Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 21:11:28
Locomotieven doen niets meer bij gebruik van led-trafo door Ronaldk
Vandaag om 21:08:18
E C Brussel-Rotterdam CsD door ebs2650
Vandaag om 21:03:34
Bahnstrecke 5867 door Peter J K
Vandaag om 20:53:24
Hulp en/of advies gezocht: gebruik van Piko Sounddecoder in Märklin loc door Gouda
Vandaag om 20:51:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door puntenglijder
Vandaag om 20:48:25
Railz Miniworld door Marc tramt
Vandaag om 20:25:59
Slijptrein door Gerco van Beelen
Vandaag om 20:00:41
Modellbau Lingen 2026 door Scratchbuilt
Vandaag om 19:51:27
MoBaBro.de door W. Thomas
Vandaag om 19:40:17
Repareren van gebarsten tandwielen door Ferdinand Bogman
Vandaag om 19:33:06
Oersik etsplaat spoor 0, bouwverslag door moonlicht
Vandaag om 19:28:41
Rheinburg, TP V/VI door Frank 123
Vandaag om 19:28:11
Roco NS 1211 blauw door Oosterspoor
Vandaag om 19:18:05
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Peter J K
Vandaag om 19:14:51
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Twinkie
Vandaag om 19:00:55
NS-Kameel in Spoor-0 (en misschien in Spoor-1) door FritsT
Vandaag om 18:52:00
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door puntenglijder
Vandaag om 18:47:09
Kleurweergave losse led WS2812 door bask185
Vandaag om 18:26:03
MaTrix 2026 door Robkop
Vandaag om 18:24:23
Diorama Memburg Klütjenfelderkai door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 18:08:18
DJV's andere "Lego" project in plusminus 1:18. door DJV
Vandaag om 17:41:33
BNLS modulebaan: Werkspoor-Kathedraal 3.5 door meino
Vandaag om 17:33:48
Station Arnhem jaren '80' door spoorijzer
Vandaag om 17:16:41
Artitec Hondekop maakt geluid alsof er iets aanloopt, maar kan niks vinden door Ben
Vandaag om 16:22:50
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 16:06:25
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 16:03:05
Les Billards du Vivarais door Wim Vink
Vandaag om 15:40:46
Roco 2026 door Reinout van Rees
Vandaag om 15:24:11
Modelspoordagen VERPLAATST naar 7 & 8 maart 2026 door Ronald Halma
Vandaag om 15:18:52

Auteur Topic: Repareren van gebarsten tandwielen  (gelezen 1149 keer)

Ferdinand Bogman

• Derde generatie Fleisch-mann
  • Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
Repareren van gebarsten tandwielen
« Gepost op: 10 January 2026, 22:48:37 »
Het jaar 2025 was voor mij een beetje het "Jaar Van De Gebarsten Tandwielen". Ik kocht allemaal materieel met een of meer gebarsten kunststof tandwielen op de as van een wielstel:
  • een Liliput NS 3500. Voor een vervangend tandwiel heb ik meegedaan met de gezamenlijke inkoopactie bij K.K. Produkcja. Prima actie, maar als je het zelf moet doen zit je met de verzendkosten - en zonder staffelkorting :).
  • een Roco VT 12.5. Een vervangend wielstel met tandwiel is niet meer leverbaar (eerder had ik dit al met een Roco V200).
  • een Lenz BR 66. Hiervoor zijn helemaal geen onderdelen meer leverbaar :(
Voor de Roco en de Lenz heb ik bij Roco alternatieve tandwielen in bestelling maar ik weet nog niet of die gaan passen. En ik lees ook over tandwielen die bij levering al gebarsten zijn.

Het probleem is ook al heel vaak langsgekomen hier op het forum. Er schijnen mensen te zijn die de tandwielen lijmen, anderen vinden dat een idioot idee... Eens kijken wat ze hier dan van vinden ;).

Het probleem is dat de as van het wielstel ter plekke wat dikker is doordat er groeven ingeslepen zijn. Daardoor is het gat in het tandwiel te klein en komt het onder spanning te staan. De simpele oplossing die nu bedacht is, is de as een beetje te verwarmen waardoor het plastic van het tandwiel, rondom de as, een beetje smelt. Door de spanning "krimpt" het tandwiel terug naar de eigenlijke diameter en de barst gaat dicht.

Het idee is uitgeprobeerd met het - toch al kapotte - tandwiel van de BR 66. Als het tandwiel op de as zit, is de barst duidelijk te zien:

Als het tandwiel van de as af is, neemt het tandwiel zijn oorspronkelijke vorm nog aan:

Voor het experiment is het tandwiel weer op de as geschoven en in de bankschroef geklemd:

In dit geval zijn beide wielen er afgehaald. Het is prettiger om er maar één los te halen. Dan is het goed om de as tussen het tandwiel en het wiel op een of andere manier te koelen (bijvoorbeeld met een nat stukje keukenpapier).
Als een tandwiel niet meer uit zichzelf sluit, kan het misschien nog met een pincet samengeknepen worden.

