Welkom,
Gast
. Alsjeblieft
inloggen
of
registreren
.
1 uur
1 dag
1 week
1 maand
blijvend
Login met gebruikersnaam, wachtwoord en sessielengte
Forum
Zoeken
Encyclopedie
Help
Kalender
Inloggen
Registreren
Doel:
€250.00
Donaties:
€0.00
Per saldo:
€-250.00
Steun ons nu!
Laatst bijgewerkt
op 03-12-2025
Vacature:
secretaris bestuur
Algemeen
Plaatje uploaden
Vraag en aanbod
Fotowedstrijd
Modelspoorwinkels
Youtube kanaal
Modelspoorkaart
De stichting
De stichting en team
Contact
Financieel
Algemene voorwaarden
Commerciële accounts
Forumregels
Disclaimer
F.A.Q.
Recente berichten
BeneluxSpoor.net forum - Recente berichten
Abonneer op Webslice
Da's Daz 2
door
Huup
Vandaag
om 17:38:24
Cranicher Altbahn
door
Arjen52
Vandaag
om 17:17:46
Roco 2025
door
1200blauw
Vandaag
om 17:16:16
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
door
ES44C4
Vandaag
om 17:13:28
Toon hier je nieuwe (model-) spooraanwinst(en)...
door
Huup
Vandaag
om 17:04:01
Plux12/16/22 Functiedecoder voor Roco 64205/64209
door
Herb73
Vandaag
om 16:54:09
Mijn eerste H0-modeltreinbaan in aanbouw
door
Jelmer
Vandaag
om 16:34:59
GoVolta treindiensten naar Berlijn & Hamburg
door
Eelco Storm
Vandaag
om 16:31:48
Ervaringen met bezorgdiensten (PostNL, DHL, etc)
door
Ronald69
Vandaag
om 16:28:52
"Litter Bin" voor Brits spoor en Britse modelspoorprojecten
door
Hans van de Burgt
Vandaag
om 16:26:23
Loc - tenderverbindin Roco S3/6
door
Robert vh Prutsert
Vandaag
om 16:23:03
US diorama in H0
door
Wim Vink
Vandaag
om 15:31:27
Pendelbaan met 1 keerlus (H0, L-vorm, 4,50 x 3,00 mtr) (Zandvoort)
door
Peter Kleton
Vandaag
om 14:48:29
z21 Start opkrikken
door
Herb73
Vandaag
om 14:44:54
De bouw van mijn modelbaan in Thailand
door
Thai-Bundesbahn
Vandaag
om 14:15:35
Rivarossi br 56 HR2891S
door
Stefan88
Vandaag
om 14:07:41
Goede wensen voor 2026
door
R v/d Hoven
Vandaag
om 13:59:05
Nederland jaren 50 op basis van mijn roots
door
j.ossebaar
Vandaag
om 13:29:45
Aachenau West
door
Peter J K
Vandaag
om 12:10:56
Vermogen centrale
door
Ronald Halma
Vandaag
om 11:02:24
Trix 22576 (CC 40100 SNCF) complete lijst met CV's gezocht
door
wob
Vandaag
om 10:04:14
Bentheimer Eisenbahn, gisteren, vandaag en morgen.
door
Hans Reints
Vandaag
om 10:03:32
De Projecten van RetroJack
door
RetroJack
Vandaag
om 09:45:21
Länderbahn en Reichsbahn locomotieven.
door
Maartenw
Vandaag
om 09:11:57
AC en DC tegelijk op (vermoedelijk) een Minitrix n-baan
door
ChrisNL
Vandaag
om 08:27:26
Voordelige treinkaartjes
door
Seinhuis
Vandaag
om 05:33:46
Welsh Smalspoor in 0-16,5 / NG7
door
Gerard van de Weijer
08 December 2025, 22:38:32
Extra functie in Zimo MS450P22
door
Herb73
08 December 2025, 22:21:41
Modelspoorbaan van Einte
door
raymond erdtsieck
08 December 2025, 21:49:23
Reparaties aan je materieel: tips & tricks
door
Huup
08 December 2025, 21:46:54
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
« vorige
volgende »
Print
Pagina's: [
1
]
Omlaag
Auteur
Topic: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc... (gelezen 247 keer)
BramFokke
Nieuwe gebruiker
Offline
Berichten: 7
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
«
Gepost op:
Vandaag
om 14:20:23 »
Ik ben een baan aan het bouwen. Gedurende de bouw check ik af en toe of er voldoende profielvrije ruimte is bij plaatsing van pilaren, viaducten en dergelijke. Op het moment gebruik ik:
Trix 25160 Trix NS 1700 met pantograaf omhoog voor de hoogte.
