Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Jeroen Water
Vandaag om 08:53:16
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door tothebeach
Vandaag om 08:21:31
US diorama in H0 door Jelmer
Vandaag om 08:19:18
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
Pfarrerwinkel bahn door Jelmer
Vandaag om 08:00:19
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
Vandaag om 01:00:05
30 maart Modelspoorbeurs Houten & HCC Kennisdag door WimM
Vandaag om 00:42:50
Raadplaatje door Magic
27 maart 2024, 23:27:03
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
27 maart 2024, 23:17:30
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Rody v. G.
27 maart 2024, 23:03:46
Al mijn goede ideeën... door MartinRT
27 maart 2024, 22:57:39
Bouw van materieel 40 treinstellen door Pauldg
27 maart 2024, 22:45:06
Onze Nederlandse Stoomlocomotieven (nieuwe druk) door Hans Gvz
27 maart 2024, 22:34:38
Martijn's rariteitenkabinet door Martijn193
27 maart 2024, 22:30:17
Beekdaelen in H0 door Link
27 maart 2024, 22:17:23
Les Billards du Vivarais door Hans1963
27 maart 2024, 22:08:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door BrightonBelle
27 maart 2024, 21:57:24
Bauarbeiten im gange door puntenglijder
27 maart 2024, 21:57:02
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
27 maart 2024, 21:47:16
Lima Koploper ombouwen door Menno 1846
27 maart 2024, 21:31:51
Piko NS 2015 stroomafname probleem door brutus
27 maart 2024, 21:16:45
Zwederbaan door nighttrain1
27 maart 2024, 20:44:09
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
27 maart 2024, 20:31:09
opbouw treinbaan weer opgepakt door teun van drunen
27 maart 2024, 19:21:25
NTM P1 in Schaal-1 door FritsT
27 maart 2024, 18:59:12
PB models: koplopers (voorbespreking) door Marnit
27 maart 2024, 18:58:04
Aachenau West door 741230
27 maart 2024, 18:55:45
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door bask185
27 maart 2024, 18:22:53
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door BartvD
27 maart 2024, 17:46:21
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229112 keer)

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6506
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #60 Gepost op: 07 juli 2009, 21:55:39 »
Ik meen dat er in het 1200 boek ook een foto van een geschilderde of getekende reclameposter van Hanomag of iets dergelijks stond, waarop het turquoise erg grijs is en veel lijkt op de THS verf.
Posters verkleuren in de loop van de tijd misschien wat minder dan kleurenfoto's


Groet Stephan.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2009, 21:57:25 door prutser »

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #61 Gepost op: 07 juli 2009, 22:10:44 »
Hoi

En vergelijk dit nu eens met een märklin SEWH uit 1951..



Volgens mij precies dat wat er ook op een echte zat ;D

Bart

Eelco Storm

  • Slechts een kniesoor die hier op let...
  • Offline Offline
  • Berichten: 11405
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #62 Gepost op: 07 juli 2009, 22:10:57 »
Dat is een poster van Heemaf, het nadeel van posters (in dit geval) is dat ze getekend zijn en dat de kunstenaar zijn interpretatie van het turkoois heeft weergegeven.

Eelco

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #63 Gepost op: 07 juli 2009, 22:16:38 »
Ivo, Henk,
Mooie vergelijking en goed om de verschillen een keer duidelijk te zien. Het is zeker waar dat er in het echt kleurverschillen optraden doordat de verf onder invloed van de zon verbleekte. Naast het feit dat het turquoise erg besmettelijk was, is dit een van dereden voor de Nederlandse Spoorwegen geweest om in 1954 een nieuw kleurenschema in te voeren.
Interessant ook om te zien dat er zo'n kleurverschil tussen de eerdere en latere Plan D van Roco zit. De latere lijkt zich qua kleur meer gericht te hebben op de NS 1100 in het spoorwegmuseum. Is die eerdere serie van voor 1989?

Bart,
Top, die had ik nog nooit gezien! Zeker een mooie aanvulling en daar lijkt inderdaad dezelfde kleur op te zitten  (y)

Groet,

Jeroen

PS: En dan nog even over de draaistellenstellen, daken en schortplaten van rijtuigen. De volgende citaten komen van dezelfde bron en hebben al elders op het forum gestaan:

Citaat
Het grijs is achaatgrijs en is recentelijk op een Plan D reserve draaistel gevonden. De NS gebruikt geen RAL maar noemde de kleur achaatgrijs.  Als je er vanuit gaat dat het achaatgrijs van de NS gelijk is aan RAL achaatgrijs,dan komt het overeen met RAL 7038. Na korte tijd werd deze kleur echter vervangen door een donkerdere kleur ongeveer basaltgrijs (RAL7012), wegens de snelle vervuiling. De lichte kleur werd eerst ook op de 1100 geprobeerd, maar werd daar al redelijk snel vervangen.