Dan wordt de soldeerbout op de kop van de as gezet:

Nu is het een kwestie van goed opletten wat er gebeurt. We willen natuurlijk niet dat het tandwiel helemaal wegsmelt  :-\. Ook hiervoor is het misschien handig een koelmiddel bij de hand te houden, bijvoorbeeld een bakje koud water waar het geheel snel ingegooid kan worden.

Het experiment lijkt gelukt:

Wie ver genoeg inzoomt, ziet een smeltkraagje bij de as.

Een handmatige test met de as met tandwiel op zijn plek:

Het voelt alsof de boel zonder haperen loopt. Inmiddels heeft het onderstel met motor, kardan, wormwiel en alle drijfassen ook een tijdje probleemloos gelopen.

Omdat de spanning uit het tandwiel is verdwenen zou het niet opnieuw kunnen barsten. Natuurlijk moet een duurtest nog aantonen dat dit een blijvend werkende aandrijving oplevert.

Ik ben benieuwd of er forumleden zijn die dit aandurven; ik lees hier graag commentaar en ervaringen. Dat zal ik in ieder geval zelf plaatsen als ik het weer ga doen.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 00:25:03 door Ferdinand Bogman. Reden: Interpunctie »
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Floris Dilz

• Nervensäge.
  • Offline Offline
    • belse roestkraam
Re: Repareren van gebarsten tandwielen
« Reactie #1 Gepost op: 10 January 2026, 23:46:04 »
als t om een geribbelde as gaat lijkt t me een prima oplossing, simpel en lomp genoeg dak t zelf had kunnen verzinnen, complimenten!

KNed

• Offline Offline
    • nederlof.net
« Reactie #2 Gepost op: 10 January 2026, 23:58:08 »
Netjes uitgevoerd zo!

Er zitten dus 1 of meer groeven in deze as? Dus daar is het plastic ook ingesmolten en het tandwiel blijft daarom goed zitten?

Als er nu geen groeven op zitten en je doet deze actie, is er dan de kans dat het tandwiel alsnog vroeg of laat los gaat zitten op de as?

Koen
H0: Periode: 1980-heden, vooral NL, 3-rail digitaal
Beheerder van: NL in Model | modelspooradressen | Marklin dipswitch[/u

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 07:08:03 »
Een interessant onderzoek Ferdinand, het wachten is nu natuurlijk op een langdurige praktijktest onder verschillende en wisselende belastingen  ;D
Vooralsnog ziet het er prima uit zo te zien en te lezen.

Voor het koelen zou ook koudespray kunnen worden overwogen, zowel de technische variant, o.a. gebruikt voor het opsporen van breuken in printsporen, als de (para}medische-, bekend van het voetbalveld zullen in deze beiden voldoen.

Ik blijf waarnemen  :)
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 09:42:08 »
Bedankt voor de complimenten, Floris! Het verbaast me zelf ook een beetje hoe goed dit simpele idee uitpakt. Ik ben benieuwd of het met kleinere tandwielen ook goed lukt.

Op de foto’s is het niet te zien, Koen. Maar inderdaad: de as heeft, op de plek waar het tandwiel zit, groeven om het tandwiel grip te geven. Dat lijkt me onmisbaar, of zijn er ook gevallen waar dat niet zo is?

Waar je natuurlijk op moet letten, voordat je begint te solderen, is dat het tandwiel op de juiste positie op de as zit.

Ik ben benieuwd hoe je het gebruik van die koudespray voor je ziet, Eric. Kun je het zo aanbrengen dat alleen het onderste deel van de as - en een eventueel aanwezig wiel - gekoeld wordt? Of maak je dan een stuk keukenpapier nat met die koudespray?
"Oh, qu'ils sont pittoresques, les trains manqués." (uit: Jules Laforgue, Ô géraniums diaphanes)
Wohnzimmer Rbf

Eric B

• Online Online
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 09:51:38 »
Als je voor de technische variant gaat zit daar een buisje bij, net als bij WD40 bijvoorbeeld, waarmee je heel lokaal een beetje kan sprayen, met directe afkoeling (door snelle verdamping van het middel) als gevolg.
Spuitbus in de ene- en soldeerbout in de andere hand  :)
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 09:55:23 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Frank 123

• Offline Offline
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 10:43:17 »
Mooi opgelost  (y) (y).
Bahnstrecke 5867
Am Ende der Strecke
Den gamla sågverket (gepland)

Carl

• Offline Offline
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 16:30:43 »
Een zeer mooi experiment Ferdinand  (y)
Ik neem aan dat je met de soldeerbout de as warm maakt en dat daardoor het tandwiel aan elkaar smelt, of begrijp ik het niet goed

meino

• Offline Offline
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 16:37:31 »
Dag Ferdinand

Alhoewel ik zelf nog geen last heb van gescheurde tandwielen, heb ik toch wel een paar vraagjes. Hoe heb je de wielen van de as gehaald en hoe heb je ze bij het terug plaatsen weer gequarted gekregen.

