Doel:€250.00
Donaties:€50.00

Per saldo:€-200.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-01-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Welke Vallejo kleur voor drijfstangen van een DB stoomlocomotief? door Ronald69
Vandaag om 20:00:39
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:54:20
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door arnout
Vandaag om 19:53:27
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 19:52:07
Punt- en hartstukken door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:41:21
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 19:34:37
Hengelo in 1981-1982, maar dan anders: Kassenberg in N door Mispoes
Vandaag om 19:23:35
De (3d) knutsels van Ronald. door gdh
Vandaag om 19:22:56
Piko NS 2015 stroomafname probleem door Ben
Vandaag om 19:08:30
Bauarbeiten im gange door ruudns
Vandaag om 18:50:26
HSM D1715 door vpeters1984
Vandaag om 17:34:25
Beekdaelen in H0 door Stieven76
Vandaag om 17:17:41
Al mijn goede ideeën... door Monobrachius
Vandaag om 17:10:33
Gebruik je Arduino zonder te "programmeren" ;) door Rsd1000
Vandaag om 17:07:59
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 15:58:15
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 15:06:14
U-vorm beperkte ruimte (H0 C-rails) door Jelmer
Vandaag om 14:58:04
Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:33:00
N spur scenery elementen maken van gips of klei? door Dave.......
Vandaag om 14:30:06
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door RK
Vandaag om 14:28:54
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door mass am see
Vandaag om 14:18:46
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 14:07:52
welk jaar ging Marklin OVP voor wagons van blauw naar wit door Railman
Vandaag om 13:40:42
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door MacArthur
Vandaag om 12:55:30
NTM P1 in Schaal-1 door MaraNCS
Vandaag om 11:39:38
Rio Grande Southern - Lizard Head Pass door Hans GJ
Vandaag om 11:30:20
Variaties op Station Zetten Andelst in HO door Duikeend
Vandaag om 10:54:40
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 10:42:29
Internationale Spoor 0 en 1 dagen in Gießen, 23 en 24 maart, 2024 door bernhard67
Vandaag om 08:42:53
De Hondsrugbaan door mass am see
Vandaag om 08:15:11
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229141 keer)

Thowra

  • Offline Offline
  • Berichten: 2575
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #30 Gepost op: 20 juli 2008, 14:24:46 »
Hmmm wel jammer ik moet constateren dat beide verfnummers niet meer in het assortiment zitten van Humbrol dan wel Revell. :-[

We're all riders on this train.

ReesCees

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #31 Gepost op: 20 juli 2008, 15:56:35 »
Laatst had ik verf nodig voor een model.

Ben met een ander model wat al de kleur heeft naar de verfmaker gegaan en daar hebben we de kleur gemaakt naar de kleur van het andere model mbv een RAL stalen kaart.

Of de kleur nou conform de werkelijkheid is, geen idee maar het vloekt niet met de rest van de stam...............

Kees-Jan

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #32 Gepost op: 04 juli 2009, 21:39:46 »
Voortgezet van: https://forum.beneluxspoor.net/index.php/topic,20280.75.html

@reescees: kun je eens plaatje laten zien van een model met die verf?

Ik vraag me af hoe zaligmakend het kleurnummer is: als ik S3010-G10Y probeer bij respectievelijk http://www.schildersverf.nl/pages/colorpicker.html en http://www.resopal.de/kollektionen/dekor/451/1

krijg ik op een en hetzelfde scherm ernstig verschillende kleuren te zien. Hoe valt aangemaakte verf van verschillende leveranciers dan uit?
Is het geen leuk idee voor een bijverdienste van de KLOK om de exacte kleur van de 1201 voor modelbouwers te gaan verkopen?

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #33 Gepost op: 04 juli 2009, 21:59:48 »
Janw, reescees reageert niet meer op dit forum.