Trix 23277 DDM dubbeldeksrijtuig
Trix 24421 Schuifwandwagen
Mijn aanname is dat als deze wagons zonder passen, dat ook zal gelden voor andere wagons.
Ik bouw mijn baan met minimum radius R2 (Roco R3). Ik neem aan dat ik ook nog zal moeten testen met een lange stoomloc o.i.d. Welk 'worst case' materieel zou ik nog kunnen gebruiken om te voorkomen dat ik later voor onaangename verrassingen kom te staan? Kunnen de gebruikte koppelingen nog invloed hebben hierop en zo ja?
Gelogd
Peter J K
Offline
Berichten: 594
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
«
Reactie #1 Gepost op:
Vandaag
om 14:39:36 »
Zelf gebruik ik rijtuigen in exact 1:87. Die zijn wat langer dan jouw DDM, nl. 303 mm. Zeker in krappe bogen zoals jij gebruikt kan dat uitmaken. Let ook op, als je dubbelspoor hebt: kunnen ze elkaar dan op alle punten passeren?
Er zijn ook normen voor. Die vind je
hier
.
Gelogd
Met vriendelijke groet,
Peter
Mijn baan:
Zandvoort aan Zee - Achterveen v.v.
Mijn bijbaan:
BoB
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27026
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
«
Reactie #2 Gepost op:
Vandaag
om 14:44:05 »
Wat Peter zegt, volg NEM102, NEM103 en NEM112. Dan past alles zonder aanrijdingen.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
Maartenw
Offline
Berichten: 552
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
«
Reactie #3 Gepost op:
Vandaag
om 14:53:23 »
De langste rijtuigen in schaal H0 zijn de moderne dubbeldekkers van Tillig bijvoorbeeld.
Zelf heb ik ze ook gehad.
Met 313 mm. lengte gemeten over de buffers voor de stuurstandrijtuigen. (308 mm. voor de gewone).
Houdt er ook rekening mee dat iets minder lange rijtuigen soms toch voor verrassingen zorgen door tredes die ver uitsteken bijvoorbeeld. Lastig bij perrons soms.
Gelogd
Met vriendelijke groet, Maarten
fissy
Offline
Berichten: 4308
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
«
Reactie #4 Gepost op:
Vandaag
om 16:36:34 »
Ik gebruik er steeds SJ rijtuigen van roco voor mijn testen...
Omdat ze meer ruimte ter beschikking hebben in Zweden gaat het voor normale treinen altijd goed
Groet
Bernd
Gelogd
Project
Gouda in H0
- Nederland - Tijdperk V - Digital: DCC Loconet (Digitrax DCS 100)
OBB bezoekje:
2008
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27026
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
«
Reactie #5 Gepost op:
Vandaag
om 16:54:09 »
Citaat van: fissy op
Vandaag
om 16:36:34
Omdat ze meer ruimte ter beschikking hebben in Zweden gaat het voor normale treinen altijd goed
Deze zin snap ik niet. Deze rijtuigen zijn toch niet langer of breder dan andere rijtuigen?
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
grossraumwagen
Offline
Berichten: 1522
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
«
Reactie #6 Gepost op:
Vandaag
om 17:02:36 »
Dat zijn ze wel, in Zweden geldt een groter PVR daarom kunnen de treinen breder zijn.
In Duitsland is het traject van Berlijn naar Sassnitz ook aangelegd op het grotere Zweedse PVR.
Gelogd
Klaas Zondervan
Offline
Berichten: 27026
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
«
Reactie #7 Gepost op:
Vandaag
om 17:07:56 »
In het echt zijn ze misschien breder, maar ook in model? Dat zou op een spoorbaan die is aangelegd volgens NEM tot problemen leiden.
Gelogd
Projecten:
Dubbelom
Halte Assel
Geluk, dat is vooraan staan als de overweg gesloten is.
ES44C4
Offline
Berichten: 1533
Re: 'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...
«
Reactie #8 Gepost op:
Vandaag
om 17:13:28 »
Als deze twee ergens (onder)langs of naast kunnen, lukt het met al mijn materieel.
Gelogd
Print
Pagina's: [
1
]
Omhoog
« vorige
volgende »
Je bent hier:
BeneluxSpoor.net forum
|
Vraag en antwoord
|
(Her)beginners
|
'Worst Case' materieel voor testen vrije ruimte, etc...