Doel:€250.00
Donaties:€88.00

Per saldo:€-162.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-06-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Trix 22583 digitaal gemaakt, maar wil niet rijden. door Josephes
Vandaag om 14:04:13
Materieel verzameling van Michiel(NDS) door neudalhausenstadbahn
Vandaag om 14:02:21
vraag vierassige rongenwagen NS Vitrains tijdperk 3 door Alewijn
Vandaag om 13:40:13
SBB eurofima rijtuigen. door Quinzeedied
Vandaag om 13:39:14
Alternatieven voor servo's door bask185
Vandaag om 13:35:02
De Projecten van RetroJack door RetroJack
Vandaag om 13:26:46
Onlangs gespot - gefotografeerd, de foto's door Klaas Zondervan
Vandaag om 13:12:25
Model cipressen in 1:87 door grove den
Vandaag om 13:09:34
Vijfhuis (v.h. Frotterdam) door SvenW
Vandaag om 13:00:11
BMB-Module: “Corfe Castle Station” door Hans van de Burgt
Vandaag om 12:44:35
DE-I en DE-II gekoppeld rijden door borotof
Vandaag om 12:35:12
Miskoop???? door grossraumwagen
Vandaag om 12:32:49
Amsterdam Westhaven - vlothaven 1/87 door dretsome
Vandaag om 12:29:34
Lodewickshaven door Ronald Halma
Vandaag om 12:06:47
Rondom Charlois door Alewijn
Vandaag om 12:05:59
Noordelijke Spoor en Modelbouwdagen in VEENDAM door ex44
Vandaag om 11:50:06
DR buffetrijtuig verhuist naar Houten door Syb030
Vandaag om 11:35:55
Bruggen-IG - brug over de Poldervaart Schiedam/Kethel door Eric B
Vandaag om 11:29:51
Jägerndorfer - afdekplaat draaistel demonteren? door Herb73
Vandaag om 11:27:21
15 November Modelspoorbeurs en Houten digitaal door maartenvdb
Vandaag om 11:19:55
Functie decoder door Luc2000
Vandaag om 11:18:48
Bahnstrecke 5867 door spoorzeven
Vandaag om 11:10:40
Welke instellingen voor een MicroMotor op een Lopi V5 door ruudns
Vandaag om 11:00:32
Eenvoudige besturing schaduwstation met DCC door henk
Vandaag om 10:31:50
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Wim Vink
Vandaag om 10:17:57
Station Roodeschool door spoorijzer
Vandaag om 09:33:42
Een nieuw baantje op Micromodules door spoorijzer
Vandaag om 09:31:03
Piko NS 5/600 Hippel 2025 door Gerke
Vandaag om 08:53:33
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 08:45:21
NS 1145 1981 door spoorijzer
Vandaag om 08:25:29
  

Auteur Topic: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.  (gelezen 5289 keer)

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Gepost op: 09 August 2008, 14:07:30 »
Hallo allemaal,

Momenteel wil ik een aantal seinen gaan plaatsen, echter zit ik met een vraagstuk waar ik zo 1-2-3 geen antwoord op gevonden krijg.

Zoals hier in Nederland overal een regel voor is, is er vast en zeker een regel of richtlijn welke aangeeft wat de min. en max. afstand moet zijn van een sein tot een wissel en de afstand t.o.v. het spoor (zijdelings).

Kan iemand dit mij vertellen?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

Lvdwerf

  • Gast
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #1 Gepost op: 09 August 2008, 14:09:02 »
de seinpaal staat volgens mij altijd buiten pvr en thv de vrijruimte balk. Ik weet niet wat de situatie is waar je palen gaat zetten?
« Laatst bewerkt op: 09 August 2008, 14:12:08 door Lennert v.d. Werf »

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #2 Gepost op: 09 August 2008, 14:21:11 »
Het betreft hier een paar overloopwissels en in- en uitrijseinen.

Buiten PVR is inderdaad wel handig, maar is daar een bepaalde norm voor w.b.t. de afstand?
En is er een norm voor de afstand van de vrijbalk tot wissel?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #3 Gepost op: 09 August 2008, 14:21:58 »
Wellicht een idee om de nem 103 en de nem 104 + bijlage aan te houden voor de zijdelingse maat?
Mvg,
Frans

Hans Reints

  • हार्दिक शुभ कामनाएँ مع أطيب التحيات
  • Online Online
  • Berichten: 12541
    • sleutelspoor
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #4 Gepost op: 09 August 2008, 14:25:01 »
Het zou handig zijn als je even vertel wat voor seinen je wil plaatsen. Staan ze langs de vrijebaan als bloksein, dienen ze als afdekking van een gevaarpunt, zijn het in- rij of uitrij- signalen of dienen zij alleen voor rangeerbewegingen. Zijn het licht, arm voor of hoofd signalen. Kortom een hele lijst met mogelijkheden waar zo een twee drie niet direct een pasklaar antwoord op te geven is.
SK
Dit forum is net een lopend buffet, je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen.

Dave van der Locht

  • Offline Offline
  • Berichten: 1064
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #5 Gepost op: 09 August 2008, 14:39:00 »
NEM 102 en 103 (+ bijlage) ken ik inderdaad...
Ik vroeg me echter ook af of er een bepaalde norm is w.b.t. de afstand van een sein tot het PVR, of komt dat in 't echie ook niet zo nauw?

@Sobat:
Zoals aangegeven betreft het (nu) alleen een paar seinen bij een 2-tal overloopwissels (gevaarpunt?) en in- en uitrij-seinen. Allemaal 3-lichtseinen zonder cijferbak.
Maar is er dan een verschil w.b.t. de maatvoering/norm en de verschillende situaties?
Is dat niet altijd een bepaalde vaste of min. en max. afstand t.o.v. een achterliggende wissel?

Groetjes,
Dave
Beter een gat in een trein, dan een trein in je gat.

br212

  • Offline Offline
  • Berichten: 265
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #6 Gepost op: 09 August 2008, 14:50:53 »
Voor de afstand van een sein tot het PVR zijn voor zover mij bekend geen normen of regels voor binnen de modelbouw.
Mvg,
Frans

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 26944
    • Pagina van klaas
Re: Afstand seinen tot wissel(s) en spoor in NL.
« Reactie #7 Gepost op: 09 August 2008, 16:55:23 »
Nederlandse lichtseinen staan zeer dicht tegen het PVR aan. Daarbij wordt creatief gebruik gemaakt van de knik in het PVR om de lampen beter in het zichtveld van de machinist te brengen. Dus ongeveer zo:



In model moet je er op bedacht zijn dat lange wagens in bogen verder uitzwaaien dan in het echt. Dus even testen of het allemaal wel past.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.