Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Onlangs gespot - gefotografeerd, de links door Jeroen Water
Vandaag om 14:27:32
Onderdelen gezocht voor de Fleischmann Piccolo BR38 door Gabriël Bergsma
Vandaag om 14:04:05
Station Steenwijk poging 2 door FredD
Vandaag om 14:03:26
Rondom Charlois door hervé
Vandaag om 13:55:41
De IJmuider spoorlijn - korte geschiedenis en plaatjes door Vislijn
Vandaag om 13:46:41
Roco traxx 'Eurocity': suggestie 2e nummer doorgeven door Deetrein
Vandaag om 13:10:05
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen. door Hans Reints
Vandaag om 12:52:06
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Ronald69
Vandaag om 12:14:13
Modellbau Lingen 2026 door Rieks
Vandaag om 12:02:59
Bitry Bascule in 0e, een nieuw baantje op Micromodules door Ronald Halma
Vandaag om 11:36:29
Piko EUROCITY 2869 traxx door Reinout van Rees
Vandaag om 09:53:52
De bouw van een modulebaan met Nederlands landschap. door Theo Mol
Vandaag om 09:42:51
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 09:41:38
Bauarbeiten im gange door Wim Vink
Vandaag om 09:39:52
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 09:23:31
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Frank103
Vandaag om 09:16:09
Raadplaatje door Gerrit H
Vandaag om 09:04:32
Rivarossi br 56 HR2891S door Stefan88
Vandaag om 09:02:11
Contact gegevens Roco NL door Luc2000
Vandaag om 08:22:56
Spoor- en tramweg parafernalia door spoorijzer
Vandaag om 07:46:48
Ombouwen Roco 1100 naar digitaal door Peter J K
Vandaag om 01:42:05
Goede wensen voor 2026 door Ronald69
Vandaag om 00:18:24
Toon hier je (model)TRAM foto's. door GerardvV
18 December 2025, 22:43:11
diorama, voor lange treinen. door Mark D.
18 December 2025, 22:18:05
Onshape gebruikersgroep door Frank 123
18 December 2025, 21:39:59
Resin kits best met of zonder grondlaag door Sikko
18 December 2025, 20:52:29
NAM ex USATC MK modelbouw studio kit door orientexpress
18 December 2025, 20:41:57
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc) door Vislijn
18 December 2025, 19:41:54
Revier Rheinbrenner (H0) door Marco1044
18 December 2025, 19:14:52
"Southern Pacific's Coos Bay Branchline in H0", een nieuwe thuisbaan. door Ronald Halma
18 December 2025, 18:53:51
  

Auteur Topic: Station Steenwijk poging 2  (gelezen 1169 keer)

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8040
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #15 Gepost op: Vandaag om 09:45:35 »
Citaat
Ik kan geen hoge seinen tussen de sporen kwijt.
Waarom niet?; als ik naar de foto kijk met de 6400, dan past daar m.i. gewoon een sein tussen de sporen.
Zie ook deze post.
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #16 Gepost op: Vandaag om 10:01:39 »
Er zit 54 mm hart op hart tussen de sporen. Die 6400 met tank erachter is best breed. Het gaat rakelings langs een sein als die daar zou staan. Daarom stond die trein daar ook op de foto. Bovendien staat het sein dan ruim voor het einde van het perron. Een lange trein staat dan voorbij het sein. Niet ideaal dus, maar ik heb kan de baan niet verder uitrekken. Een laag sein kan verder naar de wissel toe, maar het is de vraag of de bestuurder een laag sein zou zien. Ik vind het een moeilijke puzzel. Misschien heb ik er te weinig rekening mee gehouden bij het bouwen van de baan. Zou een hoog sein na de wissel ook kunnen? Om aan te geven dat het volgende blok vrij is?

Fred
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:08:06 door FredD »
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 10:05:29 »
Eric, je verwijst nu naar een oude post van mij. Intussen ben ik er achter gekomen dat wat ik daar stelde niet waar is. Het sein moet helemaal buiten de 4 meter brede ruimte van het PVR staan.
Maar ik kan dat niet meer veranderen.

De vraag is nu hoever de sporen in het model uit elkaar liggen.
Toevoeging: die vraag is inmiddels beantwoord. Het is 54 mm. Het PVR is volgens de NEM 48 mm breed. Er blijft dan 6 mm over en dat is te weinig voor een sein.

« Laatst bewerkt op: Vandaag om 10:10:03 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #18 Gepost op: Vandaag om 10:13:32 »



En dit? Bij einde perron de seinen aan de binnenkant tussen de sporen? Ik weet dat ze in principe rechts van het spoor staan, maar "mag" dit?