Citaat
Ik heb nog een artikel uit het tijdschrift “Handig Bekeken” uitgave Aug 1951 met de titel “nieuw NS materiaal type 1950” en daarin staat: “de rijtuigen zijn uitwendig turquoise, afgezet met blauwe banden, geschilderd. Het dak en de onderkapping zijn lichtgrijs.” Dit laatste is in tegenstelling tot de algemene opvatting, dat de daken wit waren.

PS2: Voor de volledigheid ook nog de kleurstelling van de NS 1100:
Citaat
In een artikel uit Handig Bekeken over een bouwwedstrijd voor de 1100 (uitgave Apr 1950) staat dat het onderstel LICHTGRIJS is. Aangezien van het onderstel alleen de draaistellen zijn te zien lijkt dit dus op de draaistellen te slaan. In dit artikel staan ook de kleuren van de kopnummerplaten: vleugels met rood ingelegd/ NS veld donkerblauw/ nummerveld lichtblauw/ vlakje onder het nummer wit (de 1101 wordt beschreven).
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2009, 22:30:50 door Spoors »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #64 Gepost op: 07 juli 2009, 22:29:21 »
Voor de historici onder ons: welk materieel kwam er als eerste in turquoise op de baan? Was het de 1100 of de plan D rijtuigen. De 1200, de 1300 en de andere rijtuigen als plan C en 6 deurs stalen D waren beslist later.

De reden dat ik het vraag is dat ik altijd lees dat de vrouw van de toenmalige president directeur van de NS F.Q. den Hollander de kleuren heeft uitgekozen. Maar ik vind de kleur van de CC 7100 van de SNCF er verdacht veel op lijken. Vroeger dacht ik ook altijd dat turquoise een kleur was van franse lokomotieven.

@Bart,
Dat Märklin model ziet er inderdaad bijzonder goed uit

@Henk,
Ik weet niet of je RD uit dezelfde serie komt als mijn plan C. Daarmee bedoel ik ik weet niet welke lak Philotrain heeft gebruikt voor jouw RD en welke lak Philotrain aan mij heeft verkocht. Ik heb een potje ergens 2e helft jaren '90 gekocht en een paar jaar geleden zelf deze plan C gemaakt. De 6deurs stalen D op mijn avatar heeft overigens dezelfde lak.

@Gerard,
Het hangt er waarschijnlijk ook nog vanaf hoe Philotrain de Roco plan D's heeft overgespoten. Waarschijnlijk waren die oorspronkelijk blauw en zijn ze mogelijk via een witte grondlaag turquoise geworden. De reden dat ik dat zeg is dat de grondlaag wel eens doorschemert (gebeurt ook nog al eens met rood als eindkleur). Het zou daarom zo maar kunnen, dat als ze geen grondlaag hebben gebruikt, maar gewoon rechtstreeks op het blauwe plastic hebben gespoten, dat dan het Philotrain turquoise op de die plan D's blauwer overkomt dan het Philotrain turquoise op 2 messing bakken, die door mij eerst in een witte grondlak zijn gezet.
Overigens is de Roco plan RD gemaakt in een beige kunststof en door Roco zonder primer in hun turquoise kleur gezet. Het zou zomaar kunnen dat dat de verschillen tussen een Philo op basis van een blauwe bak, een IvotB op basis van een witte grondlaag en een Roco op basis van een beige bak, dit soort verschillen verklaart.

Ik geloof dat ik het al heb gezegd, maar ik mag een beetje lak van Ronald gebruiken om een deel van de Roco plan D bak over te spuiten en dan ben ik wel benieuwd naar de verschillen.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #65 Gepost op: 07 juli 2009, 22:32:57 »
Hoi

En zo ziet het er van de zijkant uit.

Let ook op de kleur van de draaistellen, lichtgrijs, en de zwart zilveren sierstreep.



