Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Spoor 1 nem of finescale door Wies
Vandaag om 21:53:27
Defensie wil oude koplopers ombouwen tot hospitaaltrein door Blausee-Mitholz
Vandaag om 21:48:04
Roco 69139 NS Plan V SOUND AC door Jeroen Trainz
Vandaag om 21:44:40
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Eelco Storm
Vandaag om 21:40:47
Wèhnich - Eén onbeduidend baantje op 1200 bij 1200mm door Prutsert
Vandaag om 21:01:04
Station Roodeschool door Torikoos
Vandaag om 20:58:39
Fleischmania Nostalgia door Noordernet
Vandaag om 20:32:58
NS 1700 transfers door ES44C4
Vandaag om 20:32:18
Brawa goederenwagen Kassel ( Cassel ) h0 door Stefan88
Vandaag om 20:17:47
Modules van Kees Gorter (vervolg) door ca.gorter
Vandaag om 20:11:13
Pimpen Rivarossi DD-AR door Roelof R
Vandaag om 19:36:41
De Projecten van RetroJack door NS264
Vandaag om 18:52:37
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 18:25:23
Piko 2025 door Duikeend
Vandaag om 18:06:39
Yet Another Servo Decoder door AP3737
Vandaag om 17:35:25
Microstepper motoren voor armseinpalen door AP3737
Vandaag om 17:30:39
De bouw van 'Ommelanden' (H0) door Jan Pieter
Vandaag om 17:06:01
Sfeer op je modelbaan door R1954
Vandaag om 16:40:14
Gezocht info en foto's van standaard dwarsliggerwagen door ES44C4
Vandaag om 16:36:39
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:23:27
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door Ben
Vandaag om 16:20:08
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Thai-Bundesbahn
Vandaag om 16:17:22
Piko 51916 NS 1100 blauw botsneus door Corné81
Vandaag om 15:28:54
Spoor- en tramweg parafernalia door Eric B
Vandaag om 15:26:07
Raadplaatje door ArjanB
Vandaag om 15:20:46
BR-18.6 Schaal-0. door tijgernootje
Vandaag om 15:14:06
US Sandtower in messing Spoor-0 door FritsT
Vandaag om 14:07:58
Swalbenburg, N modulebaan door NS264
Vandaag om 14:01:11
Ervaringen met veilingsites enzo (Marktplaats, Ebay, Catawiki, etc). door bellejt
Vandaag om 13:43:46
Locverlichting dmv micro-LEDS door Bahn-AG
Vandaag om 13:33:07
  

Auteur Topic: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma  (gelezen 242587 keer)

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #495 Gepost op: 17 February 2016, 11:09:05 »
En ik zie nu een blauwzwarte bies, geen groene.

Same here. Dus (foto en beeldscherm even buiten beschouwing latend) snap ik goed dat de waarnemers in HB 'donkergrijs tot zwart' schreven want dat is precies wat ik hier zie. En dus zelfs in close up! Fascinerend...
« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 11:12:29 door janw »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #496 Gepost op: 17 February 2016, 11:17:38 »
En hou er rekening mee dat ook nog eens ongeveer 1 op de 20 mannen een milde vorm van kleurenblindheid heeft  ;D

robin binsbergen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1014
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #497 Gepost op: 17 February 2016, 11:18:32 »
Er komen nu wel een paar andere turkoois-gerelateerde vragen boven drijven:

-Hebben de 1100 en 1200 nu ook verschillende tinten turkoois, als Alsthom en Werkspoor ook verschillende kleuren gebruikten?
-Worden de AB7709 en RD7659 van het spoorwegmuseum dan ook overgeschilderd in de juiste, door Nederlandse fabrikanten gebruikte, kleur turkoois?

Nederlands materieel had een blauwe bies, frans materieel groen. Ik heb de originele kalktekening van de Rd ooit mogen aanschouwen en daar staat blauw op en was niet gewijzigd. Uiteraard worden de nederlandse kleuren gebruikt voor deze rijtuigen.

Er is inderdaad verschil tussen het franse en het nederlandse turkoois.
(Of en wanneer de plan D overgeschilderd gaat worden is nog niks van bekend)

Besselspoor

  • Offline Offline
  • Berichten: 5335
  • Team Mitropa - OHMB
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #498 Gepost op: 17 February 2016, 12:08:47 »
(Of en wanneer de plan D overgeschilderd gaat worden is nog niks van bekend)

Ik zou toch niet te lang wachten ;)
RETROBAHN A.G.

Gert Arkema

  • Online Online
  • Berichten: 4214
  • Rhenopa / Bruggen-IG:
    • Team Mitropa
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #499 Gepost op: 17 February 2016, 13:57:42 »
Citaat van: robin binsbergen
Nederlands materieel had een blauwe bies, frans materieel groen.

Wat ik aardig vind, vooral omdat het nu opduikt; 'we' gaan ervan uit dat alle turkooise materieel in dezelfde kleur en dezelfde afwerking in Nederland op de baan kwam. Dus niet. De Fransen leverden hun locs in hun kleur turquoise met een mooie donkergroene bies zoals ze dat van hun eigen locs kenden. Sierstrippen erop, helemaal klaar. Afgeleverd aan Nederland en iedereen is enthousiast, want tot nog toe was een trein vooral vuilgroen.

