Doel:€250.00
Donaties:€0.00

Per saldo:€-250.00

Steun ons nu!

Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025

Vacature: secretaris bestuur
Algemeen

De stichting

Recente berichten

Roco traxx 'Eurocity' door the_gold
Vandaag om 22:43:41
De overeenkomst tussen een Ovaalramer en een Motorpost. door FritsT
Vandaag om 22:33:32
Mallnitzer Tauernbahnstrecke ÖBB N Spoor door Schachbrett
Vandaag om 22:26:47
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort) door Frank 123
Vandaag om 22:20:19
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... door BramFokke
Vandaag om 22:10:38
Frans loodsje et cetera door Noordernet
Vandaag om 22:06:37
Reparaties aan je materieel: tips & tricks door Noordernet
Vandaag om 21:55:12
Extra functie in Zimo MS450P22 door Herb73
Vandaag om 21:48:12
Roco digitaal rijden Mulimaus... is z21 Start wel nodig? door Petertje
Vandaag om 21:40:50
ratelende 1300 van Electrotren door GMA70
Vandaag om 21:35:10
Da's Daz 2 door ex44
Vandaag om 21:32:07
ratelende 1300 van Electrotren door knar46
Vandaag om 21:21:14
Rivarossi br 56 HR2891S door Priegelman
Vandaag om 21:00:10
Depot Chur Sand v3.0 jaja weer een nieuwe versie door jzegers
Vandaag om 20:43:36
Oude Fleischmann meuk en curiosa door Sporlijn Úje
Vandaag om 20:25:05
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg door Quinzeedied
Vandaag om 20:21:22
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw door Frank 123
Vandaag om 19:55:45
De bouw van mijn modelbaan in Thailand door puntenglijder
Vandaag om 19:45:07
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots door defender
Vandaag om 19:44:23
Problemen BR10 met decoder Zimo MN330P22 Plux 22 door Ronald69
Vandaag om 19:44:05
Bentheimer Eisenbahn Reactivering deel 2 Bad Bentheim--Gronau door Hans Reints
Vandaag om 19:33:09
Loc - tenderverbindin Roco S3/6 door Robert vh Prutsert
Vandaag om 19:15:30
US diorama in H0 door Wim Vink
Vandaag om 19:04:58
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven. door Ronald69
Vandaag om 18:38:23
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten door Hans van de Burgt
Vandaag om 18:25:01
Roco 2025 door IJmc
Vandaag om 18:02:24
Ombouw/Pimpen Bolle neuzen door bollen neus
Vandaag om 17:46:43
Cranicher Altbahn door Arjen52
Vandaag om 17:17:46
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)... door Huup
Vandaag om 17:04:01
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209 door Herb73
Vandaag om 16:54:09
  

Auteur Topic: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...  (gelezen 668 keer)

BramFokke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Gepost op: Vandaag om 14:20:23 »
Ik ben een baan aan het bouwen. Gedurende de bouw check ik af en toe of er voldoende profielvrije ruimte is bij plaatsing van pilaren, viaducten en dergelijke. Op het moment gebruik ik:
  • Trix 25160 Trix NS 1700 met pantograaf omhoog voor de hoogte.
  • Trix 23277 DDM dubbeldeksrijtuig
  • Trix 24421 Schuifwandwagen
Mijn aanname is dat als deze wagons zonder passen, dat ook zal gelden voor andere wagons.

Ik bouw mijn baan met minimum radius R2 (Roco R3). Ik neem aan dat ik ook nog zal moeten testen met een lange stoomloc o.i.d. Welk 'worst case' materieel zou ik nog kunnen gebruiken om te voorkomen dat ik later voor onaangename verrassingen kom te staan? Kunnen de gebruikte koppelingen nog invloed hebben hierop en zo ja?

Peter J K

  • Offline Offline
  • Berichten: 595
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #1 Gepost op: Vandaag om 14:39:36 »
Zelf gebruik ik rijtuigen in exact 1:87. Die zijn wat langer dan jouw DDM, nl. 303 mm. Zeker in krappe bogen zoals jij gebruikt kan dat uitmaken. Let ook op, als je dubbelspoor hebt: kunnen ze elkaar dan op alle punten passeren?
Er zijn ook normen voor. Die vind je hier.
Met vriendelijke groet,

Peter

Mijn baan: Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan: BoB

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #2 Gepost op: Vandaag om 14:44:05 »
Wat Peter zegt, volg NEM102, NEM103 en NEM112. Dan past alles zonder aanrijdingen.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

Maartenw

  • Offline Offline
  • Berichten: 553
    • Valleitrein
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #3 Gepost op: Vandaag om 14:53:23 »
De langste rijtuigen in schaal H0 zijn de moderne dubbeldekkers van Tillig bijvoorbeeld.
Zelf heb ik ze ook gehad.
Met 313 mm. lengte gemeten over de buffers voor de stuurstandrijtuigen. (308 mm. voor de gewone).

