Doel:€250.00
Donaties:€172.50

Per saldo:€-77.50

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 12-01-2021
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Ergensnergens in H0e door GD
Vandaag om 18:14:46
Cabineritten door Nederland en Duitsland. door Arjen-V
Vandaag om 18:14:14
Restauratie TEE treinstel door Bob R.
Vandaag om 18:13:32
Wisselsymbool veranderen Ecos2 door Blausee-Mitholz
Vandaag om 18:07:37
Projekt 083-338 door Ric
Vandaag om 18:07:05
Panier H0e en H0 2021 door VFR
Vandaag om 18:01:14
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Jelmer
Vandaag om 17:49:04
Kellerstein; een nieuwe baan in H0 door Jelmer
Vandaag om 17:47:56
Muizen door Knootje
Vandaag om 17:47:02
Modelspoorbaan Fleischmann door Bjor
Vandaag om 17:43:38
Roco NS 200/300 Sik, model 2019 door henk
Vandaag om 17:40:07
Vragen over keerlus, en benodigde digitale onderdelen. door VvKan
Vandaag om 17:32:25
The R & J Colliery Ltd. 1:76 Brits. door sdz1976
Vandaag om 17:30:00
Boshuyser hondenbot, (poging tot) een eerste baan in h0 door VvKan
Vandaag om 17:23:38
MB-module: "Charleroi Route de Mons" door JaJo
Vandaag om 17:19:10
Cubana door JaJo
Vandaag om 17:18:30
Mijn nieuwe baan: "La Vie de la Reine", H0 Fleischmann profi door freekvo
Vandaag om 16:50:33
Update: baan in de tropen door Hans Grasmaijer
Vandaag om 16:47:00
Frans bietenbaantje in 009 (en parallel in 0e) door sdz1976
Vandaag om 16:42:28
Beneluxforum Kalender 2021 door Jelmer
Vandaag om 16:37:25
Roco 2021, nieuws van de fabrikant. door Joshua
Vandaag om 16:36:48
Schwarzburg-Neuffen-Bahn door Jelmer
Vandaag om 16:34:36
Holland Oto 8-1230 VDL Ambassador Connexxion in schaal H0 / 1:87 door Valleitrein
Vandaag om 16:32:06
Bouw van de NS 8100 van MK modelbouwstudio’s door Jeroen586
Vandaag om 16:22:45
Containervervoer bij Deutsche Reichsbahn door stefan88
Vandaag om 16:17:46
Uit en Thuis, de bouw door Wim Vink
Vandaag om 15:52:04
Richtingsafhankelijke detectie / melding op digitale baan. door RBlok
Vandaag om 15:41:03
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 15:37:44
Waar is kurkplaat te koop ? door MBZE_Erik
Vandaag om 15:30:00
100x "Het is Weekend" foto's! door Wim Vink
Vandaag om 15:19:18
  

Auteur Topic: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?  (gelezen 3548 keer)

wesly

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Hallo lezers
Ik ben me wat aan het verdiepen in de
lichtseinen NS .
Zie een rechts en een links sein.
Volgens mij komt het rechtse sein het meest voor (denk ik.)
De vraag in welke situatie komt dan het linkse sein voor.
Als je enkelspoor twee richtingen rijd en
je het sein omdraaid aan de andere zijde blijft het
een rechts sein.
Natuurlijk weten de machinisten op dit forum mij dit
te vertellen.
Kan op het inet geen duidelijk antwoord vinden.
Mvg Wesly
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 16:33:15 door Bert van Gelder. Reden: Titel verduidelijkt »

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20297
    • Pagina van klaas
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #1 Gepost op: 05 mei 2020, 10:38:28 »
Een sein zal links geplaatst worden als er rechts te weinig ruimte is. Hoewel dat niet altijd zo is. Langs de goederenlijn naar het Sloe staat een sein aan de linkerkant terwijl er rechts ruimte genoeg is. Ik heb me afgevraagd waarom dat is, maar ik kan het niet bedenken. Het kan zijn omdat de kabels aan die kant van het spoor liggen, maar kan ook een andere reden hebben.