Sander

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #34 Gepost op: 04 juli 2009, 22:03:18 »
@jan,

Schildersverf.nl geeft ook aan: Opgelet! De kleuren zullen afwijken door de kleurinstellingen van uw scherm. Wij adviseren de kleur ook te bekijken met een kleurenwaaier.

Zoals ik al in het door jou aangehaalde draadje aangaf, is je monitorweergave niet betrouwbaar. Je zou verwachten dat bij een gelijk nummer beide sites exact dezelfde kleur weergeven, maar het kan zijn dat de ene site de kleuren gecorrigeerd heeft voor browsers die alleen met het sRGB-profiel werken en de andere niet. Alleen (verse) kleurstalen kunnen uitkomst bieden.

grtz. Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #35 Gepost op: 05 juli 2009, 22:26:12 »
Ik ga wel eens bij een verfhandel informeren of die kleur voor een redelijk bedrag aan te maken of te bestellen is.

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #36 Gepost op: 06 juli 2009, 01:36:32 »
Hoi

Toch ontgaat me eigenlijk de logica van het verhaal.

Wat heb ik nou aan een, laten we zeggen, turkooise 1200 in de aangenomen! juiste kleur die dan weer niet past bij de roco rijtuigen of het electrotren 1300tje.

Bart

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #37 Gepost op: 06 juli 2009, 09:11:07 »
Bart,
Dat meen je toch niet ...  :'(

Kijkend naar al dat moois van je, zie ik dat je ook je best hebt gedaan om de modellen in waarheidsgetrouwe kleuren te spuiten.

Groet,

Jeroen

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 4979
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #38 Gepost op: 06 juli 2009, 10:54:10 »
Turquoise is in model net zo'n ramp als 1:1 in de jaren '50.. Ik heb 2x verf laten mengen bij dezelfde winkel met hetzelfde kleurnummer. Ze zijn duidelijk verschillend. Ik heb een RD rijtuig gekocht voor bij mijn oudere Roco stammetje: de oude rijtuigen wijken af van de loc en de RD is zo anders dat het zelfs op de foto te zien is (deze komt overigens wel dichter in de buurt van mijn mengverf). Dus ik heb een zeer werkelijkheidsgetrouwe stam met kleurverschillen ;D
RETROBAHN A.G.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3692
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #39 Gepost op: 06 juli 2009, 11:09:39 »
 Hallo,
 Een jaar of 10 -15  geleden heeft er in de Model Railroader een zelfde soort onderwerp  gestaan.
 Iemand had ook heel oude originele verf gevonden van een lok en dat op zijn model toegepast.  :D
Dat was een teleurstelling geworden.
Men wijtte het  aan het bekijken van het model bij (Gloei  ) lamplicht , dat een andere kleurtemperatuur heeft dan daglicht.
 Mss corrigeren modeltreinfabrikanten daarop ?
 Ik heb hier thuis een NS sluitseinijzer , dat grotendeels blauw is.
 Ik zal eens kijken hoe blauw dat is in de zon ,vergeleken met een Roco Plan D  in lamplicht.
 vr gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #40 Gepost op: 06 juli 2009, 11:38:30 »
Bart,
Dat meen je toch niet ...  :'(

Kijkend naar al dat moois van je, zie ik dat je ook je best hebt gedaan om de modellen in waarheidsgetrouwe kleuren te spuiten.

Groet,

Jeroen

Hoi

Mijn modellen hebben meestal nog een voorbeeld, hiermee is de kleurkeuze dan nog eenvoudig.

Het turkoois echter is alleen nog maar voorhanden op een paar oude plaatjes en een stukje bufferbalk.
Is het dan niet verstandiger om gewoon met de "mainstream" (roco, electrotren) mee te gaan, en je eigen modellen ook zo te spuiten?
Ik mag annemen dat deze merken toch ook iets aan research gedaan hebben, zeker gezien het feit dat de kleuren behoorlijk op elkaar lijken.

