Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Die Sauerlandbahn - Tijdperk III door basjuh1981
Vandaag om 13:15:57
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door basjuh1981
Vandaag om 13:08:56
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door VAM65
Vandaag om 13:08:17
Mijn eerste baan, Hexental in ho. 380x 120cm door basjuh1981
Vandaag om 12:58:50
Aachenau West door basjuh1981
Vandaag om 12:57:16
Van 2D afbeelding naar 3D model door Remco vM
Vandaag om 12:23:51
Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Bahn-AG
Vandaag om 12:22:52
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Pauldg
Vandaag om 12:16:35
Pfarrerwinkel bahn door Dave.......
Vandaag om 12:09:18
NS-1000 in spoor-1 door FritsT
Vandaag om 11:47:53
Bahnstrecke 5867 door Frank 123
Vandaag om 11:34:48
Baanplan Belkamp H0 door spoorzeven
Vandaag om 10:54:04
Opmerkelijk... door Eric B
Vandaag om 10:35:25
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door RobVille
Vandaag om 09:16:15
Rondom Charlois door Benelux795
Vandaag om 09:05:11
Locatie van foto gezocht door Jan Bennink
Vandaag om 09:01:16
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door jandcargo
Vandaag om 08:32:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 08:22:15
Een nieuw baantje op Micromodules door Lucien
Vandaag om 08:15:17
Modelspoorbaan van Einte door eichddraig
Vandaag om 08:10:10
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 07:44:40
BNLS-Module: "Rvbr-Btk, Ringvaartbrug Haarlemmermeer nabij Buitenkaag" NS H0 door defender
14 November 2025, 23:19:12
M.s.v. De Percee bouwt aan nieuwe clubbaan door J. Moors
14 November 2025, 23:17:42
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
14 November 2025, 23:12:54
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door MOVisser
14 November 2025, 22:38:13
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door Tijdperk||
14 November 2025, 22:19:22
Overstap naar HTM door GerardvV
14 November 2025, 22:06:20
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door Mark D.
14 November 2025, 21:06:03
Lantaarn Fleischmann BR50 kab door Ferdinand Bogman
14 November 2025, 20:50:03
AMC Amsterdamse Modelbouw Club door Alewijn
14 November 2025, 20:00:01
  

Auteur Topic: Langste reizigerstrein ter wereld.  (gelezen 123851 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #510 Gepost op: 02 February 2009, 21:06:23 »
3 Loks, die niet gelijk zijn ingereden en afgesteld dus multitractie zal niet je van het zijn.

Het is al veelvuldig gezegd, maar dit had waarschijnlijk wel voorkomen kunnen worden. Er zitten hier genoeg mensen met ideeen om het wel te realiseren!

Ik vind het jammer dat het er gewoon gekozen is voor 3 lok's, het hele idee erachter is dan weg :(

Gr. Remco.

Helemaal me eens. Kun je het net zo goed afblazen. Dus: ombouwen die ICR! Wel een verslagje hier he...... ;D
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #511 Gepost op: 02 February 2009, 21:07:38 »
Je kan ook het gewicht van de sleep simuleren met een gelijk gewicht aan een katrol die je kan slepen.

Dan weet je of je lok dat trekt of niet.

Gr. Remco.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #512 Gepost op: 02 February 2009, 21:07:55 »
@Jeroen : maar het beeld (EEN kleine lok die die hele sleep trekt) is aan duigen...

Remco heeft gelijk, maar noemt ook meteen een mogelijk oplossing : snel die ICR's met aandrijving bouwen en deze een dag of 2 laten rijden en inlopen, dan ijken in koploper en in koploper multitractie samenstellen, Koploper zorgt dan voor het synchroon rijden. Ik heb het wel met kleine aantallen rijtuigen getest, dan werkt zelfs trek-duw perfect.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5413
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #513 Gepost op: 02 February 2009, 21:08:22 »
Dat laatste mag je zelf weten  ;)  maar waar probeer je zoiets? Dat hebben ze denk ik net gedaan.
Loc met 8 keer asb en dan stroomafname via een stuk of twee rijtuigen?

Henk, probleem lijkt te zitten in onvoldoende gewicht van de roco 1600 en slechte rij eigenschappen van een marklin hamo. Ga dan ook AC rijden !  ;D ;D ;D ;D
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #514 Gepost op: 02 February 2009, 21:09:52 »
Dat laatste mag je zelf weten  ;)  maar waar probeer je zoiets?

Ik denk dat het eerste nog meevalt, dank je  ;)

Dat tweede... gewoon bij Railz als er geen publiek bij is, met 60 rijtuigen, zonder ruchtbaarheid...? Gewoon eens zien wat voor problemen er hadden (kunnen) ontstaan...

Ik sluit me aan bij de ideeën van ASb, motor in een ICR of anders gewoon afblazen, helaas pindakaas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22671
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #515 Gepost op: 02 February 2009, 21:11:58 »
Dat tweede... gewoon bij Railz als er geen publiek bij is, met 60 rijtuigen, zonder ruchtbaarheid...? Gewoon eens zien wat voor problemen er hadden (kunnen) ontstaan...