Houdt er ook rekening mee dat iets minder lange rijtuigen soms toch voor verrassingen zorgen door tredes die ver uitsteken bijvoorbeeld. Lastig bij perrons soms.
Met vriendelijke groet, Maarten

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4309
    • Gouda in H0
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #4 Gepost op: Vandaag om 16:36:34 »
Ik gebruik er steeds SJ rijtuigen van roco voor mijn testen...



Omdat ze meer ruimte ter beschikking hebben in Zweden gaat het voor normale treinen altijd goed

Groet

Bernd
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #5 Gepost op: Vandaag om 16:54:09 »
Omdat ze meer ruimte ter beschikking hebben in Zweden gaat het voor normale treinen altijd goed
Deze zin snap ik niet. Deze rijtuigen zijn toch niet langer of breder dan andere rijtuigen?
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

grossraumwagen

  • Offline Offline
  • Berichten: 1522
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #6 Gepost op: Vandaag om 17:02:36 »
Dat zijn ze wel, in Zweden geldt een groter PVR daarom kunnen de treinen breder zijn.
In Duitsland is het traject van Berlijn naar Sassnitz ook aangelegd op het grotere Zweedse PVR.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #7 Gepost op: Vandaag om 17:07:56 »
In het echt zijn ze misschien breder, maar ook in model? Dat zou op een spoorbaan die is aangelegd volgens NEM tot problemen leiden.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

ES44C4

  • Offline Offline
  • Berichten: 1533
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #8 Gepost op: Vandaag om 17:13:28 »



Als deze twee ergens (onder)langs of naast kunnen, lukt het met al mijn materieel.

fissy

  • Offline Offline
  • Berichten: 4309
    • Gouda in H0
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #9 Gepost op: Vandaag om 18:21:55 »
In het echt zijn ze misschien breder, maar ook in model? Dat zou op een spoorbaan die is aangelegd volgens NEM tot problemen leiden.

Zijn idd iets breder, maar zijn ook volgens NEM inzetbaar...
Project Gouda in H0 - Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje: 2008

BramFokke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #10 Gepost op: Vandaag om 19:40:27 »
Dank voor alle ideeën! Ik heb de normen er eens op nageslagen, ontzettend interessant en leerzaam. Ik heb wel een vraag over die normen, specifiek NEM111. Als ik die erop na sla, lees ik dat de minimale toegestane radius voor wagons uit groep C 30*G is, ofwel 495mm. En volgens de norm is dit de minimum radius, die alleen gebruikt moet worden als er sprake is van onvermijdbare omstandigheden. Maar al het materieel dat ik momenteel heb gaat prima door R1 (360mm)* heen en ik dacht dat ik al een marge inbouwde door R2 (420mm) als minimum te hanteren. Waar zit de discrepantie? Want als ik aan deze normen wil voldoen moet ik een grotere zolder kopen  ;D

* Ik heb de rocoline radii even vertaald naar de meer gangbare indeling om het overzichtelijk te houden

Joost O

  • Offline Offline
  • Berichten: 643
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #11 Gepost op: Vandaag om 20:24:12 »
Welk 'worst case' materieel zou ik nog kunnen gebruiken om te voorkomen dat ik later voor onaangename verrassingen kom te staan? Kunnen de gebruikte koppelingen nog invloed hebben hierop en zo ja?

De kraanwagen trein van Fleischmann.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #12 Gepost op: Vandaag om 21:03:10 »
Maar al het materieel dat ik momenteel heb gaat prima door R1 (360mm)* heen en ik dacht dat ik al een marge inbouwde door R2 (420mm) als minimum te hanteren. Waar zit de discrepantie? Want als ik aan deze normen wil voldoen moet ik een grotere zolder kopen  ;D
De discrepantie zit waarschijnlijk in de spoorafstand. Je langste wagens gaan wel door R1 en R2, maar als je die naast elkaar legt en je hebt op beide sporen zo'n lange wagen, dan raken ze elkaar misschien. En misschien zelfs bij de combinatie R2 en R3.

PS: net even NEM112 bekeken, en als ik het goed zie moet het zelfs met de combinatie R1 en R2 net gaan.
« Laatst bewerkt op: Vandaag om 21:10:13 door Klaas Zondervan »
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.

BramFokke

  • Offline Offline
  • Berichten: 10
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #13 Gepost op: Vandaag om 21:38:31 »
Voor R1/R2 zou ik mijn hand niet in het vuur durven steken, maar voor R2-R3 met de standaard spoorafstand van Roco (61,6mm) kunnen de wagons die ik getest heb elkaar ruimschoots passeren.

Klaas Zondervan

  • Offline Offline
  • Berichten: 27028
    • Pagina van klaas
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« Reactie #14 Gepost op: Vandaag om 21:53:28 »
Het probleem met NEM112 is dat de boogstralen die daar genoemd worden niet overeenkomen met de boogstralen die Roco hanteert. Je moet dus wat interpoleren. Nu vind ik R1 sowieso te klein, en zelfs R2 vind ik nogal krap.
Zelf kies ik bogen van minstens 500 mm en dat kan omdat ik al jaren uitsluitend met flexrail werk.
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.