Zou je zelf de correcte kleur maken (per ongeluk ;D) dan hou je nog steeds de discussie of de kleur wel juist is.
Dit weer gebaseerd op verhalen , plaatjes of herinneringen.

Zo woonde ik als kind aan de maaslijn waar iedere dag bruine 2200 en 2400 voorbijkwamen. Mijn herinnering zegt mij  dat de 2400 een lichtere kleur bruin hadden dan de 2200.
Maar dit kan ook weer komen omdat de 2400 er lief uitzag (in mijn kinderogen dan 8)) en ik voor de 2200 best wel bang was.
Ook de plan U herinner ik mij als behoorlijk roodbruin....dus ??? ???

Bart


Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1072
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #41 Gepost op: 06 juli 2009, 14:15:42 »
Hoi Bart,
Leuk dat je over de NS 2400 begint die een lichtere kleur had ... de turquoise discussie werd namelijk opgestart in dit draadje van de NS 2400 van Ivo

Vanaf de NS 2423 zijn de 2400'en in het bruin vanuit Frankrijk afgeleverd en schijnt er voor de beschildering van "oud bruin" (niet het bier ... ) gebruikt te zijn. Deze kleur werd gebruikt voor het interieur van oudere rijtuigen, zo hadden de binnendeuren van Plan D deze kleur. Bij het verschijnen van de 2200 is voor deze loc een donkerdere kleur gebruikt, welke de 2400'en later ook bij het overspuiten hebben gekregen. Philotrain maakte bij het uitkomen van zijn NS 2400 in 1988 ook dit onderscheid en THS had het onderscheid (443 of 440) ook in zijn verfprogramma zitten (nr. 07 voor de 2200 en nr.14 voor de 2400).

en hierbij kwam ik met het volgende:

... Ik zeg zeker niet dat Philotrain heilig is in alles wat ze doen en verwijs ook naar THS, die ook een duidelijk onderscheid maakte in beide kleuren bruin. En THS voerde zeker niet dezelfde kleuren als Philotrain, aangezien THS de kleuren met toestemming van de NS rechtstreeks betrok bij Sikkens. Hierdoor kan je er van uitgaan dat de kleuren van THS overeenkomen met hetgeen dat door de NS gebruikt werd. Zo is er ook nog wel een mooie anekdote over de turquoise kleur van THS (die niet meer in archieven van Sikkens terug te vinden was), die ik je niet wil onthouden.

Deze kleur gemengd door Sikkens naar aanleiding van een bewaarde kleurenstaal van de kleur, die begin jaren ’50 ter plaatse van een NS 1100 loc werd gemengd (yep ... gewoon op het station). In verband met een NS 1100 bouwwedstrijd van het blad "Handig Bekeken" in 1950, heeft de chef van een autolakkerij deze kleur gemengd voor een modelbouwer. Het mooie is dat deze kleur bijna 40 jaar later bevestigd werd door een aantal verfresten die op de NS 1201 terug gevonden zijn. De Stichting Klassieke Locomotieven heeft namelijk contact gehad met de bouwer van het genoemde NS 1100 model en de verfresten met de kleurstaal vergeleken. Wat blijkt ... ze waren identiek. Op het moment dat de NS 1201 weer in zijn afleveringstoestand gaat rijden, kunnen het mintgroen dat bijvoorbeeld op de modellen van Roco zit naar het land der fabelen verwijzen.

De turquoise kleur waar we het over hebben komt dus van 2 onafhankelijk bronnen (een schilfer van de NS 1201 en een ter plekke gemengde verfstaal van een NS 1100) die dezelfde kleur blijken te hebben, dus geen verhalen, plaatjes of herinneringen ... hoe goed ze ook kunnen zijn  (y)

Noem me maar eigenwijs, maar de mainstream heeft het ook niet altijd goed ... zelfs met modellen die nu nog gewoon rond rijden. Ik vraag me zelfs nog af hoe die lok in het spoorwegmuseum ooit mintgroen geworden is met groene belijning ... zelfs de nummerplaat aan devoorkant was groen aangezet ... en dat was het enige voorbeeld dat onze mainstream fabrikanten hadden.

