Het grijs is achaatgrijs en is recentelijk op een Plan D reserve draaistel gevonden. De NS gebruikt geen RAL maar noemde de kleur achaatgrijs. Als je er vanuit gaat dat het achaatgrijs van de NS gelijk is aan RAL achaatgrijs,dan komt het overeen met RAL 7038. Na korte tijd werd deze kleur echter vervangen door een donkerdere kleur ongeveer basaltgrijs (RAL7012), wegens de snelle vervuiling. De lichte kleur werd eerst ook op de 1100 geprobeerd, maar werd daar al redelijk snel vervangen.
Ik heb nog een artikel uit het tijdschrift “Handig Bekeken” uitgave Aug 1951 met de titel “nieuw NS materiaal type 1950” en daarin staat: “de rijtuigen zijn uitwendig turquoise, afgezet met blauwe banden, geschilderd. Het dak en de onderkapping zijn lichtgrijs.” Dit laatste is in tegenstelling tot de algemene opvatting, dat de daken wit waren.
In een artikel uit Handig Bekeken over een bouwwedstrijd voor de 1100 (uitgave Apr 1950) staat dat het onderstel LICHTGRIJS is. Aangezien van het onderstel alleen de draaistellen zijn te zien lijkt dit dus op de draaistellen te slaan. In dit artikel staan ook de kleuren van de kopnummerplaten: vleugels met rood ingelegd/ NS veld donkerblauw/ nummerveld lichtblauw/ vlakje onder het nummer wit (de 1101 wordt beschreven).
.....hebben we meteen het antwoord op de vraag of de buffers blank of wit waren bij aflevering. .....