Langs dubbelsporige hoofdlijnen waar linkerspoor gereden kan worden staan ook seinen links, maar dat lijkt me logisch.

wesly

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #2 Gepost op: 05 mei 2020, 11:12:52 »
Bedankt voor de info
Ik begrijp hieruit, dat de hoofdzaak in de meeste gevallen is.
Als er rechts te weinig ruimte is om het sein te plaatsen.
Dat zal op de modelbaan niet vaak het geval zijn.   :D
Heb verder geen idee of links rijden op dubbelspoor heel
veel voorkomt op groot spoor.
Op de modelbaan geeft dit wel veel meer rijmogelijk heden
en afwisseling lijkt mij zo.
Mvg .

robbraak

  • Offline Offline
  • Berichten: 81
  • Nog steeds lerende
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #3 Gepost op: 05 mei 2020, 11:24:45 »
bij het groot spoor komt regelmatig links en rechts rijden voor van daar hebben ze ook seinen voor het linker en rechter spoor dit geld zelfs voor stations waar treinen zowel links als rechts binnen komen op een perron.
men kan bij het groot spoor ook de term roest rijden.



Rob

Rondje_HO

  • Online Online
  • Berichten: 6841
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #4 Gepost op: 05 mei 2020, 11:43:53 »
Zoals gezegd, op heel veel plaatsen in Nederland zijn de sporen ingericht op twee richtingen dus ook aan twee zijden seinen. De seinen zelf zitten niet in het hart van de paal maar een stukje richting het spoor. Zo heb je bij het plaatsen waarschijnlijk meer ruimte voor de voet van de paal, denk ik? Maar vandaar dus rechtse en linkse seinen:



(c) Rondje_HO    PS sorry voor de scheve foto, kan hem nu even niet recht trekken   ;D

wesly

  • Offline Offline
  • Berichten: 138
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #5 Gepost op: 05 mei 2020, 12:12:37 »
Bedankt , voor de duidelijke uitleg.
Mvg.

Ronald69

  • Offline Offline
  • Berichten: 1378
  • ZWOLLE
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #6 Gepost op: 05 mei 2020, 12:31:16 »
Dat ze zo zijn gemaakt heeft te maken omdat anders het zicht wordt ontnomen door de bovenleidingsmasten die in dezelfde lijn staan?

Nederlands spoor is ingericht als dubbel enkelspoor, vandaar 2 hoofdseinen aan weerszijde van het spoor. Uitzondering is o.a. de lijn Zl - Dv waar vanuit Olst richting Zl geen seinen staan aan de linkerzijde en daar wordt gesproken over "verkeerd spoor", afgekort vs.
Grt, Ronald.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #7 Gepost op: 05 mei 2020, 16:38:51 »
De seinen kunnen beter in de zichtlijnen van de machinist gedraaid worden. Er is een extra draaipunt waardoor er meer instellingen mogelijk zijn.
Als er rechts te weinig plaats is voor een sein en het staat links, zal er altijd een richtingpijl onder het sein gemonteerd zijn. Dit geldt weer niet voor seinen geplaatst bij links rijden. Overigens hoeft plaatsgebrek niet altijd de hoofdreden voor links plaatsen te zijn. Als het de overzichtelijkheid ter plaatse ten goede komt worden ze ook links geplaatst.
Met groet,

Ger.

Gerke

  • Mcn NSR
  • Offline Offline
  • Berichten: 1992
  • NS 4503!
    • Modelspoorvereniging Midden Limburg
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #8 Gepost op: 05 mei 2020, 16:46:28 »
bij het groot spoor komt regelmatig links en rechts rijden voor van daar hebben ze ook seinen voor het linker en rechter spoor dit geld zelfs voor stations waar treinen zowel links als rechts binnen komen op een perron.
men kan bij het groot spoor ook de term roest rijden.

Rob


Dat heeft niks met links rijden te maken. Als je van de andere kant komt rijd je gewoon rechts. Roest rijden heeft in de dagelijkse praktijk vooral te maken met het berijden van wissels. De wissels in de vrije baan worden niet vaak in beide standen bereden. Er gelden daarvoor voorschriften wanneer en hoe vaak zo'n wissel dan bereden moet worden. Dat roestrijden vervolgens tot een stuk linker spoor rijden leidt staat los van het roestrijden. Op een emplacement van een station is links rijden in de zin van links rijden niet mogelijk.
« Laatst bewerkt op: 05 mei 2020, 16:48:22 door Gerke »
Met groet,

Ger.

