Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door hervé
30 September 2025, 23:01:18
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
30 September 2025, 22:56:41
Brandstofportaal in Spoor 0 (B. Semblat) door sncf231e
30 September 2025, 22:32:34
La Fabrique des petits réseaux (1:87) door hervé
30 September 2025, 22:30:43
Raadplaatje door grossraumwagen
30 September 2025, 22:30:34
Big Scale Trains - NS 1200 in Spoor G (1:27) door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 22:22:48
Ketelwagens, welke hebben jullie? door Pauldg
30 September 2025, 22:08:01
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
30 September 2025, 22:06:03
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door GerardvV
30 September 2025, 21:52:03
Gewoon wat busfoto's door hervé
30 September 2025, 21:35:28
uitbouw / hokje op veel oudere stations, waar diende dat voor? door Klaas Zondervan
30 September 2025, 21:33:58
De Projecten van RetroJack door RetroJack
30 September 2025, 21:19:52
Leubachtalbahn door Krokodil68
30 September 2025, 20:20:25
Big Scale Trains - NS SLT in H0 door Sebastiaan Pot -- Big Scale Trains
30 September 2025, 20:04:27
NS-1000 in spoor-1 door Edwin2121992
30 September 2025, 19:54:11
Tandwielen of wielstellen met tandwiel voor Rocky Rail NS 6400 / 6500 door Remco vM
30 September 2025, 19:52:58
Arlbergbahn.. ? door Benelux795
30 September 2025, 19:24:53
Roco 290 digtaliseren door Herb73
30 September 2025, 19:12:19
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door einte
30 September 2025, 19:11:57
Modelspoorbaan van Einte door 741230
30 September 2025, 19:00:11
Motor geluid door Johnwater
30 September 2025, 17:35:12
4 oktober modelspoorbeurs Houten door Ronald69
30 September 2025, 17:09:48
Randstadrail viaduct Prins Bernhardlaan door Chris Westerduin
30 September 2025, 16:20:55
Roco 2400, h0 door spoorzeven
30 September 2025, 16:17:27
1 t/m 6 oktober 6 daagse stoomreis door Duitsland Deutsches Dampflokomotivmuseum door Seinhuis
30 September 2025, 16:11:33
Alweer is de Weller soldeerbout defect door Peter Kleton
30 September 2025, 15:57:22
Minibaan Visserskaai H0 door Sikko
30 September 2025, 15:38:23
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
30 September 2025, 15:31:50
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
30 September 2025, 14:42:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door martijn v m
30 September 2025, 13:03:59
  

Auteur Topic: Langste reizigerstrein ter wereld.  (gelezen 121346 keer)

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #510 Gepost op: 02 February 2009, 21:06:23 »
3 Loks, die niet gelijk zijn ingereden en afgesteld dus multitractie zal niet je van het zijn.

Het is al veelvuldig gezegd, maar dit had waarschijnlijk wel voorkomen kunnen worden. Er zitten hier genoeg mensen met ideeen om het wel te realiseren!

Ik vind het jammer dat het er gewoon gekozen is voor 3 lok's, het hele idee erachter is dan weg :(

Gr. Remco.

Helemaal me eens. Kun je het net zo goed afblazen. Dus: ombouwen die ICR! Wel een verslagje hier he...... ;D
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Remco.

  • Offline Offline
  • Berichten: 6325
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #511 Gepost op: 02 February 2009, 21:07:38 »
Je kan ook het gewicht van de sleep simuleren met een gelijk gewicht aan een katrol die je kan slepen.

Dan weet je of je lok dat trekt of niet.

Gr. Remco.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #512 Gepost op: 02 February 2009, 21:07:55 »
@Jeroen : maar het beeld (EEN kleine lok die die hele sleep trekt) is aan duigen...