De 1200'en en ook de plan D werden in een beetje andere turquoise geschilderd met een blauwe baan en zonder sierstrippen. Misschien was gebleken dat het donkergroen op hun versie van turquoise zónder sierstrippen niet zo sterk overkwam en heeft men besloten het contrast wat groter te maken; donkerblauw ipv donkergroen.

Ik wil maar zeggen; we gaan ervan uit dat bij een bestelling van verschillend materieel alle kleuren en uitvoeringen precies gelijk werden uitgevoerd. Dat zijn we anno nu gewend; de kleuren zijn exact omschreven, de slijtvastheid ( aan het licht) en zelfs de glansgraad is voorgeschreven. Toen niet; er werd turquoise voorgeschreven, maar hoe exact waren de voorschriften? NCS hadf men nog niet, hooguit een standaardboek, maar daar kwam turquoise nog niet in voor.
[speculaas]
Het ook nog eens zijn dat 'men' in de Franse fabriek het verschil in turquoise wat werd gevraagd en wat ze zelf op de locs smeerden zo gering vond dat de fabriekskleur erop ging. [/speculaas]


 ;D zie ik ze wel voor aan....
groet Gert
 
Behandel een ander zoals jezelf behandeld zou willen worden.

Peter Kleton

  • Offline Offline
  • Berichten: 3969
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #500 Gepost op: 17 February 2016, 13:58:30 »
Hoe ziet het plaatje er verder uit?
Ik zie een klein stukje ervan.
Peter
NS 1924-heden.
 0 baan NS loks 2100 ,6200, 3700, 3900 ,SSN 023 en  eloks 1100,1200,1300, Mat 24 en SSN023023 en 01 1ng075op 2 rail  met bovenleiding voor front en sluitsein.
  Met  kopstation als Zvt en Ov en stukje dubbelspoor er tussen .Lichtseinen

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #501 Gepost op: 17 February 2016, 14:08:33 »
@Gert   -ja; en al die verschillen waren waarschijnlijk snel genoeg verdwenen als het materieel zo vaak werd overgeschilderd als Robin zegt. Want dat gebeurde dan met de NS-verf. En dan kwamen er weer nieuwe verschillen op, in stadium van verbleken en vervuilen. En af en toe weer een paar verse locs uit Frankrijk erbij die nog aan het begin van de verherverkleuringcyclus stonden.
Opdracht: bouw een modelbaan waarop je deze verschillen correct uitbeeldt.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #502 Gepost op: 17 February 2016, 14:15:23 »
Ja maar, ja maar, groene biezen op de loc en blauwe biezen op de rijtuigen dat kan niet, aaaaargh! 😜

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

janw

  • Offline Offline
  • Berichten: 2210
  • Bruggen-IG:
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #503 Gepost op: 17 February 2016, 14:19:00 »


En bovendien niet op dezelfde hoogte!
« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 14:20:31 door janw »

Eelco Storm

  • Pauze
  • Offline Offline
  • Berichten: 11644
    • Mijn fotoarchief
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #504 Gepost op: 17 February 2016, 14:27:05 »
Opdracht: bouw een modelbaan waarop je deze verschillen correct uitbeeldt.

Dat is inderdaad een geweldige uitdaging. Die stam plan D's die Roco nu uitlevert en de P en D van Artitec zouden in dat opzicht een geweldig uitgangspunt zijn voor wat probeersels. Wie durft  ;D

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #505 Gepost op: 17 February 2016, 15:34:46 »
Ik niet, klaar met rotzooien. Laat de fabrikanten maar klooien, koop ik het wel 😁

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

Jeronimos

  • Now everything seems so faded and jaded.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8595
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #506 Gepost op: 17 February 2016, 15:39:21 »
Een dilemma blijft het.

Phildie doet het dan ook fout?

http://www.phildie.nl/Phildie/verf-kleurenschema.htm#NSeloc
Jeroen

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #507 Gepost op: 17 February 2016, 16:15:07 »
Nou ja wat is fout, dat van die groene bies op de 1100 en mogelijk 1300 hoor ik ook pas net, ze blijven wel vasthouden aan het "oude" licht turquoise.

Stephan.

Tomasso

  • Offline Offline
  • Berichten: 6049
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #508 Gepost op: 17 February 2016, 16:30:10 »
Maar welke roco loc klopt nu? Want het is echt anders turquoise als de nieuwe roco 1200. Maar dat zou dan dus kloppen?

Verstuurd vanaf mijn GT-I9295 met Tapatalk

Spoor 0 adept

prutser

  • Offline Offline
  • Berichten: 6707
  • Spaar ze allemaal.
Re: BNLS - Werkspoor - Het turquoise dilemma
« Reactie #509 Gepost op: 17 February 2016, 16:36:51 »
Dat is dezelfde kleur toch? Of hebben de 1200 en de 1100 de voor die lok juiste kleur maar zijn ze verschillend.
« Laatst bewerkt op: 17 February 2016, 16:38:57 door prutser »