Groet,

Jeroen

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2147
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #42 Gepost op: 06 juli 2009, 14:37:51 »
Spoors heeft natuurlijk groot gelijk, maar ja als 'correct' niet het doel is, is alles wel goed, en valt er ook geen zinnige discussie te voeren.

Wat de nu (terug)gevonden variant van THS en 1201 zo sterk maakt, is dat twee *onafhankelijke* bronnen dezelfde kleur aanwijzen. Dat is nauwelijks op een andere manier te verklaren dan dat deze kleur juist is, of in elk geval een juiste. Door verschillen tussen verfbestellingen en door verkleuren kan het natuurlijk zijn dat er nog een of meer juiste varianten (hebben) bestaan. De 1201 en de bewuste 1100 hebben dan verf van dezelfde levering gedragen.
De zorgen of de kleur die op de 1201 door inwerking van andere lagen wellicht verkleurd was, zijn door de match met het 1100-model in feite weerlegd. *Blijkbaar* is dat niet gebeurd, anders is de overeenkomst met een via totaal andere weg overgeleverd 'document' eigenlijk niet te verklaren. Hetzelfde geldt omgekeerd voor het model.

Wat mij betreft blijven er nu nog een paar vragen:

Is er ergens een foto te zien van dat model met die kleur erop? Ik wil graag mijn eigen met THS geschilderde Plan D ermee vergelijken. Of is er misschien zelfs een foto van het model met het 1201-verffragment samen?

Was de horizontale band nu blauw of groen? Ik meende dat de discussie hier tot een uitkomst 'blauw' had geleid, maar blijkbaar heeft Modelspotter op zijn site een foto van een plan D post met groene band (de link naar die foto is echter verlopen en op de nieuwe site Seinarm zie ik niet waar de foto staat)

Heeft een van de mensen die nauw betrokken zijn geweest bij de reconstructie van het turkoois misschien gelegenheid om er een artikel over te schrijven voor RailMagazine of Railhobby? Volgens mij gaat het hier om een van de meest bediscussieerde problemen uit de Nederlandse modelspoorhobby van de afgelopen 20 jaar. Dat bovendien op een prachtige manier is opgelost --dus wel een artikel waard. Of heb ik iets gemist?

Lokpaint

  • Gast
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #43 Gepost op: 06 juli 2009, 14:48:59 »
Hoi

Jan, je zou met je plan D toch gewoon de 1201 kunnen gaan bezoeken?

Ben trouwens wel benieuwd naar de märklin interpretatie van het turkoois ;D

Bart

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #44 Gepost op: 06 juli 2009, 14:59:34 »
Jan,

In grote lijnen ben ik het helemaal met je eens wat betreft de betrouwbaarheid van de schilfer van de 1201 in combinatie met de overgebleven kleurstaal die destijds aangemaakt is naast de 1100 voor het vaststellen van de juiste kleur turquoise. Maar... je schrijft dat je wel een foto van het model wil zien, eventueel met schilfer van de 1201, naast je eigen geschilderde Plan D. En dan verwijs ik je naar mijn verhaal in het 2400-topic. Die foto zal altijd een interpretatie zijn van het echte turquoise en biedt dus geen garantie dat jouw kleur juist is. Sterker nog; jouw modellen kunnen exact dezelfde kleur hebben als de 1201 en het 1100 model en dan zou je toch verschil kunnen zien in de kleuren van je modellen en de foto. Alleen als je je modellen daadwerkelijk naast het 1100-model en de 1201 zet en ze dus onder GELIJKE lichtomstandigheden en zonder tussenkomst van fotografische afwijkingen bekijkt, dan kun je vaststellen of je de goede kleur hebt.

groeten, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo