Doel:€250.00
Donaties:€128.00

Per saldo:€-122.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 16-04-2024

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Efteling spoorweg gaat elektrisch door Pauldg
Vandaag om 19:10:15
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door tuurtje
Vandaag om 19:07:44
18 t/m 21 april Intermodellbau '24 Dortmund door Martin Welberg
Vandaag om 19:00:51
firm ware voor 3 D printer door jerrytrein
Vandaag om 18:58:32
NS gaat weer thuis oefenen in klanttevredenheid door MaraNCS
Vandaag om 18:40:41
Treinreizen met m'n vader door HuubvG
Vandaag om 18:35:41
DR4024 door Bert_Apd
Vandaag om 18:17:05
Dubbelom, een boekenplankspoorbaan in H0 door maartenvdb
Vandaag om 18:07:29
2e leven van een buitendienst gestelde Gesloten goederenwagen. door metpetergaathetbeter
Vandaag om 18:00:29
modulebaan jaren 60 door rudi van der Craats
Vandaag om 17:30:56
Pools diorama H0 door spoorijzer
Vandaag om 17:22:20
Decals Star TE-5933 door Martijn193
Vandaag om 17:12:11
Kleine Baan in H0 (≤ 0.5m²) door Jack Black (NS1220)
Vandaag om 17:11:06
GSS Jubileumbaantje (0e / 0n30) door spoorijzer
Vandaag om 16:59:09
Lantaarns Crafftiq op Roco Sik door Sven
Vandaag om 16:18:53
RhB modelbaan in Aanbouw die Scalettabahn Davos-Dürrboden door Hollandserhbfan
Vandaag om 15:53:47
Ronald en Wanda's "Southern Comfort" swamp layout! door Ronald Halma
Vandaag om 15:14:21
Alt Wutachbahn - Sau-Schwänzle-bahn Weizen - Zollhaus - Blumberg door Bert55
Vandaag om 15:04:46
MARDEC, de Multifunctionele ARduino dcc DECoder. door bord4kop
Vandaag om 14:45:36
BMB 00-Modulebaan, BMB-Rijdagen en BMB-Deelname aan Beurzen & Evenementen door bask185
Vandaag om 14:27:08
Bouw NTM Stationsgebouw Lemmer door Cor--24
Vandaag om 14:13:26
Bauarbeiten im gange door 741230
Vandaag om 13:29:14
Locatie van foto gezocht door Arjan6511
Vandaag om 13:18:17
MB-module: Hielan Ware door Hendrik Jan
Vandaag om 12:47:14
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Martijn HITV
Vandaag om 12:40:37
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door Paul1969
Vandaag om 12:11:20
ÖBB Smalspoor minibaantje in H0e door RhB-Mikey
Vandaag om 11:05:17
Toon hier je (model)TRAM foto's. door Teun
Vandaag om 11:00:26
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Teun
Vandaag om 10:54:54
ABLOAD gaat stoppen door Bor de Wolf
Vandaag om 10:25:16
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 229729 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2149
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #45 Gepost op: 06 juli 2009, 15:37:57 »
Dat snap ik heel goed, maar ik ben gewoon benieuwd naar dat model en ik hoop dat een foto goed genoeg zal voor een globale indruk van de kleur (groene tint of niet?).

Maar is er ergens op het net zo'n foto gezet?

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5011
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #46 Gepost op: 06 juli 2009, 16:32:55 »
Dan heb je het probleem dat kleurenfotografie in Nederland niet voor 'de gewone man' was in de jaren '50, en de kleurenfoto's die wel gemaakt zijn in die tijd een zeer vertekend kleurbeeld te zien geven. Daar is nooit een bruikbare indicatie uit te halen. Ik heb ook lang gezocht naar goed vergelijkingsmateriaal maar ik denk dat de Werkgroep 1501 echt de beste referenties heeft...
Los van de discussie of je die kleur 1 op 1 op een model kunt gebruiken, die is dan vaak te donker (zie Märklin SEH800, de NS 1100 in de 1e versie begin jaren '50)

Bessel
RETROBAHN A.G.

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #47 Gepost op: 06 juli 2009, 16:33:07 »
Jan,
Er zijn geen foto's van het model van de NS 1100 uit de jaren vijftig. Wel zijn er foto's van de NS 1201 in de juiste kleur te vinden op de site van de Stichting Klassiek Locomotieven.