Remco heeft gelijk, maar noemt ook meteen een mogelijk oplossing : snel die ICR's met aandrijving bouwen en deze een dag of 2 laten rijden en inlopen, dan ijken in koploper en in koploper multitractie samenstellen, Koploper zorgt dan voor het synchroon rijden. Ik heb het wel met kleine aantallen rijtuigen getest, dan werkt zelfs trek-duw perfect.
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Jeroen Water

  • Offline Offline
  • Berichten: 5381
  • NS tijdperk IV (1973/1974)
    • Flickr Fotostream Jeroen Water
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #513 Gepost op: 02 February 2009, 21:08:22 »
Dat laatste mag je zelf weten  ;)  maar waar probeer je zoiets? Dat hebben ze denk ik net gedaan.
Loc met 8 keer asb en dan stroomafname via een stuk of twee rijtuigen?

Henk, probleem lijkt te zitten in onvoldoende gewicht van de roco 1600 en slechte rij eigenschappen van een marklin hamo. Ga dan ook AC rijden !  ;D ;D ;D ;D
Bouwt aan Ermehuizen met het dienstregelingsjaar 1973/1974

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #514 Gepost op: 02 February 2009, 21:09:52 »
Dat laatste mag je zelf weten  ;)  maar waar probeer je zoiets?

Ik denk dat het eerste nog meevalt, dank je  ;)

Dat tweede... gewoon bij Railz als er geen publiek bij is, met 60 rijtuigen, zonder ruchtbaarheid...? Gewoon eens zien wat voor problemen er hadden (kunnen) ontstaan...

Ik sluit me aan bij de ideeën van ASb, motor in een ICR of anders gewoon afblazen, helaas pindakaas

henk

  • Offline Offline
  • Berichten: 22563
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #515 Gepost op: 02 February 2009, 21:11:58 »
Dat tweede... gewoon bij Railz als er geen publiek bij is, met 60 rijtuigen, zonder ruchtbaarheid...? Gewoon eens zien wat voor problemen er hadden (kunnen) ontstaan...

Maar dat hebben ze nou toch net gedaan Peter?
Het is heel Nederlands om iets heel Nederlands te vinden.

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #516 Gepost op: 02 February 2009, 21:14:33 »
@Henk, dan had men nu de volgende gegevens dus moeten hebben:

- Benodigde trekkracht (desnoods te meten met een simpele unster)
- Of er slechts een of misschien toch twee extra loks nodig zijn
- Die loks (als laatste optie) allemaal reeds ge-ijkt om in multiple bedijf te kunnen rijden
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #517 Gepost op: 02 February 2009, 21:19:41 »
Maar dat hebben ze nou toch net gedaan Peter?
Mee eens Henk, maar er wordt al heel lang gelobbyied voor die 60 ICR's die aan allerlei eisen / wensen moeten voldoen. Da's prima.
Maar het is nu allemaal zo kort dag geworden... die proeven hadden m.i. al veel eerder genomen kunnen worden (nog voordat die inzameling van die ICR's begon), had een hoop 'onrust' gescheeld...
Nu komt het allemaal zo ondoordacht over, terwijl ik juist de indruk kreeg dat het allemaal zo goed doordacht was....

Peter

RhB-Mikey

  • Lokifahrer Mikey
  • Offline Offline
  • Berichten: 714
  • Rhätische Bahn fan
    • Flickr
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #518 Gepost op: 02 February 2009, 21:22:17 »

- Benodigde trekkracht (desnoods te meten met een simpele unster)

Soort van Newton meter? dat zou wel makkelijk zijn ja
Lid van Vereniging Spoorgroep Zwitserland, Regio Zuidwest

klik hier voor mijn filmpjes

Bouwt aan Bahnhof Langwies

JAB van Ree

  • Offline Offline
  • Berichten: 3796
    • Stichting Historisch Dieselmaterieel
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #519 Gepost op: 02 February 2009, 21:24:44 »
Soort van Newton meter? dat zou wel makkelijk zijn ja

Iedere marktkoopman had zo'n ding... anders een keer een middelbare school natuurkundeleraar vragen, hadden wij destijds op het VWO ook met diverse schalen. 0-100N, 0-1000N etc (die van de markt zijn gewoon in kg, maar dat geeft niet, omrekenen wil nog wel uit het hoofdje ;D )
1:1 Locomotor, Plan C/E/L/U/W en 2200 prutser, G1206 bestuurder
1:87 verzamelaar NS periode 1968-heden

Mispoes

  • Huiskat van Benelux en vriend van de Biljettencentrale.
  • Offline Offline
  • Berichten: 8996
  • Hengelooo 1:160
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #520 Gepost op: 02 February 2009, 21:26:59 »
Oh ja! Het vee-runster... althans zo las ik het eerst in 1981...