spoorzeven

  • Offline Offline
  • Berichten: 3558
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #9 Gepost op: 05 mei 2020, 17:12:24 »
Als er rechts te weinig plaats is voor een sein en het staat links, zal er altijd een richtingpijl onder het sein gemonteerd zijn. Dit geldt weer niet voor seinen geplaatst bij links rijden.
Onder het motto 'Er is niets, dat er niet is': er staat als inrijsein van Den Haag HS een sein links van het spoor Den Haag - Leiden voor treinen die beveiligd links rijden op het traject Den Haag Mariahoeve-Den Haag Laan van NOI-Den Haag HS met toch een richtingpijl op het sein. Dat heeft weer te maken met de verbindingsboog Binckhorst-HS: om verwarring uit te sluiten en duidelijk te maken dat het sein niet voor die verbindingsboog geldt, zit dat bordje op dat sein (sein 222).
Groet, Frank

metresil

  • Offline Offline
  • Berichten: 215
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #10 Gepost op: 05 mei 2020, 17:31:23 »
Trajectfilmpjes  op youtube , die verschillende machinisten erop zetten.... (y) (y)   valt mij regelmatig op dat linker sein b.v. oranje toont als er een trein in tegengestelde richting komt  ,  ik vond dat vreemd dat moet dan toch rood tonen lijkt mij , maar na navragen is dat mogelijk omdat op dat baanvak op dat moment geen rijrichting is ingesteld in de richting van het tonend sein ..... als je goed kijkt op de foto zie je dat volgende linkersein groen toont ter wel het eerste linker sein rood staat.....dus ik had weer wat geleerd... ;D

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 20297
    • Pagina van klaas
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #11 Gepost op: 05 mei 2020, 20:52:06 »
….valt mij regelmatig op dat linker sein b.v. oranje toont..
Geel a.u.b.

LMX

  • Offline Offline
  • Berichten: 97
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #12 Gepost op: 05 mei 2020, 23:17:19 »
Valt mij regelmatig op dat linker sein b.v. oranje toont als er een trein in tegengestelde richting komt  ,  ik vond dat vreemd dat moet dan toch rood tonen lijkt mij

Als een sein geel toont terwijl er een trein uit de tegenrichting komt, dan is dat waarschijnlijk een voorsein welke geen rood kunnen tonen. Het hoofdsein wat daarbij hoort  zal dan weldegelijk rood tonen.
-Maxim

gtw6016

  • Offline Offline
  • Berichten: 555
  • zucht we missen je dierbaar trammetje:'(
Re: Links en rechts hoofdsein
« Reactie #13 Gepost op: 06 mei 2020, 00:12:21 »

Nederlands spoor is ingericht als dubbel enkelspoor, vandaar 2 hoofdseinen aan weerszijde van het spoor. Uitzondering is o.a. de lijn Zl - Dv waar vanuit Olst richting Zl geen seinen staan aan de linkerzijde en daar wordt gesproken over "verkeerd spoor", afgekort vs.

En dan heb je ook nog dubbelspoor.met linkerspoor beveiliging..
Daarbij is het linke spoor wel voorzien van seinen maar vaak grotere blokken. En waarbij de hoofdseinen (bediend dus) voorafgaand een voorsein hebben (bv zwolle-amersfoort schothorst).

Bij dubbel enkelspoor zijn zowel linker spoor als rexhter spoor even "goed" beveiligd en in meerdere blokken verdeeld (zowel bediende als p-seinen) (bv utrecht-amsterdam bijlmer).

De situatie tussen zwolle en olst is een stukje uniek waarbij er eigenlijk niet linkerspoot gereden kan worden in de normale situatie. Alleen in het bezit van een aanwijzing verkeerdspoor en een bijbehorend beeldinstructie  kan de mcn dan over t linker spoor (en dat is alleen dus bij calimiteiten) waarbij de atb dus ook geen code ontvangt. En de overwegen allemaal aangereden dienen te worden.

Seinen staan eigenlijk altijd rechts van t spoor tenzij daar geen ruimte is dan staan ze links. Staat een sein links van het spoor en ligt daar links van nog een spoor (heb je hem nog ;) ) dus bij bv 3 sporen dan bevind er op dit sein nog een bord met een pijl die wijst naar t spoor waar t voor geld.

Geloof me soms is t voor ons machinisten ook een zoektocht waar die dingen staan en daarom is onze wegbekendheid (het uit je hoofd weten van t traject en zijn bijzonderheden) ook zo belangrijk ;)

Gr Marc

Ps mocht je het leuk vinden een voorbeeld van zo beeldinstructie te hebben stuur me dan een pb met je mailadres heb er nog een van roosendaal-visé liggen ;)
« Laatst bewerkt op: 06 mei 2020, 00:15:49 door gtw6016 »

Mug

  • Offline Offline
  • Berichten: 170
Re: Waarom staat een hoofdsein in Nederland soms links, soms rechts?
« Reactie #14 Gepost op: 06 mei 2020, 10:10:33 »
Voor een schat aan info over treinbeveiliging kun je hier terecht: http://www.marcrpieters.nl/

Grtz. Frits
Grtz. Frits