Groet,

Jeroen

PS: Zal het idee van een artikel eens aankaarten ...

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #48 Gepost op: 06 juli 2009, 18:44:19 »
 8) 2070: Hoe zat het ook al weer met dat NS-geel uit de 20e en begin 21e eeuw. O, wacht even, ik heb nog een foto 8)



(klikbaar, vanochtend op Rotterdam Zuid gemaakt)

Sorry, kon het niet laten,

groeten, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3702
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #49 Gepost op: 06 juli 2009, 18:50:34 »
 Kies maar uit wat je hebben wil. ;D
 Hallo,
 Ik ben eens met een  zelf gemegd kleurmonster naar Leiden CS gegaan (Kwartierje fietsen maar ) om daar  te controleren hoe het ''stond''.
 Ik kwam bij een Spriner, die gepostzegeld was, terwijl de Plan T/V ernaast weer ander geel had.
 Zoek het maar uit. :D
 vr gr Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 op 2 rail /bovenleiding .
  Met   kopstations als Zandvoort en Overveen en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen
Model van lok SSN 01 10 is in aanbouw.

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21668
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #50 Gepost op: 06 juli 2009, 19:46:50 »
Die vergelijking gaat niet op. De kleur turkoois heeft maar een paar jaar gediend en er werd nog geen snel verkleurende waterverf gebruikt. De locs oogde snel vuil, maar de kleur heeft geen gelegenheid gehad om te verschieten.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #51 Gepost op: 06 juli 2009, 20:46:57 »
In de zeventiger jaren heeft men juist gekozen voor geel, omdat die verf is opgebouwd uit monochrome pigmenten, met andere woorden, de kans op kleurverschieten is erg klein . . . . . . . . . . . . . de praktijk leert ons even anders!

Ja, en dan het turkoois. Het is ook net wat je gewend bent!. Persoonlijk heb ik geen moeite met het Roco-turkoois, het oogt aardig groenig. En het Philotrain turkoois, tja. dat komt weer iets te grijsachtig over. Dus zo kunnen we nog kolommen vol praten over turkoois.

Gerard


IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #52 Gepost op: 06 juli 2009, 21:01:35 »
Hou op, ik weet er alles van.
En om toch maar met een knuppel te gaan gooien, bij welk soort licht wordt een kleur/tint beoordeeld?

Dpc Fo

  • Offline Offline
  • Berichten: 1488
    • Mijn fotosite
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #53 Gepost op: 06 juli 2009, 21:02:21 »
Henk,

Als je het boek "Elektrische locomotieven NS-serie 1100" van van den Dool hebt, dan moet je eens kijken op blz. 139. Daar zie je de 1102 in 1951 (1 jaar oud) bij de werkplaats staan met een en al plekken. Ook op blz. 193 staan 2 1100en van 2 jaar oud, die al danig gepostzegeld zijn, idem op blz. 194 de driejarige 1127. Toegegeven, de auteur geeft aan dat de Plan D-rijtuigen een betere verflaag hadden, maar dat wil niet zeggen dat het turquoise niet kon verbleken. In hetzelfde boek staat op blz.190 de 1111 met daarachter een stalen D in turquoise (heeft LS die ook in de planning :P?) en turquoise Plan D-rijtuigen. Ook al is het een zwart-wit-foto, de verschillen in tint zijn overduidelijk.

groet, Carlo
Zonder dwarsliggers geen spoorlijn

Groeten, Carlo

Spoors

  • Smalspoor Fröbelaar
  • Offline Offline
  • Berichten: 1075
    • Koala Creek - Australian Sugar Cane in HOn30
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #54 Gepost op: 06 juli 2009, 21:05:14 »
... bij welk soort licht wordt een kleur/tint beoordeeld?

Paarlen voor de zwijnen ... zullen we maar zeggen ...  (y)

IJmc

  • Offline Offline
  • Berichten: 1298
  • Take It Or Leave It
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #55 Gepost op: 06 juli 2009, 21:14:01 »
Paarlen voor de zwijnen ... zullen we maar zeggen ...  (y)

Nu voor mij ook ja :).