Fred
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V

Hatsune Miku

  • Offline Offline
  • Berichten: 36
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #19 Gepost op: Vandaag om 10:22:20 »
Ik kan geen hoge seinen tussen de sporen kwijt. Dus dan lage seinen? Zoiets als hieronder? Alles is zo in elkaar gedrukt vanwege de ruimte... Een uitrijsein voor spoor 412 naar links toe kan eigenlijk pas na wissel 9. Is dat een optie is of is dat een nogo?



Bedankt voor het meedenken alvast!

Fred

Aan een doorgaand spoor zal op het rechterspoor nooit een dwergsein staan als de lokale snelheid hoger is dan 40kmh. Sein 5 en 23 zullen altijd hoge seinen moeten zijn. Op linkerspoor mag bij dit type beveiliging (dubbelspoor met linkerspoor beveiliging) wel een dwergje mogen staan, die worden dan vooraf gegaan door een voorsein of keeperbaken. Sein 16 en 21 mogen wel dwergjes zijn, sein 6 zal voor het wissel staan en niet halverwege. En seinen kunnen prima links staan, maar dat is vaak een uitzondering en dan zit er een pijlbord op

Het hele probleem van het militaire vervoer is ook dat het niet overal langs past :P

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8040
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #20 Gepost op: Vandaag om 10:34:06 »
@Klaas, even aan één der moddertorren vragen om het aan te passen dan wellicht?

Citaat
Niet ideaal dus, maar ik heb kan de baan niet verder uitrekken.
Niet in de lengte, daar zit je al op de bakeinden, maar hoe zit dat in de breedte?
Ik snap dat het waarschijnlijk een bult werk is, maar als je tussen het wissel en de gebogen rail nog een stukje rechtdoor gaat kan je de h.o.h. afstand van de sporen wat vergroten, zodat je wel ruimte heb.

Kijk daar hebben we een reactie van een mcn, ik zat al te zoeken in de wirwar aan bronnen of ik ergens een plaatje kon vinden van een i.v.m. het PVR links geplaatst sein met een (aanwijs)pijl.

Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #21 Gepost op: Vandaag om 11:20:54 »

Niet in de lengte, daar zit je al op de bakeinden, maar hoe zit dat in de breedte?
Ik snap dat het waarschijnlijk een bult werk is, maar als je tussen het wissel en de gebogen rail nog een stukje rechtdoor gaat kan je de h.o.h. afstand van de sporen wat vergroten, zodat je wel ruimte heb.

In de breedte is geen ruimte meer. Ik kan niet naar achteren en aan de voorkant moet ik nog de opstelplaats voor de tanks kwijt. Ik neig ernaar om de hoofdseinen te plaatsen tussen de sporen aan beide uiteinden van het perron zoals ik op de foto heb geprobeerd te tonen. Dan  staan de seinen voor vertrek op de hoofdbaan dus inderdaad links. Ik heb inmiddels gelezen (https://forum.beneluxspoor.net/index.php?topic=93345.0) dat dat mag als er geen betere optie is. Wellicht met pijl, maar volgens mij is er geen misverstand mogelijk als ik ze daar zet.

Fred
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V

Eric B

  • Online Online
  • Berichten: 8040
  • NS tijdperk II(c)/III
    • Obdam in h0
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #22 Gepost op: Vandaag om 12:20:25 »
Dat is ongeveer mijn tijdperk. Eind jaren 90, begin 2000.
Eerder overheen gelezen, maar dan kan je nog flink bezuinigen op het aantal seinen Fred.
Op onderstaande video's van respectievelijk 21-02-2018 en 29-02-2020 is goed te zien dat er alleen hoge uitrijseinen staan voor de rechter perronsporen binnen het station. Daarna is de zaak blijkbaar flink 'op de schep gegaan' naar de situatie zoals op de eerste tekening die ik plaatste.
Beide video's starten ruim voor het station, zodat je alle tijd hebt om te kijken  :)
Vanuit Leeuwarden, vanuit Meppel.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 12:22:20 door Eric B »
Fotodijkje en fotodiorama
Obdam
Als alles meeloopt hebben we morgen een optocht.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27054
    • Pagina van klaas
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #23 Gepost op: Vandaag om 13:23:08 »
Je kan de seinen links van het spoor zetten, maar dan moet je wel de linkse uitvoering nemen. D.w.z. het lamphuis rechts van de paal.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

FredD

  • Offline Offline
  • Berichten: 32
Re: Station Steenwijk poging 2
« Reactie #24 Gepost op: Vandaag om 14:03:26 »
Je kan de seinen links van het spoor zetten, maar dan moet je wel de linkse uitvoering nemen. D.w.z. het lamphuis rechts van de paal.

Heb ik!
2-rail, Multimaus, Expressnetli, Itrain, NL tijdperk V