Het model is gemaakt tussen 1952 en 1953, speciaal voor de nederlandse markt.
Märklin had toendertijd behoorlijk accurate kleuren, dit weet ik omdat ik diverse duitse loks uit die tijd heb vergeleken m.b.v. een RAL kaart.

Bart

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #66 Gepost op: 07 juli 2009, 22:33:31 »
@Jeroen,

De plan D RD die ik laat zien is er inderdaad een van voor 1989. Die werden (en dan met name de RD's) in de jaren '90 op beurzen gedumpt en daar heb ik er aardig wat van gekocht voor ombouwdoeleinden: WRDk, CTO, maar ook voor de SSN versie en zo.

Wat ik natuurlijk niet weet is of de Roco's in de tussentijd zelf zijn verkleurd. Ik heb ook nog wel een turquoise 1100 en andere plan D's uit die tijd. Volgens mij zijn die allemaal redelijk donker opgeslagen, maar ik zal ze eens opzoeken.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #67 Gepost op: 07 juli 2009, 22:46:59 »
Ivo,
Ik ben blij dat je de CC 7100 noemt ... ook altijd het idee gehad dat de kleur daarvan gekozen is:



Volgens mij is de onderste kleur van de CC 7100 in zijn afleveringstoestand hetzelfde als het turquoise van de NS ... zou dat boek graag eens zien ... hebben we meteen het antwoord op de vraag of de buffers blank of wit waren bij aflevering.
Dit soort kleurgebruik kwam trouwens vaker voor in die tijd. Zo heeft Allan ook dieselstellen aan Portugal geleverd die een zelfde kleurstelling hadden als de door hen geleverde Blauwe Engelen.
Verder heeft Alsthom aan Portugal een smalspoor broertje van onze NS 2400 geleverd, die dezelfde kleurstelling had als onze blauwe uitvoering.



... en zo zijn we ineens weer bij de NS 2400 beland ...  ;D

En wat die Plan D's van Roco betreft, nu begin ik de "vermintgroening" van het turquoise te begrijpen ... wat die NS 1100 van het 150-jarig bestaan van de NS allemaal teweeg heeft gebracht ...

Denk dat we er zo redelijk uit zijn ... leuk!

Ben benieuwd naar die Plan D in THS turquoise!

Groet,

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 07 juli 2009, 22:49:14 door Spoors »

Ivo tB

  • Offline Offline
  • Berichten: 5410
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #68 Gepost op: 07 juli 2009, 22:57:16 »
Jeroen,

De CC 7100 vraag: ik lees in het NS 1300 boek van Uquilair dat de eerste CC 7100 pas is geleverd nadat de eerste 1300 geleverd was aan de NS. De 1100 was nog eerder! Dus heeft de SNCF de kleur van de NS genomen of had Alsthom gewoon een flinke partij turquoise in het magazijn?

Dit wordt wel erg speculeren, maar gelukkig ben ik niet de enige die verwantschap ziet in het NS turquoise en de SNCF CC 7100.

mvg,
Ivo
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2009, 09:04:40 door Ivo tB »
mvg,
Ivo

*

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #69 Gepost op: 07 juli 2009, 23:31:13 »
Ivo,
Volgens mij is daar wel weer een antwoord op. De CC 7100 serie is gebaseerd op de prototypes CC 7001 en CC 7002.



En volgens de Illustrated Encyclopedia of World Railway Locomotives is de CC 7001 is voor testen al in 1949 in reguliere dienst bij de SNCF gegaan. Ik heb het 1300 boek niet, maar is dat niet het jaar dat de NS 1100 en NS 1300 bij Alsthom werd besteld (toen werdend toch ook de BB 300 locs uitgeleend?)
Gelukkig maakte men in die tijd ook al modellen van loks. En zie hier, een mooi Chaumeil model van de CC 7001 dat in 1951 is gemaakt.



Vind de kleurstelling frappant en vermoed dat het turquoise toch van Franse locs is afgeleid ... zelfs het grijs van de draaistellen.
Neem aan dat Den Hollander (of zijn vrouw ...) de CC 7001 of CC 7002 wel heeft gezien toen er werd besloten om de NS 1300 serie door Alsthom te laten bouwen.