Ivo tB

  • Online Online
  • Berichten: 5419
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #56 Gepost op: 07 juli 2009, 20:46:44 »
Iedereen moet nu eerst zijn/haar monitor calibreren, voordat je deze post kunt bekijken ;D ;D

Ronald1956 vertelde vorige week dat hij nog een potje THS turquoise had. Ik zal daar een proefstukje mee spuiten en kan dan zelf het verschil zien tussen turquoise interpretaties van Roco, Fleischmann, Electrotren en Philotrain. In deze post levert het geen absolute kleur op, maar misschien wel een aardige vergelijking van de verschillende interpretaties.

Ronald stuurde ook nog 2 kleurenstalen van de Gamma mee genummerd 097 en 098. Nu lijkt de kleur op het potje het meest op IG 098-C, maar afhankelijk van het licht kan het ook IG 098-B zijn.

Kijk zelf maar:




Bovenste plaatje met flits en onder zonder flits in daglicht binnen. De kleur van het potje hangt tussen de kleur van de strip rechts, de 2e en 3e van boven. De onderste foto is overigens veel realistischer dan de bovenste, maar dat had iedereen vast wel verwacht.

Dan nu de vergelijking met Roco plan D rijtuigen:



Het onderste rijtuig is een 3e klas plan D van Roco, zoals die de afgelopen jaren zijn verkocht en het bovenste rijtuig is een plan D RD van Roco van de eerste serie Roco plan D met nog een groene band. Opvallend is dat de oudste Roco veel dichter in de buurt komt van de THS kleur.

En dan nog een Philotrain turquoise erbij:



Ik heb de Philotrain plan C tussen de 2 Roco's gezet, omdat deze ook qua kleur daar weer tussenin zit.

Zoals gezegd een echte kleurreferentie is dit via dit forum natuurlijk niet, maar ik kan je alleen vertellen van mijn waarnemingen.

Gezegd is wel dat er in het THS turquoise meer blauw zou zitten. Ik ben maar een amateur, maar ik zie dat niet. Het zijn vooral verschillende tinten turquoise, waarbij ik eerder in het THS turquoise meer grijs terug zie komen.

Wel is het zo, dat afgaande op de foto's van de NS 1200, ook die uit de jaren '50 dat het THS turquoise daar meer bij in de buurt komt dan de Roco interpretatie.

Tegelijkertijd vind ik het allemaal acceptabele interpretaties met name ook omdat de kleur bekend stond om de vervuiling en verbleking en ik vind het gemengd niet misstaan. Ik zelf heb altijd nog meer belangstelling voor de draaistellen, die achaatgrijs zouden moeten zijn.

mvg,
Ivo
mvg,
Ivo

*

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21668
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #57 Gepost op: 07 juli 2009, 21:04:25 »
Nog een bijdrage Ivo.



Geen beste foto, maar links zie je een Philotrain RD uit dezelfde serie als jouw plan C. Rechts een veel eerder (rond 1980) door Philotrain overgespoten plan D waarbij Philotrain bij mijn weten nog van THS verf gebruik heeft gemaakt.
Ik vind de kleur van de eerste turkooise Roco's veel weg hebben van de THS kleur. Ook de kleur van de Fleischmann turkooise 1200 heeft daar veel van weg. Niet raar, want Fleischmann heeft zich intertijd door mensen van Philotrain laten adviseren. Zelf heb ik een Märklin 1200 in THS turkooise gehad . De kleur is net iets donkerder en valer dan hetgeen we tegenwoordig van de fabrikanten gewend zijn.
« Laatst bewerkt op: 07 juli 2009, 21:08:38 door henk »
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

Weerd

  • Offline Offline
  • Berichten: 1260
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #58 Gepost op: 07 juli 2009, 21:29:01 »
Hè, een heerlijke discussie.
Toch frappant de geringe verschillen tussen Roco oud, Roco nieuw en Philotrain.

Wat ik me afvraag, is de kleur turkoois van de overgespoten plan D's uit 1980 nu hetzelfde als de turkooise kleur van de messing post van Philotrain van enkele jaren later?

Gerard

henk

  • Online Online
  • Berichten: 21668
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #59 Gepost op: 07 juli 2009, 21:41:37 »
Eeeh, nee dus.  :P
Zoals al geschreven.
Het model rechts op mijn foto is een door Philotrain met THS verf overgespoten Roco plan d.
Links een latere RD met een messing bak, uit dezelfde serie als de plan C van Ivo, met een wat lichtere kleur. Dat is het standaard turkooise van Philotrain geworden.
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.