Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Met welke tang knip je verenstaal? door cor_b
Vandaag om 19:58:14
Op zoek naar ns-seinvleugels in ho door roco
Vandaag om 19:57:36
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 19:47:07
Nieuwe ruimte voor baan na ca. 30 jaar door ruudns
Vandaag om 19:21:26
De fabriek - Spoor 0 door Huup
Vandaag om 19:17:06
Terugverende koppeling door Klaas Zondervan
Vandaag om 19:07:39
BR-18.6 Schaal-0. door FritsT
Vandaag om 18:38:50
Grootspoor in Frankrijk door Karben
Vandaag om 18:23:17
Acherntal 2.0 H0 TP III/IV door Ronald69
Vandaag om 17:05:24
't Boemeltje door bask185
Vandaag om 16:38:22
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door Montanbahn
Vandaag om 15:46:25
LS Models CIWL LX slaapwagens door willyTEE
Vandaag om 15:33:50
Göhrener Viaduct door aad52
Vandaag om 15:19:20
booster vraag door Montanbahn
Vandaag om 14:35:52
Module vliegveld Jan van Mourik door Wim Vink
Vandaag om 14:34:05
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 14:07:46
Her-(her-)beginnen door Montanbahn
Vandaag om 13:29:49
Vreemd probleem door Treintje_komt_zo
Vandaag om 13:14:28
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 13:02:05
N-Wagen; Brawa, ESU of Piko door wob
Vandaag om 12:41:02
Aachenau West door Wim Vink
Vandaag om 12:41:01
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door wob
Vandaag om 12:37:12
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 12:22:25
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door Montanbahn
Vandaag om 11:43:25
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door VAM65
Vandaag om 11:09:35
lampjes in huizen willekeurig schakelen door Ronald Schreuder
Vandaag om 10:46:10
Waldbrunn an der Veluwe. Romantiek in H0 (2R) door Vislijn
Vandaag om 10:35:31
Wat was jullie allereerste loc? door AdLoc
Vandaag om 10:28:24
Modelbaan Beltheim. door Bertje B
Vandaag om 10:10:38
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 09:52:39
  

Auteur Topic: Langste reizigerstrein ter wereld.  (gelezen 118411 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #510 Gepost op: 02 February 2009, 21:06:23 »
3 Loks, die niet gelijk zijn ingereden en afgesteld dus multitractie zal niet je van het zijn.

Het is al veelvuldig gezegd, maar dit had waarschijnlijk wel voorkomen kunnen worden. Er zitten hier genoeg mensen met ideeen om het wel te realiseren!

Ik vind het jammer dat het er gewoon gekozen is voor 3 lok's, het hele idee erachter is dan weg :(

Gr. Remco.

Helemaal me eens. Kun je het net zo goed afblazen. Dus: ombouwen die ICR! Wel een verslagje hier he...... ;D
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #511 Gepost op: 02 February 2009, 21:07:38 »
Je kan ook het gewicht van de sleep simuleren met een gelijk gewicht aan een katrol die je kan slepen.

Dan weet je of je lok dat trekt of niet.

Gr. Remco.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #512 Gepost op: 02 February 2009, 21:07:55 »
@Jeroen : maar het beeld (EEN kleine lok die die hele sleep trekt) is aan duigen...

Remco heeft gelijk, maar noemt ook meteen een mogelijk oplossing : snel die ICR's met aandrijving bouwen en deze een dag of 2 laten rijden en inlopen, dan ijken in koploper en in koploper multitractie samenstellen, Koploper zorgt dan voor het synchroon rijden. Ik heb het wel met kleine aantallen rijtuigen getest, dan werkt zelfs trek-duw perfect.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5378
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #513 Gepost op: 02 February 2009, 21:08:22 »
Dat laatste mag je zelf weten  ;)  maar waar probeer je zoiets? Dat hebben ze denk ik net gedaan.
Loc met 8 keer asb en dan stroomafname via een stuk of twee rijtuigen?

Henk, probleem lijkt te zitten in onvoldoende gewicht van de roco 1600 en slechte rij eigenschappen van een marklin hamo. Ga dan ook AC rijden !  ;D ;D ;D ;D
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #514 Gepost op: 02 February 2009, 21:09:52 »
Dat laatste mag je zelf weten  ;)  maar waar probeer je zoiets?

Ik denk dat het eerste nog meevalt, dank je  ;)

Dat tweede... gewoon bij Railz als er geen publiek bij is, met 60 rijtuigen, zonder ruchtbaarheid...? Gewoon eens zien wat voor problemen er hadden (kunnen) ontstaan...

Ik sluit me aan bij de ideeën van ASb, motor in een ICR of anders gewoon afblazen, helaas pindakaas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22519
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #515 Gepost op: 02 February 2009, 21:11:58 »
Dat tweede... gewoon bij Railz als er geen publiek bij is, met 60 rijtuigen, zonder ruchtbaarheid...? Gewoon eens zien wat voor problemen er hadden (kunnen) ontstaan...