 
Das Pausenbrot schmiert Westfalen mir.

santerdam

  • Offline Offline
  • Berichten: 3865
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #521 Gepost op: 02 February 2009, 21:27:58 »
Maar dat hebben ze nou toch net gedaan Peter?
Of ze het pas net hebben getest, is mij niet duidelijk. Ze hebben het wel net in de nieuwsbrief geschreven. Daarmee weet je nog niet hoe lang ze er zelf al van op de hoogte zijn; Jos beschreef het probleem pas nadat de nieuwsbrief was verschenen.

Sander

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #522 Gepost op: 02 February 2009, 21:31:51 »
Ff een stomme vraag misschien, maar waarop is dit niet van te voren met 60 willekeurige vierassige rijtuigen geprobeerd... Dit probleem had je toch kunnen zien aankomen, of ben ik nou gek...  :o ::) ???

Dit is al geprobeert Peter, maar bedankt voor het advies.

Je kan ook het gewicht van de sleep simuleren met een gelijk gewicht aan een katrol die je kan slepen.
Dan weet je of je lok dat trekt of niet.

Remco, dat hebben we al met het zelfde gewicht aan goederenwagens gedaan, en niet met een katrol.
Vandaar dat we uit zijn gekomen op 3 loc's.

Mee eens Henk, maar er wordt al heel lang gelobbyied voor die 60 ICR's die aan allerlei eisen / wensen moeten voldoen. Da's prima.
Maar het is nu allemaal zo kort dag geworden... die proeven hadden m.i. al veel eerder genomen kunnen worden (nog voordat die inzameling van die ICR's begon), had een hoop 'onrust' gescheeld...
Nu komt het allemaal zo ondoordacht over, terwijl ik juist de indruk kreeg dat het allemaal zo goed doordacht was....

We konden niet eerder aan de echte tests gaan beginnen voordat we ook daadwerkelijk de rijtuigen hadden.
Die proef met die goederenwagens had net zo goed een vertekend beeld kunnen geven.

En we moesten weten hoe zich dat allemaal gedraagd in de bochten bij Railz.
Zoals gezegd was dit wel mogelijk geweest op een rechte rail, waar geen enkel knikje in zat, wat ook nog eens goed gewaterpast is.
Dan is dit mogelijk met een 1600 zonder aanpassingen.

En vergeet niet dat er bij railz ook hellingen zijn.

Ik hoop dat ik nu wat meer duidelijkheid gebracht heb?


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Jos B.

  • NS 1607 Vlissingen
  • Offline Offline
  • Berichten: 6436
  • Zal 't gaan, ja!
    • Tramlijn Maastricht-Vaals
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #523 Gepost op: 02 February 2009, 21:34:23 »
Of ze het pas net hebben getest, is mij niet duidelijk. Ze hebben het wel net in de nieuwsbrief geschreven. Daarmee weet je nog niet hoe lang ze er zelf al van op de hoogte zijn; Jos beschreef het probleem pas nadat de nieuwsbrief was verschenen.

Sander

Ik heb bewust gewacht tot het uitbrengen van de nieuwsbrief.
Om misverstanden binnen de organisatie te voorkomen.


Jos.
De Langste Modelreizigerstrein van Europa is een feit

En was 1680 cm Lang
(Rotterdam, 2009)

Peter Wijshake

  • Offline Offline
  • Berichten: 573
Re: Langste reizigerstrein ter wereld.
« Reactie #524 Gepost op: 02 February 2009, 21:37:18 »
Jos,

De beste stuurlui staan altijd aan de wal...  ;)
Maar goed, ik had het over 60 vierassige rijtuigen, niet over goederenwagens... da's toch een verschil. Dan had je wellicht kunnen zien wat er gebeurt met zo'n lange sliert rijtuigen in bogen, hellingen, bij knikjes etc... 60 rijtuigen (ongeacht welk type), dat is toch niet zo'n grote opgave...?