Groet,

Jeroen

« Laatst bewerkt op: 07 juli 2009, 23:35:06 door Spoors »

Quinzeedied

  • Offline Offline
  • Berichten: 1079
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #70 Gepost op: 07 juli 2009, 23:44:43 »
Echter, als je op de site kijkt waar je de foto van die CC7001 vandaan haalt (http://mapage.noos.fr/perly.claire/7100/), kom je meer modellen uit die tijd tegen, met ieder een eigen variant qua kleuren.

sneek

  • Offline Offline
  • Berichten: 3785
  • Modelleisenbahner mit Volldampf
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #71 Gepost op: 07 juli 2009, 23:51:35 »
De Franse industrieel ontwerper Paul Arzens had een stem in het kapitel bij de vormgeving van de Alsthom-machines en naar verluidt een voorkeur voor de turquoise kleurstelling. Was ook betrokken bij de vormgeving van de CC7001. Tijdens een bezoek aan Alsthom  zag de vrouw van FQ lichte kleuren voor het materieel ook wel zitten en zo werden de 1100'en in die kleur afgeleverd.

Aangezien de 2400'en zo uit de Alsthom-catalogus kwamen zou dat ook kunnen verklaren dat deze in de lichte blauwe pastelkleur werden geleverd zoals hun smalspoorfamilie en de normaalspooruitvoering bij de Franse mijnindustrie.
Deutsche Bundesbahn epoche 3 is favoriet, maar ook die goeie ouwe NS vergeet ik niet!

Bouw H0 Lahntal- und Aartalbahn 1956-1962 (Diez, Balduinstein, Hohenstein), Traincontroller Gold, MultiZentrale Roco.

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #72 Gepost op: 07 juli 2009, 23:51:42 »
Die Märklin 1100 is zeer interessant -- het lijkt erop of we daar inderdaad *bijna* het correcte kleurenschema terugzien: alleen zwart ipv blauw voor de horizontale band. Overigens zie je datzelfde op de (ingekleurde?) reclamefoto van de turquoise 1302 die de NS begin jaren 50 heeft verspreid (een broertje van die ingekleurde bruine 1200 die elders op dit forum is te zien): daar verschijnt de band ook zwart.
Hieronder, nu deze discussie zo goed loopt, even een voorlopige foto van mijn plan D's in THS turkoois (de foto is gemaakt door Len de Vries in het kader van het RM-artikel over de spoorbrug Culemborg; hij vindt het hopelijk niet erg dat ik hem plaats, anders hoor ik het wel).
Ik fotografeer de modellen de komende dagen wel een keer buiten in daglicht en haal er dan zo'n Gamma staaltje bij. Ik ben heel benieuwd.
Ik heb deze modellen dus eind jaren '80 met de kwast in THS turkoois overgeschilderd -- wat met deze verf overigens heel behoorlijk strak geworden. De RD is nog zelf verbouwd uit een A, dus zo lang is het geleden.

« Laatst bewerkt op: 07 juli 2009, 23:53:57 door janw »

ronald1956

  • OHMB Team Mitropa
  • Offline Offline
  • Berichten: 1628
  • Tram&Trein NL- H0
    • Haagse Modelbouw Club
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #73 Gepost op: 08 juli 2009, 00:06:59 »
Goh , wat een potje verf al niet te weeg kan brengen . ;D

Maar even een tip : als je morgen dus even langs de Gamma loopt , en even de juiste kleuren staaltjes nr 098 meepakt (Gamma eigen merk mengverf )dan kan je zonder kleurprofiel op je monitor toch een aardig idee krijgen .

Huup

  • Online Online
  • Berichten: 7486
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #74 Gepost op: 08 juli 2009, 01:56:04 »
Citaat
.....hebben we meteen het antwoord op de vraag of de buffers blank of wit waren bij aflevering. .....
Mijn sterke vermoeden is dat ze wit waren, althans van de 1300. Dat op basis van de foto op blz 90 van het boek over de 1100 van vd Dool Sr.
Daar staan de 2529, 1160 en de 1316 bij hun afhalen door een voornaam NS-gezelschap. De buffer van de 1300 is duidelijk helderder dan bv de sierstreep. Wit dus. Vergelijk ook met de glans van de buffer van de 1160 op dezelfde pagina of de foto van de 1103 op pagina 87 van hetzelfde boek..

Groet,

Huibert, die verwonderd is over het kennelijke gemak waarmee het jaren slepende turqoise-vraagstuk wordt opgelost. Volgende vraag is dan natuurlijk of de vrouw van den Hollander Arzens heeft beïnvloed of andersom.
« Laatst bewerkt op: 08 juli 2009, 01:59:16 door DE_II »
Hemelen Haven,
Zee. Land.
May your coffee kick in before reality does.