Maar dat hebben ze nou toch net gedaan Peter?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #516 Gepost op: 02 February 2009, 21:14:33 »
@Henk, dan had men nu de volgende gegevens dus moeten hebben:

- Benodigde trekkracht (desnoods te meten met een simpele unster)
- Of er slechts een of misschien toch twee extra loks nodig zijn
- Die loks (als laatste optie) allemaal reeds ge-ijkt om in multiple bedijf te kunnen rijden
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #517 Gepost op: 02 February 2009, 21:19:41 »
Maar dat hebben ze nou toch net gedaan Peter?
Mee eens Henk, maar er wordt al heel lang gelobbyied voor die 60 ICR's die aan allerlei eisen / wensen moeten voldoen. Da's prima.
Maar het is nu allemaal zo kort dag geworden... die proeven hadden m.i. al veel eerder genomen kunnen worden (nog voordat die inzameling van die ICR's begon), had een hoop 'onrust' gescheeld...
Nu komt het allemaal zo ondoordacht over, terwijl ik juist de indruk kreeg dat het allemaal zo goed doordacht was....

Peter

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 712
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #518 Gepost op: 02 February 2009, 21:22:17 »

- Benodigde trekkracht (desnoods te meten met een simpele unster)

Soort van Newton meter? dat zou wel makkelijk zijn ja
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #519 Gepost op: 02 February 2009, 21:24:44 »
Soort van Newton meter? dat zou wel makkelijk zijn ja

Iedere marktkoopman had zo'n ding... anders een keer een middelbare school natuurkundeleraar vragen, hadden wij destijds op het VWO ook met diverse schalen. 0-100N, 0-1000N etc (die van de markt zijn gewoon in kg, maar dat geeft niet, omrekenen wil nog wel uit het hoofdje ;D )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8988
  • Hengelooo 1:160
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #520 Gepost op: 02 February 2009, 21:26:59 »
Oh ja! Het vee-runster... althans zo las ik het eerst in 1981...

 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #521 Gepost op: 02 February 2009, 21:27:58 »
Maar dat hebben ze nou toch net gedaan Peter?
Of ze het pas net hebben getest, is mij niet duidelijk. Ze hebben het wel net in de nieuwsbrief geschreven. Daarmee weet je nog niet hoe lang ze er zelf al van op de hoogte zijn; Jos beschreef het probleem pas nadat de nieuwsbrief was verschenen.

Sander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #522 Gepost op: 02 February 2009, 21:31:51 »
Ff een stomme vraag misschien, maar waarop is dit niet van te voren met 60 willekeurige vierassige rijtuigen geprobeerd... Dit probleem had je toch kunnen zien aankomen, of ben ik nou gek...  :o ::) ???

Dit is al geprobeert Peter, maar bedankt voor het advies.

Je kan ook het gewicht van de sleep simuleren met een gelijk gewicht aan een katrol die je kan slepen.
Dan weet je of je lok dat trekt of niet.

Remco, dat hebben we al met het zelfde gewicht aan goederenwagens gedaan, en niet met een katrol.
Vandaar dat we uit zijn gekomen op 3 loc's.

Mee eens Henk, maar er wordt al heel lang gelobbyied voor die 60 ICR's die aan allerlei eisen / wensen moeten voldoen. Da's prima.
Maar het is nu allemaal zo kort dag geworden... die proeven hadden m.i. al veel eerder genomen kunnen worden (nog voordat die inzameling van die ICR's begon), had een hoop 'onrust' gescheeld...
Nu komt het allemaal zo ondoordacht over, terwijl ik juist de indruk kreeg dat het allemaal zo goed doordacht was....

We konden niet eerder aan de echte tests gaan beginnen voordat we ook daadwerkelijk de rijtuigen hadden.
Die proef met die goederenwagens had net zo goed een vertekend beeld kunnen geven.

En we moesten weten hoe zich dat allemaal gedraagd in de bochten bij Railz.
Zoals gezegd was dit wel mogelijk geweest op een rechte rail, waar geen enkel knikje in zat, wat ook nog eens goed gewaterpast is.
Dan is dit mogelijk met een 1600 zonder aanpassingen.

En vergeet niet dat er bij railz ook hellingen zijn.

Ik hoop dat ik nu wat meer duidelijkheid gebracht heb?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6440
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #523 Gepost op: 02 February 2009, 21:34:23 »
Of ze het pas net hebben getest, is mij niet duidelijk. Ze hebben het wel net in de nieuwsbrief geschreven. Daarmee weet je nog niet hoe lang ze er zelf al van op de hoogte zijn; Jos beschreef het probleem pas nadat de nieuwsbrief was verschenen.

Sander

Ik heb bewust gewacht tot het uitbrengen van de nieuwsbrief.
Om misverstanden binnen de organisatie te voorkomen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #524 Gepost op: 02 February 2009, 21:37:18 »
Jos,

De beste stuurlui staan altijd aan de wal...  ;)
Maar goed, ik had het over 60 vierassige rijtuigen, niet over goederenwagens... da's toch een verschil. Dan had je wellicht kunnen zien wat er gebeurt met zo'n lange sliert rijtuigen in bogen, hellingen, bij knikjes etc... 60 rijtuigen (ongeacht welk type), dat is toch niet zo'n grote opgave...?