Maar dat hebben ze nou toch net gedaan Peter?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #516 Gepost op: 02 February 2009, 21:14:33 »
@Henk, dan had men nu de volgende gegevens dus moeten hebben:

- Benodigde trekkracht (desnoods te meten met een simpele unster)
- Of er slechts een of misschien toch twee extra loks nodig zijn
- Die loks (als laatste optie) allemaal reeds ge-ijkt om in multiple bedijf te kunnen rijden
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #517 Gepost op: 02 February 2009, 21:19:41 »
Maar dat hebben ze nou toch net gedaan Peter?
Mee eens Henk, maar er wordt al heel lang gelobbyied voor die 60 ICR's die aan allerlei eisen / wensen moeten voldoen. Da's prima.
Maar het is nu allemaal zo kort dag geworden... die proeven hadden m.i. al veel eerder genomen kunnen worden (nog voordat die inzameling van die ICR's begon), had een hoop 'onrust' gescheeld...
Nu komt het allemaal zo ondoordacht over, terwijl ik juist de indruk kreeg dat het allemaal zo goed doordacht was....

Peter

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 719
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #518 Gepost op: 02 February 2009, 21:22:17 »

- Benodigde trekkracht (desnoods te meten met een simpele unster)

Soort van Newton meter? dat zou wel makkelijk zijn ja
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #519 Gepost op: 02 February 2009, 21:24:44 »
Soort van Newton meter? dat zou wel makkelijk zijn ja

Iedere marktkoopman had zo'n ding... anders een keer een middelbare school natuurkundeleraar vragen, hadden wij destijds op het VWO ook met diverse schalen. 0-100N, 0-1000N etc (die van de markt zijn gewoon in kg, maar dat geeft niet, omrekenen wil nog wel uit het hoofdje ;D )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Team Biljettencentrale Huiskat van Benelux
  • Offline Offline
  • Berichten: 9004
  • Hengelooo 1:160
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #520 Gepost op: 02 February 2009, 21:26:59 »
Oh ja! Het vee-runster... althans zo las ik het eerst in 1981...

 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #521 Gepost op: 02 February 2009, 21:27:58 »
Maar dat hebben ze nou toch net gedaan Peter?
Of ze het pas net hebben getest, is mij niet duidelijk. Ze hebben het wel net in de nieuwsbrief geschreven. Daarmee weet je nog niet hoe lang ze er zelf al van op de hoogte zijn; Jos beschreef het probleem pas nadat de nieuwsbrief was verschenen.

Sander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #522 Gepost op: 02 February 2009, 21:31:51 »
Ff een stomme vraag misschien, maar waarop is dit niet van te voren met 60 willekeurige vierassige rijtuigen geprobeerd... Dit probleem had je toch kunnen zien aankomen, of ben ik nou gek...  :o ::) ???

Dit is al geprobeert Peter, maar bedankt voor het advies.

Je kan ook het gewicht van de sleep simuleren met een gelijk gewicht aan een katrol die je kan slepen.
Dan weet je of je lok dat trekt of niet.

Remco, dat hebben we al met het zelfde gewicht aan goederenwagens gedaan, en niet met een katrol.
Vandaar dat we uit zijn gekomen op 3 loc's.

Mee eens Henk, maar er wordt al heel lang gelobbyied voor die 60 ICR's die aan allerlei eisen / wensen moeten voldoen. Da's prima.
Maar het is nu allemaal zo kort dag geworden... die proeven hadden m.i. al veel eerder genomen kunnen worden (nog voordat die inzameling van die ICR's begon), had een hoop 'onrust' gescheeld...
Nu komt het allemaal zo ondoordacht over, terwijl ik juist de indruk kreeg dat het allemaal zo goed doordacht was....

We konden niet eerder aan de echte tests gaan beginnen voordat we ook daadwerkelijk de rijtuigen hadden.
Die proef met die goederenwagens had net zo goed een vertekend beeld kunnen geven.

En we moesten weten hoe zich dat allemaal gedraagd in de bochten bij Railz.
Zoals gezegd was dit wel mogelijk geweest op een rechte rail, waar geen enkel knikje in zat, wat ook nog eens goed gewaterpast is.
Dan is dit mogelijk met een 1600 zonder aanpassingen.

En vergeet niet dat er bij railz ook hellingen zijn.

Ik hoop dat ik nu wat meer duidelijkheid gebracht heb?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6442
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #523 Gepost op: 02 February 2009, 21:34:23 »
Of ze het pas net hebben getest, is mij niet duidelijk. Ze hebben het wel net in de nieuwsbrief geschreven. Daarmee weet je nog niet hoe lang ze er zelf al van op de hoogte zijn; Jos beschreef het probleem pas nadat de nieuwsbrief was verschenen.

Sander

Ik heb bewust gewacht tot het uitbrengen van de nieuwsbrief.
Om misverstanden binnen de organisatie te voorkomen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #524 Gepost op: 02 February 2009, 21:37:18 »
Jos,

De beste stuurlui staan altijd aan de wal...  ;)
Maar goed, ik had het over 60 vierassige rijtuigen, niet over goederenwagens... da's toch een verschil. Dan had je wellicht kunnen zien wat er gebeurt met zo'n lange sliert rijtuigen in bogen, hellingen, bij knikjes etc... 60 rijtuigen (ongeacht welk type), dat is toch niet zo'n grote opgave...?