Groet Meino

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 16:51:34 »
Zelf nog nooit last gehad van gebarsten tandwielen, maar als het ooit gebeurt dan is dit een interessante manier van repareren. Als het niet lukt is er nog niks verloren.
ik vraag me wel af, sluit de barst zich vanzelf, of moet je een beetje helpen door het tandwiel samen te knijpen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 17:25:08 »
Het is niet zo dat de barst aan elkaar smelt, Carl. De binnenkant van het tandwiel (in het gat waar de as in zit), smelt. Door de spanning in het wiel probeert het zijn eigenlijke ronde vorm weer aan te nemen en komen de twee uiteinden van de barst naar elkaar toe.

Hierboven schrijf ik dat je eventueel met een pincet het tandwiel kunt dichtknijpen tijdens het solderen. Het stomme is, Klaas, dat ik niet meer weet of ik dat nu zelf ook gedaan heb ;) .

Voor het loshalen van de wielen heb ik geen speciaal gereedschap, Meino. Daarmee is het een beetje een gok. Eerder heb ik de as uit het wiel getikt, maar dat kan bij deze wielstellen niet. Ik heb een tangetje om de as te gehouden (niet klemmend), tegen de binnenkant van het wiel. Daarna heb ik de as met de hand van het wiel getrokken. Ik heb daarbij niet gedraaid, omdat ik ervan uitging dat op de as-uiteinden dezelfde ribbels zitten als in het midden, waar het tandwiel zit. Op de foto's is te zien dat dat het geval is.

Dan moeten in de gaten in de wielen gleufjes zitten (gemaakt of gesleten door de druk). Daarvan heb ik gebruik gemaakt om de wielen weer in de juiste stand, gekwarteerd erop te zetten. Daarbij heb ik de goede stand afgekeken van de andere drijfwielen. Haal ze dus nooit allemaal tegelijk los en/of maak foto's, zodat je kunt zien hoe het hoort te zitten.
Om te voorkomen dat ik een zwabberwiel kreeg, leek het me het beste de wielen weer terug op de as te tikken zoveel mogelijk in het midden. Het wiel plaatst zich dan zoveel mogelijk zelf goed op de as. Dat is gelukt deze keer!
Wohnzimmer Rbf

meino

• Offline Offline
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 17:31:21 »
Bedankt Ferdinand. Dat geeft wat moed om het toch ook eens te doen. Dat is nu niet nodig, maar ik zit wel eens naar andere stoomloks te kijken, maar het probleem van kwartering heeft me tot nu toe bij het meeste tegengehouden. Dit i.v.m. RP25 wielen.

Groet Meino

Klaas Zondervan

• Offline Offline
    • Pagina van klaas
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 18:21:22 »
Hierboven schrijf ik dat je eventueel met een pincet het tandwiel kunt dichtknijpen tijdens het solderen. Het stomme is, Klaas, dat ik niet meer weet of ik dat nu zelf ook gedaan heb ;) .
Dan ben ik niet de enige. Ik doe ook wel eens iets waarvan ik achteraf niet meer kan reconstrueren hoe ik het heb gedaan. In ieder geval kan het volgens mij geen kwaad om een beetje te helpen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

puntenglijder

• Offline Offline
  • Ik heb geen rommel, er liggen overal ideeen.
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 18:56:38 »
Goed idee Ferdinand en het werkt ook nog. (y)

Ga je het tandwiel nog van een laagje ( super ) lijm voorzien, of laat je het zo ?
Ik denk dat als je het tandwiel gaat belasten deze toch weer op de scheur uit elkaar gaat staan en zo de grip
op de as t.z.t. gaat verliezen.

Succes er mee.

Kees.
Stoom is toch de mooiste aandrijving die er is.

Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=82055.new;topicseen#new
Br 41 Weinert loop of sloop
https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=114740.new;topicseen#

Ferdinand Bogman

• Offline Offline
  • Klaar voor vertrek!
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 19:33:06 »
Voorlopig laat ik het zo, Kees. Het tandwiel zit vastgesmolten aan de as. Ik schat in dat de krachten op het tandwiel niet zo groot zijn dat die de barst weer kunnen opentrekken.
Wohnzimmer Rbf