madurodam 1100 grijs.  Bij de BUB ook: boven de cabines en de zijkanten van het dak (vanaf de grond zichtbare delen dus) zijn daar turquoise. Dat was ook zo bij de dakpanelen van de 1200, dat lijkt me niet toevallig.
RETROBAHN A.G.

Ernst-Jan

  • Offline Offline
  • Berichten: 1354
  • PTR
    • Draaistel
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #523 Gepost op: 18 February 2016, 10:58:05 »
Wat het dak betreft;


BDa '74 125 by Ernst-Jan Goedbloed, on Flickr

De daken van deze rijtuigen zijn grijs, ze zijn echter regelmatig zo vuil zoals op deze foto. SaMo/Tillig heeft deze rijtuigen dan ook uitgebracht met een bruin dak, ook al is dat feitelijk dus onjuist. Een model wat gemaakt is in dezelfde tijd als het origineel reed. Dat zegt dus niet altijd alles. De vervuiling kan op de BUB modellen zijn meegenomen en, al is dit natuurlijk speculaas, kan het Madurodam model weer zijn afgeleid van het BUB model?

Ernst-Jan

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #524 Gepost op: 18 February 2016, 11:13:10 »
Nee uitgesloten, de treinen in Madurodam zijn altijd gemodelleerd naar het grote voorbeeld.
RETROBAHN A.G.